Bra nybörjarhäst?

Sv: Bra nybörjarhäst?

Vet inte alls vilken prisklass ni tänkt er på häst, men tycker ändå att utbudet på tex. Quartrer runt 35000-40000 är rätt vettigt i Sverige (dock kanske inte jätteutbildade men helt ok hästar) Vet inte alls hur priserna ser ut i Danmark eller Tyskland, men hästarna brukar väl vara ganska billiga där.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Har ingen direkt prisklass. Jag vet om att bra hästar kostar :) Dock känner jag att det är onödigt att köpa en westernhäst för 500 000:- då den är så fin och bör därefter visa upp sig, isf att bara bli bortkastad hos oss :)
Men prisklassen ligger väl runt 100 000-150 000:- + kostnader för utbildning om det behövs.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

om ni har 150 000 att lägga på en häst, så tycker jag absolut att ni ska satsa på en quarter, och inte någon annan ras. För 150 000 får ni en välutbildad duktig quarter.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Den ekonomiska delen är inget problem, utan att hitta hästen verkar svårare :crazy: Har tittat på de vanligaste sidorna som säljer alla typer utav hästar, men inte hittat något intressant. Finns det någon bra sida för just westernhästar?
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Finns det någon bra sida för just westernhästar?
Ett alternativ kan vara att läsa annonserna i en svensk hästtidning inriktad just mot western, vars namn är ett dubbelnamn med initialerna LR.
Där kan man titt som tätt hitta välutbildade och meriterade läromästare för <100 000 kr. Sen är förstås kravbilden och ambitionerna individuella.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Okej, tack för tipset. Vet vilken tidning du menar. Ska köpa den i veckan :)
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

ett tips är att vända dig till (finns ofta hemsidor) dom stora tränarna i sverige, tex Waldemar Wass, Heinz Klostermann , Anders Josefsson (dom är inriktade mot reining främst) eller någon annan stor tränare som har andra inriktningar. Kan tyvärr inte namnen på dem. Tränare brukar förmedla hästar och sälja hästar dom har i träning, och man kan ofta välja att hästen ska få stanna längre hos tränaren om man vill att den ska ha mer utbildning, gentemot en träningskostnad såklart.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 446
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker. Efter många om och men hittade jag äntligen en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 485
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp