Bukefalos 28 år!

Bra hull eller inte ?!

Sv: Bra hull eller inte ?!

Nu börjar han se trevlig ut, han börjar se rundare ut över ryggen.

Eftersom du poängterar att han ej går där i vanliga fall, vad går han annars för hage?

Ja, det tycker jag också och rumpan börjar den också bli rundare, är inte lika "kantig" som i våras.

Han går annars i en jättestor hage, med mycket mindre gräs :( Jag vill alltid ha han i hagen med mycket gräs, men stallägaren låtar han bara stå där när dom är hemma ibland, för dom är rädd han ska rymma -vilket han säkerligen inte gör.

Hagen han annars går i har mest tuvor, grodblad och torr lera. Eller sumphål, inget bra bete i min smak. Där det väl växer gräs är det inte mycket eller långt och det är 4 hästar i denna hage.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Han har blivit mycket rundar nu, vilker visar att du jobbar på rätt sätt med honom:bow:
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Han har blivit mycket rundar nu, vilker visar att du jobbar på rätt sätt med honom:bow:

Ja, men precis :d För var in och frågade en gång på Granngården om vilken mat jag skulle köpa för att hjälpa musklerna på traven, dom sa "rider du hästen rätt?" då blev jag sur :angel: och gick därifrån utan att köpa nåt och vips så har det ploppat upp muskler ändå, så lite rätt gör jag nog allt med min ridning :rofl:
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Den är på godväg, men än finns det att ta av.
Men samtidigt behövs det lite fett för att bygga trevliga muskler.

Thengill har en del att jobba mot, liksom min Yrpa och _moa_s Kjarni, det är tre lättfödda hästar med lite tveksamma exteriörer.

Hur mycket rider du honom nu? Hur ser ert arbete ut?

Lycka till på vägen, det börjar se bättre ut!

tack.
jag ger han extre protein i form av lusern pellets nu för att han inte ska tappa muskler, jag hoppas det hjälper o inte sätter sej som fett istället.
han går ju som sagt i en ganska stor men totalt nedbetad hage där det växer upp väldigt väldigt sakta för det är sandjord.

jag försker rida 5-6 dagar i veckan men försöker ha nåt markarebet, rider vissa dagar långa turer ca 2 timmar uppemot mer än 1 mil lungnare tempo vissa sträckor i skog tex sen kör jag på hårdare när det blir grusväg.

andra dagar bara intensvit och inte lika långt ca 1 timme.

rider ofta långa sträckor har jag börjat med där jag byter gångart utan att stanna.

ska försöka klättra mer och egentligen minst köra honom 1 gång/vecka men det blir ju så mkt trav då och har fått för mig att han fått lite gallor pga för mkt trav på hårt underlag.
har yrpa haft gallor/har?
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

har yrpa haft gallor/har?

Protein är viktigt, i rätt mängd såklart. Spec nu under sommaren, många många tror att det räcker att hålla hästen på magert bete, vilket istället resulterar i att de bukar upp sig för det inte finns tillräckligt med protein. Tant tut går nu i stoflock och äter hur mycket hon vill och så lär hennes resterande liv se ut om hon är dräktig :)

Yrpa har fått gallor några gånger, jag lindade då benen för de kom i samband med träning, dagen efter var de borta. I nuläget vet jag inte om jag skall vara ärlig, har inte träffat henne på tre-fyra veckor, får kolla när jag hämtar hem henne om ett par dagar.

Vad jag anser är viktigt när man går från att ha en rund häst till att ha en häst i träningshull är just hur man lägger upp träningen.

Jag red endast Yrpa två dagar i veckan under en period, resten var markarbete av olika slag. Dock ej körning då hon inte går att lita helt på, hade jag haft sällskap hade jag nog vågat mig på att köra henne med, men skippade det.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

ja okej va bra att jag gör rätt endå det var moli här inne som föreslog det och jag nappade direkt lät jättebra. och eftersom han börjat tappa ryggmuskler så vill jag inte förlora mer.

hur mycket gav du till yrpa då? eller gav du lusern?

det står på påsen att man ska ge 0,5-2,0kilo pellets. jag ger nu 6dl och tydligen var ju ca 7dl 0,5kg. så jag ger knappt ens det minimum de skrivit på påsen.

förresten nån som vet hur långe en sån säck håller sig?

ja för de blir bukiga om de får gå i hagar med gammalt högt gräs för att de äter massor för att få i sig minsta lilla näring och de kan bli bukiga på magert bete för att de ej får i sig protein...det är inte riktigt lätt detta.

hur bantade du din fia på sommaren då?

nu e hon inte speciellt välträmmad alltså:angel: du är kanske inte heller i bästa form just nu hihi det är inte långt kvar nu va?

okej i vilket sammanhang fick hon gallor, du kunde ha henne inne på nätterna och linda...kan ju jag inte tyvärr...hm..men det är kanske fler islandhästar som har gallor än vad man tror just för att folk vet knappt vad det är och kollar inte ens..

hur tycker du jag ska lägga upp träningen då?

så du fick yrpa smal genom markarbete? vad gjorde du då? hur länge och hur många gånger i veckan gick hon? eller hade hon ingen vila?



Protein är viktigt, i rätt mängd såklart. Spec nu under sommaren, många många tror att det räcker att hålla hästen på magert bete, vilket istället resulterar i att de bukar upp sig för det inte finns tillräckligt med protein. Tant tut går nu i stoflock och äter hur mycket hon vill och så lär hennes resterande liv se ut om hon är dräktig :)

Yrpa har fått gallor några gånger, jag lindade då benen för de kom i samband med träning, dagen efter var de borta. I nuläget vet jag inte om jag skall vara ärlig, har inte träffat henne på tre-fyra veckor, får kolla när jag hämtar hem henne om ett par dagar.

Vad jag anser är viktigt när man går från att ha en rund häst till att ha en häst i träningshull är just hur man lägger upp träningen.

Jag red endast Yrpa två dagar i veckan under en period, resten var markarbete av olika slag. Dock ej körning då hon inte går att lita helt på, hade jag haft sällskap hade jag nog vågat mig på att köra henne med, men skippade det.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Lusern (både hackat strå och pellets är samma sak, dvs ett kraftigt grovfoder, bara i olika form). Det innehåller mer protein än tex. Havre, därför tänkte jag att det var bättre att ge det än havre som du gav, och ändå gav så lite av. Om betet är väldigt klent och han faktiskt har börjat tappa ryggmuskler så kan du gott ge minst ett kilo av lusernet. Lusern är inget konstigare än ett kraftigt hö i pelletform. :idea: Men det är ju inget mirakelmedel.

1kg lusern innebär ungefär en tredjedel av proteinbehovet. (Antagligen lite mindre än) Det är ju svårt att säga vad betet innehåller, men även kort gräs kan vara väldigt proteinrikt.

Nu minns jag inte de exakta siffrorna, men dagsbehovet för en (lättfödd) Islandshäst borde vara omkring 40-50MJ och ca 300-400g Smb Rp.

Vad gäller träningen för att få hästen smal och stark är det inte längden på träningspassen som är det viktigaste utan intensiteten, alltså hur hårt hästen får jobba under passet. Be om mer samling lite längre sträckor för varje vecka, det är bra styrketräning, och jobbar han rätt kommer han att börja dra upp magen mer och mer.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

okej ja för det är ju ett grovfoder så det borde ju vara bra för hästen. dock tänkte jag på en sak...om man har otur kan de inte lägga på sig och bli feta av lusernet då?

jag ger fortfarande 0,5dl havre av gammal vana ska kanske ta bort de helt:angel:?

sen ger jag mineraler eftersom det känns som att det inte är så mkt mineraler när det är så lite gräs, dessutom är det sandmark vet inte men det känns inte lika näringsrikt på nåt sätt växer sämre när det är nerbetat oxå.
det betet han går på nu är till på gräsen söndertrampat men blir inte det riktigt pga att det är så stort och att det är sandjord. och låter man det växa upp i fred så tar det kanske 2-3 veckor och då har de knappt kommit upp nåt mer gräs det är bara en massa gula blommor som kommit upp över hela typ.

de andra hästarna är nu släppta på höstbetet där höet är taget:crazy:du kan ju tänka dig hur mkt mat det är på det...världens största fält med bara mat och 2 vuxna islandhästar 1 unghäst och en minishettis hingst som typ äter ingenting.
helt sjukt...t.o.m unghingsten börjar svälla upp ordentligt nu, den ena islänningen ät fet nu och den andra på god väg...där vill jag INTE ha min häst...så min stackare får gå själv i sin bantarhage....trodde han saknade kompisarna de hade inte träffats på säkert 1 månad och han skrek till dem ibland.
släppte in honom till dem för prov, gissa vad han gjorde...just det...stallde sig och åt precis innanför griden och sket totalt i kompisarna...de fick riktigt reta honom för att få han att ens slita sig en sekund från gräset sen var han där igen och åt:crazy:
det skulle aldrig gå.

sen fick han gå tillbaka till sin hage och var hur nöjd som helst...han är nog en ensamvarg hm..men vill helst inte ha han ensam men på det betet de går ju inte.
jag har ju bara haft tur att han inte fått fång lr nåt:(

hur hade ni gjort?

oj 1 kilo av lusernet alltså 14 dl....det blir en hel del det...hade ju varit smartare att ha det i strå form då men jag tänkte på framtiden i vinter tex om jag vill ge lite tillsammans med höet då lär ju de andra käka upp det han hinner ju aldrig få i sig det när jag väntar på honom.

dagsbehovet för min lättfödda häst är alltså det jag ger nu fast 1 kilo lusern istället?

kan man se på vissa marker om det är protein rikt där det är mkt klöver och gödslat tidigare måste väl kunna vara protein riktig?
detta bete är som sagt sand mark, inte gödslat på säkert 100 år eller aldrig och har varit betesmark hur länge som helst...med ängsbommor och inte så kraftigt gräs...dock fint istället och det kan ju innehålla mer ju.

när jag rider korta pass rider jag på väldigt mkt, tycker jag iaf men andra tycker kanske inte det...han får jobba så han blir riktigt svettig men eftersom han fått gallor så vill jag skritta igång och skritta av länge och då blir ju passet längre då kan man inte hålla sig till 30min bara utan jag måste skritta av och igång minst 30min tillsammans...
när jag skrittar igång uppsuttet brukar jag kontrolera att han lyssnar för mina hjälper.

sen när han är uppmjukad så rider jag först igång i alla gångarter så han blir mjuk sen börjar jag sätta press, förstår tex att han inte klarar att tölta skritbra och med stor samling i början av passet om han är kall och stel.
stel är han dock knappt aldirg men han e inte uppvärmd då:angel:

alltså förstår inte riktigt vad jag gör för fel tycker jag ställer höga krav på honom, i skritten ber jag honom att antingen skritta på med längre kliv och då tränar jag mer inför tävlingen. men han ska endå sätta unser sig och ha nacken som högsta punkt.
annars tränar jag samlad skritt då han ska vara extremt noga med att höja ryggen vilket han lätt fuskar med.

i tölten låter jag han periodvis gå på lite längre tyglar eftersom han måste hitta takten först. sen kräver jag mer och samlar honom vilket jag INTE kunde på korten i gångartstråden.
det var alltdeles för tungt för honom i det höga gräserty + bootsen.
om han är riktigt pigg/lyssnar så kan jag samla mycket mer.

traven samlar jag och ber honom öka ibland eller sakta ner, sitter ner ibland, rider lätt ibland.

galoppen försöker jag få honom att galoppera lungt på tygeln utan att bli framtung, försöker få han att inte bryta av efter 5 meter utan förstå att han kan galoppera så lungt lika långt som han kan trava i det tempot.

brukar även rida långa sträckor, flera km utan att sakta ner till skritt men jag byter bara gångart hela tiden så han använder olika muskelgrupper.



Lusern (både hackat strå och pellets är samma sak, dvs ett kraftigt grovfoder, bara i olika form). Det innehåller mer protein än tex. Havre, därför tänkte jag att det var bättre att ge det än havre som du gav, och ändå gav så lite av. Om betet är väldigt klent och han faktiskt har börjat tappa ryggmuskler så kan du gott ge minst ett kilo av lusernet. Lusern är inget konstigare än ett kraftigt hö i pelletform. :idea: Men det är ju inget mirakelmedel.

1kg lusern innebär ungefär en tredjedel av proteinbehovet. (Antagligen lite mindre än) Det är ju svårt att säga vad betet innehåller, men även kort gräs kan vara väldigt proteinrikt.

Nu minns jag inte de exakta siffrorna, men dagsbehovet för en (lättfödd) Islandshäst borde vara omkring 40-50MJ och ca 300-400g Smb Rp.

Vad gäller träningen för att få hästen smal och stark är det inte längden på träningspassen som är det viktigaste utan intensiteten, alltså hur hårt hästen får jobba under passet. Be om mer samling lite längre sträckor för varje vecka, det är bra styrketräning, och jobbar han rätt kommer han att börja dra upp magen mer och mer.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

ja okej va bra att jag gör rätt endå det var moli här inne som föreslog det och jag nappade direkt lät jättebra. och eftersom han börjat tappa ryggmuskler så vill jag inte förlora mer.

hur mycket gav du till yrpa då? eller gav du lusern?

ja för de blir bukiga om de får gå i hagar med gammalt högt gräs för att de äter massor för att få i sig minsta lilla näring och de kan bli bukiga på magert bete för att de ej får i sig protein...det är inte riktigt lätt detta.

så du fick yrpa smal genom markarbete? vad gjorde du då? hur länge och hur många gånger i veckan gick hon?

Moli är bra, hon kan foder hon!!

Jag tycker de flesta hästarna ser ut att ha proteinbrist, och för få inser att de är bukiga av den anledningen. Jag gav henne från början Kraffts protein, 0.25 kg två gånger om dagen, det gjorde så hon såg ut såhär:

nojd.jpg


Vid detta tillfället gick hon 5 dagar i veckan, mån-fre. Jag red två utav dagarna och tömkörde två, sen togs hon på rundbanan en dag, 700 meter var den och där körde vi 10 varv i blandat tempo, mesta dels trav förutom det första varvet då hästarna var lite pigga och glada.

Oavsett hur jag red så var vi ute minst 1 timme, och en utav ridturerna innebar högt tempo och mycket olika tempoväxlingar, det andra ridpasset innebar lite lugnare tempo och lite mer dressyr, ute som inne. Tömkörningen var mycket trav och galopp för att styrka henne. Det gav resultat, oj vilka fina muskler hon hade ;)


hur bantade du din fia på sommaren då?

nu e hon inte speciellt välträmmad alltså:angel: du är kanske inte heller i bästa form just nu hihi det är inte långt kvar nu va?

Jag är absolut inte i form :angel:
Red sista gången för 10 veckor sedan, och är såååå sugen på att hoppa upp nu..
Bara 10 veckor kvar, sen skall det sättas igång igen. Odinn kommer snart "hem" under en period.

Första sommaren såg hon ju ut såhär:
15september.jpg


Andra sommaren:
Odinn080.jpg


Denna sommaren (ett par dagar innan hon åkte till hingsten):
5.jpg


Jag har aldrig riktigt bantat henne under sommaren, utan hon har fått gå på ett magrare bete och kompenserat med kraftfoder samt hö på nätterna, mycket ridning i mån om tid och rätt väder, jag rider inte när det är för varmt för hästens skull, dom skall inte behöva svettas av lite skritt.

okej i vilket sammanhang fick hon gallor, du kunde ha henne inne på nätterna och linda...kan ju jag inte tyvärr...hm..men det är kanske fler islandhästar som har gallor än vad man tror just för att folk vet knappt vad det är och kollar inte ens..

Jag tror att många av oss inte tänker på gallorna för att vi vill tro att islandshästen inte skall kunna få dem, men gallor är ju inte bra, och det är ju inte så roligt om de får det. Yrpa får gallor om underlaget är för hårt, dvs mycket ridning på grusvägar, men kan också få det av hårdare träning. Men till henne att tänka på så är hon lite äldre och har haft sina problem med skador och fölning och annat, inte är hon speciellt bra exteriört heller, så det finns mycket som kan spela in på gallorna. Men jag har ju alltid haft henne uppstallad, sommar som vinter, vår som höst, nu är det förhoppningsvis slut på det.

hur tycker du jag ska lägga upp träningen då?

Underskatta inte travens härligt skumpiga rytm, långa tyglar på långa vägar i blandad terräng. ;) Barbacka hämmar snarare än hjälper.

eller hade hon ingen vila?

Två dagars vila i veckan under ett par månader.
Vid igångsättningen när jag fick hem henne så gick hon en vecka, stod en vecka, gick två veckor stod två veckor osv. Till slut gick hon fyra veckor, stod en vecka.. Vilan är minst lika viktig som ridningen, det är vilan som bygger musklerna, under ridningen sätter man bara igång musklernas uppbyggnad..
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

okej ja för det är ju ett grovfoder så det borde ju vara bra för hästen. dock tänkte jag på en sak...om man har otur kan de inte lägga på sig och bli feta av lusernet då?

dagsbehovet för min lättfödda häst är alltså det jag ger nu fast 1 kilo lusern istället?

Alltså otur och otur. Klart de kan bli feta av Lusern precis som de kan av allting annat, jag tycker att du resonerar lite konstigt. Dt finns en mängd gamla trådar om foderstatsberäkning till hästar på bete. Sammanfattningsvis kan man konstatera att det är i princip omöjligt att veta exakt hur mycket och vad de stoppar i sig när de går och betar. Däremot kan man för att känna sig lite säkrare på att de iallafall får i sig någorlunda korrekta mängder av just protein ge dem sådär en tredjedel till hälften av behovet som tillskott tex. lusern. (Som är ett billigt alternativ som tar lite tid att äta upp)

Ett kilo hackat strå blir nästan tio liter i fluffigt tillstånd, så det är enklare att ge i pelletform. Får han något hö nu eller är det bara gräset i bantarhagen som gäller? Det låter väldigt magert, är du säker på att han hittar så mycket mat att han blir mätt, och får i sig det han behöver? Äter han upp hö om du lägger ut det?

Mineraler är säkert bra att ge.

Man får titta på siffrorna på påsen och räkna ut en standardfoderstat för en häst i hans storlek. Sedan får man se hur han ändrar sig, blir han för tjock så får man minska lite. Det är som sagt svårt när man inte vet vad höet/ betet innehåller, så då får man gå på känn. Jag resonerar att Energin behöer man oftast inte oroa sig för om man har en lättfödd häst, det brukar det oftast finnas tillräckligt av i hö om de äter normal giva (ca 5kg), det är oftare proteinet som det inte finns tillräckligt av, just lusern och Hippo Grow Alfa är relativt billigt i förhållande till hur mycket protein det innehåller. Krafft protein är svindyrt/ kg, men innehåller MASSOR av protein och behöver alltså inte ges i särskilt stora doser.

För mycket energi gör hästen fet, och för lite gör den mager. För lite protein gör (i längden) hästen bukig och senig och den får svårare att sätta muskler.

Jag flyttar över svaret ang. träningen till gångartstråden så blir det lite bättre sammanhang.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Ja, men precis :d För var in och frågade en gång på Granngården om vilken mat jag skulle köpa för att hjälpa musklerna på traven, dom sa "rider du hästen rätt?" då blev jag sur :angel: och gick därifrån utan att köpa nåt och vips så har det ploppat upp muskler ändå, så lite rätt gör jag nog allt med min ridning :rofl:

Jag har som motto att hästen alltid (förhoppningsvis) ser finare ut i kroppen än före ridningen, det ser jag som ett facit på att hästen har jobbat rätt med kroppen.

Att han har fått mera muskler visar att du nu börjar hitta rätt sätt för honom att jobba med kroppen. Men det var lite korkat av dem att svara så i butiken då vissa hästar behöver mera hjälp en andra att hålla sina muskler.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag har som motto att hästen alltid (förhoppningsvis) ser finare ut i kroppen än före ridningen, det ser jag som ett facit på att hästen har jobbat rätt med kroppen.

Att han har fått mera muskler visar att du nu börjar hitta rätt sätt för honom att jobba med kroppen. Men det var lite korkat av dem att svara så i butiken då vissa hästar behöver mera hjälp en andra att hålla sina muskler.

Ja, det är klart. Det jag tänkte var att han kanske behövde mer protein för att hjälpa musklerna på traven. Men min "tränare" var ut idag till mig och hade lektion och hon tyckte också att Gauti börjar bli rundare i hela kroppen (hals, rygg och bakdel) :banana:
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

uppdaterar lite..

såhär ser han ut i hullet nu(ca en vecka sen)

13513496.jpg


skit i att mina ben står ut titta på hästens sidor, jag har mina ben så långt ut för att jag tränar på att inte ligga emot/tjata ut skänklarna jättesvårt när man gör det omedvetet så det enda är att se sådär fult långt ifrån ut.
13513495.jpg


här ser han helt plötsligt tjock ut, dock e de taget uppifrån men så tror jag han fusklar och använder inte magmusklerna lika bra i tölten
13513498.jpg


ca en vecka innan det:
13264456.jpg
här ser ju magen ut att ha dragit upp sig lite iaf.

hihi knäppt kort men jag driver på han med spöet, fokusera på magen och hur han ser ut i hullet
13198573.jpg


13198589.jpg


13198598.jpg


13201157.jpg


13201148.jpg
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

såhär såg han ut för ca 1 månad sen innan bantningen
12403232.jpg


12403249.jpg


om man tittar på hur långt ner mina fötter ser ut i gämförelse med hans maglinje så ser man skillnaden. ser ni nån mer skillnad? syns de mycket?

kan man visa upp denna hästen på lag sm utan att skämmas ihjäl för att han e så fet?
huvudsaken är ju kanske hur han ser ut riden.

ursäkta mkt bilder..
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

just det....de skulle jag skriva med...vad han äter nu.
han går fortfarande ensamen i den ganska så stora nerbetade hagen som är extremt nerbetad nu.
han får ca 0,5 kilo hö(väldigt näringsrikt för det är nytt hö blandat med hö jag fått från en ko gård som är riktigt riktigt grönt).
och så får han 10dl lusern nu har ökat upp det till det nu så han får alltså hm vad var nu 1kg pellets lusern i dl?
har för mig att nån sa att jag skulle ge 14dl då...hm...ger iaf 10 nu.
verkar det lagom?

har slutat helt med den lilla havren han fick (0,5dl)
och mineraler får han med såklart.

han är fortfarande bukig tyvärr magen verkar ha stannat i avminskning nu....gör jag nåt fel?
iaf går det extremt mycket saktare att banta nu.

han rids/tränas 6 dagar i veckan nu men denna helgen fick han ledigt 3 dagar eftersom han fått gå så himla mycket är rädd för att han ska få kotledsinflammation lr nåt e ju lite gallig runt kotorna.

ska testa en ny sak nästa vecka....att tömmköra honom före eller efter VARJE ridpass, på volt och se om han lyssnar mer på mina drivningar, ledarskap och blans från marken...ska träna trav på liten volt.
är dock rädd där med att han kan överanstränga sig men måste ju träna.

vad tycker ni? det är bara 2 veckor kvar till tävlingen nu.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Jag tror att han behöver äta mer hö nu om hagen är nedbetad. För att få i sig så mycket mat som de behöver för att bli mätta gissar jag att de behöver minst 10kg gräs om dagen, (det innehåller ju väldigt mycket vätska). Risken är också att de börjar äta sådant som de inte bör äta.

Faxi och hans polare äter 6kg hö om dagen nu, de går i en hage med ganska lite gräs i. (Mest ogräs) I väntan på att deras väldigt nerbetade sommarhage skall få växa upp lite till så de kan få gå tillbaka dit. När jag ridit (5dagar i veckan) får han ca 1kg kraft grund. Jag vet att det bästa är att han får det varje dag, men jag kör den näst bästa lösningen. Dvs att jag matar de dagar jag är ute. När "Grunden" är slut kommer jag att byta till något mer proteinrikt typ Hippo grow Alfa.

Du skriver att han är bukig, men hur smal är han över revbenen? Det är framförallt där du kan avgöra hur tjock han egentligen är. (Enklast)

Jag skulle öka till tex 4kg hö och ett kg lucernpellets. (för att det senare är garanterat proteinrikt). Då har du iallafall ett minimum av mat som du stoppar i honom och slipper oroa dig för att han är hungrig. Han kan ju fortfarande gå och noppa i hagen, men det låter inte som att det finns speciellt mycket att äta, men tillsammans med 4kg hö& 1kg lusernpellets borde han få i sig någorlunda tillräckligt med protein om höet är bra. Han är ju uppenbarligen lättfödd, så energin behöver du nog inte bekymra dig så jättemycket för. :)

Jag vet inte hur många dl. Ett kg lusernpellets är. Finns det en hövåg i stallet kan du ju väga i en hink. :idea: Sedan väger du hinken tom och drar bort den.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

hej!
och tack för ditt svar och hjälp.

ja när han gick i den hagen i början och jag gav han 1 kilo hö så verkade han inte vrålhungrig men nu gnäggar han lite när man kommer docke e de ju svårt o veta om det är för hunger lr för att han är värdlesn matmonster.
han måste ju va lite hungrig för att gå ner i vikt väl?

de kan stanna i viktnedgången om de får för lite mat med va? och bli bukiga?

nej ser att han börjat äta av där de bajsat så han är nog rätt hungrig endå.

men det är ingen risk att jag ger för myckert mat så han blir tjock istället då?.

har tyvärr bara det där jäkla jättegröna höet med säkett massvis av näring, säkert mycket energi och hög kvot vet inte om det är dumt att ge det? kanske kan se om jag kan gräva fram lite halm på logen? om jag ger 2 kg av det näringsrika och 2 kg halm? eller det blir inte bra?

oj 6 kilo hö om dagen nu är han smal på det? brukar de inte få så mycket på vintern? men nu har de ju lite gräs o pilla med?men det räknas kanske som ingenting?...hm så svårt o veta ju.

när faxi går tillbaka till den andra hagen ska de bli lite fodrade då med?

jag åker ut varje dag nu och ger kraftfoder + hö för ingen annan ger det till mig så det blir ju bara hö 1 gång/dag hur många gånger per dag får era hästar uppdelat de 6 kilona?.
räcker det att jag ger 4 kilo på en och samma gång om jag bara kan åka 1 gång/dag?
jag måste åka ut för ingen tittar till honom jag har han helt ensam i en hage tyvärr.
men de andra hästarna går i en gigantisk gräshage nu som de precis tatt hö från och de e väl typ 15cm grönt gräs där thengill hade dött av att gå där:crazy:
det börjar redan synas på de hästarna hur tjocka de blir.
jag vågar verkligen aldrig mer ha honom på så mycket gräs de funkar inte...han blir döfet och de går inte o få han smal på jättelänge sen + att de finns ju risk för fång o allt möjligt.

testade att släppa in han där men han stod ju bara och åt, trodd han ville leka lite med de andra...hm..

han verkar vara en ensamvarg trivs bäst under sin korkek:angel:

över revbenen har hans fettlager minskat(från början) i tjocklek ungefär till hälften så lite men det är kanske 2cm nåt sånt för trycker man rätt hårt känner man aningens revben men det är ju inte så att han e jättebukig och revbenen känns/syns jättelätt utan han har ju lite fett kvar forfarande.

men de ska kanske inte vara jättebenrangliga heller direkt..

ska jag försöka få tag på hö som är så lite näring i som möjligt eller ska det vara näringsriklt 4 kilo han får?



Jag tror att han behöver äta mer hö nu om hagen är nedbetad. För att få i sig så mycket mat som de behöver för att bli mätta gissar jag att de behöver minst 10kg gräs om dagen, (det innehåller ju väldigt mycket vätska). Risken är också att de börjar äta sådant som de inte bör äta.

Faxi och hans polare äter 6kg hö om dagen nu, de går i en hage med ganska lite gräs i. (Mest ogräs) I väntan på att deras väldigt nerbetade sommarhage skall få växa upp lite till så de kan få gå tillbaka dit. När jag ridit (5dagar i veckan) får han ca 1kg kraft grund. Jag vet att det bästa är att han får det varje dag, men jag kör den näst bästa lösningen. Dvs att jag matar de dagar jag är ute. När "Grunden" är slut kommer jag att byta till något mer proteinrikt typ Hippo grow Alfa.

Du skriver att han är bukig, men hur smal är han över revbenen? Det är framförallt där du kan avgöra hur tjock han egentligen är. (Enklast)

Jag skulle öka till tex 4kg hö och ett kg lucernpellets. (för att det senare är garanterat proteinrikt). Då har du iallafall ett minimum av mat som du stoppar i honom och slipper oroa dig för att han är hungrig. Han kan ju fortfarande gå och noppa i hagen, men det låter inte som att det finns speciellt mycket att äta, men tillsammans med 4kg hö& 1kg lusernpellets borde han få i sig någorlunda tillräckligt med protein om höet är bra. Han är ju uppenbarligen lättfödd, så energin behöver du nog inte bekymra dig så jättemycket för. :)

Jag vet inte hur många dl. Ett kg lusernpellets är. Finns det en hövåg i stallet kan du ju väga i en hink. :idea: Sedan väger du hinken tom och drar bort den.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Ett tips så det blir lättare för oss andra är om du lägger upp exteriör-bilder istället för ridbilder eftersom hans hull ser olika ut även på bilderna från samma ridpass ;)
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

han måste ju va lite hungrig för att gå ner i vikt väl?
de kan stanna i viktnedgången om de får för lite mat med va? och bli bukiga? men det är ingen risk att jag ger för myckert mat så han blir tjock istället då?.
--
har tyvärr bara det där jäkla jättegröna höet med säkett massvis av näring, säkert mycket energi och hög kvot vet inte om det är dumt att ge det? kanske kan se om jag kan gräva fram lite halm på logen? om jag ger 2 kg av det näringsrika och 2 kg halm? eller det blir inte bra?

Nja, vet inte det jag. De måste få äta sig mätta. De slutar inte gå ned i vikt om man svälter dem. Men kroppen kommer att bryta ner muskler och omvandla dem till fett om de inte får i sig tillräckligt med mat. Bukighet har ju inget att göra med att vara fet.

Man kan omöjligt se på ett hö hur bra värden de har. Ett gult hö kan vara lika bra som ett grönt. Nej ge det gröna höet tycker jag. Inte halm, det innehåller väldigt lite protein, men mycket energi= sämre än att ge hö till en fet häst i detta läget. Om du inte vill behöva öka på luserngivan ännu mer för att öka på proteinet.

De får tre ggr/ dag, 2kg per gång. De är faktiskt ganska smala alla sju. Svårt när man inte kan åka ut och mata mer än en gång. Men jag hade gett allt hö på en gång isåfall, plus lusernet om jag inte hade något val. Du kan ju sprida ut höet ordentligt i hagen så tar det tid att äta upp det.

Jag tycker också att det är tråkigt när Faxi blir tjock, vilket han ju är ibland. Men jag har inte hjärta att låta honom stå ensam. Han har stort behov av att vara social med andra hästar. Det tycker jag är viktigare att han får göra än att han är smal som en vidja jämt. Jag får försöka rida mer när jag märker att han lägger på sig.

Sista veckorna i sommarhagen, dvs när det började bli väldigt kort gräs började vi ge dem lite extra. De fick då 3kg var+ att de flesta fick kraftfoder. Men de verkade lite hungriga, och hängde för mycket vid grinden så vi tog hem dem häromdagen, och de äter allt vi lägger ut, trots att det till synes finns en hel del att äta i hagen. Men det mesta växer på rator och mycket är ogräs och annat som de inte så gärna äter. När de går ner igen beror det på hur mycket det vuxit hur mycket hö de skall få, om de alls skall få hö. Men jag tror att det kommer att behövas.

Sammanfattningsvis, JA det skall vara näringsrikt hö han får om du vill att han skall orka ridas och bygga muskler, och det vet jag ju att du vill. Svårt att säga exakt hur mycket han behöver, jag vet ju inte riktigt hur mycket mat det finns i hagen, men det låter som om det är väldigt lite. Jag är ju ingen foderexpert, bara väldigt intresserad. Men tipsa tex. användaren "Magdalena" som hänger på foderforumet om denna tråd. Henne brukar jag fråga om hjälp med att checka av de foderstater jag gjort åt Faxi tidigare. "Inte Ung" är också ett hett tips. "Valvis" tror jag är kunnig också.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 354
Senast: Sonic76
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 798
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 538
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 873
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp