Bukefalos 28 år!

Bra hull eller inte ?!

Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag tycker absolut att Thengill börjar se bättre ut i sitt hull! Du är på rätt väg och resultatet börjar visa sig. Han har inte samma hängande kula numera, utan är mer tränad så den inte hänger så mycket längre :D Det är bra! Tror inte du ska vara rädd för att svälta honom, Gauti går i en stor hage med lite gräs, alltså dom står och äter hela tiden, men får knappt upp någonting, det är som en klippt gräsmatta i hagen. Men lite gräs då vill säga. Och så får han jättelite hö på natten och inte dör han av det inte :) ska se om jag kan ta en ny hull bild på han idag i stallet :)

jaså okej, ger du höet på kvällen i hagen lr står han inne på natten? e det typ 1 kilo på kvällen du ger eller?
är det en stor hage han går i? men många hästar?

thengill går själv nu i en ganska stor hage är som 2 små paddockar ungefär, trädlös(en eksemhäst som går den annars men den e inte där nu) så tyvärr får han gå själv för ingen annan vill banta i mitt stall...
men det är inte som en klippt gräsmatta utan mkt kortare kansnke bara sticker upp ca en halv-1cm gräs på vissa ställen lite mer. så de e inte mkt men han får ju gå runt mkt för o leta o de e ju bra.
tycker du ja ska ge han lite hö på kvällen endå? va får din för kraftfoder?

när jag flyttar ska jag nog försöka skaffa en liten polare till honom ev ha honom vissa perioder på lösdrift i nåt stall med stora hagar, lite mat och mkt sällskap att springa runt med.
tänkte släppa honom på sån vila nu i höst/vinter i 2 månader vad tror ni om det blir de för mkt spring då för att vara vila lr ska han stå i en liten hage o uggla och vila istället;)
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

tack så hemskt mkt för hjälpen behöver verkligen veta så mkt som möjligt nu.

okej jag ska försöka fixa lucern för jag tror inte han får i sig tillräckligt.

men när jag tittar och gämför bilderna som du skrev så ser han ju rättså välmusklad ut på nya bilderna gämför med 2006 eller hur? men tycker du han behöver ännu mer muskler i dagens läge? ja nu när fettet börjar försvinna, vilket det verkar göra först över ryggen så börjar hans annars begravda ryggrad och manke visa sig lite, ryggraden känns om man trycker och känner och den står kanske upp max en halv cm eller nåt sånt inte alls mkt men den står upp lite lite mer än det runt om och det har den inte gjort innan.. så lite mer ryggmusker hade ju inte skadat men ja tror det är ganska så mkt endå.
magmusklert har han fått iaf för de syns i vila ibland det känns super för det tror ja var ett stort problem innan för att han inte avände magmusklerna och då blev ju magen hängandes med.

nej 2006 bilden är inget att sträva efter hull mässigt till 100% alltså? utan mest att magen ser bättre ut där och mindre fett...men för lite protein och muskler alltså.

han gick ner rätt snabbt i vikt där när ja bytte stall från fri tillgång på ensilage till hö 3 gånger/dag + mkt mer spring. sen började ja rida mer men hann väl inte få dit alla muskler där.

nu rids han betydligt mer och på ett bättre sätt.

innan ja började banta honom så var ryggraden begravd i ryggen lixom så den var lika hög/lägre än det andra...+ att rumpan var som ett hjärta men det har ja hört att det tyder på att de har mkt fett där så de e nog att fettet börjar försvinna med som syns.

om jag köper lucern hur mkt ska man ge då och finns det någon risk att man kan ge för mkt?
kan jag forsätta ge honom det på vintern med sen även fast han får hö? för att försäkra mig om att han får i sig protein? för vi har ingen analys på höet tyvärr...men hårt tränande hästar behöver kanske alltid lite extra protein fast att de finns tillräkligt i höet eller det stämmer inte?

dock ska han gå på vila efter alla tävlingar, i ca 2 månader hur tycker du jag ska fodra honom då så han inte blir vrålfet igen?

kan man ge hackat strå lucern bara eller måste det alltid ges tillsammans med hö? gäller detsamma med pelletserna eller är de mer som kraftfoder som man kan ge med det andra kraftfodert och utan hö på sommaren?

ja jag ska lägga ut hö men han skulle nog äta det även om de va massa gräs i hagen:angel: men ja tror de behövs så....undra hur många kilo bara?





Hållas och hållas. :) Jag menade bara att det blir enklare att följa om man har olika innehåll i olika trådar.

Jag tycker att han börjar se riktigt smal ut på de nya bilderna i jämförelse med de tidigare bilderna. Han är visserligen smal på den sista bilden, (från 2006) men han ser inte så musklad ut om man kollar på lår, rumpa och rygg. Han har fått mer muskler nu. Är han rund och fin över ryggen nu också?

Det du skulle kunna ge (utöver höet) om du känner dig osäker på om han får i sig tillräckligt med protein nu när det inte finns så mycket att tugga på är lucern. Antingen hackat strå, pellets, eller tex. Hippo Grow Alfa, som är ett proteinrikt foder till bra pris. (baserat på lusern) "Ren" lusern innehåller inte så mycket mer energi (fett) än hö, Hippo.. innehåller lite mer, men i gengäld också mer mineraler och vitaminer+ lite mer protein. Jag tror att en av fällorna med att banta hästar är att de inte får i sig tillräckligt med protein från maten, och tar av sina egna tillgångar, musklerna, för att omvandla till fett. (Så har jag fått lära mig)

Jag skulle prova lägga ut hö, äter han det så är troligtvis inte gräset tillräckligt. De brukar ju hellre äta gräs än hö.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Han har blivit riktigt slank och fin nu:)

När jag bantade Spói i fjol så fick han gå i en liten hage som var ordentligt nerbetad 5-6 h om dagen, sen fick han ½ kg Lucern Mix och ½ kg Halm plus någon dl Groov morgon och kväll.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Gauti står inne på natten och stallägaren ger han hö på kvällen, tror det är ca 0,5-1kg han får. alltså inte mycket alls. Ute i hagen går han med 3 andra hästar, det är en stor hage, men knappt något bete alls. Mest tovor, grodblad och skit dom inte äter :( jag skulle önska det vore bättre sommarbete!! mycket torr lera är det också, så ingenting växer där. brukar stå med han utanför hagen ibland så han får äta lite stackarn.
Jag ger Gauti betfor på kvällen, ca 3dl. Sen så får han 5dl havre på morgonen också. För han är lite lat ibland, vet dock inte om det hjälper eller inte...

Tror Thengill tycker det vore kul med en hage med massa kompisar att busa runt med under "vilan" då får han bara gå runt och vara häst, tror det är det bästa :)

jaså okej, ger du höet på kvällen i hagen lr står han inne på natten? e det typ 1 kilo på kvällen du ger eller?
är det en stor hage han går i? men många hästar?

thengill går själv nu i en ganska stor hage är som 2 små paddockar ungefär, trädlös(en eksemhäst som går den annars men den e inte där nu) så tyvärr får han gå själv för ingen annan vill banta i mitt stall...
men det är inte som en klippt gräsmatta utan mkt kortare kansnke bara sticker upp ca en halv-1cm gräs på vissa ställen lite mer. så de e inte mkt men han får ju gå runt mkt för o leta o de e ju bra.
tycker du ja ska ge han lite hö på kvällen endå? va får din för kraftfoder?

när jag flyttar ska jag nog försöka skaffa en liten polare till honom ev ha honom vissa perioder på lösdrift i nåt stall med stora hagar, lite mat och mkt sällskap att springa runt med.
tänkte släppa honom på sån vila nu i höst/vinter i 2 månader vad tror ni om det blir de för mkt spring då för att vara vila lr ska han stå i en liten hage o uggla och vila istället;)
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Han har blivit riktigt slank och fin nu:)

När jag bantade Spói i fjol så fick han gå i en liten hage som var ordentligt nerbetad 5-6 h om dagen, sen fick han ½ kg Lucern Mix och ½ kg Halm plus någon dl Groov morgon och kväll.

jaså det lät ju bra, men vad gjorde din häst resten av dygnet då?.

så inget hö fick han? åt han upp halmen?.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

jaså det lät ju bra, men vad gjorde din häst resten av dygnet då?.

så inget hö fick han? åt han upp halmen?.

Då var han i boxen.

Han var inte så förtjust i halmen först men sedan när kilona började rasa så åt han mycket glupskt upp den också:D
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

oj jaså de låter bra det.

nu låter jag ju thengill stå i nerbetad hage men så fick ja i en annan tråd höra att det är det mest näringsrika och starkaste bete man kan ge??? för att det lilla som växer upp är så färskt lixom...
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Det beror på vilket sorts bete han går på, går han på en vall så är det bättre med långt och utvuxet gräs där det är mindre näring, det beror också mycket på vilka grässorter som finns på betet. Spói gick i en skogshage så där var det inte lika mycket näring.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

jaså okej, nej detta är som en äng typ de har inte gödslat där eller nåt och det växer typ änsblommor, vall är väl nåt annat för då har de väl gått in för att få mkt näringsrikt bete?
jättegrönt.

detta är massa blommor i och växer i sandjord blir torrt väldigt lätt. och växer dåligt.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Låter som det inte är så mycket näring där, och särskilt om det inte är gödslat.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

nej okej jag kör på med detta så får vi se vart det leder, förhoppningsvis mot en smalare häst.
jag kan ju tyvärr inte ta in honom över natten eller byta hage ofta eller så, längtar så mycket tills man bor på egen gård.
gör du det eller har du nära till stallet?
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Annars kan man ju dela av hagar tillfälligt också, för att kunna reglera hur mycket fett bete de ska få.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

tänkte lägga ut en ny för dagen sprillans bild på thengills bantning:)

måste ha lite o gämföra med så lägger ut bilder igen.

vår:
13052143.jpg


för 2 veckor sen(vände på bilden så man skulle se från rätt håll):
13166306.jpg


idag:
13166305.jpg


visst börjar den jobbiga "förstör allt" magen försvinna nu?
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag tycker absolut att det har blivit bättre, bra jobbat Gullan :bump: Nu tycker jag han börjar se fin ut i kroppen, lite rund får dom vara över sommaren, inför vintern liksom :)

Jättebra!
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag bor på en stor bondgård så jag har lätt för att flytta runt mina hästar mellan olika beten, synd är att Spói är mycket tjockare i år än ifjol men det beror nog på att han går på för kraftigt bete år och ute dygnet runt för att det är stortvätt i stallet.

Vad fin han är på den sista bilden, det dår åt rätt håll. Brukar du mäta honom runt magen, det gör jag med Spóí en gång i veckan då har man precis koll på vilket håll det går.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

kjarnismal.jpg


Så här ser Kjarni ut just nu i sitt hull! Mycket kvar att ta av men vi kämpar för fullt.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Nya hullbilder på Gauti :) Alldeles dagsfärska. I mitt fall handlar det inte om att han behövde bli smalare, utan att han behövde mer muskler samt lite extra hull. Vad tycker ni?

Länkar alla bilderna

http://i128.photobucket.com/albums/p167/Gauti2006/DSC00732.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p167/Gauti2006/DSC00735.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p167/Gauti2006/DSC00728.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p167/Gauti2006/DSC00730.jpg

(Gullan; Detta är ej hagen han annars står i, här får han stå och äta ibland då stallägaren är hemma :) )
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Den är på godväg, men än finns det att ta av.
Men samtidigt behövs det lite fett för att bygga trevliga muskler.

Thengill har en del att jobba mot, liksom min Yrpa och _moa_s Kjarni, det är tre lättfödda hästar med lite tveksamma exteriörer.

Hur mycket rider du honom nu? Hur ser ert arbete ut?

Lycka till på vägen, det börjar se bättre ut!
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Nu börjar han se trevlig ut, han börjar se rundare ut över ryggen.

Eftersom du poängterar att han ej går där i vanliga fall, vad går han annars för hage?
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 352
Senast: Sonic76
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 857
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp