Bra liten bil

Ajda

Trådstartare
Vår Toyota Avensis har varit och är en riktig slitvarg. Startar alltid och tuffar på. Världens bästa bil!
Men den har gått 28.000 mil och är 14 år. Saker börjar bli slitna. Nu är det dags för en länkarm att bytas. I det stora hela är det bara typiska slitagegrejer vi bytt. Men den drar över 1 liter per mil och är dyr i försäkring. Det är vår andrabil.
Tankarna börjar gå mot att köpa en ny (begagnad) liten bil. En bränslesnål som är billig i drift, men ändå en bra bil! Och ingen dyr (som audi tex). Jag gillar ju toyota och funderar på en aygo.

Vad har ni för tips och erfarenheter av bra och dåliga småbilar?
 
Jag är väldigt nöjd med min Seat Ibiza, en 2012a, jag köpte den -14 och den har rullat närmare 10 000 mil för mig sen dess :) Förutom det faktum att det verkar vara ett måndagsexemplar i motorn :grin: men det hör nog inte till vanligheterna. Den rullar på bra, jag sitter skönt och den är rolig att köra trots bara 108 hästar, den rymmer mer än man tror. På mig (jag är nyss fyllda 30) kostar den ca 4500 kr/år i helförsäkring hos Länsförsäkringarna. Stadskörning snittar den på 0.6 l/mil. Känns som en stor bil i liten förpackning.

Brorsan har en VW polo (ungefär samma årsmodell som min), den och ibizan är ju i grunden byggda på samma underrede, men hans är inte alls lika rolig att köra och den känns verkligen som en "småbil".

Mer erfarenhet än så har jag tyvärr inte.
 
Jag har en Suzuki Swift. Jag valde den då jag ville ha en liten bil med fyrhjuldsdrift och det var inte många småbilar som hade det då jag skulle köpa bil för drygt 4 år sedan. Är väldigt nöjd, den är billig i drift, liten och enkel men känns ändå rätt rejäl.
 
Jag har en Suzuki Swift. Jag valde den då jag ville ha en liten bil med fyrhjuldsdrift och det var inte många småbilar som hade det då jag skulle köpa bil för drygt 4 år sedan. Är väldigt nöjd, den är billig i drift, liten och enkel men känns ändå rätt rejäl.

Har inte ägt någon själv men träffat flera som svär på att det är en bra bil som inte går sönder stup i kvarten och är snål som du skriver. Runt 0,55 liter per mil om jag inte minns heltokigt.
 
Vi är inne på andra Toyota Yaris. Den första köpte vi när den var 2 år och sen hade vi den i 10 år, typ inga reperationer under hela tiden. Värdeminskningen blev ca 10000kr/år.

Personligen tycker jag Aygo är väldigt liten. Det känns väldigt osäkert att åka runt i en så liten bil. Yarisen är lite större och det känns bättre.
 
Jag har en Opel Corsa som jag är nöjd med, den är kanske 7-8 år och har gått 14 000 mil. Helt problemfri, ligger väldigt stadigt på vägen trots sin ringa storlek.
 
Vi är inne på andra Toyota Yaris. Den första köpte vi när den var 2 år och sen hade vi den i 10 år, typ inga reperationer under hela tiden. Värdeminskningen blev ca 10000kr/år.

Personligen tycker jag Aygo är väldigt liten. Det känns väldigt osäkert att åka runt i en så liten bil. Yarisen är lite större och det känns bättre.

Aygon är väldigt liten ja. Men det är lite det jag vill åt. En liten smidig bil. Vi har en större och också säkrare bil vi använder i första hand till längre sträckor.

Jag har tittat på yarisen, den är fin! Något dyrare än aygon.
 
Tack för era svar. Jag kommer absolut ha era tips i åtanke när det är dags att kika efter nästa bil.
 
Sitter också och funderar på ”ny” bil. Har en Seat Ibiza och är nöjd med storleken, men det låter mycket inne i bilen när man kör. Särskilt med vinterdäcken.

Vill ha en liten bil som är så tyst som möjligt.
 
Har en Kia Rio som jag är nöjd med. Liten, smidig bil men jag hade gärna haft större motor än 1,2. Den är dock bara två år så jag vet inte hur de är på längre sikt. Den har sju års nybilsförsäkring också.
 
Jag har en aygo från 07 som gått 26.000 mil felfritt. Knappt bytt nåt, några hjullager och bytt ut bromsdelar, annars inget. Drar 0.5 och 360 i skatt. Typ 200 kr i mån i försäkring.
 
En billigare variant (fortfarande, tror jag) än Yaris är Hyundai i20. Jag köpte dess föregångare Getz helt ny 2006, har den fortfarande. Fantastisk liten bil.

När jag åkt Aygo har jag varit rädd, till och med inne i stan.
 
En billigare variant (fortfarande, tror jag) än Yaris är Hyundai i20. Jag köpte dess föregångare Getz helt ny 2006, har den fortfarande. Fantastisk liten bil.

När jag åkt Aygo har jag varit rädd, till och med inne i stan.

Köpte en Hyundai i20 just för att jag hört så mycket bra om Hyundai getz. Den är såld och jag skulle inte rekommendera den. Tror de har sparat på materialen till i20.
 
Köpte en Hyundai i20 just för att jag hört så mycket bra om Hyundai getz. Den är såld och jag skulle inte rekommendera den. Tror de har sparat på materialen till i20.
Aha, intressant. Jag har trott/hoppats att i20 skulle vara lika bra. Vad hade du för problem med den?
 
Vår Toyota Avensis har varit och är en riktig slitvarg. Startar alltid och tuffar på. Världens bästa bil!
Men den har gått 28.000 mil och är 14 år. Saker börjar bli slitna. Nu är det dags för en länkarm att bytas. I det stora hela är det bara typiska slitagegrejer vi bytt. Men den drar över 1 liter per mil och är dyr i försäkring. Det är vår andrabil.
Tankarna börjar gå mot att köpa en ny (begagnad) liten bil. En bränslesnål som är billig i drift, men ändå en bra bil! Och ingen dyr (som audi tex). Jag gillar ju toyota och funderar på en aygo.

Vad har ni för tips och erfarenheter av bra och dåliga småbilar?

Vi gick från en avensis till en auris kombi. Är inte en liten bil, men hittade en nyare till bra pris. Med mindre förbrukning och billigare skatt och försäkring tror jag inte den blir dyrare än den gamla avensisen. Trots lån på den också.
 
Aha, intressant. Jag har trott/hoppats att i20 skulle vara lika bra. Vad hade du för problem med den?

Trots mycket körning och service efter boken med extra eftersyn och smörjning av bromsar varje gång kom där rost så att det kunde märkas på bromsarna.
Felmonterade handtag repade lacken (gick på garantin). Helt generellt var lacken inte särskilt tålig. Behövde inte många tvättar i tvätthall innan det kunde ses.
 
Trots mycket körning och service efter boken med extra eftersyn och smörjning av bromsar varje gång kom där rost så att det kunde märkas på bromsarna.
Felmonterade handtag repade lacken (gick på garantin). Helt generellt var lacken inte särskilt tålig. Behövde inte många tvättar i tvätthall innan det kunde ses.
Aha, intressant att veta, tack!
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 091
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 842
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 052
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp