Bråkig 5-åring!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Chica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 525
C

Chica

Undrar om det är några andra som har suttit i denna situationen..
Har ett 5-årigt sto som jag har fött upp själv. Hon var världens snällaste fölunge och unghäst fram till 4 års ålder ungefär. Kanonsnäll att rida in och hantera på alla sätt och vis. Men nu är det som om djävulen har flugit i henne!!
Hon hotar i hagen och boxen, stampar och höjer bakbenet när man ska rykta och beter sig bråkigt. Idag när jag skulle leda ut henne ur boxen så bara totalvägrade hon!! Jäkla häst..
Tänder är kollade, hon har fått ny sadel som passar, jag har gått igenom ben och rygg så mycket som jag kan se.
Nu har jag börjat fundera över om hon har fått erlichias eftersom hon också bla. inte gärna vill gå fram i trav. Ska tilläggas att hon gör ingenting att få av mig under ridningen, så det verkar hon trivas med till viss del.Skulle bli väldigt glad över att dela dessa bekymmer med någon!

Sv: Bråkig 5-åring!

hmm.. låter som min lilla plutt. Världens goaste som skulle gått i döden för mig sedan jag "räddade" honom som 4åring. Nu har han dock fyllt 6år och kommit på att man inte ska göra något som matte vill. Det går inte att leda honom ur boxen, han vägrar gå in (!) i stallet efter ridturen - även om kompisarna går ut bakvägen till hagen, då blir han orolig men vägrar gå in i vart fall - inte utav rädsla utan bara för sakens skull!:eek:
Idag hade han också "glömt" hur det gick till att bli longerad. Vad gör man?
Någon som har något tips? :confused:

I vilket fall, oavsett om du korrigerar henne, eller tar ut en hästpratare/equiterapeut eller vad man nu tror på, så måste du var 100% på att hon inte har ont någonstans.

Jag skulle kolla tänderna hos hästtandläkare, ta blodprov och röntga rygg och knän på hästklinik.

Chica skrev:
Undrar om det är några andra som har suttit i denna situationen..
Har ett 5-årigt sto som jag har fött upp själv. Hon var världens snällaste fölunge och unghäst fram till 4 års ålder ungefär. Kanonsnäll att rida in och hantera på alla sätt och vis. Men nu är det som om djävulen har flugit i henne!!
Hon hotar i hagen och boxen, stampar och höjer bakbenet när man ska rykta och beter sig bråkigt. Idag när jag skulle leda ut henne ur boxen så bara totalvägrade hon!! Jäkla häst..
Tänder är kollade, hon har fått ny sadel som passar, jag har gått igenom ben och rygg så mycket som jag kan se.
Nu har jag börjat fundera över om hon har fått erlichias eftersom hon också bla. inte gärna vill gå fram i trav. Ska tilläggas att hon gör ingenting att få av mig under ridningen, så det verkar hon trivas med till viss del.Skulle bli väldigt glad över att dela dessa bekymmer med någon!

det är bara och kämpa sig igenom trotsåldern och visa hästen att den gör fel när den gör det. tror inte att den har fått erlichias, det märks när dem får det!!

nicodemus skrev:
det är bara och kämpa sig igenom trotsåldern och visa hästen att den gör fel när den gör det. tror inte att den har fått erlichias, det märks när dem får det!!

Säger oxå så, trotsåldern. Värt att kollas upp, men hästar brukar få en trotsålder runt 6. Vissa mer andra mer, och till sist vissa inget. Oftast om man är medveten så korrigeras det på mkt kort tid. Andra får kämpa länge.

Tack för era svar, och om det är någon som har flera synpunkter så kom gärna med dessa!
Ringde iallafall till veterinären idag, som ska komma ut på fredag och ta blodprov kolla rygg, ben osv.
Kan mycket möjligt bara vara en riktig jäkla trotsålder (vilket jag misstänkte från början) men det känns mycket bättre att fortsätta ridningen om jag vet att hon är 100% frisk. Annars är det väl bara till att bita ihop:smirk:

Chica skrev:
Tack för era svar, och om det är någon som har flera synpunkter så kom gärna med dessa!
Ringde iallafall till veterinären idag, som ska komma ut på fredag och ta blodprov kolla rygg, ben osv.
Kan mycket möjligt bara vara en riktig jäkla trotsålder (vilket jag misstänkte från början) men det känns mycket bättre att fortsätta ridningen om jag vet att hon är 100% frisk. Annars är det väl bara till att bita ihop:smirk:

Jätte bra :)

Verkar som att hon utmanar dig som ledare. Skulle arbetat med kommunikationsövningar med henne, ifrån marken. Rekomenderar varmt Ellen Ofstads kurser.. eller filmer, väldigt enkla och effektiva övningar. MVH

Den berömda 5 års trotsen skulle jag nog tippa på.
Var konsekvent, bestämd och ge beröm när hon gör rätt, sedan har jag bara ett hett tips : Håll ut.

Som sagt.. Trotsåldern är inte rolig!:crazy:
Hade en häst på foder som var sådan, knappt inriden och bara bråk och stök hela tiden! Kom ofta hem med armarna fullla av blåmärken efter hennes stora käft!:cry:
Men efter att ha kämpat med henne våren igenom och lyckats få hennes förtroende, visat att det är riktigt mysigft när man kommer..
Den sommaren var hon som en helt annan häst!:love:
Så det är bara att kämpa på!:p

Har nu haft veterinären ute och det var faktiskt så att hon visade hälta på ett ben efter böjprov. Hältan kunde enligt veterinären bero på att hon inte var helt igång utan var lite stel än så länge. Men hon höll med mig om att det var något som inte stämde!
Hon tog även blodprov.
Vi väntar nu på resultatet, och kommer antagligen åka iväg för att röntga rygg, nacke och ben, för säkerhets skull!
Veterinären tyckte det var väldigt sunt av mig att jag hade ringt och verkligen börjat göra en genomgång på hästen! Och jag som tyckte att jag bara var sjåpig med mina djur:smirk: Det är ändå skönt att man känner sina djur så pass väl så att man märker när nåt är fel!
Tack för alla svar från Er!

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 571
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II