Bukefalos 28 år!

Brandsläckare?

parfymflaska

Trådstartare
Jag och sambon har diskuterat ifall vi borde köpa en brandsläckare till vår lägenhet. Det sitter en 6-kilos pulversläckare i trapphuset precis brevid våran ytterdörr, och vi bor i en liten etta (28 m2). Å ena sidan kanske det är onödigt att ha en egen brandsläckare inne i lägenheten, för om det är läge att försöka släcka kan man lika gärna ta den i trapphuset, och brinner det så mycket att man inte hinner dit är det kanske inte läge att försöka släcka ändå. Vi kan lätt ta oss genom fönstren om det skulle behövas. Å andra sidan kanske det är de extra sekunderna det tar att låsa upp dörren och ta den i trapphuset som gör skillnaden för om en eld skulle hinna ta sig ordentligt?

Vad tycker folk? Borde vi ha en brandsläckre även inne i lägenheten? Kanske bara en 2-kilos? Kanske det är vettigare med en brandfilt eller två? I händelse av en liten brand vill man kanske ändå inte grisa ner med pulversläckre? (Brandvarnare finns givetvis, både inne i lägenheten och ute i trapphuset.)
 
Brandfilt är bra om det fortfarande bara är en liten brand.

Jag tänker att en brandsläckare är aldrig någonsin något onödigt.
Och bara för man har en sexkilos måste man inte blåsa ur hela om det inte behövs. Även om den såklart blir förbrukad ändå.


På två (2) minuter utan kontroll är det helt övertänt så allt man kan göra innan dess är av stort värde.
Ge sej ut i trapphuset, även om det är nära, kan säkert ge konsekvenser tidsmässigt om man redan är lite sent ute sas.
 
Ja, det borde ni! Och ni borde köpa en 6kg! Hur kan en brandsläckare vara onödig? Och om du får välja, grisa ner lägenheten eller att skiten brinner ner? Tänk om din brandsläckare kan hjälpa någon annan? Tänk om det är fel på den som sitter ute i trapphuset? Eller om någon annan redan har tagit den?
De flesta försäkringsbolag ger dessutom en viss rabatt på hemförsäkringen om man har brandvarnare, brandsläckare och brandfilt hemma!
Att kunna släcka en brand i ett tidigt skede är av stor vikt, det blir otroligt mycket rök av de material som finns i våra hem och det är röken som dödar!

Nu har denna filmen några år på nacken, men den är i allra högsta grad relevant!
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 015
Senast: Krålus
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp