Bränna beten? -betesvård

Sv: Bränna beten? -betesvård

Jag brukar bränna mina beten då det går, dvs när det är lagom torrt och inte för blåsigt, inte alla år det blir så samtidigt!

Betena blir väldigt fina och växer bra, sätter även fart på tillväxten! Om man eldar när marken ff är fuktig men gräset är torrt så tror jag att de flesta djur faktiskt gömmer sig i fukten och klara sig bra!

Vi brukar elda när det är svag vind och i motvind, då får man bäst kontroll över brande och det brinner på rätt fort.

Se bara till att vara tillräckligt med folk samt att ha vatten, krattor o dyl till hands! Kan vara bra att ringa brandkåren och meddela om det är ett större område, så slipper de rycka ut om nån granne får för sig att det BRINNER!!!


Lycka till!!!
 
Sv: Bränna beten? -betesvård

*Knapplån*
Någon som vet om man eliminerar fästingpopulationen genom svedjebränning?

Jag upplever att det har blivit betydligt mindre fästingar på djuren om man bränner av. Vi gör det i trädgården också för hundarnas skull.
 
Sv: Bränna beten? -betesvård

*KL*

Tack för alla svar! :bow:

Vi kommer att betesputsa när det behövs också, men då kanske det är ett alternativ att bränna en gång nu i vår just på grund av det gamla gräset samt dom bitar där det är "tuvor" med "vass" (jag vet att det inte är vass ;))


Självklart kommer brandkår att kontaktas och folk finnas tillgängliga. Eld är en av mina fobier (den andra är el :D) Sambon är ganska duktig på dylika saker. Själv låser jag nog in mig i huset.

Texaz, du vill inte komma på "grillfest" :angel:
 
Sv: Bränna beten? -betesvård

*KL*

Tack för alla svar! :bow:

Vi kommer att betesputsa när det behövs också, men då kanske det är ett alternativ att bränna en gång nu i vår just på grund av det gamla gräset samt dom bitar där det är "tuvor" med "vass" (jag vet att det inte är vass ;))


Självklart kommer brandkår att kontaktas och folk finnas tillgängliga. Eld är en av mina fobier (den andra är el :D) Sambon är ganska duktig på dylika saker. Själv låser jag nog in mig i huset.

Texaz, du vill inte komma på "grillfest" :angel:
Bara tutta på vetja. Växer som satan efter sen. Eld är kul.
 
Sv: Bränna beten? -betesvård

Förutom brandkåren måste du kolla med både kommunens miljö- och hälsa och/eller kommunekolog samt länsstyrelsen. Svedjning och halmbränning kan regleras av både lokal ordningsstadga i kommunen samt av miljöskäl i ditt län.

Förutom ökade koldioxidutsläpp så finns flera andra miljömässiga orsaker varför svedjning kan vara olämpligt. En orsak är att mängden biologiskt material minskar vilket gör att marken på sikt utarmas.

Vi betar också en del på åkervall, för att den ska hålla kvalité över tiden så betesputsar vi maskinellt 2-4 gånger per säsong. Fördelen är att det organiska materialet (gräsklippet) stannar kvar och bearbetas av maskar och mikroorganismer och behovet av gödning minskar.

Koldioxidutsläpp...??? Inte fasiken blir utsläppen större om man eldar än vad traktorn lämnar efter sig när man putsar 2-4 ggr?????
 
Sv: Bränna beten? -betesvård

Jag har fått lära mig att det bildas dioxiner vid svedjebränning.
Det är bland det giftigaste som finns för miljön, och bildas vid långsam och "kall" förbränning som det ju blir när man eldar gräs.

Vi brukar köra med slaghack när hästarna har betat färdigt i hagarna på sensommaren, det funkar för oss.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 658
Senast: Kraxa
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: super
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 903
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 761
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp