Brems på störd häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anja586
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 259
A

Anja586

när jag ska ta in min häst från hagen och ska borsta och sadla och så, så blir hon GALEN för att hon är själv! helt okontrollerbar!! när hon står i stallgången kastar hon sig från sida till sida och vägrar stå still, sparkar med bakbenen och små stegarar och har slått i huvudet i balkarna flera gånger! om man ställer in henne i boxen så springer hon runt runt runt runt. om man ger henne mat så äter hon kanske en tugga sen cpar loss och gnäggar så man får nästan ha öronproppar, inget lungnar henne! bara om man tar in en till häst i stallet. och det kan mna ju förstå eftersom hon är ett flockdjur bla bla bla. men hur ändrar jag på henne? det är verkligen ett problem och jag är rädd att hon ska skada sig eller mig när hon håller på så!

har funderat lite på att köpa en brems och ha när hon är som värst? men är det verkligen så "bra"? en brems bör väll bara användas i allvarligare situationer om hästen t.ex. fått ett sår och vägrar stå still. men hon blir galen!

jag har aldrig använt en brems, kan ni berätta lite om era erfarenheter?

en brems skulle ju inte ta bort probelmet, som jag och pållan behöver jobba med, men det skulle väll hindra henne från att skada sig själv eller mig i allafall. för det börjar bli farligt, hon blir värre och värre för varje gång! hmm... en brems kanske inte är så bra, men vad ska jag göra???

jag känner att jag måste berätta att hon är världens underbaraste häst när hon inte är så här! och det låter som att jag inte kan kontrollera henne, men i alla andra situationer så är hon en liten ängel!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brems på störd häst?

du kan inte ta in en till häst då så hon slipper få sina utbrott? jag skulle inte bremsa hästen i detta läge... blir hon såhär galen när du tar in henne själv från hagen eller när hon står inne och de andra går ut? min häst blir också lite hispig när de andra går ut om hon är inne men tar jag in henne från hagen så är det inga probelm! hoppas det löser sig för att hålla på med en hysterisk häst är ju inget vidare..

Att döma från alla trådar du skriver om din ohanterbara häst så har du Allvarliga problem och behöver ta hjälp av en kunnig hästmänniska.

Att bremsa en häst bara för att den ej vill stå still i den dagliga hanteringen är HELT oacceptabelt.

Och den här frågan hör hemma på hästhantering tycker jag.

Jag instämmer med Centaur, du har allvarliga problem och borde se till att få hjälp av någon hästkunnig människa.

Jag hade en gång ett sto som var näst intill ohanterbar när hon var ensam i stallet. Problemet löstes elegant med att jag ordnade en uppbindningsmöjlighet i ett träd nära hagen - då var hon lugn medan jag gjorde iordning henne före och efter ridning.

Immer

Du verkar ju ha en jävla fin inställning till din häst.
"störd häst", "cpar loss".

Förlåt men ska vi ta dej seriöst då? :smirk:
Dessutom tycker jag precis som Centaur & Immer,
sök hjälp med din häst!

Håller med alla andra, skaffa hjälp med din häst, ta hjälp av en bra tränare och gå gärna på kurser också...

Att bremsa en häst ska man bara göra i absoluta nödfall, inte för att den inte vill stå stilla när man sköter den. Det borde väl varenda hästmänniska begripa:smirk:

avstår vidare "diskussion" :devil:

Anja586 skrev:
fälttävlansNÖRD

Anja med din attityd som du frekvent visar i trådar här på forumet så fattar jag egentligen inte varför du ens ber om råd, du vill uppenbarligen inte ha några som inte är vad du vill höra egentligen. Så fort någon svarar dig och det inte är riktigt vad du vill höra så blir du skitsur eller rent ut otrevlig. varför fråga över huvud taget i så fall?

varför pratar du inte med hästens ÄGARE ang alla problem du har? en del av dem är väldigt grundläggande, hästens ägare vill säkert och kan säkert hjälpa till, bara du frågar.

Lycka till i fortsättningen.

Att bremsa i det här fallet är inte alls en bra idé!

Ta hjälp av en kunnig människa innan du eller hästen kommer till skada. Sånna här problem är för allvarliga för att kunna lösas över internet.

1) urbota dum idé. förlåt men det verkar urkorkat.

2) hur hade du tänkt ha brems på henne hela tiden? :confused:

Ta hjälp utav hästens egentliga ägare..

Å du..
Detta är ännu en anledning till varför JAG aldrig skulle låna ut en häst om jag inte kände/visste vem personen ifråga är..:angel:

amkm skrev:
Detta är ännu en anledning till varför JAG aldrig skulle låna ut en häst om jag inte kände/visste vem personen ifråga är..:angel:

:bow:
Immer (som också minns tråden om foderhäst:D )

Åh! Nemen vilken härlig stämmning de var här inne :cool: :devil:

:rofl:

Antingen får du ta in en till häst eller lämna tillbaka hästen och skaffa dig en lugn som inte kan bryta nacken av dig lika lätt eller tar du hjälp av någon mer kunnig. jag säger inte att du är dålig men eftersom situationen det låter ganska farligt så... Någon är ju alltid bättre än en själv, hur ska man annars lära sig? :D

lektra skrev:
Åh! Nemen vilken härlig stämmning de var här inne :cool: :devil:

Säger du det? :angel:

Det låter ju bara som att du inte klarar av hästen, Säger som de andra att du borde ta hjälp. Eller lämna tillbaka. Får jag fråga dej vad det är för mening att ha häst i ditt fall förresten? Med tanke på alla dina problem med den?:eek:

Freja_ skrev:
Säger du det? :angel:

Det låter ju bara som att du inte klarar av hästen, Säger som de andra att du borde ta hjälp. Eller lämna tillbaka. Får jag fråga dej vad det är för mening att ha häst i ditt fall förresten? Med tanke på alla dina problem med den?:eek:
Det är inte lektra som har problem:D

jag tror inte hon trode det heller eftersom hon bara snodde de där med stämning :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 827
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 512
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 556
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur