Bra, prisvärda schabrak

Jag kör kort program i 40 grader, sänker centrifugen till lägsta och kortaste och låter de dropptorka. Skulle aldrig torktumla!
 
ska kolla upp era tips lite!

En följdfråga, hur tvättar ni era schabrak?
Jag kör de mesta som jag använder till vardags i 40 grader och sen centrifugerars dom också. På vintern torktumlas de alltid.
Kanske sliter jag i onödan på dem?
Tvättar ca 2 ggr om året, 40grader och hänger sen på tork ute. Damsuger och borstar bort all päls noggrant innan jag tvättar dem.
Torktumlar aldrig schabraken (rädd att de ska krympa), och har bara en liten klick sköljmedel i.
 
Jag köper schabrak på begagnatmarknaden. Det finns massor för småpengar i förhållande till ursprungspriset i butiken. Jag brukar söka på vilken färg jag vill ha.
Det gör mig inte så mycket om kvalitén brister. Min erfarenhet är dock att lite äldre produkter har god kvalité.
 
Mias, Lami-cell och Eskadron är de jag är mest nöjd med
Tvättar i 30 grader, snabbprogram, torktumlar aldrig.
 
Jag har precis beställt ett Le Mieux. Det ser ut att vara precis vad jag vill ha - någon med erfarenheter?
 
Oxå nyfiken på Le Mieux! De o Ecogold står på önskelistan.

Föredrar Mias o Equiline. Köper begagnat/på rea! Äldre Hansbo o även Sjöhagen är oxå kalas. Men jag vill ha slät/lätt luden insida. Blev så glad när både CS o AS hade sådan insida jag inte gillar (svår o få ren innan tvätt m pälsmonster?) för de är ju så snygga o så dyra :o
 
2 ggr om året ???

Jag tvättar mina efter 2-3 användningar. Om hästen svettats efter varje gång.
Har ca 15 schabrak, dvs de används runt 2 ggr i månaden, och ca 12 gånger innan tvätt. Där emellan så borstas de av.
tvättar schabrak runt 4 gånger om året hälften av schabrak högen åt gången.
Så har alltid rena schabrak eller åtminstone schabrak som inte är så skitiga ;).
 
Equiline, gärna octagon, jag tycker de är outstanding. Över lag vill jag ha de lite "styvare" schabraken, de håller formen bättre efter tvätt. Tex Hööks är på tok för sladdriga.

Protector påminner mycket om Equiline octagon faktiskt men till ett bättre pris!
 
Jag har 25-30 schabrak så jag har många att variera med men de läggs ändå i tvätthögen efter ett par gångars användning. Såhär års är det sällan att ett schabrak används mer än 1 gång innan det tvättas. Går tre schabrak in i min tvättmaskin och jag kör dem på dynprogramm och 30 grader.

Det är viktigt att vara noga med det pga risk för skav och hudproblem som kan uppstå när man använder schabrak som är genomsura av svett. Borsta av tar ju bara bort hår och lite damm, det blir inte rent. :)
 
Jag önskar att hela schabrakgarderoben var Mias RS. Jag har köpt flertalet begagnat och de håller sig fina riktigt, riktigt länge.
 
Har manb
Jag har 25-30 schabrak så jag har många att variera med men de läggs ändå i tvätthögen efter ett par gångars användning. Såhär års är det sällan att ett schabrak används mer än 1 gång innan det tvättas. Går tre schabrak in i min tvättmaskin och jag kör dem på dynprogramm och 30 grader.

Det är viktigt att vara noga med det pga risk för skav och hudproblem som kan uppstå när man använder schabrak som är genomsura av svett. Borsta av tar ju bara bort hår och lite damm, det blir inte rent. :)
Har man inte tillgång till tvättmaskin oftare så är det svårt att tvätta efter varje användning ;).
Byter schabrak efter varje användning och har de på en torkställnig så att de torkar ordentligt.

Hästen som får skav av allt annat har inte haft det minsta lilla skav från schabraken än.
 
Jag har ju bra tvättmöjligheter så kanske får slopa min känsla av att schabrak med funktionsinsida klarar sig nått ridpass mer än de vanliga... De blir ju nästan att de tvättas efter varje ridpass iallafall. Och jag värdesätter nog att passformen förblir densamma högre än funktionsmaterialet.

Jag har ett schabrak från equiline hello Kitty som enl tvättrådet ska tvättas 20 graden handtvätt. Jag hoppas att det inte gäller alla deras schabrak? Har knappt använt de för vågar ju inte tvätta de i maskinen.

Har ett par Eskadron Cotton men jag tycker de tappar färgen o ser dassiga ut snabbt. Annars är de suveräna, i stuk med Mias.
 
Jag önskar att hela schabrakgarderoben var Mias RS. Jag har köpt flertalet begagnat och de håller sig fina riktigt, riktigt länge.
Mias är suveräna. Vi köpte in ett gäng till ridakolan, de används flitigt och tvättas ofta. Lika fina år efter år.
Mitt vita tävlingschabrak har jag ärft, det är också flitigt använt i säkert 10 år. Lite svart vid sadelgjorden, Annars inga fel.
 
Jag har ju bra tvättmöjligheter så kanske får slopa min känsla av att schabrak med funktionsinsida klarar sig nått ridpass mer än de vanliga... De blir ju nästan att de tvättas efter varje ridpass iallafall. Och jag värdesätter nog att passformen förblir densamma högre än funktionsmaterialet.

Jag har ett schabrak från equiline hello Kitty som enl tvättrådet ska tvättas 20 graden handtvätt. Jag hoppas att det inte gäller alla deras schabrak? Har knappt använt de för vågar ju inte tvätta de i maskinen.

Har ett par Eskadron Cotton men jag tycker de tappar färgen o ser dassiga ut snabbt. Annars är de suveräna, i stuk med Mias.
Jag har ju bra tvättmöjligheter så kanske får slopa min känsla av att schabrak med funktionsinsida klarar sig nått ridpass mer än de vanliga... De blir ju nästan att de tvättas efter varje ridpass iallafall. Och jag värdesätter nog att passformen förblir densamma högre än funktionsmaterialet.

Jag har ett schabrak från equiline hello Kitty som enl tvättrådet ska tvättas 20 graden handtvätt. Jag hoppas att det inte gäller alla deras schabrak? Har knappt använt de för vågar ju inte tvätta de i maskinen.

Har ett par Eskadron Cotton men jag tycker de tappar färgen o ser dassiga ut snabbt. Annars är de suveräna, i stuk med Mias.
Nej det måste vara just den modellen, jag tvättar mina i 30 grader, ibland 40 :)
 
Inga erfarenheter,men recensera gärna! Jag är också nyfiken på dem.
Det tog en halv evighet (drygt tre månader...) innan mitt schabrak kom. Men jag är jättenöjd med det nu när jag äntligen har det. Det är stabilt och välsittanden och dessutom himla snyggt. Det ser ut att vara slitstarkt dessutom - och det känns ju lite som en förutsättning till det priset. Jag som inte känner något stort behov av en massa olika schabrak kan nog tycka att det är värt det höga priset, två såna + ett för tävling, mer lär man ju inte behöva ha. Och håller de lika länge som de i liknande material som jag har (inne på sjunde året, flitigt använda) så blir ju inte årskostnaden så hög.
 

Liknande trådar

K
Utrustning Jag har kikat på Mia's RS schabrak (butikenistallet.se) och jag älskar dem verkligen, både kvalité och passform men jag kan inte hitta...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: ann80
·
Utrustning Från Börjes: Täcke Macpro Super Ett utegångstäcke med många funktioner: -1800 denier polyester. Fleecefoder samt 220 g...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: fjordinghanna
·
P
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa ett nytt schabrak. Har ganska mycket klart för mig, men väljer mellan HJ´s eller Mia RS. Vilket schabrak är...
Svar
15
· Visningar
1 641
Senast: meep_ask
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp