Bredband - vad hade ni valt?

Bukefalos 30 år!

Jag tänker mycket på att jag är fast med 5G bredband i 24 månader om jag skulle vara missnöjd med pålitlighet/stabilitet men "bara" 12 månader med fiber om jag skulle uppleva att hastigheten är för låg
Skulle dock kunna använda nöjdhetsgaranti inom 30 dagar för 5G men inte för fiber
Just nu lutar jag mot fiber pga. erfarenheter med 5G-täckning på mobilen
Tänker att det borde vara möjligt att öka hastigheten på fibern under bindningstiden?

Samma här... Bor i hyresrätt och kan välja många olika leverantörer, men dyra är dem.

Precis.
Jag har den leverantör som är absolut billigaste för mig att välja med lägsta hastighet som finns att välja på, 100/100, och betalar 499 kr i månaden.
Inte jätteroligt när man hör om andra som betalar 200-300 kr för fiber och tv tex…….

Precis.
Jag har den leverantör som är absolut billigaste för mig att välja med lägsta hastighet som finns att välja på, 100/100, och betalar 499 kr i månaden.
Inte jätteroligt när man hör om andra som betalar 200-300 kr för fiber och tv tex…….
Jag har betalat 399 för 100/100, men då har jag haft 200 kronor rabatt. Liknande pris hos alla leverantörer.

Jag hittar en leverantör som har 150/150 för 349 om jag binder mig i ett år.

Har tidigare bott i lägenheten där det inte har gått att välja leverantör alls.

Jag har betalat 399 för 100/100, men då har jag haft 200 kronor rabatt. Liknande pris hos alla leverantörer.

Jag hittar en leverantör som har 150/150 för 349 om jag binder mig i ett år.

Har tidigare bott i lägenheten där det inte har gått att välja leverantör alls.

Jag hade lätt bundit mig på ett år för det priset. Klarar mig utmärkt på 100/100. Hade 250/250 när vi var två i hushållet och betalade 525 kr för det.
När exet flyttade ut sa min bror till mig att det räcker med 100/100 så då sänkte jag, skulle spara en hundring i månaden på det dvs det skulle kosta 425 kr.
Vad gjorde leverantören då?
Jo, höjde priserna så det blev ändå bara 25 kr mindre i månaden……

Jag avböjde fiber hemma. Kännde att betala typ nästan 30 000,- för inkoppling sen betala avgift inte var värt det. Kört med mobilt bredband de sista 10 åren och fungerat klockrent.

Streamar allt hemma TV nu är vi bara 2st men vi kan lätt sitta hemma och jobba bägge 2 samt ha streamingtjänster igång.

Jag bor dock mycket nära en mast.

Har nu 5g sen en tid tillbaks för 299,- och är fortfarande mycket nöjd. Aldrig varit ngt krångel *peppar, peppar* *ta i trä* :D

Jag avböjde fiber hemma. Kännde att betala typ nästan 30 000,- för inkoppling sen betala avgift inte var värt det. Kört med mobilt bredband de sista 10 åren och fungerat klockrent.

Streamar allt hemma TV nu är vi bara 2st men vi kan lätt sitta hemma och jobba bägge 2 samt ha streamingtjänster igång.

Har nu 5g sen en tid tillbaks för 299,- och är fortfarande mycket nöjd. Aldrig varit ngt krångel *peppar, peppar* *ta i trä* :D
Vi har gjort samma val. Två skype-möten samtidigt/möte när barnet spelar online är dock inte optimalt.

Vi hade varit låsta till en rätt dyr operatör i typ två år, förutom anslutningskostnaden, och jag gillar inte när någon vill bestämma över mig :p

Samma här... Bor i hyresrätt och kan välja många olika leverantörer, men dyra är dem.
Jag bor också i hyresrätt men kan bara välja mellan Tele2 koax eller nån mobil leverantör.
Ganska surt när man inte kan välja leverantör för fastanslutning. Iofs betalar jag bara 299/mån nu men rabatten går ut om några månader så då blir det väl nån hundring dyrare.

Jag hade mobilt bredband i mitt hus till en början, men när jag fick erbjudande att dra in fiber för ett par år sedan gjorde jag det (trots fast kostnad på 20'). Betalar ca 300 kr/månad för abonnemanget nu, hade rabatt första året.

Mobila bredbandet fungerade sådär för mig, trots bra uppkoppling enligt kartorna. Det var helt kört att försöka streama och göra något mer på internet samtidigt. Dessutom behövde modemet startas om i tid och otid för att det skulle fungera alls. Tröttnade på allt strul och är jättenöjd med min fiber (även om det kändes lite omodernt efter allt prat om 5G).

Jag hade mobilt bredband i mitt hus till en början, men när jag fick erbjudande att dra in fiber för ett par år sedan gjorde jag det (trots fast kostnad på 20'). Betalar ca 300 kr/månad för abonnemanget nu, hade rabatt första året.

Mobila bredbandet fungerade sådär för mig, trots bra uppkoppling enligt kartorna. Det var helt kört att försöka streama och göra något mer på internet samtidigt. Dessutom behövde modemet startas om i tid och otid för att det skulle fungera alls. Tröttnade på allt strul och är jättenöjd med min fiber (även om det kändes lite omodernt efter allt prat om 5G).
Fiber kommer alltid att vara oslagbart i robusthet och hastighet oavsett hur långt man kommer med radioutvecklingen. Så det handlar mer om att man kan spara pengar genom att konsolidera sin internettillgång, om man tycker radio funkar tillräckligt bra. Funktionellt är fast kabel alltid oslagbart. Så fiber är inte alls omodernt!

Vi har haft både fiber och olika mobila bredband iom olika jobblokaler etc. Finns fiber kommer vi alltid välja det iom hur bökigt det kunde vara med mobila bredbanden. Möjligt att det funkar bättre i städer tex. Vi har haft det på landsbyggder.

Haha alltså här är det ändå ganska ofta driftstopp på fibern (brukar komma sms i vår grupp för grannsamverkan) men aldrig varit med om det med mitt mobila.

Gjorde samma men mest för jag vill inte ha mera kablar i marken, anslutningsavgiften sänkte de till runt 5000 kr för att få mig med men som sagt kablar i marken är ett jäkla skräp om man vill gräva för något annat som täckdiken så jag avstod.

Har mobilt bredband, lägsta hastigheten räcker gott och kostar bara 100 kr/månad med fri surf, plus att jag alltid har det med även när jag inte är hemma så behöver inte betala för ett extra abbonemang. Nu har hastighterna ökat i mobilnätet så det går att få nästan samma som fiber tror jag för samma kostnad eller tom något billigare.

Jag har inte lyckats med att få fiber till gården mellan Uppsala och Stockholm.
Grannen 700 m bort har fiber.
Men det spelar inte längre någon roll då mobilt bredband fungerar utmärkt just där, mast 300m bort med fri sikt dit.
Det har varit extremt stabilt, särskilt Tele2.
Telia har begränsat sin bandbredd till 30 Mbit/s på 5G så det är värdelöst trots perfekt täckning.
Tre3 ger bäst hastighet för pengarna, men är inte lika stabila som Tele2.

Det som jag ser som den största fördelen med mobilt bredband är att jag kan ta det med mig och använda överallt.
Jag kan ställa det i vilket hus som helst på gården eller på något annat ställe som jag råkar befinna mig på.
Vissa operatörer har tvillingkort till mobilen för typ 90:- som man kan använda i sin router och då blir priset oslagbart.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka