Bråk i stallet typ hela tiden

Jag har inte alls missförstått. Jag tror att stallägaren är direkt osund för både din häst och de andra hästarna. Är hon rädd - så blir hästarna därefter - och din annars trevliga häst kan mycket väl få för sig att vända rumpan till (som du beskrivit att den enligt utsago gjort). Det är DÄRFÖR jag rekommenderar dig att hantera hästen själv. Inte kräva att nån som dessutom inte kan uppfostra sin egen häst skall hantera din häst.
 
Det är nog ganska vanligt att folk gärna lägger sig i och vet allt om ens häst. Jag står inte ut med sådant. Jag brukar själv åka ut på tider som ingen annan är där. Jag har alltid brukat lyssna på deras babbel och tjat därför att jag tycker att det är bättre att vara trevlig, och sedan försöka skaka av mig det de har sagt, men det är inte alltid så lätt. Speciellt när man är lite trött och så. På sista tiden har jag inte orkat vara trevlig och snäll så när någon fäller en idiotisk kommentar eller tyckande så ser jag bara sur ut och säger inget. Det funkar ganska bra. Tråkigt att det ska behöva vara så men så funkar det i många stall. Tyvärr kan en enda person ställa till mycket dålig stämning.

Jag tror att det är viktigt att från början visa var skåpet ska stå och visa att man inte är intresserad av andras åsikter. Lika viktigt är att man behandlar andra så som man själv vill bli behandlad.

Ett tips är att ha radio eller freestyle med hörlurar om man vill vara ifred. Man behöver inte nödvändigtvis ha musik på.
 
Hmm,fortsätter på denna tråd då det blivit ännu värre i vårt stall.Tjejen som bråkar blir bara värre.Vi hade stallmöte härom dagen och beslutade bla att inga brna ska vara på höskullen ensamma pga säkerheten så dom tex inte får en bal över sig el dyl....tjejen i fråga flippar ur totalt och gapar och skriker.nu får jag msn medelanden om att hon ska strunta i att släppa ut min häsy och ge den mat när hon har fodringar sms om att jag är en hagga mm mm är intedetta psykisk trakassering??jag har fått bytt mobil nummer en gång pga henne.Tyvärr så fattar stall ägaen inte ett dugg...ska jag behöva flytta min häst från ett stall där han trivs så bra och där jag med trivs om man nu kan räkna bort denna donna?Vad skulle ni gjort?Hjälp mig för det börjar bli akut...mår illa varje ddag jag ska åka till stallet...orkar inte ens rida längre för jag vill bara hem när hon är där.Tacksam för svar :(
 
Vet du det är, :mad: Vi hade problem i ett stall jag stod i tidigare MEN det berodde inte på ägaren, eller någon direkt osämja i stallet. Det berodde på EN tjej. Hon kom till oss på våren, och talade då om att hennes Valak kunde vara "lite" tjurig och bitsk mot andra hästar, det tog ungefär tre dagar innan Han hade bitit upp STORA köttsår på alla andra hästar i hagen han gick. :( Hon sa att han inte uppfört sig så tidigigare och att det måsta ha vart dom andra hästarnas fel, så vi provade med att sätta ihop honom med snällare hästar men INGET funkade, han bara bet och sparkade allt och alla. till slut så gav han sig på oss i stallet. och bet när man skulle fodra. Ingen så sa ägaren att det inte var hans fel. det slutade ju med att Nappe fick gå själv. vilket gjorde ägaren mycket upprörd. Då började hon gnälla på oss andra. Snacka skit om dom med mer pengar än hon. och gick bakom tyggen på folk och klagade på allt. På hagara, fodertiderna och så vidare. Det slutade med att Ägaren på stallet tig reda på vart hon stått tidigare och ringde dom och frågade om dom hade haft problem med henne tidigare, och mycket riktigt. Hennes häst VAR elak, Och hon VAR tjatig. Ägaren sa till på skarpen att det fick bli skärpning annars fick hon tyvärr inte stå kvar.

Dagen efter hade hon Flyttat Nappe redan vid 05:00 på morgonen :crazy: och lämnat en lapp som talade om vilka skitstövlar vi allihoppa var, och vilka dåliga hästar vi hade.

Fast det blev skönt i stallet senare. :cool:
 
Tänk om den här tjejen kunde flytta men nej då....hon biter sig kvar rent för att ställa till bråk känns det som.Fy fasiken vad trist när folk gör så här........morr morr blir så arg.Jag vill inte!!!!behöva flytta min häst pga hennes beteende.
 
Det är precis lika dant hos oss, och då skall du veta att det är bara 4 st hästar i vårat stall.
 
Känner precis samma sak. Ska man behöva flytta pga någon annan? :(
Kände först att det kanske är jag ändå, eftersom man fick riktiga personangrepp från hennes sida, men nu när man snoka runt så har hon ju varit rent ut sagt elak mot istort sett alla andra i stallet. :(
Känns ju lagom kul... :crazy:
men hur länge ska man hålla på stoltheten då, när man mår dåligt runt henne??
 
Det har varit väldigt mkt så i stallet under alla år, men nu är det faktist en väldigt bra stämmning och dom flesta sköter sig själva och sina hästar..
 
men hur länge ska man hålla på stoltheten då, när man mår dåligt runt henne??

Genom att vara stark och veta att man ar en battre manniska for att man inte staller till med brak!!

Annars kan du ju faktiskt saga till henne, nar det ar bara ni 2 i stallet, att du tycker att hon har dalig attityd och fraga om hon kan halla kaften nar hon ar runt omkring dej, for att du ogillar henne! :D
Jag lavar att hon haller pa sadar for att hon mar daligt sjalv. Jag tycker att du ska "upplysa" henne om att ett sadant beteende inte ar uppskattat, och hon ska soka hjalp eller kan ma daligt nagon annanstans!
 
Precis så känner jag.Nu har jag tom fått byta mobbe nummer ju så att hon inte skikar dumma sms till mig,men då skickar hon till min kille i stället :(Tror att de tjejer som håller på så här har väldigt dåligt självförtroende och måste hävda sig på något sätt genom att gå in i försvars possition genom att bli elaka mot andra för att känna att dom har kontrollen på saker och ting.....i varje fall när det gäller oros momentet i vårt stall.
 
Visst är det tråkigt när det blir så! Jag har ganska lång erfarenhet av inackorderingar och tycker mig ha märkt att det räcker med att få in en person i stallet som har något av ett mindervärdeskomplex, för att hela stämningen ska haverera.

Och jag blir faktiskt lika förvånad varje gång över att vissa inte förstår att man "hamnar" i stallet för att man har samma intresse - nämligen HÄSTEN!
Sen vill folk olika saker med sina hästar, folk har olika ambition och olika förutsättningar.
Att det ska vara så svårt att samsas kring det...?!

Mitt ringa råd till dig är, bry dig inte! Låt inte folks tjafsande bekomma dig, så tröttnar dom snart.
 
vad glad jag är att vi inte har det problemet i vårt stall.
där frågar man om råd och får det om man vill, aldrig är det nån som säger hur man ska rida eller fodra. :)
 
Jag trivs inte heller där jag har min häst uppstallad. Det är en ganska stor anläggning med flera stall och alla är sura och snobbiga och otrevliga (nästan). Folk hälsar inte etc. Jag har alltid trivts väldigt bra på de stall jag stått på tidigare, men inte i detta. Det är inte så mycket skitsnack vad jag har märkt, utan mer att alla är sura hela tiden. Jag menar är det sååå jobbigt att ha häst, varför har man det då????? Då kan man väl sluta hålla på med det. Som tur är så har jag hittat ett annat ställe som jag ska åka och titta på till helgen.
 
Ytterst sällan bråk i stallet!

Jag står i ett inackorderingsstall med 15 hästar och i detta är det ytterst sällan bråk. Något RIKTIGT bråk har det inte varit under min tid (5 år). Stallägaren bestämmer, vi andra följer hennes intentioner. Är det nya grejor så går det naturligtvis att diskutera, men på det hela taget har vi fasta rutiner som samtliga i stallet respekterar (för att de generellt är vettiga!). Viss flexibilitet finns i systemet och uppstår problem kan det alltid lösas. Stallägaren sköter alla pass (vi andra går in och tar om hon skall bort o.dyl.), så hur passen sköts är inget irritationsmoment.

Jag har som sagt stått i detta stall i 5 år och är ändå en av de som varit där kortast tid. Den som har stått i stallet längst flyttade dit 1991, ett år efter att stallet startade. Det är flera av de andra som kom 1993-1995. Trots att det är ganska många hästar är det inte så mycket folk: stallägaren har fyra hästar, jag och två andra har två var, inte alla har medryttare.

Anledningen till att vårt stall funkar tror jag är att stallägaren är vettig och har fasta rutiner som hon kör på. Innan man flyttar dit får man välja om man går med på dessa rutiner eller inte, gör man inte det finns det andra stallplatser. Trots detta har vi alltid kö och stallägaren annonserar i stort sett aldrig ut platser. De nya kommer genom kontakter, så kom t.ex. jag dit.

Jag tror det är viktigt att man, när man väljer stallplats, är SKEPTISK. Känner man att man inte kommer överens med ägaren så är det dumt att chansa. Vidare så måste man inse att ha hästen inackorderad innebär kompromisser. Man kan inte få det precis som man vill.

Men galna stallkamrater är det svårt att värja sig mot och jag tycker att den person som beskrivs i trådskaparens inlägg verkar helt sjuk. Konfrontera henne och hota med polisanmälan - man får inte trackassera folk hur som helst. Om hon hotar med att inte ta in hästen får stallägaren ta tag i detta.

Anneli
 
Jag brukar väl int ebry mig i såna som lägger sig i, är bara att hålla med och sedan gör man som man själv vill. Gör så men nu är det aldrig bråk i stallet, är ett litet stall med 5 hästar och alla är vänliga och trevliga och sköter sitt, är verkligen kul att komma till stallet. :D
 
Kanske kan det tyvärr vara så att stall ägaren inte är riktigt tydlig i vad som gäller.Jag pratade med honom i går om detta att det är han somm åste bestämma ,vi andra kan inta vara småpoliser åt varann.Sen i går kväll hade vi ett möte där vi satte upp regler och rutiner på vad som gäller....tyvärr så bröt denna tjej mot en regel redan straxt efter mötet......idioter det finns.....hädan efter kommer jag inte att försöka bry mig men det är lite svårt när hon går till person angrepp....
 
Jag har också börjat tröttnat på en del i mitt stall som lägger sig i hur jag sköter min häst mm. Jag om någon vet väl vad som är bäst för min häst, till saken hör den att min häst alltid får gå i den minsta och mest leriga hagen medans de andra hästarna får gå i gräshagar.

Har börjat köra till stallet när jag vet att ingen annan är där för att just slippa reta mig på deras komentarer om att jag ska brodda min häst osv. Ska flytta till annnan ort om ca 1 månad och då flyttar jag även hästen.

Har kommit underfund med var skon klämmer hos de andra i stallet. Tränade dressyr i hop med den ena som är ansvarig för stallet.... tränaren berömde mig och min häst och sa att min häst hade utmärkta gångarter och har kapacitet för att minst gå St George :D. Sura miner från den andre som jag tränade med och som kom från samma stall. Är det mitt fel att hennes häst inte kan gå på tygel :angel:? I stället blir min häst lidanade pga deras avudsjuka. Helt sjukt, trodde inte sånt förekom bland hästfolk.


Numera kommenterar jag inte ens dem när de säger något om min häst eller hur jag sköter den.

Flytta är nog den enda lösningen, man får hoppas på att det nya stallet inte är fullt med idioter som det förra stallet.

Lycka till med vad du nu än bestämmer dig för. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 264
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp