Bra "hundbil"?

Bukefalos 30 år!

DeCloe

Trådstartare
Ni som har flera hundar och inte är miljonärer 😅 Vilken bil har ni?

Har en liten BC-tik, en jaktlabbe och eventuellt är en till jaktlabbe på ingång.

I familjen är vi enbart två människor men hade varit trevligt att kunna stuva in min mamma och mormor i bilen ibland.

Har kikat på en större variant av caddy. Men är öppen för förslag. Är inte beredd att lägga hur mycket som helst på bilen.

BMW X1 med MIMsafe Vario Cage dubbelbur i bagageluckan. 2 isländska fårhundar på 16 resp 18 kg. Just bilfrågan är största anledningen till att inte skaffa en tredje hund - kan inte riktigt se hur jag skulle göra då!

Vi köpte en Skoda Kodiaq och får då plats med två hundar i bakluckan (med måttbeställda burar, hade absolut kunnat göra dom lägre och haft förvaring ovanpå, men BCn vill inte gå in i bur som inte är jättehöga.). Hade fått plats med två till i baksätet. Men det vill vi ha till annat. 😅

Har dock ändå bara en hund i dagsläget.
IMG_1013.webp

Jag gillar v70 om man ska få plats med människor också. Är inne på min andra caddy men det blir inte en sån igen, fått laga för mycket på bägge två så skall testa annat märke nästa gång men skåpbil blir det igen. Sjukt nöjd med det.

V70 funkar bra till två stora hundar, har en MiM dubbel XXL bur till mina boxerhanar på 36-37 kg. Men nu när vi har tre är det knivigare, en sitter i baksätet så länge. För semestern krävdes både takbox och bakbox.

En tresitsig Ford Trasit Connect 2015 (skåpbil 4 stora burar) och sedan en Kia Ceed 2021 med dubbelbur och baksätesbur. Den sista är dock helt värdelös som hundbil, mycket vinkar och skit som gör det svårt med nästan alla burar. Enda anledningen till köpet är generös garanti och jämförelsevis lågt pris + hybrid så den går rätt snålt.

Innan hade jag en Xc60 2014 med dubbelbur och baksätesbur. Hade den till 30.000 mil och var mycket nöjd, trots att det var deras kassa VEA motor, som sotar o dricker olja. Den startade och gick troget så länge den var min iaf.

Skulle jag leta idag hade det nog fått bli någon Volvo, om man vill ha flera sittplatser och riktig bil, för min del iaf. Har även haft funderingar mot Rav4, pga garantierna.. men de är riktigt plastiga och inte så trevliga att köra, tycker jag.

V70 eller Ford Mondeo har stora bagage.
Träningskompisar har Ford Transit och är nöjda. Många med Candy har mycket problem med reperationer…

Jag saknar Ford Mondeo, haft två stycken och båda har haft stort lastutrymme och gått som klockor.
Denna gång räckte dock ekonomin bara till en Kia ceed😅 funkar bra till en labbe men kommer bli knöligt när det är dags för en till, hoppas på att det blir en liten tik då så går det nog 😅

En tresitsig Ford Trasit Connect 2015 (skåpbil 4 stora burar) och sedan en Kia Ceed 2021 med dubbelbur och baksätesbur. Den sista är dock helt värdelös som hundbil, mycket vinkar och skit som gör det svårt med nästan alla burar. Enda anledningen till köpet är generös garanti och jämförelsevis lågt pris + hybrid så den går rätt snålt.

Innan hade jag en Xc60 2014 med dubbelbur och baksätesbur. Hade den till 30.000 mil och var mycket nöjd, trots att det var deras kassa VEA motor, som sotar o dricker olja. Den startade och gick troget så länge den var min iaf.

Skulle jag leta idag hade det nog fått bli någon Volvo, om man vill ha flera sittplatser och riktig bil, för min del iaf. Har även haft funderingar mot Rav4, pga garantierna.. men de är riktigt plastiga och inte så trevliga att köra, tycker jag.
Vi kikar på ford som nästa alternativ! Just tresitsig också så man faktiskt kan samåka vore toppen.
Vill ha skåpbil men blir inte caddy igen, maken är också skeptisk till typ peugot och citroen så han har snöat in på Forden.
Har du burarna på höjden eller på "platten" så att säga?

Har en liten BC-tik, en jaktlabbe och eventuellt är en till jaktlabbe på ingång.

I familjen är vi enbart två människor men hade varit trevligt att kunna stuva in min mamma och mormor i bilen ibland.

Har kikat på en större variant av caddy. Men är öppen för förslag. Är inte beredd att lägga hur mycket som helst på bilen.

Jag är inne på min andra Caddy och kommer nog köra skåpbil så länge jag håller på med träning och tävling på det sätt jag gör. Jag har som mest haft tre hundar, två Schäfrar och en Corgi, och kan inte se hur de plus utrusting ska få plats i en vanlig bil. Jag har haft Saab 9-5 med tre hundar och det funkade väl okej att bara transportera dem i, men många gånger måste hundarna bo i bilen när jag är iväg på träningshelger och liknande. Då blir burarna i en vanlig bil för små. Det gäller även XC60, Passat, Superb och alla andra med erkänt stora bagaheutrymmen.

Jag är heller inte förtjust i att fylla baksätet med träningsutrustning och regnar det så blir allt bara blött och smutsigt. Att städa Saaben tog evigheter.

Så vid två hundar eller fler - skåpbil!

Finns ju även hundsläp. Min uppfödare har ett som rymmer ytterligare 4 hundar när hon ska iväg på tävlingar/utställning etc. Sen är det såklart inte bekvämt att använda i vardagen men beror ju på hur ofta alla hundar ska med.

Vi kikar på ford som nästa alternativ! Just tresitsig också så man faktiskt kan samåka vore toppen.
Vill ha skåpbil men blir inte caddy igen, maken är också skeptisk till typ peugot och citroen så han har snöat in på Forden.
Har du burarna på höjden eller på "platten" så att säga?
Jag har burarna på 'platten'. Varje bur är 55*100+ cm, samt rejält höga. Uppepå har jag förvaring. Jag har den långa modellen av skåp, som är cirka 220-230 cm långt.

Tre sittplatser är dock en sanning med modifikation. Det GÅR att åka 3 personer, men minst en, gärna båda, passagerarna skall helst vara av vinthundsmodell. Det är inte heller superbekvämt, men det funkar. Vi åkte i våras Jönköping - Göteborg t o r tre personer och överlevde helt ok, men inget man hade velat göra dagligen. För kortare sträckor är det absolut görbart

Jag har en v70 med tre hundar i, en aning trångt för ev passagerare som ska åka på den lediga platsen i baksätet men inte såpass att de på något sätt blir obekvämt eller jobbigt. Jag har en dubbelbur med mellanvägg i bagaget där grabbarna åker, den ena ca 65 cm hög o runt 35-40 kg malamuteblandning o den andra ca 55 cm hög o 25 kg husky/laika o en bur i baksätet där tiken på ca 50 cm hög o 15 kg åker :) Kan nog ha någon bild på hur jag gjort om de önskas

Har en liten Toyota Auris och alla hundar åker i krocktestade burar. Men jag har ju mindre hundar vilket underlättar. Har ett säte i bak fällt för att få plats, går att ta med två personer till förutom oss två människor men inte på längre resor då det blir för trångt på mitten.

Finns ju även hundsläp. Min uppfödare har ett som rymmer ytterligare 4 hundar när hon ska iväg på tävlingar/utställning etc. Sen är det såklart inte bekvämt att använda i vardagen men beror ju på hur ofta alla hundar ska med.
Jag har nyligen hört om en hund som dog av värmeslag efter transport på släp. Jag fick inga detaljer men det lät som om kylsystemet hade lagt av. Fördelen med att ha hunden i bilen är ju att man själv känner om AC'n funkar

Jag saknar Ford Mondeo, haft två stycken och båda har haft stort lastutrymme och gått som klockor.
Denna gång räckte dock ekonomin bara till en Kia ceed😅 funkar bra till en labbe men kommer bli knöligt när det är dags för en till, hoppas på att det blir en liten tik då så går det nog 😅

Har kikat lite på ford mondeo. De ser låga ut? Vi bor ute på landet och ibland blir det lite knöligt med bilar som är allt för låga. Har du upplevt något problem med det?

Jag har en v70 med tre hundar i, en aning trångt för ev passagerare som ska åka på den lediga platsen i baksätet men inte såpass att de på något sätt blir obekvämt eller jobbigt. Jag har en dubbelbur med mellanvägg i bagaget där grabbarna åker, den ena ca 65 cm hög o runt 35-40 kg malamuteblandning o den andra ca 55 cm hög o 25 kg husky/laika o en bur i baksätet där tiken på ca 50 cm hög o 15 kg åker :) Kan nog ha någon bild på hur jag gjort om de önskas
Hur mycket bensin drar din V70? Min fördom säger att alla Volvo drar massor av bensin men det kanske inte stämmer?

Liknande trådar

• Hundburar i Toyota RAV 4 (2005)
  • Inredning i bilen - inspiration
  • Omplacera igen?
  • Rasval

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn