Bra torrfoder

Account

Trådstartare
Såklart vill man ge sin katt bra mat, men vad finns det för bra mat?
När man googlar kommer det bara upp gamla trådar i olika forum, och de flesta är rörande överens om att det är Applaws som är grejen, skulle inte det funka kan man snegla mot Porta21.
Alla andra foder på marknaden då? Är allt skräp trots att det är spannmålsfritt och sockerfritt (självklart att katten inte ska ha sånt)

Vad äter era katter?

Min är inte kräsen, han har än så länge ätit allt som serverats i torrfoderväg, de allra flesta sorterna har varit spannmålsfria, men han har även fått Mjau kastrerad innekatt (inte så poppis, men påsen gick åt) och när han var liten fick han Friskies Junior för han hade ätit Friskies i sitt förra hem (troligen vuxenvarianten då)
Nu äter han en mix av Applaws och Porta21 sensible, samt lite blandade provpåsar för variationens skull
 
Min får mest Mjau blötmat, men på senare tid har jag gett lite av Magnussons Utekatt; det finns en sort för innekatt också. Jag tycker att den funkar bra, och den är tydligen god för han sjunger i högan sky när jag tar fram påsen. :D Stort plus för att det är svensktillverkat med svenska ingredienser. Den är dock inte helt spannmålsfri, men jämfört med de flesta torrfoder som finns i vanliga matbutiker så är det riktigt bra innehåll, i mina ögon.
 
Såklart vill man ge sin katt bra mat, men vad finns det för bra mat?
När man googlar kommer det bara upp gamla trådar i olika forum, och de flesta är rörande överens om att det är Applaws som är grejen, skulle inte det funka kan man snegla mot Porta21.
Alla andra foder på marknaden då? Är allt skräp trots att det är spannmålsfritt och sockerfritt (självklart att katten inte ska ha sånt)

Vad äter era katter?

Min är inte kräsen, han har än så länge ätit allt som serverats i torrfoderväg, de allra flesta sorterna har varit spannmålsfria, men han har även fått Mjau kastrerad innekatt (inte så poppis, men påsen gick åt) och när han var liten fick han Friskies Junior för han hade ätit Friskies i sitt förra hem (troligen vuxenvarianten då)
Nu äter han en mix av Applaws och Porta21 sensible, samt lite blandade provpåsar för variationens skull
Jadu. Smaken är som baken. Du kommer troligtvis att få höra att spannmålafritt är bra, att bötmat är bättre än torrfoder.

Jag säger, allt beror på katten. Jag ger Royal Canin och har så gjort till alla mina katter. Du kommer troligen att få höra att RC är skit...

Just nu ger jag 50% RC Digestive (ena katten har känslig mage) och 50% RC hairball (båda är långhåriga). De får också en påse blötmat morgon och kväll. Här hade jag gärna gett Mjau eller Bozita, men fröknarna kräsna säger blankt nej. De får 1 påse RC digestive (återigen pga känslig mage) och en påse antingen Gourumet, Sheba eller annan smak av RC (lillkatten säger att samma mat två gånger i följd är en skymf för bortskämd prinsessa).
 
Våra äter förtillfället Ekaunuba torrfoder. Den kastrerade får den för kastrerade katter och kissebebis får den för kattungar. Sen får de alltid blötmat minst två gånger om dagen plus att kattungen äter mush då hon inte är något jätte fan av varken blötmat eller torrisar.
 
Såklart vill man ge sin katt bra mat, men vad finns det för bra mat?
När man googlar kommer det bara upp gamla trådar i olika forum, och de flesta är rörande överens om att det är Applaws som är grejen, skulle inte det funka kan man snegla mot Porta21.
Alla andra foder på marknaden då? Är allt skräp trots att det är spannmålsfritt och sockerfritt (självklart att katten inte ska ha sånt)

Vad äter era katter?

Min är inte kräsen, han har än så länge ätit allt som serverats i torrfoderväg, de allra flesta sorterna har varit spannmålsfria, men han har även fått Mjau kastrerad innekatt (inte så poppis, men påsen gick åt) och när han var liten fick han Friskies Junior för han hade ätit Friskies i sitt förra hem (troligen vuxenvarianten då)
Nu äter han en mix av Applaws och Porta21 sensible, samt lite blandade provpåsar för variationens skull
Kan tillägga att jag aldrig hade gett Friskies torrfoder. Inte heller Mjaus eller Bozitas torrfoder (blötmaten är däremot bra). Överlag är i princip allt torrfoder som säljs i vanliga matvarubutiker skit.
Vill du ge spannmålsfritt tror jag att Taste of The Wild (stavning?) är bra.
 
Passus om Mjaus blötmat: varianterna med gelé är spannmålsfria, men inte sorterna med sås (om man tänker på sådant).

Jag gillar, till skillnad från ovan, Bozitas torrfoder men blandar ut den med nån annan random spannmålsfri variant jag hittar i zooaffären (katternas favorit är orijen men den är dyr och färdas lååååångt). Applaws har de inte alls tyckt om.
 
Jag tänker att det bästa torrfodret är det som passar katten och dess eventuella speciella behov.

Som innan vi hittade allergivaccin till min Tuva. Då fick hon äta ett specialfoder gjort på insekter som var suveränt. Hon var så gott som symtomfri.
Nu äter de ett annat specialfoder, som ska vara bra för min allergi (jag är kattallergiker och bor ihop med tre katter). Om det funkar eller ej låter jag vara osagt än så länge.

Är katten helt utan specialbehov tycker jag nog det är bättre att satsa på blötmat.
 
Jag har tre vuxna honkatter och två av dom blir osams om det inte finns mat framme, om inte jämt så nästan. Jag har provat att ge dyrt, köttrikt foder. Tyvärr äter fröken Vessla så mycket då att hon kräks upp det med en gång. Behöver variera för att dom inte ska tröttna. Nu får dom Bozita torrfoder. Mjaus plåtburkar är nyttiga o bra men katterna tycker den maten är rätt trist. Tar jag bort torrmaten så går det ned, bara Spezzi som klagar då. Filmjölk med en äggula i är bra. De får smaka på min mat om dom vill. Alla är friska och fina. Två 9 åringar o em 1 åring.
 
Min har fått testa allt möjligt pga väldigt kräsna 🙄 Åt nyss Mjaus torrfoder för innekatter men har nu bytt tillbaka till Bozita för känsliga magar för att se om vi kan få bukt med ena kattens mage.

Våra har fri tillgång, de gillar att äta lite då och då. Får de bara morgon/kväll enligt listan på påsen så hetsäter de sen spyr upp allt.

Våra gillar blötmat men det är inte hållbart att kasta nästan halva burkar för att de bara äter såsen🥴 Så det är "godis" mat för våra men inget de får för att klara sig på.
 
Mina katter har fri tillgång på Orijens torrfoder alltid. När det finns kattungar så har de fri tillgång till RC kattungetorrisar. Blötmat så fort de gnäller om mat. Bozita eller Mjau. Hankatten äter endast MUSH
 
Egentligen innehåller väl torrfoder för mycket kolhydrater för att vara ultimat kattfoder? Blötmaten innehåller inte kolhydrater, vad jag förstått och är därför det som är bäst anpassat för just katter (som ska ha protein ffa). Mina katter får lite av varje, både blöt- och torrfoder. Men de har blivit allt petigare; slickar helst bara såsen av blötmaten och pillar ut favoritbitarna ur torrfodret och lämnar resten.... Suck.
 
Jag har uppfödning och mina bengaler är superfina på Purenaturals foder. Alla har även älskat det trots att dom är rätt kräsna för övrigt. Honor som har varit här på parning hos våran hane har ratat sitt eget foder och käkat upp hans 😅
Även mina hundar äter det.
 
Jag ger förvisso mina blötmat och färskfoder, men tidigare när de även fick torrfoder pendlade jag mellan Taste of the Wild, Canagan, Acana, Applaws och Orijen. Tyckte det förstnämnda fungerade bäst för mina katter, bl.a för att de fick fin pälskvalité.
 
Finns det någon anledning till att du vill ge just torrfoder? Både hund och katt går på rått här och det funkar jättebra! :)
 
Mina två katter har fri tillgång på Bozita diet och mage. De får mousse från Mjau och Gourmet Gold då och då. Det är den enda blötmaten den ena äter. Försökte fasa in mush men den kräsna slutade då äta blötmat trots liten mängd. Den andra blev dålig i magen. Tror det gick lite för fort för hennes del dock så ska prova igen, långsammare denna gång. Borde egentligen ge blötmat oftare men hon som inte är kräsen hetsäter.

Tycker det är svårt med mat. Det finns en sån himla uppsjö och alla tycker olika.
 
Min superkräsna dam äter Royal canin persian adult. Det fungerar jättebra till henne, hon har fin päls, ögon, bra bajs och håller sig slank.
Lillskiten äter Mjau blötmat för kattunge och har fri tillgång på Royal canin kitten.
 
Hittade tråden när jag tänkte kolla vad det fanns för synpunkter på Bozita - som någon inte vill använda, men oklart varför.

Jag har i många år gett mina katter (bondkatter som bor både ute och inne, enligt egna önskemål) fri tillgång till Royal Canin sterilized, för att om jag provat något annat så har de genast sett mindre välmående ut i päls och sånt. Sen valde jag, av oklar orsak, att prova Bozitas torrfoder för några månader sedan. Och mina katter verkar må väldigt bra av det!
Min gammelkatta, som är "minst 12 år" (oklart, hon var vuxen när hon plötsligt bosatte sig på vår gård för så länge sedan) har inte sett så välmående ut på väldigt länge som hon gör nu. Så, jag kan inte annat än dra slutsatsen att det är ett foder som är bra för henne i alla fall.

Jag skulle däremot väldigt gärna vilja veta vad det är i Bozitas torrfoder som gör att vissa väljer bort det?

För mig känns det väldigt bra att kunna köpa ett svenskproducerat foder till mina katter.
 
Hittade tråden när jag tänkte kolla vad det fanns för synpunkter på Bozita - som någon inte vill använda, men oklart varför.

Jag har i många år gett mina katter (bondkatter som bor både ute och inne, enligt egna önskemål) fri tillgång till Royal Canin sterilized, för att om jag provat något annat så har de genast sett mindre välmående ut i päls och sånt. Sen valde jag, av oklar orsak, att prova Bozitas torrfoder för några månader sedan. Och mina katter verkar må väldigt bra av det!
Min gammelkatta, som är "minst 12 år" (oklart, hon var vuxen när hon plötsligt bosatte sig på vår gård för så länge sedan) har inte sett så välmående ut på väldigt länge som hon gör nu. Så, jag kan inte annat än dra slutsatsen att det är ett foder som är bra för henne i alla fall.

Jag skulle däremot väldigt gärna vilja veta vad det är i Bozitas torrfoder som gör att vissa väljer bort det?

För mig känns det väldigt bra att kunna köpa ett svenskproducerat foder till mina katter.
Mina äter Bozita, den för känslig mage med älg. Vi är riktigt nöjda och den ena är super fin på det. (Alltid varit tunn annars) och så klart plus med svenskt foder
 
Såklart vill man ge sin katt bra mat, men vad finns det för bra mat?
När man googlar kommer det bara upp gamla trådar i olika forum, och de flesta är rörande överens om att det är Applaws som är grejen, skulle inte det funka kan man snegla mot Porta21.
Alla andra foder på marknaden då? Är allt skräp trots att det är spannmålsfritt och sockerfritt (självklart att katten inte ska ha sånt)

Vad äter era katter?

Min är inte kräsen, han har än så länge ätit allt som serverats i torrfoderväg, de allra flesta sorterna har varit spannmålsfria, men han har även fått Mjau kastrerad innekatt (inte så poppis, men påsen gick åt) och när han var liten fick han Friskies Junior för han hade ätit Friskies i sitt förra hem (troligen vuxenvarianten då)
Nu äter han en mix av Applaws och Porta21 sensible, samt lite blandade provpåsar för variationens skull

Bozita blötmat får båda i princip fri tillgång på (eller ja, inte riktigt, men stor giva). Sedan får tunnis-kissen även extra RC Gastrointenstinal på inrådan av Vet, tidigare fick hon James Wellbeloved kitten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: Marvin
·
Katthälsa Tussan har blivit lite väl rund om magen och skulle behöva tappa lite grann. Men hur bantar man en innekatt? Jag har dessutom en till...
Svar
12
· Visningar
3 594
Senast: Piek
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
8 980
Senast: Hgfy
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 206
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp