Bukefalos 28 år!

Bravo till Dyggur som fixade VM!

Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Bara en reflektion, men det är ju just det eventmanagement och projektledning ett par år innan vm går ut på - att PLANERA. Det kan knappast varit någon överraskning att det skulle komma mycket folk när man räknat med runt 30.000 och hoppats på flera. Bara antalet besökare, oavsett väder, ger stora påfrestningar på underlag och omgivningar liksom krav på sanitära möjligheter (bajamajjor som camping) samt mat. Inte bara mängden mat, utan även variation och kvalité.

Och det är lite synd för det kan skrivas som en organisatiorisk miss eller faktiskt tyvärr viss brist på kompetens. Det finns numer till och med högskoleutbildningar i ämnet, där man tar upp faktorer som är viktiga. Detta är dock inte en persons brist, utan vår brist inom förbundet.

Att vädret sedan jävlades en del, det är något som man nästan får räkna med - vilket säkert statistik från SMHI hade bekräftat redan innan. Jag tycker inte det är ok att säga att som hästfolk "får vi räkna med lite lera" osv. Det hade man kunnat räkna med tidigare.

Nej, jag ställde inte upp och hade aldrig en tanke på det. Trots detta tycker jag man har rätt att ha synpunkter utan att mötas av åsikten "gör det själv om du hade fixat det så mycket bättre". Hade dessutom inte tillfälle att vara där annat än på söndagen, och vi tog med oss mackor efter att ha hört hur det var på området.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

ang skrev:
Bara en reflektion, men det är ju just det eventmanagement och projektledning ett par år innan vm går ut på - att PLANERA. Det kan knappast varit någon överraskning att det skulle komma mycket folk när man räknat med runt 30.000 och hoppats på flera. Bara antalet besökare, oavsett väder, ger stora påfrestningar på underlag och omgivningar liksom krav på sanitära möjligheter (bajamajjor som camping) samt mat. Inte bara mängden mat, utan även variation och kvalité.

Och det är lite synd för det kan skrivas som en organisatiorisk miss eller faktiskt tyvärr viss brist på kompetens. Det finns numer till och med högskoleutbildningar i ämnet, där man tar upp faktorer som är viktiga. Detta är dock inte en persons brist, utan vår brist inom förbundet.

Att vädret sedan jävlades en del, det är något som man nästan får räkna med - vilket säkert statistik från SMHI hade bekräftat redan innan. Jag tycker inte det är ok att säga att som hästfolk "får vi räkna med lite lera" osv. Det hade man kunnat räkna med tidigare.

Nej, jag ställde inte upp och hade aldrig en tanke på det. Trots detta tycker jag man har rätt att ha synpunkter utan att mötas av åsikten "gör det själv om du hade fixat det så mycket bättre". Hade dessutom inte tillfälle att vara där annat än på söndagen, och vi tog med oss mackor efter att ha hört hur det var på området.

Jag menade inte "gör det själv om du hade fixat det så mycket bättre". Om du kände dig elakt bemött av mig här så ber jag om ursäkt.

Jag menade helt oskyldigt att möjligheten fanns att hjälpa till om man tyckte att något var dåligt. Därmed inte sagt att inbetalande skall hjälpa till att fixa brister på området, det borde ha gjorts från annat håll. (jag syftade heller inte på att hjälpa till med Cateringen som någon trodde) Det var lite klumpigt skrivet inser jag eftersom man lätt tolkar det som ovan.

Jag vill dessutom understryka att jag inte är ett dugg bitter, och inte sur på att inte fler ställde upp som funktionärer, eller arg på arrangemanget över huvudtaget. Det är svårt att uttrycka sig i skrift så att den som läser får rätt uppfattning av hur man menar rent känslomässigt.

Sedan är Jag verkligen inte rätt person att diskutera organisationen med eftersom jag inte alls varit inblandad i den. Det är nog bättre att ta på annat håll. Jag vill varken försvara eller fördöma.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

ang skrev:
Det är dock inte klubben som ordnar VM, det är faktiskt SIF. Visst, klubben tillhandahåller området osv - och antagligen kommer otaliga funktionärer från "hemmaklubben". Trots detta så finns det en centralt tillsatt vm-organisation som håller i arrangemanget - så det är inte Dyggur som hade detta VM som sådant. Det blir därmed heller inte Gyda som någon gång möjligen kommer att anordna nästa (?) svenska VM.

Därtill är det inte alls säkert att Gävletravet någonsin kommer att ha en ovalbana.

Vad jag vet som jobbat under VM veckan är att det till STOR del är Dyggur klubben som fått ordna med allt, exempelvis att få till alla dessa funktionärer, det är kassören från Dyggur klubben som fick den uppgiften bland annat.

Tycker det är oanvänd kritik mot mig ang det med Gydas insikt på Gävle travet, då jag själv skrev att om Gyda tar sig i kragen, eftersom jag själv tycker deras bana mitt ute i skogen utan parkering, med ett få tal hagar och utan möjlighet till ordentligt uppvärmning finns är helt värdelös, och jag inte har förstått varför dom har sagt nej till att anlägga en ny ovalbana på Gävletravet. Hört rykten om att det skulle bli skyhöga stallavgifter, men det är det inte vid travtävlingar så varför skulle det bli det vid islandshästtävlingar?
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Jag tycket om VM och gjorde iallafall mitt bästa för att alla skulle trivas.

Jag förstår mycket väl ryttarnas förtret över att behöva bo i en lerpöl, mycket intressant att ställa campen mitt i mellan två nedförsbackar.

Det kunde planerats bättre för dåligt väder. All flis och grus som lades ut, måste även bort igen och det är inte alltid det lättaste att få ett bra resultat efter det.

Missarna som gjordes i tävlingarna som missarna i passlöpen, oförlåtligt, räkna fel och att inte ha kollat maskinerna för en andra gång. Det är sådant som inte får ske.

Maten till besökaden har jag ingen aning om hur den sköttes, vet att funktionärsmaten var otroligt smaklös, ja utom salladerna som smakade endast lök.

Det jag kan säga om campingen var väll att elen inte funka, det var det som det mest klagades på där nere.

Bajamajor är under all kritik, det är en dålig uppfinning i mitt tycke, äkliga saker som dessutom bevisat går att putta omkull, hemskt! Att dom inte sköttes berodde helt enkelt på att dom var 7 stycken (om jag inte minns fel) som hade hand om toalettstädningen, men dessa människor åkte även på att städa efter alla besökare som trots att det är böter på nedskräpning nu för tiden bara skyfflade ner skräp från läktaren, och då snackar jag om att det fick springa folk fram och tillbaka hela dagen, för att plocka upp allt, och det var hela tiden!

Priserna på inträdet var alldeles för höga.

Hur det var under ryttarfesten, nationskvällen, VMfesten mm, har jag ingen aning om eftersom jag inte kom in där. (Ang. VM festen tyckte jag att det var dåligt att vi som är under 18år (speciellt oss funktionärer som åkt hela vägen ner och vissa av oss åkte faktiskt utan föräldrar trots att vi är under 18år) och då fick vi inte komma in på VMfesten, det är dåligt planerat. Jag ville gå från början, men icke så nicke.) Men ungar som var mycket yngre kom in för att mamma och pappa var med. Jaja.

Har även hört rykten om att det var lite dåligt med deras sätt att få sälja sprit, dom hade inte fixat alla tillstånd som behövdes för det?

Finns hur mycket som helst att klaga på. Jag jobbade en jäkla massa men trots vädret, sura miner när man försöker förklara glad och trevlig trots att man pratar med någon som knappt förstår engelska och man själv inte förstår engelska att man inte vet vart det exempvis finns någon pool.

Ett MINUS till er fotografer och försäljare mfl. som skällde på OSS funktionärer när ni inte fick komma in på området med kommentaren ''Men jag jobbar ju här inne'', vi hade fått order att bara släppa in folk med band, vad ska vi göra? Det är dålig stil, vi är inte dom som bestämmer och det är omöjligt att veta vilka som jobbar vart med vad!!

Jag kommer minnas mitt första VM med glädje, så många fina hästar och duktiga ryttare. Jag kommer garanterat ta mig till Holland om två år och lyckas dom bättre än Sverige så kommer de ju vara toppen. Men jag är stolt för den insats jag gjorde under VM, och jag vet iallafall att en hel del av oss funktionärer jobbade dygnet runt nästan för att få det att funka.

SIF har mycket att tänka på till nästa gång dom får anordna VM, för någon mer gång lär Sverige få ha chansen till alla stjärnor!
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Jag trodde inte på att det skulle bli bra och jag fick rätt.

Campingen var urusel.
Dyrt och endast skitiga bajamajor att tillgå. Dessutom var det helt bäcksvart där de stod så man såg ingenting. Bajamaja kan vara ok men då MÅSTE man sköta rengöringen.
På SM tömdes de flera gånger per dag och framförallt VARJE morgon tidigt tidigt spolades de ur så de var mycket fräsha.

Elen la av flera gånger. Första gången sa vi till men den vi sa det till sa att han kunde inget om el. ok, men då svarar man väl att man skall leta reda på någon ansvarig. Men icke sa nicke. Vi fick ligga på flera gånger och ändå dröjde det några timmar innan de fick ändan ur vagnen och fixa elen.

Första natten var det funktionärer som lekte med sina fyrhjuliga motorcyklar på grusvägen precis där vi sov. Vi sa till om detta och det hände inte en gång till.

Under hela onsdagen och torsdagen körde det omkring stora traktorer, lastare och dumpers omkring inne på VM området. Man hade hjärtat i halsgropen hela tiden för barnen. Allt var för ofärdigt och rörigt. Kladdigt och lerig och stanken av grisskit var fruktansvärd.

Funktionärer och ryttare fick cykla omkring inne på området men inte vi andra. Eftersom det var så dåligt med matställen hade det varit bra om man hade kunnat cykla hem till husbilen och laga mat. Vi gick givetvis men det tog längre tid. Vissa "märkvärdiga" fick till och med köra fyrhjuliga motorcyklar och vanliga små motorcyklar på området.

För få läktare! De räckte inte till och det är mycket dåligt.

Ja det finns många fler saker att räkna upp.

En sak som var riktigt bra var jumbotronen (risk för felstavning).

/Åsa
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Balderum skrev:
Om det nu är så att vissa här har åsikter hur det SKA vara, då kunde ni ju ha hjälpt till när det gällde?

Men om man nu inte vill hjälpa till utan i stället betala för camping, inträde, mat ca 2000 kr skall man då inte kunna räkna med att det är bra?

Om man betalar för sig och inte är funktionär får man då inte ha åsikter om hur det SKA vara???

VM i Danmark var toppen! Jag är övertygad om att det hade varit toppen även om det hade varit samma väder som i Norrköping.

Varför?
Jo, asfalterade gator.
Riktiga toaletter och fina dushar.
Tillräckligt med läktare.
Stenar under gräset på campingen. Fungerande el.
Många olika mattält med mycket god mat.

Om det hade arrangerats ett VM i tex Göteborg hade jag kanske varit funktionär. Men det beslutet hade jag tagit då. Kanske hade jag valt att vara en betalande besökare istället. Jag tycker inte att det hör till diskussionen.

/Åsa
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

*tittar på friidrotts-VM och noterar att det regnar på tävlingsplatsen........fy sjutton för dåliga arrangörer som inte kan planera vädret!* Häpp![/QUOTE skrev:
Men Thomas du försvarar ju SIFs styrelse i vad det än gäller.

Om du läser igenom alla konstruktiva inlägg så märker du att det är få som klagar på vädret. Det vi klagar på är arrangemanget och många andra, för oss, viktiga detaljer.

Regn är något man får ta och det bevisar de smockfulla läktarna under lördagens hällregn. Som för övrigt var enda dagen där det hällregnade hela dagen. Hur hade det sett ut om det var lika alla övriga dagar?

/Åsa
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Jag ber om ursäkt för mitt inlägg om eventuell bana i Gävle var inte menat som kritik utan som en förklaring om ansvarsområden och att det inte är lokalklubben som organiserar ett VM. Dock får säkert lokalklubben SLITA för nämnda VM och dess organisation.

Visst ligger Gydas nuvarande bana lite illa till, i synnerhet sedan cykelvägen splittrat området. Men det är en liten klubb med få eldsjälar. Förläggningen för travet har dels varit omdebatterad, och såvitt jag vet har andra möjligheter diskuterats i och med att Fältis vid Valbo ev också behöver flytta och att man då ev kan samordna flera risportsgrenar på samma område.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Petronella skrev:
Det kunde planerats bättre för dåligt väder. All flis och grus som lades ut, måste även bort igen och det är inte alltid det lättaste att få ett bra resultat efter det.
Om det är så är ju Norrköping inget att satsa på om man inte får anlägga en permanent bra anläggning där.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

moli skrev:
Hursomhelst, självklart skall det finnas mat till alla, även besökare, och det gjorde det väl? Det fanns flera serveringar och kiosker, så man behövde åtminstone inte svälta. Vid det nämnda tillfället tog maten slut i Rackethallens restaurang, men det borde (väl?) ha kommit mat senare dit igen, eller?
Enligt uppgift från den ansvariga skulle ingen ny mat komma dit. I alla fall var det vad hon sa till oss. Och; jo, vi fick mat. Men jag tycker ÄNDÅ att det var dåligt att det tog slut och dåligt att man inte hämtade ny mat i tid. Och det kommer jag fortsätta tycka!

moli skrev:
Ibland går dock saker åt skogen. Man kan sedan älta det hela en stund i efterhand, men det är inte så konstruktivt.
Nej, det är det inte. Men denna tråden handlade om vad man tyckte var bra respektive dåligt och då skrev jag det. :crazy: Och jag tycker fortfarande att det ÄR dåligt att maten tar slut på en restaurang under ett VM. Den framförhållningen borde ha funnits hos ansvariga (projektledaren, cateringfirman, personalen eller vem det må vara). Jag har för övrigt fått höra flera anmärkningsvärda saker av vänner (som för övrigt jobbade som funktionärer) avseende organisationen. När man som betalande publik har vissa förväntningar som inte uppfylls så är det väl inte så konstigt om man tycker det är trist/dåligt? Och jag tycker nog att man kan ställa en del krav.

FÖr övrigt tycker jag mycket fungerade utmärkt också!
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

ang skrev:
Visst ligger Gydas nuvarande bana lite illa till, i synnerhet sedan cykelvägen splittrat området. Men det är en liten klubb med få eldsjälar. Förläggningen för travet har dels varit omdebatterad, och såvitt jag vet har andra möjligheter diskuterats i och med att Fältis vid Valbo ev också behöver flytta och att man då ev kan samordna flera risportsgrenar på samma område.


Jo visst har det diskuterats om flera möjligheter, men i mitt tycke som även är travtjej så tror jag att det skulle bli kanon med en islandshästbana där också. Det är ju inte många fler hästar under ett VM än vad det är under ett V75. Dessutom har dom ju redan anlagt hoppbana på Gävle travet.

Dessutom ligger den inte lite till utan otroligt dåligt till, det är mycket ungdomar i våran klubb, och vi tycker inte ens att det är roligt att tävla på gydas tävlingar för det blir inte rättvist när det finns en smal sandväg att rida fram och tillbaka på, lite små vägar(som inte får ridas på vintertid då det är skoterled. Samt nyanlagd bana som jag inte tror är klar än, på gyda mästerskapets första deltävlingar var den inte det iallafall. Det är ingen direkt uppmuntran till fortsatt tävlande.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Mist skrev:
Om det är så är ju Norrköping inget att satsa på om man inte får anlägga en permanent bra anläggning där.

Kan inte annat än hålla med. Så fort det regnar blir området heltaskigt (oräkneliga KM i lervälling för Dyggur) och det borde gå att göra något åt, PERMANENT för att få en hög standard på området. Förmodligen får Dyggur göra ett vägval tillsammans med kommunen, åtgärda problemen mer permanent och ordna SM så fort som möjligt för revansch, eller låt Himmelstalund slippa de stora arrangemangen.

Däremot tycker jag att arrangörerna (klubb, projektledning, funktionärer och andra) skall ha mycket heder för de utmärkta banorna. Trots påfrestningarna vädermässigt fanns inte ens tendens till problem med banorna. Riktigt bra! Man blev ganska sugen att prova banorna under tävlingarna... (kanske var banproblemen lite väl centrala under tiden fram till VM dock, eftersom man missade så mycket annat i finishen.... )
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Detta är mitt andra VM för mig, var i Danmark förra året
Jag tycker att det kändes "ofärdigt" och "ogenomtänkt" tror säkert att alla funktionärer och de inblandade försökte så gott de kunde och ingen ville väl att det skulle gå snett, men det verkar som om sammarbetet kanske inte funkade optimalt hos arrangörerna, vad vet jag...

En stor miss som man kunde räkna ut utan att behöva tänka var att vart skulle det bli lerigast om det regnade?? Jo framför läktarna där det sprangs mest...ikke åtgärdat stor miss, jag brydde mig inte gick med mina gummistövlar och led inte, men om man ville få hit folk som inte höll på med isisar eller "ohästinvigda" så tror jag att man kanske räknar lite med att på ett VM har man tänkt extra mycket på miljön omkring osv...

Som sagt i Danmark var det SUVERÄNT! det var värt sina pengar helt klart, men så var det topp topp väder men som en annan också skrev, det hade inte spelat någon roll om det hade varit dåligt väder där i alla fall för att det var en sådan fantastisk anläggning och det finns inte en sådan i närheten av likvärdig bra i Sverige tyvärr...
Som sagt bara det ASFALTERAT!!! Hurra, och inomhustoaletter....Jag betalade mycket pengar för detta VM (mest shopping) men biljett och camping var inte värt sitt pris tyvärr... det kändes faktiskt som om jag var på ett SM eller Klubbtävling om man jag jämför med klass förra året i Danmark. Låt mig också bara få säga; Vilket välordnat SM SKIT BRA!!!!

Men jag och mina kompisar hade jätte kul på VM med fina hästar trots allt!!!!!
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Nu var inte jag på VM, men läste igenom alla inlägg här, och det förvånar mig att de som anordnar tävlingar som SM och VM i Sverige är så dåligt förberedda på regn och lera. (Med tanke på hur ofta et regnar i Sverige!)
Jag var på SM i Uppsala för några år sedan och det var samma sak där, massa lera som gick upp till knäna kändes det som och det enda som gjordes för att underlätta var att man la ut små plankor som alla
skulle balansera på med leriga skor, så efter en liten stund var dessa plankor begravda i leran de med.
SM i Göteborg var lite mindre lerigt men bajamajjorna var inte så kul där heller, eller duscharna som bara hade kallt vatten och ett liten skynke som gick strax över magen bara som skydd mot insyn. Så vi åkte och duschade i ett badhus en bit in i Göteborg.

Känns som att de aldrig lär sig av sina misstag, fast jag kan ju ha fel.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Asfaltera tror jag knappt vi får, området har stora kulturvärden och det tog ju väldigt lång tid innan passbanan fick byggas klart pga arkeologiska utredningar...

Inomhustoaletter? Då är det bättre att Sverige hittar en mer permanent platslösning för framtida mästerskap. VM kan ju hållas i Tyskland och Danmark i fortsättningen eftersom allt är klart o iordning där.
 

Liknande trådar

S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 430
Senast: Macken22
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp