bra relation med medryttarhäst?

proxyma

Trådstartare
Tycker ni att man kan få en bra kontakt eller relation med sin medryttarhäst som man rider 1-2 gr i veckan? Känns dom man får börja om varända gång men åker ut, blir nästan lite ridskole känsla över de...
 
Sv: bra relation med medryttarhäst?

Det tror jag absolut, man kanske få ta sig lite extra tid då med hästen. Pyssla och borsta länge, kanske ta en promenad tillsammans i naturen som uppvärmning innan man rider osv. Så att ni lär känna varann.
Om det är ok med ägaren kanske du kan börja lära hästen något roligt trick eller övning, sånt kan också göra att man kommer närmare varann.
Sedan tar det kanske lite längre tid om man bara ses en gång i veckan.
 
Sv: bra relation med medryttarhäst?

Jag tror ridmässigt att det beror mycket på hur ägaren rider hästen, om ni har väldigt olika ridsätt, då kan jag tänka mig att det känns som att man får börja om varje gång.

När det gäller lära-känna-delen så tror jag absolut att det går att få en bra relation med hästen om man tar sig tillräckligt med tid med den.

Sen tror jag att man inte passar med alla hästar på det sättet, vissa ridskolehästar fastnade jag direkt för trots att jag bara träffade dom en gång i veckan medan det inte spelade någon roll hur många gånger jag red vissa. Vissa hästar är helt enkelt lite mera..opersonliga eller vad man ska säga.
 
Senast ändrad:
Sv: bra relation med medryttarhäst?

Jag tror kontakten från marken är det viktigaste i första stadie. Det är där hästen lär känna dig, ditt kroppsspråk osv. Istället för att fokusera på ridningen (som många gör).
Kör lite horsemanchip innan du rider. Du kan tränsa hästen och gå ut en promenad med den, se till att den stannar när du stannar, den är lyhörd på vad du vill och vad du säger. Backa den, öka, minska tempo osv. Detta kan du ju syssla med runt stallknuten liksom. Superenkelt :) Sen sadla och rid. Sen en viktig grej att komma ihåg, vill man berömma hästen efter ridpasset. Ge gärna berömmet ur en hink istället för ur din hand, annars kan den lätt bli naffsig och tro att du har godis på dej så fort ni ska träna osv. Ett annat tips är, försök vara ensam med hästen i stallet om det finns möjlighet. När du ska rykta tex. Du blir flocken, och den kommer då te sig till dig om du är lugn och trygg.

Sen är det ju så, såklart. Man klickar inte med alla hästar, även fast man försöker.
 
Senast ändrad:
Sv: bra relation med medryttarhäst?

absolut!!! Det tar lite längre tid bara, kanske ett par månader innan man får till en härlig relation men det går. speciellt om man gillar att pyssla lite när man väl är i stallet. en av mina medryttarhästar som jag rider 1-3 gånger i veckan (oftast 2) kommer nästan alltid fram i hagen, vi har våra rutiner och egenheter och ridningen går framåt mycket fortare än jag trodde var möjligt på så lite ridning. men de första veckorna så var det inte en så personlig relation utan det tog ett tag innan vi lärde känna varandra ordentligt.
 
Sv: bra relation med medryttarhäst?

Visst tror jag man kan få en bra relation även om man bara är där 1-2 gånger i veckan. Jag har varit medryttare på min medryttarhäst i ca 3 år tror jag. 1 gång i veckan, ibland 2. Han kommer ibland till mig när jag ska ta in han från hagen, en gång la han huvudet på axeln när jag pratade lite med han i hagen när jag skulle ta in han. Han är inte jätteutbildad men det fungerar rätt bra i ridningen ändå och han försöker alltid. Ibland när jag är där pysslar jag bara med han och det har säkert hjälpt till att få en ganska bra relation. Jag tycker mycket om hästen.
Jag tror det beror lite på hur man är som person också, jag gillar den här typen av häst, lite osäker ibland och tycker saker kan vara lite läskiga, men ändå rätt lätt att ha att göra med. Och vad man gör med hästen. Nu rider ju jag inte alltid utan ibland bara pyssla och rykta.Nån gäng har jag gått promenad med han.
 
Sv: bra relation med medryttarhäst?

Lägg "kvalitetstid" med hästen. Stressa inte. Ta din tid att rykta hästen(inte bara borsta av) och hitta kanske ställen där det kliar extra, där det är extra mysigt för hästen. Skapa en relation. Ta din tid på dig när du "klär på" hästen. Promenera 5-10 min innan du sitter upp. Njut av att rida, se till att arbeta och ha kul med hästen så att ni blir ett "team" ta dig tid och lägg in skrittpauser i ridningen. Promenera gärna även av hästen för hand efter och se till att ta tid efter att borsta och mysa med hästen. :)
 
Sv: bra relation med medryttarhäst?

Jag tycker att jag har en jättebra relation med mina två medryttarhästar. Den ena gnäggar så fort jag kommer (har aldrig varit bortskämd med sådant förut :D) och nu senast kom den andra som är lite blygare framtravande och stoppade glatt huvudet i grimman. (De går på lösdrift och får mat i lösdriften så jag jämför inte med hästar som står och väntar och gnäggar vid grindhålet på em för att de vet att maten är där så fort de kommit in).

Dock tror jag att det är individuellt vad det är för hästar. En annan jag var medryttare på för några år sedan verkade inte bry sig ett dyft om mig och visade aldrig med ett tecken att han kände ingen mig eller liknande.
 
Sv: bra relation med medryttarhäst?

Jag tror det beror på flera faktorer, dels hur lätt hästen har för att "ta till sej" människor, och dels hur mycket tid man lägger ner från marken som medryttare. Borsta, övningar från marken etc.
Hur menar du med "ridskolekänsla"? Jag har sett många ridskolehästar som haft mycket stort förtroende för sin "skötare" på ridskolan, och t ex bara accepterat viss behandling av denne.

Min häst var ridskolehäst i tretton år tills jag köpte honom, och jag kände honom väldigt väl. (hade varit hans skötare i nio år) Efter någon månad tog jag in en medryttare, och hästen hade ganska svårt att ta till sej denne. Det var matte för hela slanten typ. Nu har det gått drygt två år, och vi tycker att det har blivit mycket bättre.

Så jag är helt övertygad om att det går. Hur lång tid det tar beror helt och hållet på dej och hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 106
Senast: iNHALE
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 539
Senast: tott
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 386
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp