Bra nybörjarhäst?

rostad

Trådstartare
Har äntligen fått gubben min att bli intresserad utav hästar, självklart blev ju valet att rida western. Han har ridit lite på några utav mina hästar, men kommer snart börja rida western på lite mer allvar genom en kunnig person med den typen utav inriktning. Saken är att han börjar allt mer och mer prata om att skaffa sig en egen häst. Nu är western inte min direkta inriktning och jag låter honom inte själv få välja häst, då han mer lutar åt en het och flashig hingst än en lugn och trogen valack.
Så vad bör man tänka på när man ska leta upp en snäll westernhäst? Vilka raser har bäst temperament? Nu vet jag att det är väldigt individuellt beroende på individ, men det är ett bra att ha något sådär hum om det hela. Det skall inte vara något Kallblod eller Varmblod, det ute slutes helt. Utan mer åt kanske Quarter, Paint osv. Kom med förslag, tips och idéer. :)
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

En quarter eller paint med väldigt lite fullblod i (för att undvika det heta i dem) skulle jag ha letat efter om jag var du. Sen är det ju precis som med alla hästar även här individbaserat, men jag tycker överlag quarters och paints är väldigt trevliga att ha att göra med. Har själv en 4-årig paint som trots att hon är unghäst är väldigt stabil i psyket. Hon tar det mesta med ro, lite lätt i bakvagnen bara men det har nog mer att göra med att hon är ett sto än någonting annat :D
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Låt den kunniga personen vara med i valet av häst tillsammans med er. I vissa stammar i de nischade raserna finns en oerhörd skärpa och tuffhet som kan vara svåra att hantera för en som är "ny" men även för vana människor som inte mött den typen av häst tidigare.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Tanken är att "den kunniga personen" kommer att följa med, dock kommer jag inte be hen om hjälp att köpa häst då jag vet att de gärna säljer sina egna hästar. Tanken är att gubben ska ha eget ansvar gällande framförallt ridning, under regi utav mig och hans tränare. Men det ska vara en typisk ridskolehäst med inriktning på Western, han har inga tävlingsambitioner. Utan enbart för Hobby. Finns det något särskilda sjukdomar eller defekter som man bör tänka på om man tittar på Paint eller Quarter?
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Ja det finns Hypp, herda, pssm, olws m.m så se till att hästen som blir aktuell är testad. Tror inte det finns någon ras som är befriad från risken med ärftliga defekter.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Stirra er inte blinda på rasen är mitt råd. Vilken häst som helst går att rida western på! Välj en trevlig, lugn och trygg häst av vilken ras som helst men med rätt exteriör för att få lite "gratis" hjälp.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Absolut! Mycket klocka ord. Dock tycker jag att varmblod har ett hett temperament (inte konstigt då de är uppfödda till att vara tuffa) och kallblod blir lite för mycket häst. Har varit inne på Welsh Cob, snälla hästar men kan ibland vara heta. Men det känns lättare om man har något att gå på, finns tyvärr inte många westernhästar på hästnet, inte som är lite äldre 8+. Vad bör man tänka på när det gäller exteriören på en westernhäst? Vet ju hur dressyrhästar ska se ut, men det är ju inte det samma :crazy:
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

exteriören skiljer sig oerhört på tex en reininghäst och en pleasure häst! så det beror helt på vad han är intresserad av
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Trail är inriktningen, men lär säkert bli lite reining och dylikt :)
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Trail är inriktningen, men lär säkert bli lite reining och dylikt :)

Det som är bra med just inriktiningen Trail är att många hästraser passar bra till det, då det sitter mer i hästens inställning osv än i kroppen. Sen kan det så klart bli jobbigt med en allt först stor häst som tex inte får plats i mellan bommar och i boxar osv.

En reininghäst ska inte ha allt för sluttande bog för att få över frambenet smidigt i spinn, och den ska ha lätt för att sätta under sig bakkärran för att kunna göra sliding stop. Personligen skulle jag säga att just inriktningen reining kräver en avlad quarter för just reining för att komma någon vart, då kroppen spelar stor roll.

Men eftersom han kommer rida på hobbynivå så spelar varken hästras eller kroppsbyggnad någon större roll.:)
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Det som är bra med just inriktiningen Trail är att många hästraser passar bra till det, då det sitter mer i hästens inställning osv än i kroppen. Sen kan det så klart bli jobbigt med en allt först stor häst som tex inte får plats i mellan bommar och i boxar osv.

En reininghäst ska inte ha allt för sluttande bog för att få över frambenet smidigt i spinn, och den ska ha lätt för att sätta under sig bakkärran för att kunna göra sliding stop. Personligen skulle jag säga att just inriktningen reining kräver en avlad quarter för just reining för att komma någon vart, då kroppen spelar stor roll.

Men eftersom han kommer rida på hobbynivå så spelar varken hästras eller kroppsbyggnad någon större roll.:)

Har funderat lite på att leta upp en trevlig häst för att sedan skicka iväg till någon duktig för att utbilda hästen. Även om det är hobbynivå, så vet man ju aldrig framöver. Känner att det är dumt att begränsa sig. Dock lär det inte bli någon högre klass på tävlandet.
Har även funderat på att importera en trevlig häst från USA, dock är man rädd för att köpa grisen i säcken.

Vill gärna ha något att börja med i vårt sökande, känns som att hitta en nål i en hösäck. Just eftersom mer eller mindre alla raser är lämpliga för vårt bruk. Hade dessutom varit lite roligt med någon häftig färg på hästen, dock är det inte prio ett, men ett litet plus i kanten ;) Amerikanarna är ju duktiga på att få fram speciella färger hos hästar.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

isabell är väl det häftigaste du isåfall kan hitta hos en quarter ;) Nejdå... dom kanske finns i häftiga färger också.. men majoriteten av dom jag sett under alla år med western är vanliga bruna, fuxar osv.

OM du inte vill begränsa dig så lär ni nog lite mer bestämma i så fall vilken inriktning.. för trail och reining skiljer sig så otroligt åt... men hellre då en reininghäst, med reiningkropp som även kan gå trail.

Hellre då att ni köper en skolad quarter, än att skicka iväg den på inridning.. för då får du bara grunderna.. att hästen kan fatta galopp osv. Men eftersom han är nybörjare så kommer ju hästen aldrig komma vidare i sin utbildning. En nybörjarryttare kan aldrig lära en grön häst. Nej min tips är absolut att lägga lite mer pengar och köpa en läromästare!
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Kanske en dum fråga, men hur skiljer sig grunden mellan western och dressyr?
Gubben har gjort klart för mig att jag absolut inte får rida då jag är dressyrryttare, kan kanske ligga något i det. Men är det någorlunda samma så kan jag vara till en hjälpande hand gällande "utbildningen" utav hästen även om det är en läromästare.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Tycker du fått jättebra råd och tips av alla i den här tråden:) När den gäller gendefekter tycker jag att PSSM1 är det mest viktiga att hästen är testad för. Ett PSSM1-test kostar drygt 300 kr så det är inga stora pengar det rör sig om. Om du söker en läromästare av dom typiska westernraserna (quarter eller paint) rekommenderar jag att du tar kontakt med Long Valley Ranch, dom har ofta flera ridna hästar till salu som man kan prov när man är där. Ofta hinner dom inte ens annonsera ut sina saluhästar innan dom säljs så det bästa är att kontakta dom och fråga. Lycka till :)
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Jag är av den övertygelsen att det inte alls är en nackdel att ett westernhäst rids och delvis utbildas av en duktig dressyryttare. Med hänsyn till hästens användningsområde. Men rent krasst, förmåga till samling, bärighet och att bära upp sin ryttare är jättebra förutsättningar för att få en hållbar häst.

I grunden skiljer det inte så mycket, men går man till extremerna så är skillnade förstås stor.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Kanske en dum fråga, men hur skiljer sig grunden mellan western och dressyr?
Gubben har gjort klart för mig att jag absolut inte får rida då jag är dressyrryttare, kan kanske ligga något i det. Men är det någorlunda samma så kan jag vara till en hjälpande hand gällande "utbildningen" utav hästen även om det är en läromästare.

När det gäller hur mycket dressyr och western skiljer sig åt ridmässigt, så kommer du att få väldigt olika svar. En del tycker inte att det skiljer sig särskilt mycket åt, och jag själv t.ex tycker det är mils skillnad. :p
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Att du som dressyrryttare planerar att stundtals rida och träna din makes tilltänkta westernhäst är otroligt positivt. Även westernhästar behöver plockas upp i formen och hitta sin styrka och bärighet innan du kräver att de ska behålla den samlingen i en låg form. DET kräver oerhörd styrka av hästen. Så att bit by bit sänka formen men behålla samling är positivt.
Även inom westernridning så måste vi hålla hästen upp och ifrån bogarna för att motverka att den hela sitt liv går och hänger på framknäna. Du kommer alltså komma att bli en oerhörd tillgång. Vi tillämpar dock inte samma ihållande stöd i tygeln, även om en del hästar behöver ramas in mer än andra, utan jobbar för att hästen skall hitta det stödet i skänkeln.
Ett tips är att åka och titta på en pleasureclinic för någon duktig ryttare, du som dressyrryttare kommer att kunna känna igen dig i det mesta av arbetet.
För det är just vad vi håller på med - dressyr. En del kommandon skiljer sig och även en hel del tänk i både skolning och markhantering men i grund och botten vill vi nå samma mål - en självbärig häst med motorn i bakkärran, som sätter under sig och har en stabil kropp med fria bogar.

Rekommendation för hästras så säger jag quarter, paint eller appaloosa.
QH och paint finns det mycket bra hästar av och tittar du på appaloosorna så kommer det mer och mer. Det är också framförallt en väldigt frisk och stark ras.
"Passa" dig för kosselinjer, det kommer din make ha mer jobb än glädje av. Vill han rida cowhorse så har han chansen till det senare i livet när han själv är mer skolad. Det är i regel ganska hårda hästar med otroligt mkt motor.
Det finns många bra tränare i Sverige, eller på besök i Sverige. Jag hade valt att titta på häst hos en allround eller pleasure/trail/horsemanshiptränare.

Lycka till och räkna med att bli litet förtjust själv ;):love:
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Att du som dressyrryttare planerar att stundtals rida och träna din makes tilltänkta westernhäst är otroligt positivt. Även westernhästar behöver plockas upp i formen och hitta sin styrka och bärighet innan du kräver att de ska behålla den samlingen i en låg form. DET kräver oerhörd styrka av hästen. Så att bit by bit sänka formen men behålla samling är positivt.
Även inom westernridning så måste vi hålla hästen upp och ifrån bogarna för att motverka att den hela sitt liv går och hänger på framknäna. Du kommer alltså komma att bli en oerhörd tillgång. Vi tillämpar dock inte samma ihållande stöd i tygeln, även om en del hästar behöver ramas in mer än andra, utan jobbar för att hästen skall hitta det stödet i skänkeln.
Ett tips är att åka och titta på en pleasureclinic för någon duktig ryttare, du som dressyrryttare kommer att kunna känna igen dig i det mesta av arbetet.
För det är just vad vi håller på med - dressyr. En del kommandon skiljer sig och även en hel del tänk i både skolning och markhantering men i grund och botten vill vi nå samma mål - en självbärig häst med motorn i bakkärran, som sätter under sig och har en stabil kropp med fria bogar.

Rekommendation för hästras så säger jag quarter, paint eller appaloosa.
QH och paint finns det mycket bra hästar av och tittar du på appaloosorna så kommer det mer och mer. Det är också framförallt en väldigt frisk och stark ras.
"Passa" dig för kosselinjer, det kommer din make ha mer jobb än glädje av. Vill han rida cowhorse så har han chansen till det senare i livet när han själv är mer skolad. Det är i regel ganska hårda hästar med otroligt mkt motor.
Det finns många bra tränare i Sverige, eller på besök i Sverige. Jag hade valt att titta på häst hos en allround eller pleasure/trail/horsemanshiptränare.

Lycka till och räkna med att bli litet förtjust själv ;):love:

Håller helt med JDFJ om att undvika quarter med kosselinjer, en quarter kan vara tuff nog i psyket, och en som är avlad för att gå bra på kor är ännu tuffare i psyket eftersom dom måste vara det.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Har även funderat på att importera en trevlig häst från USA, dock är man rädd för att köpa grisen i säcken.

Ja, var försiktig om du bestämmer dig för att importera en häst från USA, hästbranschen däröver är full av skrupelfria typer. ...säger jag som själv sålt hästar från USA till Sverige... Nej, men allvarligt talat så skulle jag själv inte köpa häst från hälften av mina goda vänner däröver och ytterst få av mina bekanta och det är fler än en gång jag hört folk skratta över hur de skickat halvdana hästar till Europa för fantasipriser.

Men har du en bra amerikakontakt som du litar på så är det en annan sak och det finns förstås också jättefina hästar däröver. Billigt dessutom, hästar är billiga i USA (eller ja, det finns ju svindyra också men det finns många bra, billiga, fast frakten är ju dyr). Jag har dock inga tips om var du kan kolla, är inte heller särskilt insatt i western/Qh/paint.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

*delvis knapp*
Jätte mycket information ni har delat med er utav. Det känns inte så hopplöst iallafall. Nu är planen att han ska träna upp sig lite till, att vi gemensamt åker runt på olika clinics, tävlingar etc för att studera de olika hästarna samt ridningen. Jag tänkte även ta en lektion i western så att jag vet hur det ska "kännas" samt vad man bör tänka på. Sedan åka runt och prova massor med olika hästar. Vad tror ni om att åka till Danmark och Tyskland för att titta på häst?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 446
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker. Efter många om och men hittade jag äntligen en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 485
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp