breda el smala tyglar?

Zaida

Trådstartare
vad har ni bredare el smalare tyglar?
varför har ni valt det ni har?

ger bredden på tygeln ngn skillnad i ens förhållningar? eller är det bara en smaksak, vad man själv trivs med?

Sv: breda el smala tyglar?

Jag har smala kantflätade lädertyglar från Globus!

Anledningen är att jag trivs bättre med smalare än breda. ;)

Diana

Jag rider oftast med breda gummityglar, tycker det är mer bekvämt...och sen glider dom inte ur händerna.

Jag tror det är en smaksak, jag märker ingen skillnad när jag rider med smala tyglar....visst du kan stänga handen på ett annat sätt...har du lite bredare tyglar så ka man inte stänga handen helt.

jag trivs oxå bättre med smala tyglar men när jag var i en butik menade hon som sålde tyglarna att man måste "röra" handen mer för att få samma effekt av tex en förhållning med en smalare tygel för att den smalare tygeln typ inte rör sig på samma sätt när man gör en förhållning just för att den är smal ...:crazy:

Jag brukar rida med lite smalare läder-eller gummivävtyglar, tycker det är mycket bekvämare än breda tyglar :)

Jag har jättesmala. 1/2" på bridongtygeln och 3/8" på stångtygeln. Det är skönt när det inte tar så mycket plats i handen.

Jag vill ha smala släta lädertyglar. De ligger bäst i handen och är alltså skönast att hålla i.
Har ett par ganska smala gummityglar när det regnar.

Tycker man ska välja det som är skönast för handen.

Det beror på vad du klassar smalt som? Den gamla tidens jättebreda tyglar gillar jag absolut inte men de får inte vara för smala heller.

Jag har kalvskinnstyglar från hubertus på ena tränset och vanliga lädertyglar med stoppar på det andra. Ingen av dom är väl överdrivet smala utan normala:p Väldigt smala tyglar glider bara ur handen på mig.

Jag har alla möjliga. Breda, smala, mittemelllan, läder med och utan stoppar, vävribb, gummiväv, gummi.

Allra skönast? Tunna, smala läder utan stoppar.

Jag har smala och lätte tyglar. Främst eftersom jag trivs med dem, men även för att jag vill kunna ha den här fina kontakten till munnen och jag tycker att jag har lättare att känna det med smala tyglar. Det blir som smala trådar mellan hästens mun och min hand, istället för ett bred tamp. Kanske iof också en smaksak, för jag tycker inte om att rida med vantar heller iom att det blir svårare att känna den här fina kontakten. :angel:

Jag gillar mest smala tyglar, och mina favoriter är ett par supermjuka, släta, i läder och ca 1 cm breda. Tycker det är bättre med smala, eftersom jag har rätt små händer och det känns klumpigt och konstigt med breda.

Tror inte det gör någon skillnad på förhållningar, handlar nog bara om smaksak.

Jag gillade mest nätta, smala och framför allt tunna tyglar tidigare, men efter att ha fått problem med mina händer (karpaltunnelsyndrom) så föredrar jag nu lite bredare, tjockare gärna gummi tyglar då jag har lättare att greppa dessa.

Jag älskar smala tyglar, ju smalare desto bättre. De bästa hitintills är börjes lädertyglar. Sedan finns det såklart dyrare alternativ med bättre läder...

Får inte samma kännsla i händerna när jag ha bredare tyglar.

Jag vill ha så breda tyglar jag kan få, men tunna! Inte några tjocka gummityglar för mig, tack. Dock får de gärna vara breda.

okej då kan jag var ego och välja det jag trivs bäst i å behöver inte oroa mig för att det skulle påverka min häst på ngt knasigt sätt,,,

Megabreda är jobbiga att hålla i. Mellan breda bra på starka hästar. Smala bra på känsliga hästar. Megasmal kan jag inte hålla ordentligt i.

Vet dock inte vid vilka mm min gränser går :p

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 195
Senast: Habina
·
Hemmet Jag ska köpa oss en ny diskmaskin. Mitt största dilemma är huruvida det ska vara en standardbred eller en smal. Vi är 2 vuxna i huset... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 497
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 634
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka