Bra regntäcke till b-ponny

Centaur

Trådstartare
Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men vilka märken har bäst passform och design för småttingarna?

De han växt ur är Amigo Mio stalltäcke, Hööks regntäcke och Shires regntäcke, alla i stl 95 så gissar på att han behöver 105 nu. Kanske 110 om det går att spänna in i bogen.

Jag gillar Amigo täcken men de verkar helt hopplösa stlmässigt för ponny. Mio 95 är som sagt för litet, men Amigo 200 g utetäcke i samma stl passar fint, lite åt det rymliga hållet. Sen har han ett Amigo 200 g stalltäcke som funkar men det är stooort! :meh:

Därför vill jag helst satsa på ett annat märke som har vettiga stl. Ni som har b-ponny, vilka regntäcken har ni? :)

Mina krav är att det ska vara ofodrat, vattentät(!!), andas bra och ha bra passform. Helst ställbart i bogen. Ponnyn är welsh mountain, 3 år i maj och av den större mer rejäla modellen.
 
Det bästa täcket vi har till vår B-ponny (welsh partbred 4 år i sommar) är ett 100g Amigo täcke i stl. 100. I andra täcken har hon 105-115, tycker 105 alltid blir lite i minsta laget och 115 lite stort i bogen. Har ett par täcken från Hööks och något från Börjes. Tänkt byta ut alla hennes täcken till Amigo.
 
Jag kör med Amigo i storlek 100 åt min B. Han har eg 115 men då blir de för stora i bogen, men 100 cm Amigo är mer än 115 cm i ryggen och blir perfekt i bogen (liners 95 cm dock).

Har både ofodrat regn och 200 gram utetäcke samt 200 gr stalltäcke och ett cooler. Alla i strl 100 cm - alla sitter super.

Så jag har gett upp hitta andra. Köpt ibland men passar typ aldrig (ett undantag, eller fleece med blank utsida från Hööks som sitter bra)

Så ingen hjälp tyvärr om du inte vill prova Amigo :/

Tillägg - på stora hästen så är av någon anledning innetäcket superstort jmf med utetäcket, så fått sy veck i halsen. Hon har också Amigo i allt. Vet inte om de gjort om storlekarna ngt. Upplevde aldrig det med förra eller med ponnyns.
 
Jag gillar Amigo täcken men de verkar helt hopplösa stlmässigt för ponny. Mio 95 är som sagt för litet, men Amigo 200 g utetäcke i samma stl passar fint, lite åt det rymliga hållet. Sen har han ett Amigo 200 g stalltäcke som funkar men det är stooort! :meh:
Jag går alltid ned en storlek på HWs innetäcken. Tycker alltid på alla hästar när det gäller HW att de sitter bäst då, så innetäcket blir 145 om ytter är 155 osv. Det är för mig inte konstigt att samma storlek fast innertäcke är för stort. Varför inte köra på ett regn amigo om det sitter fint?
 
Vad gäller Horseware så är deras svenska storlekstabell helkokko för små storlekar. Mät ponnyn från mitt fram på bogen till där täcket ska ta slut baktill vid bärbensknölen och översätt det måttet till fot och tum så får du rätt storlek för din ponny (en tum är 2,54 cm, en fot är 12 tum). De storlekar som troligen är aktuella för en B-ponny är 4'9" (129,5cm), 5' (137,2cm), 5'3" (144,8cm).
 
Personligen är jag rätt förtjust i Shires. De har modeller med ställbar bogknäppning och är välskurna och håller tätt. Bra prislapp också.
 
Jag går alltid ned en storlek på HWs innetäcken. Tycker alltid på alla hästar när det gäller HW att de sitter bäst då, så innetäcket blir 145 om ytter är 155 osv. Det är för mig inte konstigt att samma storlek fast innertäcke är för stort. Varför inte köra på ett regn amigo om det sitter fint?

Mina stora hästar har en och samma stl i alla HW täcken (och alla andra märken) men PONY modellerna är som sagt helt tokiga i stl så jag har ju ingen aning om vilken stl jag ska köpa i regntäcket. Orkar inte hålla på att byta och skicka fram och tillbaks.
 
Mina stora hästar har en och samma stl i alla HW täcken (och alla andra märken) men PONY modellerna är som sagt helt tokiga i stl så jag har ju ingen aning om vilken stl jag ska köpa i regntäcket. Orkar inte hålla på att byta och skicka fram och tillbaks.

Mät! Det gör jag. Eller gjorde - nu sen jag hittat rätt en gång är det ju lätt. (Här har ponnyn samma storlek inne/ute med, sitter lika bra)
 
Mät! Det gör jag. Eller gjorde - nu sen jag hittat rätt en gång är det ju lätt. (Här har ponnyn samma storlek inne/ute med, sitter lika bra)

Problemet är att de varierar så mycket i stl, av hans 3 Amigo täcken är ett perfekt, ett alltför litet och ett något för stort. Och alla är stl 95. :confused:O_o
 
Problemet är att de varierar så mycket i stl, av hans 3 Amigo täcken är ett perfekt, ett alltför litet och ett något för stort. Och alla är stl 95. :confused:O_o

Menade att du mäter det som passar. Och sen mäter du täcken i affären. Och struntar i storlekslappen.

Att det skiljer inom samma är knepigt men kan det vara olika årgångar? Amigo var rymligare förr tex.
 
Nu kollade jag på den engelska storleken, de är 4.3, 4.9 och 5.0! Inte konstigt att de inte passar... Har köpt alla som 95 cm.

4.9 är det som ligger perfekt, det är ett Amigo turnout medium. Kanske satsa på ett likadant fast ofodrat? Ska kontrollmäta också.
 
Nu kollade jag på den engelska storleken, de är 4.3, 4.9 och 5.0! Inte konstigt att de inte passar... Har köpt alla som 95 cm.

4.9 är det som ligger perfekt, det är ett Amigo turnout medium. Kanske satsa på ett likadant fast ofodrat? Ska kontrollmäta också.

Ah! Då blev det begripligt! Jag var som sagt 100 cm (5'0) till min och alla olika varianter - utom liner - har suttit finfint.

Så då blir det mest troligt utmärkt med regn i 4'9. Och kontrollmäter du för att vara helt säker så slipper du risken storleken ändrats från gammalt/nytt :)

OBS dock att mått kan skilja några cm mellan fodrat/ofodrat - har aldrig märkts på hästen här.
 
Ah! Då blev det begripligt! Jag var som sagt 100 cm (5'0) till min och alla olika varianter - utom liner - har suttit finfint.

Så då blir det mest troligt utmärkt med regn i 4'9. Och kontrollmäter du för att vara helt säker så slipper du risken storleken ändrats från gammalt/nytt :)

OBS dock att mått kan skilja några cm mellan fodrat/ofodrat - har aldrig märkts på hästen här.

Vad har din i andra märken?

Jag mätte täcket som är 4'9" nu och det mäter 113 cm i ryggen. Enligt HW stltabell är dock 4'9" = 95 cm. Mätte sen hans täcke från Hööks och det mäter ca 98 cm, även detta märkt med 95 cm.

Är HWs ponnymodeller jättestora i stl?
 
Vad har din i andra märken?

Jag mätte täcket som är 4'9" nu och det mäter 113 cm i ryggen. Enligt HW stltabell är dock 4'9" = 95 cm. Mätte sen hans täcke från Hööks och det mäter ca 98 cm, även detta märkt med 95 cm.

Är HWs ponnymodeller jättestora i stl?

JA! Alla HW:s småtäcken är jättestora. Det är där måttbandet kommer in i bilden, tills man hittat rätt.

Min har 115 cm i andra täcken (men vissa blir stora i bogen). Och täckena i 5'0 mäter ca 120 cm i ryggen. (Å andra sidan så andra märken i strl 115 kan mäta mellan 110-130 cm i ryggen. Jag mäter alltid alla oavsett märke om jag inte VET att storlek si i märke så passar. Det stämmer nästan aldrig)
 
Vad har din i andra märken?

Jag mätte täcket som är 4'9" nu och det mäter 113 cm i ryggen. Enligt HW stltabell är dock 4'9" = 95 cm. Mätte sen hans täcke från Hööks och det mäter ca 98 cm, även detta märkt med 95 cm.

Är HWs ponnymodeller jättestora i stl?
Som sagt, storlekstabellen är helkokko. 4'9" motsvarar normalt sett på de flesta större märken 105 cm i svensk storlek.
617446_sizechart.jpg
 
Det bästa täcket vi har till vår B-ponny (welsh partbred 4 år i sommar) är ett 100g Amigo täcke i stl. 100. I andra täcken har hon 105-115, tycker 105 alltid blir lite i minsta laget och 115 lite stort i bogen. Har ett par täcken från Hööks och något från Börjes. Tänkt byta ut alla hennes täcken till Amigo.
Var hittar man Amigo 100g täcke i storlek 100? Har inte sett.
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nya täcken till ponnyn som plötsligt växt ur sina. Tyvärr har han Amigo täcken och deras pony storlekar är helt tokiga så jag...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 402
Senast: Camigween
·
Utrustning Min häst är täckesklippt och har lurvat på sig ordentligt i höst och går därför bara med täcke när det regnar hela dagarna. Jag har...
Svar
10
· Visningar
1 495
Senast: nira
·
Utrustning har en c-ponny som är 137cm hög och har 115cm- täcken (som är snudd på för långa). han har alltså kort rygg. han har dessutom ganska...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: lucky_skrik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp