Bukefalos 28 år!

Bra hull eller inte ?!

Sv: Bra hull eller inte ?!

Gauti har verkligen gjort framsteg (och matte också :) fast det syns inte på samma sätt...) På bara 3 månader har det hänt en hel del.

Då - bukig och omusklad häst med ryggrad som stack upp. Ingen energi i gångarterna men en häst med guldhjärta som verkligen försökte sitt allra bästa fast det ofta blev små missförstånd.

Nu - lite rund om magen och mycket gladare på ögonen. Överlinjen har bättrat sig markant med kiropraktorhjälp, stretching och lite nya infallsvinklar i ridningen. Framför allt har det hjälpt att rida mer aktivt bakifrån så Gauti tar i och jobbar bakifrån och fram. Han har blivit friare i bogarna och fått bättre aktion och bär sig mer själv.

Jag har nu följt ekipaget sen i början på juni. Då var det en hel del jobb men eftersom båda är så ambitiösa blir det raskt bättre. Med bra mat och fler lektioner kan det bli riktigt trevligt. Kämpa på - ni kan mer än ni tror! Vi ses snart igen... / Ninni
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Gauti har verkligen gjort framsteg (och matte också :) fast det syns inte på samma sätt...) På bara 3 månader har det hänt en hel del.

Då - bukig och omusklad häst med ryggrad som stack upp. Ingen energi i gångarterna men en häst med guldhjärta som verkligen försökte sitt allra bästa fast det ofta blev små missförstånd.

Nu - lite rund om magen och mycket gladare på ögonen. Överlinjen har bättrat sig markant med kiropraktorhjälp, stretching och lite nya infallsvinklar i ridningen. Framför allt har det hjälpt att rida mer aktivt bakifrån så Gauti tar i och jobbar bakifrån och fram. Han har blivit friare i bogarna och fått bättre aktion och bär sig mer själv.

Jag har nu följt ekipaget sen i början på juni. Då var det en hel del jobb men eftersom båda är så ambitiösa blir det raskt bättre. Med bra mat och fler lektioner kan det bli riktigt trevligt. Kämpa på - ni kan mer än ni tror! Vi ses snart igen... / Ninni

Tack Ninni! :D Bra att det går frammåt och inte bakåt i alla fall, sen får det ta den tid det tar helt enkelt. Men vi kämpar vidare såklart. Det ska gå att få till mig och Gauti, det bara måste det :)

Kul att du skriver sånt här, eftersom folk här bara får se ögonblicksbilder och dom är inte alltid rättvisa.

Du kanske har nåt förslag på någon mat som kan hjälpa lite? Han får ju bara gräs, hö på kvällen samt havre nu.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Vi kan titta över hans foderstat efter nästa lektion. har ni analys på årets hö kan jag hjälpa dig att räkna ut vad han ska ha. Kram
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Vi kan titta över hans foderstat efter nästa lektion. har ni analys på årets hö kan jag hjälpa dig att räkna ut vad han ska ha. Kram

Det kan vi göra. Tyvärr ingen analys, men jag funderar på att göra en eftersom det är så pass viktigt. Får prata med stallägarna om det.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Ja, visst skulle han de :) han är ju en stor islandshäst, 145cm. så med mer muskler skulle han bli mer maffig som du säger :)
Nåt tips på proteinrik mat? Han gillade inte lucern när jag provade det sist :(
Han får 6kg hö, mer hö då alltså??

Det är olika med melasshalten i olika sorters lusernpellet.
Kolla om det finns en sort med lite mer melass, då brukar det bli mycket mera smakligt.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Det är olika med melasshalten i olika sorters lusernpellet.
Kolla om det finns en sort med lite mer melass, då brukar det bli mycket mera smakligt.

Ja okej fast vad jag vet finns bara hästmat på Granngården :p Men kanske inte har letat tillräckligt och där har dom bara en sort, pellets och vanligt strå, srået gillade han som sagt inte. Men det var längesedan nu
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Hippo Alfa, små mjuka pellets med melass som bindemedel.

Gott :idea:

*knaper, knaper*

Okej, är dom proteinrika? :) Kräsen häst... Men nu ska dom öppna en ny butik här med foder, så då kommer det antagligen finnas mer än vad det gör på Granngården. Dille maskin & foder heter den. så får hoppas dom har hippo fodret, har köpt det förut, dock müslin då. och havren
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

En ny hull bild på Gauti sen idag, vad tycks? Nu är det ju lite konstig vinkel, men det får ni ha överseende med :D Han är blöt av regn förutom där sadeln suttit om ni undrar varför han ser konstig ut i pälsen

DSC01300.jpg
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Hihi, vad kul! Din häst står nästintill exakt på samma plats i boxen på den här bilden som den första bilden från förra året. I början av tråden alltså :D.

Jag tycker han ser bra ut! Men skulle gärna se en bild då han tittar rakt fram och man ser hästen rakt från sidan. Men han ser inte smal eller för tjock ut.

Men sen är det ju alltid bäst att känna på hästen hur hullet är. Har lärt mig att man inte skall se revbenen (vilket iof är svårt med dessa tjocka pälsar:smirk:), men man skall känna dem. Lägg handen framför virveln och känn runt. :idea:
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Hihi, vad kul! Din häst står nästintill exakt på samma plats i boxen på den här bilden som den första bilden från förra året. I början av tråden alltså :D.

Jag tycker han ser bra ut! Men skulle gärna se en bild då han tittar rakt fram och man ser hästen rakt från sidan. Men han ser inte smal eller för tjock ut.

Men sen är det ju alltid bäst att känna på hästen hur hullet är. Har lärt mig att man inte skall se revbenen (vilket iof är svårt med dessa tjocka pälsar:smirk:), men man skall känna dem. Lägg handen framför virveln och känn runt. :idea:

Ja haha han står alltid där :D Maten brukar ju vara där nämligen :angel:

Skulle egentligen inte ta hullbilder, utan det var till en annan tråd bilderna var. Ska ta riktigt någon annan dag ifrån sidan.
Jag själv tycker han är bra i hullet nu. Absolut inte för tjock och inte för smal heller. Dessutom mer muskler än förra vintern, vilket är bra.
 
Sv: Bra hull eller inte ?!

Puttar upp tråden igen och hoppas det är okej för alla:)

Kjarni såg ut såhär på senaste bilden i denna tråden.
extriortjockis.jpg


Och nu ser han ut såhär...
18173299.jpg


Och då kan man bara konstatera en sak, jag suger på att banta hästar!
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 352
Senast: Sonic76
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 857
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp