Bråk i stallet typ hela tiden

Åh, vad jag är glad att jag äger ett eget stall.
Har ett stall med 10 boxar och har 5 egna hästar själv. Har just nu en box ledig men har inte bråttom med att ta första bästa inackorderad. Har verkligen lärt mig av mina misstag.
2 st har jag sagt upp på 5 års tid. Vi har inte bott här längre. Detta pga osämja och skitsnack i stallet och den där "jag är bäst och min häst också"-stilen. Det går INTE att ha en enda som snackar skit om höger och vänster. Det skulle ju bara sluta med att dom bästa flyttar pga av detta. Nej då tar jag hellre tjuren vid hornen och ber dom som är stökiga att flytta. Här är stämningen jättebra tack vare detta. Jag berättar t o m det för dom ev nya inackorderade att jag har bett 2 st att flytta pga detta. Och dom som har rent mjöl i påsen tycker att det är bra, dom andra, tja dom vågar inte flytta hit. Så är det bara.
:)
 
Whiteboard tavlor kan ju vara bra till så mycket annat,

Vi använder den inte till att skriva på mer än det som gäller t.ex. hagar fodringar m.m. som alla måste veta om. Annars pratar vi om det är något eller lägger en lapp i personens skåp om man inte får tag i den personen.
 
Jag lovar dig! Din häst trivs inte i stallet. Flytta så fort du har möjlighet. Det där med att den vänder baken till åt folk som ska sätta på h.n grimma är nog för att dom har slagit till h.n eller dragit hårt i grimman osv.
Hästen vågar inte "lita" på att dom är snälla mot h.n.
Att den är stökig beror nog också på att den inte trivs med sin boxgranne. SEdan passar den på att bocka när stallägaren rider för att förstöra för hästen. Är inte den hästen högre i rang än din häst? Går dom inte i samma hage?
För är det så, att dom går i samma hage och den hästen är ranghögre än din så har du nog förklaringen där.
 
Det är inte min häst som vänder baken till folk...det skulle han aldrig göra.Det är en annan tjejs häst som gör så.Den är inte hanterad och när den hanteras så är det bara gap och skrik.Min häst är högre i rang än vad stök hästen är.Stök hästens ägare kan bara inte ta kritik,och frågar hon hur det sett ut i hagen under dagen och man ens yppar det minsta hennes häst gjort så blir hon helt galen och gapar och skriker.......jag vill flytta min häst därifrån men tyvärr är det inte gott om stall här i närheten
 
Det verkar vara vanligt i inackorderingsstall att det är mycket tjafs och skitsnack, tyvärr.
Stod förut i ett uruselt stall, där hon som arrenderade stallet och hyrde ut boxarna stod för det mesta av den dåliga och oroliga stämningen.
Stod ut i ett helt år, flyttade efter ett riktigt storbråk.
De två veckorna som var kvar vägrade hon fodra och släppa in och ut hästen.
Har också stått i ett stall som var kanon, tyvärr lite för långt bort, inget skitsnack och skvaller, jag märkte iaf inget.
Jag trivs för det mesta där min häst trivs, och tvärtom.
Jag menar, trivs inte jag, tycker att det är jobbigt att åka ut och så, tror jag att hästen känner det.
Whiteboardtavla är nog bra, när det gäller info och upplysningar om hästarna och deras skötsel, men bör nog inte tillåtas bli en länk där man tar diskussioner och annat via meddelanden.
Bättre att prata personligen tycker jag.
 
Tyvärr så är det nästan bara en tjej i stallet som drar igång allt detta :( och henne går det inte attt a personligen för då blir hon hysterisk och springer och grinar för stall ägaren.Sen kommer han ner arg som ett bi och säger att hon inte mår bra och att vi ska ta det lungt med henne osv...kan fundera på om vårt stall blivit någe rehab för psyk eller nåt.Visst kan alla må dåligt men man får faktiskt försöka lämna detta utanför stalldörren när man kommer dit.Och visst ska man ta hänsyn till varann men inte bara på en persons vilkor.
 
Det är bra om man kan använda den till bara det nödvändiga. Vi har foderstater till varje häst.
Vi har en telefonlista till alla ägare/ryttare.
Alla går i samma hage. Flyttas de så flyttar stallägaren HELA flocken. Då ringer de och berättar.

Allt är väldigt okomplicerat ! Jätteskönt.
 
Jag måste nog säga att jag är lyckligt lottad. Vi har en god stämning i stallet och alla sköter sitt. Alla tar så många pass som det ska vara och lägger täcke på efter ägarens täckesschema. Ingen predikar om något mig veterligt. Vi hade lite problem ett tag med en person som var hysterisk men sedan hon flyttade så blev stallet som vanligt igen.
Trivs mycket bra.

Jag vet dock hur det är att vara i stall med jobbiga situationer och knäppa stallägare.
 
Ja, märren trivs definitivt inte i det stall hon står på.
Hon har högre rang än alla hästar, och dom går i egen hage vilket är TRÅKIGT...
Hon skuttar, studsar upp och ner i hagen med framspetsade öron...Verkar som om hon tycker det är så skoj.
Mkt möjligt att stallägaren har satt på henne grimman för hårt, hon är känslig... :crazy:
Jag har berättat nästan allt för stallägaren innan jag flyttade dit hästen, och hon VET. Men ändå verkar det som att hon inte riktigt respekterar min "önskemål" om hur man ska vara mot henne.
Svårt att få ny stallplats, då hon hellre vill vara ute så mkt och inte kan stå på box nattetid. Lösdrift är det bästa alternativ, då hon trivs utmärkt med att gå ute mkt.
Söker fortfarande efter en ny stallplats.

//Carolrita
 
Det är svårt det där med att respektera andras önskemål, tyvärr. Och har man en väldigt speciell häst som testar och är allmänt jobbig så kanske man inte skall låta andra hantera den ?

Hade jag haft en inackordering med en sån häst som du beskriver hade jag INTE hanterat den. Kräver den speciell hantering så skulle jag inte ge mig på det. Utan bett den sköta sin egen häst helt och hållet - om inte annat så är det en ren säkerhetsgrej.
 
Hallå!
Märren är inte speciellt svårhanterad,heller. Det jag kräver mest av allt är att man ska vara SNÄLL och mjuk mot henne. Så svårt är det väl inte?
Eller är det bra att man daskar till den, pratar med hög röst som om man är lite arg, stressar ut hästen osv..
Nej, det är ju inte bra.
Snäll och mjuk mot hästarna är alltid trevligt, tycker jag.
Men som sagt, detta stall är det första som jag nånsin stött på som är det mest besvärliga att ha häst på. De flesta ställena jag hyrt in henne hos förut var det inga problem, de la sig aldrig i de var helt OK mot hästarna. Det är väl inte för mkt begärt, eller??

De andra stallkamraterna brukar det ju gå bra, de är lugna och snälla mot alla hästar.


//Carolrita
 
jag höll på och bli tokig i mitt gamla kollektiv stall av allt gnäll och tjafs från en och samma person hela tiden som uppenbarligen har alldeles för lite att göra på dagarna så hon måste starta gräll. Dessvärre har hon också talets gåva så hon får med alla ja-sägare i hennes lilla grupp.
Jag har tidigare varit medryttare i det stallet, på hennes häst så när jag själv skaffade häst i samma stall trodde jag att det skulle bli bra - men nej.
Hon har nu på ett år lyckats bli av med 5 hästägare, mig inkluderat. Kan tillägga att stallet består av 7 boxar.
Jag flyttar på lördag och jag kan inte bärja mig så skönt det kommer bli!!
Ibland kan det vara skönt att bara ge upp och låta dessa bråkmakerskor få ha sina stall ifred. Hon lär ju knappast flytta eftersom hon stått där i över 10 år och ser det som "sitt stall" även fast vi alla har lika mycket att säga till om.
 
Hallå på dig själv du !

Jag anser fortfarande att om man inte är nöjd med hur den som skall hantera ens häst gör så är det bättre att man hanterar hästen själv.

Skulle nån inackordering vända rumpan till eller inte ställa upp sig i boxen när jag går in, så vill iallafall inte JAG hantera den hästen. För då handlar det om basic uppfostran, och den måste varje ägare få sköta om.

Snäll och mjuk och konsekvent, men hästen skall kunna ta en tillrättavisning också, gör den inte det så är den ett problem. Är man inte överens i sin hästhantering på det basala planet så är det dumt att konfrontera tycker jag.
 
Hallå där, Xeline!

Tror att du har missförstått lite.... :devil:
Märren har aldrig vänt rumpan mot ngn, och hon har alltid varit snäll och trevlig när man t.ex ska sätta grimman på henne.
Därför blev jag faktiskt FÖRVÅNAD när stallägaren berättade om märren... Fundersam blir man ju, det får man väl bli eller ??

Så nu VET du att märren är innerst inne en trevlig och snäll häst, som förtjänar oxå få lite respekt.
Det skulle jag oxå vilja ha om ngn är så här mot mig.
:devil:
Den tanten är långt ifrån perfekt för att vara hästägare och stallägare. Hon är RÄDD för sin egen häst, en stor hbl-valack på ca 170 cm i mkh och min märr bara 1,52.
Hon säger ALDRIG ifrån när hennes valack är så framfusig när det gäller kvällsfodringen, han ska alltid "stört-glufsa" i krubban fast man kanske inte har hällt i maten..
En stor valack (fetknoppen) har en stor dominans över sin ägare. Snacka om dålig uppfostran för en sådan häst som hennes! :devil:

Tack för att jag sagt mitt! ;)

//Carolrita
 
ja vet de är skit jobbigt verkligen.!! i de förra stallet som ja hade min häst i så va de skit dåligt.! för de första fick ja betala 1000 för en spilta i ett minnistall o en mini hage! de fick skit lite halm! å ja fick ge hästarna vatten i hagen hela tiden för de va så jävla lata!de sa att vi skulle fixa stallet varanan dag..då mocka ja åt min å hennes häst å fixa! men när hon fixade hästarna så strunta hpon i att ställa in vatten i hagen m.m! ja fick komma dit varje kväll för de ringde å skrek att min häst va dumm i huvudet å att de inte fick in han! varje morgon fick ja pka dit för att han stack för dem när de skulle släppa ut honom! :mad: sen en da sa de bara,nä du får flytta din häst för i morn åker våran till en ny ägare! de va dålig stil för hur lätt är de å hitta ett bra stall i närheten av en?? på en dag!! men de fixa sig ,ja flytta till tt annat jätte bra stall!! men de är fortfarande skyldig mig 400 spänn för ja hade bara min häst där halva månaden å ja betala för hela! trorts att ja tjatat så får ja inte mina pengar! säger bara morr för en del idioter!! :mad:
 
Svar till lie:
:D
Du har verkligen en KORT stubin !! :D Lätt för att svära som bara den...

:devil: Flytta hästen på en dag !? Herregud, jag vet hur jobbigt det är...Ännu jobbigare när man bor i Hallsberg.
I Örebro där jag bodde förut var det lite lättare, fast oftast var inte stallet något som passade mina hästar men dom klagade inte. Dom ville bara va ute så mkt som möjligt, och det funkade ganska bra.

Att din stallägare sket i att se till vattenhinken, det låter som min! :devil:

:) :) MEN! Jag kanske får besked nu till helgen om lösdriftsplatsen åt min lilla, ledsna märr !! Mammas kille skall fråga en granne imorrn.
Meningen var att det finns en granne till som ligger alldeles vid mammas killes hus. Dom har 2 ponnier, MEN hagen är för LITEN..
Så jag hoppas på det BÄSTA! ;)

Ha det gôtt!
Du kanske borde ta en glas whiskey för att "dämpa" ner dina aggressioner något... :rofl: :rofl:
Jag skojar lite med dej,bara... :D

//Carolrita
 
:( :( :(Nu har det gått så lång att jag försöker åka ut när ingen annan är där...eller speciellt den bråkiga människan.Igår ringde hon hem till mig och sa att min häst var störd för han hade lagt öonen bakåt åt henne son......det är väl rätt normalt att en häst gör så.Jag är 100%säker på att han aldrig skulle göra nåt.Han vill vara ifred på kvällarna när han kommer in och får sin insläpps mat.Sen kröp det fram att hennes ungar hade hängt på boxdörren och hållt i hans man och försökt tvingat honom att äta pepparkakor :(i dag är det jag som åker ut och bommar min boxgrind så kanske ungjäv....låter bli honom.Varför ska det vara så svårt att skita i andra och sen uppfostra sina barn att man inte håller på med andras hästar.Sen sprida ut i stallet att min häst är farlig för barn för att han la öronen bakåt!!!!Jag blir så förb.....Vårt stall har blivit en lekstuga för hennes ungar som absolut inta vet hur man uppför sig i stall och för henne nåt ställe där man kan snscka skit hur som helst........
 
Det förvånar mej inte längre att ngn har MINDRE respekt för någons häst...
Störd? Bara för den hade lagt öronen bakåt åt sonen?
Ja, det är väl självklart. Man ska inte bara gå in och kliva över deras revir BARA för att man äger stallet, det är faktiskt deras hem också.
Jag GILLAR inte radioapparaten hängande på väggen, jag sa från början innan jag flyttade dit märren att egentligen är detta djurplågeri för hästarna att lyssna på den där grejen, de har superbra hörsel.
Stallägaren stod där och log FÅNIGT (fattar nu fortfarande inte varför jag ändå tackade ja till boxplatsen för.. :confused: ) och hon sa nääe, det är bara till för oss...

Du kanske har möjligheten att flytta din häst till ett annat ställe? Du kan börja söka en isåfall, och KONTROLLERA lite extra ibörjan.
Det är jobbigt, det vet jag. Speciellt nu när t.ex stallägaren inte riktigt respekterar bara för DET! Vill man sin häst väl, då är det väl så att man gärna vill få det fungera då skall man FAKTISKT respekta de stora djuren också!

Din stallägare är en riktigt KOKO så det skriker om detta.
Jag är nästan alltid i stallet SJÄLV när ingen annan är där. Ibland kommer min stallkamrat som bor på andra sidan stora vägen.
Stallägaren är ett mysko! När det är något eller när hon har riktigt tråkigt, så skriver hon en lapp och sätter upp det på dörren i sadelkammaren SÅ att alla kan läsa det, och när hon gjort det skyndar hon (verkar det som...har sett henne skynda ut därifrån hem till sitt hus) ut och gömmer sej (verkar det som...)
Hon visar sej nästan aldrig inärheten av mej...
Jag har någon gång åkt till stallet på morgonen bara för att se hur hon brukar göra, GISSA om jag skrämde henne ordentligt. Hon ryckte liksom...Eller darrade...
När jag skulle gå till min märr för att hälsa "god morgon" så snäste stallägaren till mej och sa åt mej att gå åt sidan för då skulle hon öppna boxdörren, så att hon kunde ta på valacken täcket.
:devil:
Hon var verkligen på dåligt humör de gångerna jag varit där på morgonen!
:mad:

//Carolrita
 
Den i vårt stall som bråkar är inte ägaren utan den tjej som, kom sist in i stallet.Tyvärr har hon talets gåva och babblar skit om oss andra tilstallägaren och han är så blå ögd att han tror på henne plus att han så gärna vill ha stallet fullt nu tills det blir kallt.Det är bara tio boxar och nu innan jul kommer det att flytta tre hästar pga denna tjej....då kanske ägaren fattar vem det är som är problemet.Hade jag haft inackorderings stall så hade jag aldrig tillåtit detta tjafs och svartmålande över andra.....punkt slut.Så synd att man inte kan samsas för vi har ju ändå samma intresse osv
 
Aj då.. :crazy:
Det ordnar sej ändå på något sätt !! :)
Tur att det inte är stallägaren iaf! Det ska man nog va glad för, antar jag...Det är bara att kämpa på och va lite som en :devil: så går det... :)

//Carolrita
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 241
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp