Bukefalos 28 år!

bra skor/kängor!

Milosari

Trådstartare
jag har tröttnat på mina skitskor som bara läcker in vatten hela tiden och funderar nu på att köpa ett par ordentliga kängor att ha på hundträning. de ska vara rejäla men vara tillräckligt smidiga för att funka till lydnadsträning och helst gå att använda året runt i skåne. tips? jag kan tänka mig att betala runt 2000 kr.

jag provade ett par Hanwag Tatra Lady GTX idag och de kändes rätt okej. någon som har ett par såna? är de bra?
 
Sv: bra skor/kängor!

Jag föredrar kängor ifrån Meindl, Viking eller Lundhags :bow:

Mina utan något speciellt märke gick sönder idag, så jag ska med handla nytt.
 
Sv: bra skor/kängor!

Jag har ett par Meindl som jag är helt kär i :love:, de kostade mer än 2000:- men det finns billigare modeller som ligger runt 2000:- och som ändå är riktigt sköna. Dock är det viktigaste är att märket/modellen passar ens fot, olika märken brukar ha lite olika bredd på skorna, Meindl är tex lite smalare.
 
Sv: bra skor/kängor!

Jag skulle gå till någon sportaffär och prova någon lättare modell av kängor där. De brukar vara lätta, vattentäta och gjorda för att röra sig i. När det sedan kommer till vilken modell man ska ha så är det nog bara att ta det som sitter bekvämast på foten.
 
Sv: bra skor/kängor!

Jag har mina Viking Gore-tex kängor jämt och de har hängt med x antal år och är fortfarande hela och vattentäta och sjuk sköna :D Rekommenderas!
 
Sv: bra skor/kängor!

Graninge! :bow:

Har ett par när vi är ute i skoge och dom går i vått och tort.
Pappa har Viking och dom går också hur bra som helst!
 
Sv: bra skor/kängor!

Skalkängor är överlägsna. De funkar året runt och håller bra mycket längre än fodrade kängor. Det finns ETT par kängor (som jag ser det) som är ultimata till ditt användningsområde -Lundhags scout! Sjukt sköna kängor (från början redan innan man gått in dem), funkar både på sommaren (har vandrat i 30 grader värme 4 mil i mina) och på vintern med ett par strumpor i. Lätta att hålla rena och tål tom att vada över en bäck med. Billiga är de också, precis under 2000 kr. Dessutom är de ganska snygga och väldigt lätta att sköta och hålla rena.
images


Jag letade kängor hela förra året och fastnade för just scouten och kan inte tänka mig några andra kängor jag älskar dem! Har en kompis som haft sina i 15 år och de är fortfarande i bra skick så kvalite rakt igenom!
 
Sv: bra skor/kängor!

tack för alla svar! jag ska åka runt till lite olika affärer och prova alltså. den jag var inne i idag var Naturkompaniet, men det finns väl säkert andra bra affärer. tips på jakt- och fiskeaffärer runt lund/malmö? antar att de har bra grejer?

2000 är ingen fast och fix summa. är det skor som garanterat håller flera år så är det helt okej att betala mera, men kanske inte så mycket som 3000. jag har lokes operation som utgift den här månaden också.

någon som har tankar om hur höga skaft man ska ha på kängorna? eller är det en smaksak? jag har överrörliga fotleder, så å ena sidan hade det varit bra med lite högre skaft. å andra sidan så tappar man väl lite "känsel" med skor som sitter som skenor.

är det något särskilt som utmärker skor med bra kvalitet? eller ska man gå på att det är ett välkänt märke?
 
Sv: bra skor/kängor!

Jag gillar kängor med rejält skaft som ger stöd åt fotlederna, tycker inte kängorna fyller någon funktion annars, då kan man lika gärna ha trekkingskor..Jag tycker inte att man tappar känsel i ett par bra kängor.
Skor med bra kvalitet som håller länge och är sköna att använda är i läder, syntet blir sunkigt.
 
Sv: bra skor/kängor!

Jag har ett par Meindl, stödet för foten är helt utomjordiskt bra, har aldrig haft en känga som är så lätt att gå i när terrängen är knölig.

Fast de är för varma för att ha året runt, med det är ju också en smaksak. När det är varmare så har jag ett par muck-boots, som är en typ neoprenstövel med extra stöd.
 
Sv: bra skor/kängor!

Lundhags! Den modellen jag tänker på har fem hyskor, medelhöga alltså. Smidigt, mjukt läder i skaften, vadderat längst upp och själva fotdelen är ju gummiklädd så den håller vätan ute helt.

Det enda negativa med Lundhags är att på vintern så är de ordentligt hala! Jag älskar mina Lundhags vår, sommar, höst och sen tar jag fram Salomon terräng sko, typ grövre hikingsko, ej känga, på vintern när det är torrt och isigt.
 
Sv: bra skor/kängor!

*kl*

gode gud, nu har jag beslutsångest så det heter duga. har kollat upp meindl på olika forum och många är positiva men hållbarheten verkar vara sisådär? samma sak med viking. lundhags verkar ha flest positiva användare, men det är väl bara scout som har ett överkomligt pris? ranger mid (dammodellen) har jag hittat från 2740 kr. det kanske hade varit något? jag tycker att scout ser så klumpiga ut! (och lite fula också :o). borde i och för sig provas. någon som vet var i skåne de går att prova?

jag tittar fortfarande på meindl trots allt, lite ganska förtjust i modellerna Island pro och vakuum lady som ser sportiga ut. hittar inte svenska storlekar dock. vad motsvarar strl 37?

har också tittat lite på viking hunter, de ser också rätt sportiga ut trots att de är rejäla. eller är det bara jag som faller för de mjuka formerna på detaljerna?
 
Sv: bra skor/kängor!

jag tittar fortfarande på meindl trots allt, lite ganska förtjust i modellerna Island pro och vakuum lady som ser sportiga ut. hittar inte svenska storlekar dock. vad motsvarar strl 37?


Det är Island pro jag har. Jag har 5,5 vilket motsvarar runt 39 så jag skulle chansa på att det är 4,5 som motsvarar 37? I vilket fall så är det bäst att prova, bara för att en känga är bra så betyder det inte att den passar. Jag provade tex kängor av märket Haglöfs i samma prisklass med de satt inte alls bra, helt enkelt inte anpassad för min fot.
 
Sv: bra skor/kängor!

ranger mid (dammodellen) har jag hittat från 2740 kr. det kanske hade varit något? jag tycker att scout ser så klumpiga ut! (och lite fula också :o). borde i och för sig provas. någon som vet var i skåne de går att prova?

Naturkompaniet har Lundhagskängor. Scout är inte alls klumpiga, de är väldigt nätta kängor, jag tycker att de är suveräna att gå i, har ju köpt mina som vandringskängor så de har gjort åtskilliga mil redan. Men den största fördelen med scouten är ju just att det är en skalkänga; du kan ha den sommar som vinter och den har inget foder som sliter ut kängan i förtid, de håller lätt i 20 år!
 
Sv: bra skor/kängor!

Scout tycker jag också är apfula, och klumpiga. Jag vet ju tyvärr inte vad mina heter men de är svarta i foten och mörkbruna i skaftet och som sagt 5 hyskor=inte de allra högsta. Det är nog ngn form av dam modell.

Naturkompaniet finns väl över större delen av landet så har du ngn sån butik i närheten så har de oftast ett stort sortiment av Lundhags kängor.
 
Sv: bra skor/kängor!

Nu såg jag ju att du är skåning - då har du Naturkompaniet både i Lund och Malmö tror jag.
 
Sv: bra skor/kängor!

Med skor är det ganska enkelt. Du får vad du betalar för med få undantag. Dyra skor är alltså generellt sett bättre än billiga. Det gäller dock bara funktionella skor och inte streetskor eller högklackat.

Jag har bäst erfarenhet av Lundhags och Salomon. Graninge har jag haft sönder flera par på rekordtid. Jag använder gärna mina kängor året runt och har inte ork att sköta dem speciellt väl. Jag går heller inte runt gegg och vattenpölar utan plaskar rätt igenom dem. Jag vill inte heller behöva tänka på om de står nära ett element eller inte. Därför har jag nu valt ett par kängor i syntet från Salomon med Gore-tex. Minmalt med sömmar och där det är sömmar är det både sytt och limmat. Lundhags-kängor i skinn håller hur länge som helst bara man återfettar dem och ser till att inte ställa dem blöta nära en värmekälla.

Ett tips för att undvika hala skor är att känna på sulan. Ju kletigare den känns desto mer riktigt gummi är det i den och det blir mindre hårt och halt vid kyla.
 
Sv: bra skor/kängor!

Är det fler än jag som upplever Lundhags sula som extremt hal på vinterväglag? Min sambo har allmänt roligt åt mig och mina DUNDERvurpor när jag tar på mig favoritkängorna på vintern!

Jag tycker det är väldigt märkligt att en sån f ö bra kvalitetskänga som håller för precis allt och är bekväm att vandra i har försetts med en sån HAL sula! Numera drar jag alltid på mina snoddar med isbrodd - värsta pensionistan!
 
Sv: bra skor/kängor!

Svåra att få tag på i Sverige... men för mig finns bara ett märke..
Danner boots....
 

Liknande trådar

Fritid Denna vintern behöver jag riktiga vinterkängor. Förra vintern genomled jag i gummistövlar med dubbla ullstrumpor och det gick med nöd...
Svar
14
· Visningar
1 086
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 123
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 156
Senast: Magiana
·
Hundhälsa De senaste tolv timmarna har jag verkligen känt mig som världens absolut sämsta matte, någonsin. Igår på dagen tog jag ut hundarna för...
2
Svar
22
· Visningar
4 560
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp