Bridong bett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Smarties_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 030
S

_Smarties_

Jag undrar vad bridong bett är bra för och vad den har för inverkan i munnen på hästen. Är det skarpt?

Vad är bra med bridongbett??
Är det något positivt att det är så smalt?
Eller är det bara som ett smalare tränsbett?

Tacksam för svar!
Maria:bump:

Sv: Bridong bett??

Ett bridongbett är samma sak som ett tränsbett, förutom att de har mindre ringar. De kan vara lite smalare också, men dagens tränsbett är i de flesta fall lika smala.
Ett bridongbett är tänkt att användas i ett kandar.
Om vi nu tar ett riktigt smalt bridongbett som exempel, så blir det något skarpare än ett tjockare tränsbett, men o andra sidan är det mildare så tillvida att allt tryck släpper när du inte rör tyglarna. Hästen får liksom plats med bettet i munnen.

Då måste jag ställa den frågan. Varför har man två bett när man rider kandar???
Vad gör dom två betten för olika nytta?
Har ridit på det en gång och hästen var mycket sammarbetsvillig och kämpade inte emot så mycket som hon brukar.

Bridongbettet har en höjande/kortande inverkan på överlinjen, och det är också det bettet man använder för att ställa och böja hästen innan man kommit så långt att man kan göra det med bara vikt-och skänkelhjälperna.

Stångbettet verkar utlängande på överlinjen, och uppmuntrar hästen att föra nosen framåt (rätt använt, det får såklart rakt motsatt effekt annars...). Det är konstruerat för att användas med en hand, och inverkar i princip lika på båda sidorna när man tar i tygeln.

Utväxlingen gör att det nästan blir envägskommunikation, dvs den kraft du lägger i tygeln bli flera gånger större i hästens mun, men röreslen från hästens mun blir inte större i din hand. Därav känslan av mindre motstånd...;)
Fast vissa hästar gillar faktiskt helt ärligt stångbett mer än tränsbett, så det gäller att man är lyhörd för vilket bett som verkligen passar hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 217
Senast: sweep
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 230
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka