Bra stigbyglar, dressyr

alice

Trådstartare
Jag behöver köpa nya stigbyglar till min dressyrsadel och inser att det mesta förändrats sen jag hade häst sist.
Jag vill ha ett par bra stigbyglar m bra grepp i. Inget i plast!! Vad har vi för stigbyglar och varför valde ni just dom?
 
Jag har Sprenger system 4 med ögat vridet 90 grader "offset eye". Sprengers ledade stigbyglar är beroendeframkallande och det vridna ögat gör att de hänger rakt vilket hjälper mig att slappna av skänkeln och därmed sitta djupare i sadeln.
 
Jag har Sprenger Bow Balanced. Jag fick ont i knäna tidigare då jag red ca 4-6 hästar per dag. men med de här har jag inte fått ont. Jag tycker de ligger bra i balans med även på hästar som det kan braka iväg på och man tappar kontakten under foten med stigbygeln. Jag tycker de hänger kvar bra runt foten och inte glider iväg då. Utan när man igen får kontakt är de kvar i rätt läge. För mig var det en bra säkerhetsgrej på såna hästar.
 
Jag kan till skillnad från tidigare talare inte alls rida med ledare stigbyglar, är rätt rörlig i fotlederna och behöver stabilitet.
Har nyligen skaffat mig ett par Acavallo Arena stigbyglar till dressyrsadeln, är såå nöjd! Breda & stabila men inte så tunga. Stort plus att det är säkerhetsstigbyglar. Tycker de är snygga också! Har de helsvarta:). Helt ok i pris jämfört mot många andra.
 
Tack för svar!!
En aspekt jag glömde var att stigbyglarna ska vara gk enl dressyr TR.
 
Kör Bow Balance när det är varmt. Är det riktigt kallt ute måste jag avstå metall. De leder kyla in foten. Då blir det vanliga kompositbyglar. Bow Balance är fantastiska.
Jag fick ont av i knäna av Free Jump.
 

Liknande trådar

Utrustning Är sugen på nya stigbyglar och har fastnat för Acavallo alupro. Men så såg jag Hansbos Abrivel som ser typ likadan ut med ytterbåge som...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Kristall10
·
Utrustning hej, jag håller på att kolla på bra stigbyglar just nu, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. jag är hoppryttare och vill ha...
Svar
14
· Visningar
1 367
Senast: caballus
·
Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
396
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp