Bukefalos 28 år!

Bravo till Dyggur som fixade VM!

Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

japp1 skrev:
Sen är man ju inte direkt stolt över misstaget med Birga Wild i T1 finalen... Händer det ens på klubbtävlingar?

Vill bara upplysa om att VM-sekretariatet till stor del sköts av FEIF......och att ingen svensk var inblandad i det felet.

--------------------------------------------------------------------
*tittar på friidrotts-VM och noterar att det regnar på tävlingsplatsen........fy sjutton för dåliga arrangörer som inte kan planera vädret!*

Häpp!
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

ja ,leran försökte dom göra något åt ,hela mångagen körde dom ut med spån.sen är det upp till var och en att ta stövlar på sig.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

*lånar knapp*

Leran tycker jag inte är så mkt att klaga på, alla som håller på med hästar vet att regnar det mkt blir det lerigt. Skulle de fyllt hela området med spån? Kanske kunde de ha lagt lite spån på extra utsatta områden, men att ta bort all lera skulle ha varit omöjligt. Ett stort tack till alla funktionärer som slet och gjorde ett jättejobb :bow: . De missar som gjordes kan ni inte lastas för, tyvärr är det tyvärr ni som fick ta all kritik (pratade med ngr funktionärer som var väldigt trötta på alla klagomål).
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Jag satt på "flaggläktaren" fredag - söndag.I det stora hela tycker jag VM var hyfsat välordnat. Jag hade dock förväntat mig mer vad gäller service, mat osv. Var ej i Danmark och hade hört hur fantastiskt det var där så jag väntade mig nog att Sverige skulle försöka "bräcka" dem. Men; det var inte så storartat som jag trodde...

Bajamajorna var rätt äckliga senare på dagarna (för att inte tala om kvällen). Och alla bajamajor bakom flaggläktaren var fulla och stängda någon gång strax efter lunch på söndagen. På lördagen när vi suttit i ösregnet och frusit bra länge gick vi till rackethallen för att äta lunch. Där ställde jag mig i Sveriges längsta kö och stod i den ca 45 minuter. När det var ca 7-8 personer före oss så fick vi veta att ingen mat fanns kvar! :eek: Då var klockan kring 14- 14.30 eller ngt sånt. Så det var bara vackert att springa ut i regnet bort till tältet med sallader o mackor för att försöka hinna före alla andra och få någonting i magen. Men; nog hade det varit skönt att få käka inomhus... :crazy: Det var dåligt tyckte jag! De som hade cateringen har ju antingen fått dålig info om hur mycket folk det kunde bli eller så var det helt enkelt en dålig cateringfirma... man borde väl kunna beställa mer mat när man ser kön och börjar ana att maten är på väg att ta slut?

Campingen var ingen höjdare. Fast jag hade heller inte räknat med annat än gräsmatta och enkla toaletter.... men; till det priset hade man kanske kunnat förvänta sig mer? Åtminstone nära tillgång till någon slags servicehus med i alla fall en spegel och lyse på toan?

Fredagens festkväll var suverän! Dyggurs show var fantastiskt rolig och de var SUPERduktiga!!! Världsklass på den!

Hästar o ryttare var som vanligt imponerande. Underbar töltfinal!
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Glömde juh!
Maten i tältet; salladerna och smörgåsarna var superbra!! Och där var det också rätt snabb service i förhållande till hur mycket folk som kom. (Där fick de också nya leveranser av bla sallad på fredagen när salladerna var på väg att ta slut).
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Hej, detta inlägget är inte riktat till någon särskild.

Redan i början av Vm veckan kördes 62ton flis ut för att försöka styra upp situationen. Stallområdet fick man ordning på och större delen av övriga området måste jag säga var helt okej. (Men jag jämför med tex SM på Tuna -02 när det var VANSINNIGT lerigt) Sedan kanke man inte fick hälla flis vart som helst, det blir ju kvar efter tävlingarna också. Banorna, vilket ju är viktigast höll sig fina, någon vattenpöl på Avelsrakan, men i övrigt hårda släta banor såvitt jag såg.

Anledningen till att Bajamajorna inte byttes ut överallt under veckans senare hälft var att fordonet som skulle hämta dem inte kom fram pg av leran. Där det gick att komma fram byttes de ut.

Däremot kan man ju tycka att de som blev kvar kunde ha städats och bytts rullar på. MEN! Det fanns det knappast folk till då det var funktionärsbrist på många håll. Dessutom hade man nog inte räknat med att det skulle bli problem att byta ut dem. (Och allstå inte avsatt folk till Bajamajastädning) Med det rådande väglaget och vädret skulle det knappast synas särskilt länge om det var städat eller ej.

Dusch och toaletter fanns i samma lokal som incheckningen till Campingen. Som sagt får man räkna med att det kan bli både lera och regn om man campar. Likaså gräsmattor.

Personalen i Rackethallen och övriga restaurangtält var såvitt jag vet frivilliga funktionärer som kanske inte har någon erfarenhet av större bespisningar och inte hade riktig koll på att man måste ha lite framförhållning när saker börjar ta slut.

Om man tycker att något sköts illa kan man även själv erbjuda sig att hjälpa till när det verkar vara underbemannat.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

moli skrev:
Om man tycker att något sköts illa kan man även själv erbjuda sig att hjälpa till när det verkar vara underbemannat.
Fast, det där tycker jag är en sanning med modifikation... det är ju trots allt så att jag betalade drygt 700 kronor för min tredagarsbiljett. Jag blev tidigare tillfrågad att vara funktionär, men eftersom jag inte ville ta mer semester i år (för det handlade om att jobba huvudsakligen i början av veckan) så avstod jag. Och även för att jag just ville vara publik och bara vara där och titta. Jag jobbar som funktionär i min hemklubb och gör annat inom SIF på frivillig basis. Så; om jag betalar en biljett för att få gå på ett evenemang så tycker jag inte det är rimligt att jag dessutom ska behöva erbjuda min hjälp till de som ordnar maten på detta evenemang. Eller? :crazy:
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Detta inlägg är ej riktat till någon speciell.

Nu var inte jag på VM, men har pratat med folk som varit där samt läst inläggen här. Vill därför inte uttala mig om hur det faktiskt var, däremot vet jag hur mycket jobb som ligger bakom ett så stort arrangemang. Vår orienteringsklubb var för några år sedan med och arrangerade Oringen ( världens största orienteringstävling med runt 15000 startande i fem dagar ) .
Jag blir lite förvånad när man säger till publiken att man får vara beredd på lera när man ska campa i regn, gäller inte det också för arrangörerna?
Är det inte självklart att maten skall räcka till ALLA som är där?
Det låter lite som om man kanske inte riktigt var beredd på ALLT, vilket nästan krävs för att sådana stora arrangemang skall fungera riktigt bra.
Det fanns säkert massor av saker som var jättebra och andra saker som var mindre bra, och då får man som arrangör ta till sig både av den dåliga och den bra kritiken.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Hej!

Jag var också på VM. visst var det lerigt men det kunde man räkna med om man är väldigt många och när vädret lever eget liv. Det är bara att ta stövlarna på sig. Jag såg på söndagen att dom försökte fylla täckbark/flis vid turistbyrån men sen gjorde dom inte mer. Varför vet jag inte.

Bajamajor tyckte jag kunde ha skötts bättre när man lagt 750 kronor.

Campingen undvek vi den här gången med erfarenhet från VM 1991 då det regnade och i ett av tälten blev det blött! Det var underbart VM trots allt:-) Sova i tält görs bäst till fjälls eller det är soligt väder. Inte vid O-Ringen, Festivaler och stora tävlingar:-)

Testade ni inte restaurangebrevid "tivolit"? Första dan gjorde vi misstaget, att stå länge i kön. Återstående dagarna gick vi lite tidigare. Dom fick handskriva menyn efter tjat från alla på fredagen, PÅ SVENSKA!! oj oj.

VM i stort sett var bra, spännande tävlingar spec. T1 finalen. Passlöpet ska vi minnas av:-) Det bjöd på allt! Bättre än Dokusåpa:-)
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Hej, jag är inte heller arrangör av VM, jag var funktionär, med en dessutom i min smak mycket rolig arbetsuppgift, nämligen som Fotograf/ reporter på Heimdallur som var VM:s infotidning som gavs ut varje dag. Så jag har trots mycket jobb med tidiga mornar och sena kvällar haft väldigt trevligt på VM, trots regn& lera. Jag bodde dock inte i tält. Tälta i spöregn sänker säkert mångas humör.

Jag förstår att inte alla vill vara funktionärer, och att man vill att allt skall fungera när man är besökare. Tyvärr blev det en hel del som inte fungerade då det tillexempel verkar "ha hänt något" med en stor del funktionärer. Många dök inte upp till sina områden och det fanns inga eller åtminstone mycket få reserver. De som fanns jobbade i många fall otroligt hårt och flera gav upp och åkte hem enligt uppgifter från andra funktionärer inom deras områden. Som ett exempel kan tas att det under de första dagarna bara fanns TRE funktionärer som jobbade med serveringen för funktionärer (som då var ca 400st) Jag vet inte vems "fel" det är att det blev så. Det som är extra tråkigt är att många av de som ställt upp som funktionärer sagt "aldrig mer" efter att ha slitit omänskligt mycket och dessutom fått ta en masa otrevligheter från ryttare och besökare.

Bajamajorna gick som sagt var inte att flytta på pg av att maskinerna inte tog sig fram i leran, vilket naturligtvis var en jättemiss. (Sedan kanske man inte kunde köra sönder området hur mycket som helst heller) Om det funnits funktionärer "över" kunde de kanske ha tillsatts som toarulls påfyllare& städare, men nu gjorde det inte det. (Antar jag, eftersom de flesta jobbade stenhårt) Ett stort problem överhuvudtaget tror jag var att det inte blev så många funktionärer som man räknat med.

Hursomhelst, självklart skall det finnas mat till alla, även besökare, och det gjorde det väl? Det fanns flera serveringar och kiosker, så man behövde åtminstone inte svälta. Vid det nämnda tillfället tog maten slut i Rackethallens restaurang, men det borde (väl?) ha kommit mat senare dit igen, eller? Ibland går dock saker åt skogen. Man kan sedan älta det hela en stund i efterhand, men det är inte så konstruktivt.

Jag är inte intresserad av att "sätta dit" någon, man kan inte göra annat än att konstatera att vissa saker inte fungerade vidare bra, och ta med sig det till nästa stora evenemang. Det tror jag vid det här laget att SIF är mycket väl medvetna om så mycket griniga människor jag träffat på som ville säga dem ett och annat.

Jag har inga andra VM att jämföra med, men jag tyckte att det på det stora hela var väl genomfört och att åtminstone banorna var utmärkta. De missar med tidtagning (och Birga Wildt) bla som blev var naturligtvis sådant som INTE får hända. Men gjort är gjort. Visst kunde mycket ha varit bättre, men jag vill gärna minnas VM som något positivt ändå.

Jag vet av lång erfarenhet från turistbranschen att vädret påverkar folk väldigt mycket, och några mindre problem som man inte skulle bry sig om vid soligt väder blir plötsligt oerhörda hinder när regnet öser ned. (Nu syftar jag INTE på de stora missarna jag nämnt ovan)

Biljettpriset var onödigt högt anser jag, om det varit lägre skulle man förmodligen kunna fått ännu fler besökare, och även lockat in nyfikna som normalt inte håller på med Islandshästar. Nu blev det nog mest de redan frälsta som betalade in sig.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Återigen inte riktat till dig personligen.
Självklart hoppas även jag att det är det positiva man kommer ihåg från VM, både som funktionär/arrangör och som publik. Det är ju meningen att man ska ha roligt.
Jag reagerade bara på den negativa feedback som kom på de som påpekade bristerna. Uppenbarligen var det vissa saker som inte flöt som det skulle, och då är det bra om det kan analyseras och lärdomar kan dras för framtida arrangemang, inte att man går i försvarsställning. Nu är väll detta kanske inte det optimala forumet att ta den analysen eftersom de ansvariga inte är här...
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Jag kollade tidigare VM, det sista som sabbades av regn, lera o gyttja var VM-93 i Amsterdam, Holland. T o m banorna blev förstörda. Annars har VM gått i Österrike, Tyskland Schweiz, Norge o Danmark med överlagt bra och varmt väder o topptrimmade banor. Priserna har varit höga på campingen och maten nere i Europa, säkerheten har varit hög och välorganiserad. I Schweiz hade de tydligen folk som gick runt o städade toaletterna i stort dygnet runt och mindre barn plockade upp skräp som folk "tappade". Inget sägs om priset på biljetterna, förutom ett inslag i artikeln att det blev dyrt summa summarum med biljett, camping o mat. Ni som var med i Danmark kanske minns vilka summor biljetterna gick på?

Globen kostar ju, Scandinavium oxå, jag vet inte hur man ska jämföra priserna egentligen.

Himmelstalund är ett fint område, och vi som bor här åker ju inte in på gräset runt om när det regnat o haft sej, vi vet ju att det blir blött o bilen fastnar. Nu fanns det inte mycket att göra, läktarna skulle upp, tälten, baja-majorna skulle köras in, mitt under helgen före VM då det regnade. Att försöka fixa leran på bästa sätt på måndagen med flis o grus o ordna det så bra som möjligt har gjorts. Så här efteråt kan man ju tänka att det vore bättre ställa "majorna" vid asfaltsvägen som gick inåt mot den gamla byggnaden längre in mot E4, och längs den vanliag vägen så hade lastbilen kunnat köra där ändå o byta ut dem.

Det stod två personer som under åtta timmar ordnade med mat till festerna fredag o lördag. Två som fixade sallad o annat lika länge. Frivilligt, med max 15 min lunchrast o kort fikapaus. Många funktionärer har kämpat för att göra ett bra VM på alla sätt. Som det nu låter så räckte det inte till. Jag vet många som sovit lite o jobbat mycket, som troligen känner sej besvikna äver sättet att kritisera. Man kan kritisera på ett bättre sätt än det uttryck som t ex Karly gjorde om det är bokstavligen från hans mun.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Men är det inte just det som är problemet, att man i alltför hög grad litar på att ideelt arbetande funktionärer ska sköta all sevice. Detta var mitt första VM men jag har varit på ett antal landsmót som ett arrangemang av liknande storleksgrad och där sköter inte frivilliga matbespisningen till publiken utan cateringfirmor med anställda tar hand om den saken, förra året kom en tjej från Danmark med sin cateringfirma till Hella, hon hade säkert varit intresserad av att sköta cateringen i Norrköping också då hade de frivilliga som i sitt anletes svett gjorde pastasallad i stället kunna hjälpa till med ngt annat. Sen är ju detta med leran ngt som man borde tänkt mycket tidigare om området inte tål att transporter och att 10 000 fötter går och trampar omkring där måste man antingen sätta grus (i förväg) eller helt enkelt acceptera att detta område är inte lämpligt att arrangera VM på. Campingen tycker jag däremot förtjänar allt berömm den kan få, campingen var ryslig på senaste landmót men fungerade jättebra i Norrköping.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Ja, VM har ju varit här -91, SM, Youth Cup har vi haft, så alla BORDE ju ha erfarenhet om området. Troligen HOPPADES man på bra väder ist för att förbereda?

Catering hade vi, o de sålde även på området. Det var väl de som hade pastasallad o annat på tävlingsområdet. Föreningarna, Dyggur och Framtid sålde enbart korv o hamburgare, kaffe o läsk.

För funktionärer/domare etc levererades maten av Möllers som togs hand av funktionärer (som jobbat med mat tidigare ang hygieniska orsaker). Festmaten sköttes av några funktionärer, men Möllers skulle så vitt jag förstått finnas med oxå de kvällarna.

Nå väl. Det blir väl utvärdering av hela verksamheten för framtida behov, trots allt har vi nu banor av toppklass som väl ska kunna användas igen.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Mist skrev:
Sen är ju detta med leran ngt som man borde tänkt mycket tidigare om området inte tål att transporter och att 10 000 fötter går och trampar omkring där måste man antingen sätta grus (i förväg) eller helt enkelt acceptera att detta område är inte lämpligt att arrangera VM på. .

Tydligen så var det ett bra ställe att arrangera VM på. Det är ju ändå FEIF-presidenten själv som varit där och godkänt (iaf banorna).. :smirk:
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Självklart fanns det massor med bra saker också, tex banorna och tillgången till rackethallen och ishallen och som jag tidigare sagt campingen, men man kan helt enkelt inte ta chansen att vädret ska vara OK när man anordnar ett så stort evanemang.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Jag tycker att detta gnäll om leran är - just det - gnäll.
Själva vadar vi hästmänniskor till vardags större delen av året i mer eller mindre lervälling och dynga, men vid ett arrangemang som detta förväntade sig visst vissa av dessa hästmänniskor promenadstråk på området anpassade för prada-skor på området.

Det hade inte spelat någon som helst roll om Dyggur/SIF/FEIF/Whatever hade ASFALTERAT området och satt tak över, om maten/cateringen/allt annat varit first class - hade inte banorna varit bra - hade hela VMet varit ett fiasko. Nu var VMryttarna mycket nöjda med banorna - och det är väl iallafall huvudsaken. Sen kan man kanske önskat både det ena och det andra för tävlingsområdet, men var man än hållt arrangemanget - så finns det ALLTID plats för gnäll någonstans.

Själv tycker jag att arrangemanget som sådant kanske inte höll Världsmästerskapsnivå, det var alltför mycket "finish" som fattades, men det hade varit ett kanonbra SM kanske. Men tävlingarna, ekipagen på banorna gav oss ett VM. Som jag tycker att vi ska försöka glädja oss åt utan att analysera bort helheten i små leriga atomer.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

honung skrev:
Jag tycker att detta gnäll om leran är - just det - gnäll.
Själva vadar vi hästmänniskor till vardags större delen av året i mer eller mindre lervälling och dynga, men vid ett arrangemang som detta förväntade sig visst vissa av dessa hästmänniskor promenadstråk på området anpassade för prada-skor på området.
---
Men tävlingarna, ekipagen på banorna gav oss ett VM. Som jag tycker att vi ska försöka glädja oss åt utan att analysera bort helheten i små leriga atomer.

Jag håller fullständigt med! I synnerhet om ler-gnället. Att det skrivits så mycket om "lukten av lera" i VM:s gästbok& även här på Buke förvånar mig lite. Vad väntar man sig av en hästtävling, och utomhus dessutom? Även om man skulle ha dränerat ordentligt innan tävlingarna och lagt grus så finns det ju altid lukter. :smirk:

Banorna höll och det var väl huvudsaken? Med gummistövlar klarade man sig helt från lera, och med gympaskor (som jag hade) kunde man iallafall klara sig hjälpligt om man såg sig för. (Och med plastpåsar i skorna blev man inte heller blöt om fötterna :angel: )
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

En sak som jag tyckte var pinsamt var att de inte drog VM-lotterna så att vinserna delades ut. Jag tror det var 3 av de fem högsta vinserna som gick till osålda lotter, dvs SIF. Hade jag vetat att de skulle göra så hade jag aldrig köpt lotter. -
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

nä kanske vill man inte livnära sig på korv som du skrev men vi drog vårt strå till stacken iaf o vi hade faktiskt fixat det själva ät o va gla haha
 

Liknande trådar

S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 430
Senast: Macken22
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp