Brandvarnare i stall?

F

Flash

Hej! Jag har funderat ganska länge på det här med barnvarnare och brandskydd ö.h.t. Min tanke är att när det det trådlösa dörrklockor, med flyttbara ljudande dosor som man pluggar in i eluttag varsomhelst i huset, så varför inte brandvarnare som fungerar på ett liknande sätt? M.a.o., en brandvarnare som reagerar på rök i t.ex. ett stall men som tjuter (även) inne i boninghuset!! Jag har GUDSKELOV aldrig råkat illa ut när det gäller bränder men varje gång jag läser/hör om stallbränder så är tanken där att, tänk om:eek: :cry: :eek: ... Vi har ominstallerad el (8år sedan) av behörig elektriker, "blyade sladdar" (heter det så?) och jordfelsbrytare på all el-installation. Jag hade en säkerhets- och brandskyddsansvarig ute från försäkringsbolaget häromåret, inför ändring av försäkringen, och det enda han hade att anmärka på var att jag hade radio i stallet. Så långt allt väl.

Jag undar om det finns fler än jag som funderat på detta mad brandvarnare i stall? I mitt fall har jag stallet hemma, men när jag släcker lampan för natten och går in och lägger mig, ja, då har jag ingen koll på vad som händer. Brandvarnare är ju just för att vinna tid när/om olyckan är framme, och varje sekund kan rädda liv när det brinner!!!!!!! Jag är tacksam för alla tips och ideér, och ni som ev. tycker att jag verkar vara extremt nojjig får gärna tycka det.

/Flash.

Sv: Brandvarnare i stall?

Vi kommer sätta upp brandvarnare som är trådlöst kopplade. Dvs precis som du beskriver det, att tjuter den i stallet så börjar även de inom hus tjuta.
Finns sådana att köpa men dom kostar ju lite mer. Vi har dock bestämt att det är värt det :)

Jättebra fråga! Har själv funderat på vilken typ av brandvarnare man kan använda i stall. Ett riktigt brandlarm har man ju inte råd med som privatperson.

Vill också veta! Gärna höra om någon som redan använder trådlösa brandvarnare, hur fungerar det, pris, olika fabrikat!

Jättebra fråga! Har själv funderat på vilken typ av brandvarnare man kan använda i stall. Ett riktigt brandlarm har man ju inte råd med som privatperson.

Vill också veta! Gärna höra om någon som redan använder trådlösa brandvarnare, hur fungerar det, pris, olika fabrikat!
Om vi pratar stall så är det nog tyvärr ett riktigt brandlarm anpassat till stall som måste till. En vanlig villabrandvarnare är inte gjord för stallmiljö. Det kommer troligen att bli för många fellarm pga damm och fukt.

Hej,

Detta är något jag själv funderat över och vill ha till mitt stall jag bygger nu. Jag har gått en sådandär säker gård kurs och jag tog upp just denna frågan.
Men jag fick svaret att det inte finns, att det inte är möjligt? :eek:

En annan grej jag skulle vilja ha, är att om det börjar brinna så börjar det spruta vatten överallt ;)

/Jezz

Hej,

Detta är något jag själv funderat över och vill ha till mitt stall jag bygger nu. Jag har gått en sådandär säker gård kurs och jag tog upp just denna frågan.
Men jag fick svaret att det inte finns, att det inte är möjligt? :eek:
Det är fel för det finns brandlarm för stallbyggnader men det är väldigt dyrt. I Norge tror jag faktiskt det är ett krav vid nybyggnationer. Jag vet inte var man skall söka men jag fick svaret just vid Säker Gård kursen att det finns brandlarm till stall men nästan ingen i Sverige har satt in det än pga priset.

En annan grej jag skulle vilja ha, är att om det börjar brinna så börjar det spruta vatten överallt ;)

/Jezz
Du menar sprinkler. Det finns ju också sådana system men priset avskräcker nog där också. Dessutom krävs en mycket stor vattenkapacitet. Och har man eget vatten så blir det svårt att få det att fungera. Med eget vatten så följer egen pump och ofta försvinner elen vid en brand.

Vi har securitas larm i resten av gården, så de kollade upp på alla sätt hur vi kunde installera larm i stallet också, men de lyckades inte hitta något som kunde kopplas samman med deras system.

Vi har securitas larm i resten av gården, så de kollade upp på alla sätt hur vi kunde installera larm i stallet också, men de lyckades inte hitta något som kunde kopplas samman med deras system.
Jo de kunde inte koppla samman larmen men det innebär ju inte att det inte finns brandlarm i stall. Prova med att fråga Länsförsäkringar, det var där jag fick info om att det faktiskt fanns brandlarmssystem för stall. sen är det ju inte säkert att larmet går att koppla samman med just ert inbrottslarm tex.

Hej igen! Efter att ha läst alla inläggen här ovanför så känner jag två saker; 1) Vad skönt att det är fler än jag som tänkt tanken att man borde ha brandvarnare i stallet, och 2) Varför skulle det inte gå? Och egentligen 3) Om det nu inte går, varför uppfinner inte någon något som fungerar då??????? Med tanke på vad allting annat runt omkring kostar, så är åtminstone jag beredd att ta fram stora plånboken för att kunna sova tryggt i visshet om att veta att mina djur inte kommer att brinna inne (eller, ja, vi har i.a.f. förbättrat våra chanser för att unvika det om - gud förbjude - något skulle hända). Det där om att en vanlig brandvarnare skulle ge fallsklarm p.g.a. damm och fukt... damm kan man ju hålla undan, men fukt... Inte den här hösten/vintern i Skåne:crazy: .

Jag tittar till den här tråden igen senare idag ochj då ska jag också se vad en sökning på nätet kan leda till. Stallbrandvarnare ledde inte till någonting, det är ett som är säkert.

På tal om "säker hästverksamhetskurs" så ska jag på en i mars. Lär man sig något nyttigt?

Jag fick hem en broschyr idag från Djurskyddsmyndigheten om brandskydd. Den är utgiven av Jordbruksverket tillsammans med Räddningsverket och innehåller en massa handfasta råd om hur man förebygger bränder. Men det står inget om brandvarnare av den typ jag tänkt mig, men om ett slags signalsystem med en mistlur på taknockeln. Lite överkurs för min lilla gård, kanske:angel:

Broschyren finns att beställa och/eller ladda ner på djurskyddsmyndigheten hemsida, och mer inf. finns på www.lantbruketsbrandskydd.nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka