Bra mash till lättfödda

Bukefalos 30 år!

Vilken mash tycker ni är bäst till lättfödda?
Finns ju flera och det beror väl på vilken vad man vill ha för effekt och vilken mängd som är aktuell att ge.
Det är ju oftast inget en lättfödd häst egentligen behöver.

Jag föredrar att ge en av de som har lite mindre socker/stärkelse och inget spannmål.

Mina älskar St. Hippolyt glyxx mash. Jag ger den för att de ska äta mineralerna och fodersaltet och jag kan ge en så liten mängd av den.

De flesta fodertillverkare har idag någon mash de marknadsför som låg stärkelse, men egentligen är det väl bäst att läsa innehållet och kolla hur den passar in i ens foderstat.

Till exempel:
Pavo har en Grain-free mash.
Krafft har bland annat gastro mash Low starch och granngårdens eget märke har Betfiber mash.

Betfibermash ger jag mina tjockisar. Upplever att den sväller ca x4 så liten torr mängd blir ändå tillräcklig mängd för att blanda i tillskott. Dessutom väldigt billig och hästarna älskar den.

Brogaarden mash light. Även smakligt till kräsna vad jag märkt.
Innehåller 5.9% socker och 1.9% stärkelse. Bra innehåll i övrigt, bra pris och finns på Granngården. 😊

Jag ger inte riktig mash, har inte riktigt fattat funktionen med det?
Jag ger Pavo Speedibeet till min fånghäst.
Typ samma funktion? Och tillräckligt smakligt för att kräsna hästar inte ska rata mineraler och fodersalt.
Min ratade det i betfor tidigare.
Kan även vara bra för magen på vissa hästar.

Jag tycker det är toppen efter träning och på tävling, ger med mycket vatten.
Smakligt och gör att min häst äter sina vitaminer de månader hon står på box.

Till min islandshäst ger jag betfiber mash från Granngården. Han är rätt lättfödd på sommaren och det funkar bra för att få i honom mineraler, protein och extra vätska vid behov. Det sväller bra och blir en stor mängd på lite pellets. På vintern är han mer svårfödd så då brukar jag byta till annat foder.

Jag ger inga mängder, men när de tränats lite hårdare eller när det är extra varmt ute känns det bra att ge lite extra vätska.
Har provat några olika märken, bra när det finns mindre påsar att testa.
Handlar dock inget ifrån Pavo.

Jag ger inga mängder, men när de tränats lite hårdare eller när det är extra varmt ute känns det bra att ge lite extra vätska.
Har provat några olika märken, bra när det finns mindre påsar att testa.
Handlar dock inget ifrån Pavo.
Varför undviker du pavo? *nyfiken*😁

Varför undviker du pavo? *nyfiken*😁
Har verkligen försökt ge Pavo en chans då och då under flera år :) men vid flera tillfällen har jag inte tyckt att deras personal/foderrådgivare/föreläsningar varit bra. Och hästarna har inte velat ha något av de foder vi provat. Mashen har vi också provat och inte ens shettisen drack upp, de andra bara nosade och gick därifrån :laugh:
(Ja, de är lite bortskämda, dock aldrig varit med om att hästarna ratat ett annat märke på det sättet) :p

Har verkligen försökt ge Pavo en chans då och då under flera år :) men vid flera tillfällen har jag inte tyckt att deras personal/foderrådgivare/föreläsningar varit bra. Och hästarna har inte velat ha något av de foder vi provat. Mashen har vi också provat och inte ens shettisen drack upp, de andra bara nosade och gick därifrån :laugh:
(Ja, de är lite bortskämda, dock aldrig varit med om att hästarna ratat ett annat märke på det sättet) :p
Ah jag förstår! Tänkte om det fanns något särskilt direkt kopplat till produkten. Har också provat ge deras (svindyra) mash och mina hästar var betydligt mindre förtjust än i betfibermashen😅.

Vart har jag skrivit det? Visa gärna det.
Ojdå, trampade jag på en öm tå.på något vis?
Det var inte meningen.

Du har inte skrivit det, men du tycker det är konstigt att man ger mer stärkelse, när vi pratar om mash som har lägre stärkelse än många andra typer av foder.
Trots att vi är flera som förklarat varför vi använder mash och att just få i mineraler är en av huvudorsakerna.

Det är lätt att tolka som att du tycker att faran med stärkelse är så stor att det är felaktig utfodring att ge mash.

Ja, jag tillsätter hela 1,64g stärkelse i min hästs foderstat för att få i mineralerna.
Har ingen panik över det känner jag...

Liknande trådar

• Betfiber Mash ny form?
  • Få i kräsen häst tillskott
  • Kraftfoder rådgivning
  • Jättehög kvot

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur