Bra, prisvärda schabrak

Ketrawzc

Trådstartare
Ååh, jag har kollat och rensat i min schabraksamling idag, och alldeles för många används inte pga dålig passform, ihopdragna kantband eller urtvättade färger.
Vad finns det för schabrak som håller tvätt efter tvätt?

Vet att man bör dra i kantbanden/passpoalen på många schabrak, men har inte alltid möjlighet till det när jag inte tvättar själv jämt..

Mias håller ju sin passform och har utmärkt kvalité, men jag saknar funktionsinsidan nu när det jämt blir svettigt samt att de ibland blir trångt runt manken på vissa modeller..

Schockemöhle har jag varit hyfsat nöjd med, men här finns ju problemet med passpoalen. (Tänker mest coach modellen) Mina har hållt sig fina då jag mestadels kunnat dra i dem, men sett många andra som dragit ihop sig o blivit fula.

Hööks har har jag haft problem med att de blivit noppriga snabbt och mattats av i färgerna. (Har modeller utan passpoal så passformen har hållt sig bra!)

BR har jag haft nåra, men allroundmodellerna är inte alls så framskurna? Ser nästan ut som dressyrmodell? På min hoppsadel blir de att åka ner och nästan trycka på manken... De saknar också funktionsinsidan.

Såå.... Jag letar efter ett schabrak, helst med funktionsinsida, som är snyggt, bra passform och bra kvalité, men som inte heller kostar på tok för mycket. Runt 400kr är väl ett rimligt pris?

Vad har ni för erfarenheter och tips?
 
De schabrak som hållt längst här har varit horse pro. Har varken krympt eller blivit nopprigt trots många tvättar. Det jag har är dock väldigt basic och köpte det på ÖB :p.

Hansbo tycker jag annars håller formen bra.
protector håller färgen och blir inte noppriga, men kantbanden krymper så man får dra i dem mycket vid tvätt.

De som blivit dassiga och noppriga fortast har varit equiline, lamicell och hööks.
 
De schabrak som hållt längst här har varit horse pro. Har varken krympt eller blivit nopprigt trots många tvättar. Det jag har är dock väldigt basic och köpte det på ÖB :p.

Hansbo tycker jag annars håller formen bra.
protector håller färgen och blir inte noppriga, men kantbanden krymper så man får dra i dem mycket vid tvätt.

De som blivit dassiga och noppriga fortast har varit equiline, lamicell och hööks.

Hade ett horsepro men det tappade färgen? Håller annars med om passformen, men de har väl heller inte funktionsinsida..? Håller med om Hansbo, men heller ingen funktionsinsida?
De är ju den modellen av schabrak som verkar hålla bäst vad jag har fått erfara, just basic modellen typ som Mias och i liknande (även budget) utföranden.
 
Mina favoritmärken är HV Polo, BR, Hööks JH Collection (tycker det är stor skillnad på dem och de andra, lite billigare Hööks-märkena) och Scapa. Men jag kan tyvärr inte komma ihåg vilka som har funktionsmaterial på insidan och inte. JH tror jag har iallafall, kanske Scapa också?

Mias tycker jag också är ganska bra, men de passar inte riktigt min sadel. Ska prova deras vojlock, jag tror den passar bättre, och kvaliteten är ju jättebra.
 
Hade ett horsepro men det tappade färgen? Håller annars med om passformen, men de har väl heller inte funktionsinsida..? Håller med om Hansbo, men heller ingen funktionsinsida?
De är ju den modellen av schabrak som verkar hålla bäst vad jag har fått erfara, just basic modellen typ som Mias och i liknande (även budget) utföranden.

ja det går lite emot att ha hållbara schabrak eller funktions schabrak. de med funktions material jag haft har blivit jätte dassiga i färgen väldigt snabbt.
har en häst som svettas för allt och inget under sommaren, det bästa är att ha tunna stela schabrak som torkar snabbt. dvs så som mias, hansbo osv.
dvs alla fina schabrak används nästan uteslutande på vintern och alla fula budget används på sommaren ;).
hade velat ha ett i sånt nät material men de är ju såklart svindyra. och fina är de inte direkt..
de som lanseras som t ex fälttävlans schabrak som ska vara så futuristiskt kylande och släppa igenom fukt blir bara dygnsura av svett och tar flera dagar på sig att torka.

så håller kvar i mina gamla fula hoppschabrak, lite kort kort så inte allt för mycket ligger emot hästen :p
 
Håller med om att de med funktionsundersida är de som ser ut som skit redan efter första tvätten.
De schabrak jag har varit mest nöjda med är Lami-Cell (visserligen ett gammalt, från början av förra decenniet...), Mia RS och Schockemöhle. Du har ju redan nämnt de, men kan verkligen slå ett slag för dem, särskilt Mia RS! :)
"Värst i klassen" skulle jag nog vilja utnämna Hööks till, som blir helt förstörda (till den grad att de inte går att använda längre), efter första tvätt :(
 
Tycker faktiskt inte funktionsundersida gör någon skillnad.

Det som har hållit bäst är mina från Sjöhagen wear. De är minst åtta år nu och ser helt nya ut. Har ett svart och ett marint och de har hållit färg och passform perfekt.
Sen tycker jag de ser lite trista ut men har dem hemma och tvättar ofta.
 
Jag älskar de jag har från Horse guard. Håller bra i form och färg och är enligt mig väldigt fina också.
 
Mias är svårslaget på många plan. Jag gillar Christina Sport men de ligger en bit över din budget, går dock att hitta fina begagnade för runt 500. Även Equipe är en favorit men det är samma sak med priset där.
 
Jag gillar Lamicell och JH collection. Bra priser och hyffsad kvalitet. Jo lite noppiga blir de ju i tvätten, men så behöver man inte tvätta dom lika ofta tycker jag, iom funktionsfodret (de blir liksom inte äckliga och hårda på samma sätt). Min häst som lätt får skav behöver ha detta funktionsfoder då alla enkla bomullsschabrak som kanske håller sig fina tvätt efter tvätt, går bort pga det.
 
Eskadron cotton gillar jag. Ingen funktionsinsida men de är tunna och bra så blir ändå inte så varmt. Stadiga och håller formen, dock har ett av mina släppt färgen ganska snabbt.
 
Gratis sponsorschabrak från Mias (tack moster för det) är favoriten ;). Det äldsta är typ 3 år och varken nopprig eller urtvättat +++ att det ligger stilla.

Tycker Mias i hoppmodell är tråkiga och kör därför gärna också på Equiline (octagonmodellen). Provat diverse annat men efter att testat dessa är jag liksom inte nöjd med dem. Köper hellre ett av dessa två märken en flera billigare för samma pris.

Ett helt enfärgat (inga passpoaler, ingeting) får du ju för under 500kr + frakt från equiline. Tråkigt kanske men funktionen är det samma med bra andningsförmåga, bra material och det känns när man klämmer på det att schabraket i sig har en viss stötdämpning etc. Funktionsmaterial är ju inte bara det där vågiga sladdriga tyget vissa schabrak har utan tyg som fungerar.
 
Equiline
Eskadron
Global Italy

Dessa kör jag på, har hänt att jag köpt från tex Hööks men passformen är så himla dålig! RG och Esperado till fint. Childerics egna schabrak är också riktigt bra och inte så dyra, men kanske ser dumt ut att rida med det om man inte har en sån sadel, tror det är logga på alla (är det på mina iaf). Men de har våfflad insida precis som RG.
 
ska kolla upp era tips lite!

En följdfråga, hur tvättar ni era schabrak?
Jag kör de mesta som jag använder till vardags i 40 grader och sen centrifugerars dom också. På vintern torktumlas de alltid.
Kanske sliter jag i onödan på dem?
 
ska kolla upp era tips lite!

En följdfråga, hur tvättar ni era schabrak?
Jag kör de mesta som jag använder till vardags i 40 grader och sen centrifugerars dom också. På vintern torktumlas de alltid.
Kanske sliter jag i onödan på dem?

Varför inte köra 30 grader snabbtvätt istället? Då lär de hålla längre!
 

Liknande trådar

K
Utrustning Jag har kikat på Mia's RS schabrak (butikenistallet.se) och jag älskar dem verkligen, både kvalité och passform men jag kan inte hitta...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: ann80
·
Utrustning Från Börjes: Täcke Macpro Super Ett utegångstäcke med många funktioner: -1800 denier polyester. Fleecefoder samt 220 g...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: fjordinghanna
·
P
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa ett nytt schabrak. Har ganska mycket klart för mig, men väljer mellan HJ´s eller Mia RS. Vilket schabrak är...
Svar
15
· Visningar
1 641
Senast: meep_ask
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp