Bukefalos 28 år!

Brännskadad av värmedyna under operation

Det är, enligt mig, ganska naturligt att man fokuserar på just den skadan ens djur råkat utför.
Jag har inte utsett mig till något proffs vad det gäller ”rätt värmekälla”. Att djuren behöver värme under operationen har jag ALDRIG sagt emot. Vad jag har sagt är att det måste finnas bättre alternativ till en elektrisk värmekälla.
Jättetråkigt att man inte kan hålla tonen schysst mot varandra även om man tycker olika om någonting men men
Och du har fått legitima svar på varför man använder elektrisk värmedyna och varför det troligen kommer fortsätta användas. Du säger att det måste finnas bättre alternativ ändå, men det måste det ju faktiskt inte. Varför måste det det? För att du inte vill kontemplera att det kanske faktiskt inte går? Det är inte logiskt. Det är känslor som talar. Jag tycker tonen har varit väldigt mild, men det är svårt att sätta ton på text dock. Men jag vet att vara schysst innebär att ibland måste man vara rak och ärlig. Det hade inte varit schysst i min bok att ljuga för dig.
 
Fast det är väl ingen oschysst ton i inlägget? Förstår inte riktigt var du läser in det i så fall, texten består ju mest av konstateranden.
Att säga till mig att jag kan tillverka den optimala värmekällan om jag tror att det går, är inte jättetrevligt tycker jag. Framförallt när jag gång på gång understryker att jag verkligen inte är någon expert på dessa värmedynor. Allt jag är, är en matte till en liten hund så råkat väldigt illa ut, som med den erfarenheten försöker diskutera möjligheten till en säkrare värmekälla
 
Att säga till mig att jag kan tillverka den optimala värmekällan om jag tror att det går, är inte jättetrevligt tycker jag. Framförallt när jag gång på gång understryker att jag verkligen inte är någon expert på dessa värmedynor. Allt jag är, är en matte till en liten hund så råkat väldigt illa ut, som med den erfarenheten försöker diskutera möjligheten till en säkrare värmekälla
Jag menade inte det sarkastiskt, men jag kan förstå hur det uppfattades som det. Jag är seriös. Jag tycker att brinner man för en sådan här fråga så borde man skrida till verk, börja lära sig teknik och faktiskt försöka skapa tekniken. För det hade faktiskt varit en toppen innovation.
 
Och du har fått legitima svar på varför man använder elektrisk värmedyna och varför det troligen kommer fortsätta användas. Du säger att det måste finnas bättre alternativ ändå, men det måste det ju faktiskt inte. Varför måste det det? För att du inte vill kontemplera att det kanske faktiskt inte går? Det är inte logiskt. Det är känslor som talar. Jag tycker tonen har varit väldigt mild, men det är svårt att sätta ton på text dock. Men jag vet att vara schysst innebär att ibland måste man vara rak och ärlig. Det hade inte varit schysst i min bok att ljuga för dig.
Åsikterna vad det gäller de elektriska dynorna är väldigt delade, dock inte här inne.
Jag har pratat med oerhört många personer sedan det här hände, både i och utanför professionen.
Jag räds inte att man är rak och ärlig mot mig. Tvärtom, jag uppskattar det, men om man säger till mig att jag ska tillverka den optimala dynan, det är bara dumt och förminskande
 
Jag menade inte det sarkastiskt, men jag kan förstå hur det uppfattades som det. Jag är seriös. Jag tycker att brinner man för en sådan här fråga så borde man skrida till verk, börja lära sig teknik och faktiskt försöka skapa tekniken. För det hade faktiskt varit en toppen innovation.
Jag hann posta innan jag såg detta inlägg.
Uppskattar att du säger att du förstår att det kunde uppfattas sarkastiskt
 
Ibland händer som flera skrivit saker när vi lämnar in våra djur för vård, och särskilt under narkos. Det finns god anledning till att man får skriva under godkännande innan och det är därför jag tycker det är så fruktansvärt jobbigt att göra.

Jag har inte varit med om brännskador, däremot reagerade Kailzie på materialet som använts i de invärtes stygnen när vi opererade bort en juvertumör, vilket ledde till komplikationer och så småningom ytterligare en op. Det enda de kunde göra var att beklaga, notera att hon reagerat på materialet och göra det bästa av situationen (dessutom behövde jag inte betala för andra operationen eller eftervården, men det är bara för att min vet är bäst! :D:heart ).
 
Ibland händer som flera skrivit saker när vi lämnar in våra djur för vård, och särskilt under narkos. Det finns god anledning till att man får skriva under godkännande innan och det är därför jag tycker det är så fruktansvärt jobbigt att göra.

Jag har inte varit med om brännskador, däremot reagerade Kailzie på materialet som använts i de invärtes stygnen när vi opererade bort en juvertumör, vilket ledde till komplikationer och så småningom ytterligare en op. Det enda de kunde göra var att beklaga, notera att hon reagerat på materialet och göra det bästa av situationen (dessutom behövde jag inte betala för andra operationen eller eftervården, men det är bara för att min vet är bäst! :D:heart ).
Usch vad hemskt! Hoppas att din hund piggade på sig❤️
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Tyvärr är det betydligt fler än min hund som fått brännskador av elektriska dynor, detta är således inte ”bara något som drabbat oss”, eller ”ni har haft otur”.
Jag tror det är här du har fastnat. Du letar efter andra med samma upplevelse, letar upp händelser där detta eller liknande skett och hittar "betydligt fler". Ett tillfälle är ett för mycket i en perfekt värld men där är vi inte och kommer aldrig vara.
Det du hela tiden missar eller väljer att inte se är den delen av statistiken som inte syns, alltså alla gånger som det går bra. Tänk dig hur många operationer som sker i alla Sveriges kliniker varje dag. Den absoluta majoriteten har ju gått helt utmärkt! Ni har haft otur. Det är fakta.
Alla har otur någon gång. Varje gång du läser om nån "freak accident" så är det en eller flera personer som drabbas som aldrig i hela sitt liv hunde tänkt sig att X skulle drabba dem. Varje gång nån är med om en viltolycka så är de en del av en statistik vi är bedrövade över. 43 637 rådjurolyckor i år låter ju helt galet, men hur många bilresor sker utan olyckor på ett år? De som drabbades har ju helt enkelt haft otur.
 
Att säga till mig att jag kan tillverka den optimala värmekällan om jag tror att det går, är inte jättetrevligt tycker jag. Framförallt när jag gång på gång understryker att jag verkligen inte är någon expert på dessa värmedynor. Allt jag är, är en matte till en liten hund så råkat väldigt illa ut, som med den erfarenheten försöker diskutera möjligheten till en säkrare värmekälla
Jag tycker som flera andra att det är väldigt bra att man sätter press på djursjukhuset som i sin tur får sätta press på tillverkarna. Jag förutsätter att man har något sorts incidenthanteringssystem så att det sprids att just den här modellen av värmedyna har havererat. Händer det fler gånger kommer man ju inte handla av den tillverkaren igen. Men samtidigt måste man ju vara realistisk. Jag tror som sagt att det är fullt möjligt att tillverka en "idiotsäker" värmedyna, men vem ska köpa den om priset sticker iväg?

Ett annat alternativ är förstås att undersöka om det går att ändra i rutinen vid operation så att man manuellt mäter temperaturen på värmedynor. Men jag vet inte om det är görbart under pågående operation.
 
Vi kommer nog inte bli överens i den här frågan, men jag tror du menar väl med din diskussion. Det har jag inga tvivel om. Det kan låta som att jag bara hackar ner dina idéer, men jag har svårt att inte vara ärlig med vad jag ser som allvarliga brister i att använda värmekällor som inte är lika tillförlitliga när det kommer till att ge kontinuerlig värme. Och ja, jag tror du är lite för investerad i frågan för att kunna utvärdera båda sidorna just nu för att vara helt ärlig. Det säger jag inte för att vara elak, men jag kan inte blunda för det heller. Jag förstår att det som hände din hund har rivit upp dig. :heart
Tekniken får som sakt gärna utforskas.
 
Jag tror det är här du har fastnat. Du letar efter andra med samma upplevelse, letar upp händelser där detta eller liknande skett och hittar "betydligt fler". Ett tillfälle är ett för mycket i en perfekt värld men där är vi inte och kommer aldrig vara.
Det du hela tiden missar eller väljer att inte se är den delen av statistiken som inte syns, alltså alla gånger som det går bra. Tänk dig hur många operationer som sker i alla Sveriges kliniker varje dag. Den absoluta majoriteten har ju gått helt utmärkt! Ni har haft otur. Det är fakta.
Alla har otur någon gång. Varje gång du läser om nån "freak accident" så är det en eller flera personer som drabbas som aldrig i hela sitt liv hunde tänkt sig att X skulle drabba dem. Varje gång nån är med om en viltolycka så är de en del av en statistik vi är bedrövade över. 43 637 rådjurolyckor i år låter ju helt galet, men hur många bilresor sker utan olyckor på ett år? De som drabbades har ju helt enkelt haft otur.
Jag som jobbar en del med riskhantering tycker dock att jag vill undersöka om det går att minska riskerna ytterligare. I mitt fall handlar det om människor och miljö som ska skyddas, och här får det lov att kosta i både tid och pengar. Men absolut att det finns tak! De ökade kostnaderna måste vara välmotiverade. Den möjligheten är antagligen mycket mindre när det handlar om veterinärvård, och då får man konstatera att höjd säkerhet kostar mer än det smakar i vissa fall. Kanske är det så här, det verkar i alla fall vara relativt sällsynt sett som fall per 1000 opererade hundar.
 
Jag tror det är här du har fastnat. Du letar efter andra med samma upplevelse, letar upp händelser där detta eller liknande skett och hittar "betydligt fler". Ett tillfälle är ett för mycket i en perfekt värld men där är vi inte och kommer aldrig vara.
Det du hela tiden missar eller väljer att inte se är den delen av statistiken som inte syns, alltså alla gånger som det går bra. Tänk dig hur många operationer som sker i alla Sveriges kliniker varje dag. Den absoluta majoriteten har ju gått helt utmärkt! Ni har haft otur. Det är fakta.
Alla har otur någon gång. Varje gång du läser om nån "freak accident" så är det en eller flera personer som drabbas som aldrig i hela sitt liv hunde tänkt sig att X skulle drabba dem. Varje gång nån är med om en viltolycka så är de en del av en statistik vi är bedrövade över. 43 637 rådjurolyckor i år låter ju helt galet, men hur många bilresor sker utan olyckor på ett år? De som drabbades har ju helt enkelt haft otur.
Så här fungerar jag, om jag själv eller någon i min närhet råkar ut för något, letar jag fakta.
Vad det gäller skador/komplikationer,är jag väl medveten om att det i de flesta fall går bra. Vilket är mycket glädjande naturligtvis!
Frågan man måste ställa sig, enligt mig, är hur många gånger är många gånger, och vem bestämmer att ett visst antal gånger är många gånger?
Min hund är inte ensam om att ha fått brännskador
 
Om jag jämför med min tiks kastrering så tog eftervården och läkningen betydligt längre tid än vad som angivits utan att nåt gått "fel" mer än att det var strul med stygnen och nåt fick sättas om samt att hon helt enkelt inte läkte ihop så fort. Det var extremt mycket svårare att hålla henne stilla än vad jag trott och hon verkar inte ha så snabb återhämtning och läkning som andra individer.
Hade jag haft hunddagis mm hade hon ju inte kunnat vistas där på två månader då det var väldigt viktigt att hon hölls lugn tills det läkt ihop ordentligt vilket i hennes fall tog tid..
Det är liksom sån som händer, vi fick också åka in på flera återbesök vilket såklart kostar tid och pengar än om hon läkt ihop som planerat även om de bjöd på årerbesöken fast det var betydligt fler än det inplanerade för att ta bort stygn som är standard.

Du har ju ändå fått själva ingreppet gratis och häromkring kostar en kastration av tik ändå en ganska nätt summa. Som motsvarar iallafall nån månads avgift på det hunddagis jag känner till. Som ägare måste man ju ändå ta höjd för att det KAN bli komplikationer om man har otur.
 
Usch vad hemskt! Hoppas att din hund piggade på sig❤️
Jadå, hon fick inga men av det hela men det tog förstås längre tid än väntat. Min lilla fina. :heart Det var bara också en sådan där grej de inte kunde förutse, även om det givetvis inte var något handhavandefel eller något de missat i hennes fall. Symptomen kom först senare.
 
Så här fungerar jag, om jag själv eller någon i min närhet råkar ut för något, letar jag fakta.
Vad det gäller skador/komplikationer,är jag väl medveten om att det i de flesta fall går bra. Vilket är mycket glädjande naturligtvis!
Frågan man måste ställa sig, enligt mig, är hur många gånger är många gånger, och vem bestämmer att ett visst antal gånger är många gånger?
Min hund är inte ensam om att ha fått brännskador

Ingen påstår att din hund är ensam om att ha fått brännskador. Men återigen så sker det så väldigt sällan sett till antal operationer. Det är inte för att förminska händelsen som vi påpekar det, men för att ställa det i proportion med verkligheten. Jag förstår att det var en hemsk upplevelse för alla inblandade, inklusive kliniken, men det verkar som att detta har fått ohälsosamt mycket fokus hos dig.
 
Ingen påstår att din hund är ensam om att ha fått brännskador. Men återigen så sker det så väldigt sällan sett till antal operationer. Det är inte för att förminska händelsen som vi påpekar det, men för att ställa det i proportion med verkligheten. Jag förstår att det var en hemsk upplevelse för alla inblandade, inklusive kliniken, men det verkar som att detta har fått ohälsosamt mycket fokus hos dig.
Tror du läste min text lite för snabbt, när jag läser ditt svar.
Alla agerar/fungerar vi olika. För mig hade det varit ohälsosamt att INTE engagera mig, att inte ha viljan att förändra/förbättra.
När det uppstår en situation jag inte förstår, söker jag svar tills jag kommer så nära svaret det är möjligt . ”Om jag inte vet vad som gått fel är det svårt att göra rätt nästa gång”
Att ha åsikter om något men inte försöka gör något för att nå någon förändring, är inte min grej
 
Tror du läste min text lite för snabbt, när jag läser ditt svar.
Alla agerar/fungerar vi olika. För mig hade det varit ohälsosamt att INTE engagera mig, att inte ha viljan att förändra/förbättra.
När det uppstår en situation jag inte förstår, söker jag svar tills jag kommer så nära svaret det är möjligt . ”Om jag inte vet vad som gått fel är det svårt att göra rätt nästa gång”
Att ha åsikter om något men inte försöka gör något för att nå någon förändring, är inte min grej

Men du har ju fått svar. Alla elektriska saker kommer någon gång att gå sönder, förr eller senare. En del pga tekniskt fel. Att det hände just er hund är beklagligt, men återigen oerhört sällsynt. Vad är det mer att förstå, menar du?
 
Så här fungerar jag, om jag själv eller någon i min närhet råkar ut för något, letar jag fakta.
Vad det gäller skador/komplikationer,är jag väl medveten om att det i de flesta fall går bra. Vilket är mycket glädjande naturligtvis!
Frågan man måste ställa sig, enligt mig, är hur många gånger är många gånger, och vem bestämmer att ett visst antal gånger är många gånger?
Min hund är inte ensam om att ha fått brännskador

Med all respekt, du letar fakta som bekräftar din åsikt och känsla. Inte objektiva fakta (som du bla fått i tråden). Kolla upp konfirmeringsbias om du vill veta mer. Det är en förståelig reaktion men något en ska se upp med eftersom det riskerar att en fastnar i ett destruktivt tänk.

Det är sorgligt att din hund råkade illa ut men du har fått kompensation för det. Livet innehåller många "shit happens" och en måste lära sig släppa saker för allt går inte att kontrollera. Det är liksom inbyggt i mänsklig verksamhet.
 
Vi måste sträva mot en vård där man inte riskerar att bränna upp en stor del av sin rygg och tvingas till ytterligare en operation för att sedan sättas på lång rehab
Det är år 2023, nog borde det kunna tas fram värmekällor som minskar riskerna för brännskador
Beklagar det som har hänt din hund och samtidigt tack för att du tar dig tid att skriva om händelsen. Är riktigt mind blown att man använder en värmedyna i vården som kan orsaka skador. En sådan enkel uppfinning kan definitivt förbättras! Jag ska själv forska lite i det här och vända mig till tillverkarna. En förändring kommer ske, så ge inte upp.
 
Beklagar det som har hänt din hund och samtidigt tack för att du tar dig tid att skriva om händelsen. Är riktigt mind blown att man använder en värmedyna i vården som kan orsaka skador. En sådan enkel uppfinning kan definitivt förbättras! Jag ska själv forska lite i det här och vända mig till tillverkarna. En förändring kommer ske, så ge inte upp.
Tack❤️
Ja det är hemskt….
Jag ger inte upp!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 704
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
2 025
Senast: Majvi
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 356
Senast: Chilodeur
·
Hundhälsa Ja, det finns (fanns?) ju en liknande på hästsidan och jag tycker vi behöver en här med. För jag behöver klaga lite. Först var...
Svar
16
· Visningar
2 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp