Bringan....??

Sv: Bringan....??

det är det intrycket jag fått av hennes inlägg i trådar här på trav
 
Sv: Bringan....??

Bra!:bow:
Visste inte det, så bra jobb du gör tackar för det!!

men tycker fortfarande inte om dina generaliseringar och kommer att fortsätta att "hugga" på dom:devil:

Jag själv då? Ja jag står upp för min syn på hästar.
Jobbar med hästar och försöker föra in folk på "spåret" eller rättare sagt börja bry sig mer om sina djur.

Men ibland tycker jag inte det räcker...

Edit: Annars kan du läsa russetsinlägg ovan precis som om jag skrivit det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bringan....??

så bara för att du har fått två "gamla gubbar" (som jag gissar håller på med trav) så är hela travvärlden utdömd?
Bara i dina ögon. Jag har inte dömt ut någon.

jag har kanske missförstått de du skrivit men
Ja, tydligen eftersom det är DU som väljer att säga att jag dömer ut en helt travvärld. Det gör jag inte.
Det är ditt sätt att tolka texten och överdriva. Den enda som "dömer ut" här är du. Det kan jag inte göra något åt för det är dina fördomar, om vad jag anser om en hel travvärld, baserat på en mening som inte är dömande i sig.

Man behöver inte tro allt man hör. Specielt inte när det gäller travgubbar!"<--- den meningen talar väl för sig själv?
Det har ingenting att göra med att jag dömer ut en hel travvärld.
Vad är det som får dig att komma med dessa fruktansvära överdrifter?

klart man inte ska lyssna på allt alla har att säga men man ska väl inte köra på en linje och tänka :- han håller på med trav, han kan inget?
Jag har inte påstått att folk inte kan något. Alla kan, men vi kan olika saker. Dom som skadar sina hästar lär andra människor hur man kan undvika att göra samma misstag själv.
Fattar du?
Det är bra med mångfald, bara man kan skilja på vad som är sunt och osunt.
Vem väljer att lyssna på råd från en människa som man vet skadar sitt djur medvetet, ibrist på förmåga att se utanför sina egna problem? Inte jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bringan....??

men tycker fortfarande inte om dina generaliseringar och kommer att fortsätta att "hugga" på dom:devil:
Varför inte lära sig att läsa och analysera text på ett konstruktivt sätt istället? Det lär du dig mer på, gissa jag.

Jag själv då? Ja jag står upp för min syn på hästar.
Jasså, så bra. Mer av det. Ibland kan jag undra om varför du lägger tiden på att klaga på det jag skriver, gnälla.
Jobbar med hästar och försöker föra in folk på "spåret" eller rättare sagt börja bry sig mer om sina djur.
Alla bryr sig efter bästa förmåga. Men tanke och handling är två skilda saker. T o m den som missköter sina djur tycker på något sätt att dom bryr sig, annars hade dom nog skickat eller sålt sina djur. T o m den som spöar eller tränar sin halta häst eller inte ger den den mat den behöver för att funka i tävlingssammanhand tror att dom gör det bästa för hästen.
Så funkar människan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bringan....??

Rikkan skrev:
Varför inte lära sig att läsa och analysera text på ett konstruktivt sätt istället? Det lär du dig mer på, gissa jag.

Jag själv då? Ja jag står upp för min syn på hästar.
Alla bryr sig efter bästa förmåga. Men tanke och handling är två skilda saker. T o m den som missköter sina djur tycker på något sätt att dom bryr sig, annars hade dom nog skickat eller sålt sina djur. T o m den som spöar eller tränar sin halta häst tror att dom gör det bästa för hästen.

Ska du lära mig det då:rofl: :rofl: Jag är faktiskt sån att jag minns det
mesta du skrivit här och av den "helhetsbilden" skapar jag mig en inställning till dig och dina inlägg, och handlar efter den... take it or leav it
Allt och alla behöver faktiskt inte ändras och läras upp, så hoppa ner från din pidestal du klivit upp på!!
Ger du mig råd så får du ett tillbaka!
 
Sv: Bringan....??

Man behöver inte tro allt man hör. Specielt inte när det gäller travgubbar!"<--- den meningen talar väl för sig själv?

Det har ingenting att göra med att jag dömer ut en hel travvärld.
Vad är det som får dig att komma med dessa fruktansvära överdrifter?

Ja, kanske just din negativa inställning och betoning på travgubbar.

Hur hade du tolkat denna meningen då :- man behöver inte tro på allt man hör, speciellt in när det gäller dressyrtanter!

och innom travet så är det faktiskt just travGUBBARNA, de som varit med länge som kan mkt...
 
Sv: Bringan....??

*kl*
Det är många som kan allt på detta forum och det får man kanske stå ut med. Men jag tror att det viktigaste är att man är öppen att ta åt sig sånt som för en själv låter sunt och vettigt istället för att klanka ner på en hel kategorie människor för att några extrema "travgubbar" alt "dressyrtanter" har mest med åsikter och hörs mest. Min pappa är 82 år och körde timmer i skogen med hästar i sin ungdom, han och jag kommer aldrig att bli överrens om hur mycket mat hästar ska ha t.ex. Han utgår ju från hårt arbetande timmerhästar..:D
Man ska lyssna och solla, för trots allt så tror jag på många kunskaper från de gamla hästkarlarna/tanterna..;)
Men däremot är jag kanske inte den största anhängaren till det nya att man i princip ska lägga upp hästarna på en brits hos psykologen för att de ska få tala ut om sina psykiska problem. Må va att jag i det fallet helt klart är en bakåtsträvare men hästar är trots allt djur...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bringan....??

Ja, kanske just din negativa inställning och betoning på travgubbar.
Det finns inget negativt i det, som jag ser det. Att jag säger travgubbar är för att det var vad trådskaparen var inne på. Det gällde en travhäst och rådet hade kommit från en gubbe.

Hade det inte varit för travgubbarna så hade väl travet inte levt kvar eftersom det under så lång tid dominerats av män.

Hur hade du tolkat denna meningen då :- man behöver inte tro på allt man hör, speciellt in när det gäller dressyrtanter!
Precis som du skriver, varken negativt eller positivt. Jag lägger inte in förutfattade meningar i det jag läser.
Jag ser det som att vi själva väljer vad vi vill tro på. Tanke och handling är två olika saker. Inte nödvändigtvis samma sak.
Att man kan lyssna men ansvaret ligger på mig själv att välja det jag vill tro på. Och förhoppningsvis har man tagit det valet innan man gjort något som man senare kan få ångra.
Jag tror att man kan lära av alla, på olika sätt, oavsett vad dom gör. Antingen kan man välja att lära sig att inte göra samma sak själv, eller så kan man välja att prova att göra samma sak. Men det bästa är nog ändå att kunna anpassa kunskapen efter individen. Att inte blint lyssna på vad andra säger.
Ingen annan än jag själv kan väljer hur jag ser eller hör eller känner eller hur der påverkar mig positivt eller negativt.

En travgubbe brukade säga: Frågar du 10 travkuskar om ett råd får du minst 12 olika svar. Vilket kan vara en bra summering på det jag försökt berätta.

och innom travet så är det faktiskt just travGUBBARNA, de som varit med länge som kan mkt...
Ja, visst, men kunskap behöver anpassas för att kunna förvaltas på ett positivt sätt eftersom hästen trots allt är en individ.

Alla ser och handlar efter eget kunnande, beroende på erfarenheter och omständigheter. Man kan inte förklara för en som inte begriper.
 
Sv: Bringan....??

Rikkan skrev:
Alla ser och handlar efter eget kunnande, beroende på erfarenheter och omständigheter. Man kan inte förklara för en som inte begriper.
Då får man väl förklara så de begriper....:idea:
Och ska jag vara ärlig så begriper inte jag poängen i just detta???:angel:
 
Sv: Bringan....??

Ska du lära mig det då:rofl: :rofl:
Nej, du har möjlighet att lära av dina egna funderingar i förhållande till den text som finns på detta forum. Det är ditt ansvar och du förvaltar själv din kunskap. Hade detta varit en frågespalt så hade situationen kanske varit lite annorlunda.
Jag är faktiskt sån att jag minns det
mesta du skrivit här och av den "helhetsbilden" skapar jag mig en inställning till dig och dina inlägg, och handlar efter den... take it or leav it
Så länge inställningen är fördomsfull, låst eller negativ så har du själv valt den utveckligen. Lite märkligt är väl att du påstår att du minns allt och ändå inte tycker att det finns något positivt i det. Varför lägga ner så mycket energi på mig och mina texter?
Allt och alla behöver faktiskt inte ändras och läras upp, så hoppa ner från din pidestal du klivit upp på!!
Precis. Det går inte att förklara för en som inte begriper.

Ger du mig råd så får du ett tillbaka!
Presis, och jag väljer själv om jag tycker att det är positivt eller negativt, om jag ska ta det personligt eller om jag kan se det som en text skriven av en människa som inte vet bättre.
Att låsa sig till en uppfattning, som du säger att du gjort gentemot mig, kan göra att man tappar flexibiliteten som behövs för att kunna se vad som faktiskt menas. Lustigt nog är det precis vad tråden handlar om.
Finns den låsningen i dina svar?

Men det är värmande att höra att du kommer ihåg allt, även om du inte förstått meningen med det jag skriver...:banana:
 
Sv: Bringan....??

Sissan skrev:
Då får man väl förklara så de begriper....:idea:
Och ska jag vara ärlig så begriper inte jag poängen i just detta???:angel:
Nu är vi inne på det som det tråden handlar om - i mina ögon. ;)

Tar vi ett råd från någon och ska utföra detta på egen hand så finns det vissa risker. Vi har inte rådgöraren med oss, som kan tala om för oss var exakt vad som menas med innehållet i rådet.
  • Känslan kan säga en sak.
  • Logiken en annan.
  • Drömmen (visionen) en tredje
  • Det fjärde är hästen, som kan visa många olika signaler som rådgöraren inte talat om för oss.

Vi kan ha lätt att förstå vissa människor, och andra kan vi tycka är helt obegripliga. Det samma gäller hästarna, fast på ett hästigt sätt. Och det är där svårigheten ligger. Att kunna se vad man har och använda sig av detta på ett önskvärt sätt.

Det enkla rådet kan i verkligheten, när vi själva erfar detta råd, växer till något annat, eller så är det känslorna, visionerna och hästen som inte svara upp till dom förväntningar vi påförhand ställt.
Det tjorvar liksom till sig. Eller så går det jätte bra, men nästa gång vi ska göra samma sak så är förutsättningarna inte dom samma, och då kan det bli helt andra resultat utan att vi kanske förstår varför.

Vi har då inte förstått det viktigaste av allt. Att lyssna på oss själva och anpassa teorin utefter våra och hästens erfarenheter. Vi ser inte hästen för våra råd från andra och förväntningarna gör oss blinda.

Vi kan inte gå bortom vår egen utveckling. Kunde vi det så skulle alla kunna läsa SHJ' bok om hur man tränar hästar och sedan kunna ta fram lika många bra hästar som honom. För vi har ju läst och lyssnat och vet ju hur vi ska göra, eller hur?

Ett lysande exempel: Jari har läst mina inlägg, bestämt sig för att så här är Rikkan och därför så måste jag bemöta henne på ett visst sätt. Jari gör det bästa efter bästa förmåga, precis som alla andra.
Den dagen Jari ändrar sin tanke om Rikkan så framträder en en helt annan Rikkan, något som kan vara både skrämmande eller berikande i positiv mening. Valet är hela tiden upp till oss själva.

Ibland håller vi fast vi det som känns tryggt, utan att det för den skull gör oss till stakrare och mer positiva människor. Så är människan. Det medför att vi inte behöver/kan lita på vad som sker framför oss eftersom vi redan vet vad som ska hända.

I alla sammanhang så kan det ligga mer sanning i situationen än vad en person klarar att se. I alla sammanhang som rör hästen så är det både häst och människa som ska samarbeta och då kan det vara bra att kunna förstå både sin egen sanning och hästens sanning.

Vore hästen en bil så hade det varit enklare att lyssna och tro på allt man hör av människor med samma intresse.

Men valet är givetvis valfritt...:idea: :bump:
 
Sv: Bringan....??

Rikkan skrev:
Vi har då inte förstått det viktigaste av allt. Att lyssna på oss själva och anpassa teorin utefter våra och hästens erfarenheter. Vi ser inte hästen för våra råd från andra och förväntningarna gör oss blinda.
Detta kan jag hålla med dig om... Genom åren har jag lärt mig att verkligen tro på mig själv och att jag känner mina hästar bäst. Och detta gör också att vissa gånger blir jag faktiskt irriterad över att många som ger råd här ser bara sitt råd som det enda vettiga och rackar snabbt ner på andras. Frågar jag om råd i ett sånt här forum så vill jag ha många olika, så jag själv får känna vad som känns vettigast för mig och hästen ifråga.

Rikkan skrev:
Ett lysande exempel: Jari har läst mina inlägg, bestämt sig för att så här är Rikkan och därför så måste jag bemöta henne på ett visst sätt. Jari gör det bästa efter bästa förmåga, precis som alla andra.
Den dagen Jari ändrar sin tanke om Rikkan så framträder en en helt annan Rikkan, något som kan vara både skrämmande eller berikande i positiv mening. Valet är hela tiden upp till oss själva..
Men här gör du ju faktiskt precis det som Jari säjer att du gör, du placerar dig på en piedestal!! Vad är det som säjer att Jari har fel och du har rätt, det kanske blir du som en dag ändrar din syn, det kanske är du som uttrycker saker på fel sätt...??? Det finns alltid två sider...
Jag har t.ex. väldigt svårt att ta till mig råd från en som låter nedlåtande och översittaraktig, utan råd och tips till mig ska framföras på ett sakligt sätt. Har en person den enda lösningen som finns så förväntar jag mig ju att personen också berättar hur den kan ha fått denna, vad den har för utbildning, meriter och erfarenhet av detta.
Främsta fördelen med ett sånt här forum är ju trots allt att man kan få många tips o ideer från folk med samma intresse och med olika erfarenheter o kunskaper.:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bringan....??

Men här gör du ju faktiskt precis det som Jari säjer att du gör, du placerar dig på en piedestal!!
Nej, ni placerar mig på en pidestal. Det är skillnad. Jag försöker förklara så att jag ska slippa bli missförstådd och väljer att vara så saklig som möjligt utan att blanda in onödiga känslor eller personiga åsikter om vad jag känner. För det är så ledsamt och för diskussionen ur fokus.

Vad är det som säjer att Jari har fel och du har rätt, det kanske blir du som en dag ändrar din syn, det kanske är du som uttrycker saker på fel sätt...???
Jag ser inte på mina funderingar som rätt eller fel. Jag talar om mina erfarenheter och mitt sätt att se på saken, precis på samma sätt som du och alla andra. Jag menar inte att jag eller någon annan har rätt eller fel. Jag läser texten och gör en tolkning baserat på mina erfarenheter.
Som jag sagt, vi är alla olika och har olika erfarenhter, vilket gör att vi uppfattar saker och ting olika. Jag tror faktiskt att alla gör så gott dom kan.
Det finns alltid två sider...
Nu påstår du att det finns två sidor, är det "rätt och fel" du menar?

Jag har t.ex. väldigt svårt att ta till mig råd från en som låter nedlåtande och översittaraktig, utan råd och tips till mig ska framföras på ett sakligt sätt.
Och mycket av det kan bero på vilken inställning vi har när vi läser texten. Och om vi menar att någon är nedlåtande och översittaraktig så bör väl det betyda att vi jämför denne med något annan, för annars hade man väl inte kunna göra en sådan bedömning?
Vad är då motsatsen till dessa två negativt laddade ord som du använder dig av och hur menar du att texterna bör se ut för att du ska känna dig nöjd?
Kan du säga att det sätt du själv använder är en mall för hur det bör se ut?

Har en person den enda lösningen som finns så förväntar jag mig ju att personen också berättar hur den kan ha fått denna, vad den har för utbildning, meriter och erfarenhet av detta.
Men nu uppfattar jag det som att du säger du emot dig själv. Först säger du att der finns alltid två sidor av samma sak sedan säger du att en person sitter på den enda lösningen.

Så länge människan handlar efter sin egen förmåga så kommer det alltid att finna många olika lösningar och uttryck, menar jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bringan....??

Har du aldrig funderat över varför du "alltid" hamnar i den sits du är nu?
I stort sett alltid när du visar dig här på trav får du sitta och "Hacka upp" andras inlägg och försvara dig el "klanka ner" på andra...

Hände det mig skulle jag ta en funderare över "vad" som är fel....

Edit: ber TS om ursäkt... men det blir så här ibland..
 
Sv: Bringan....??

Men snälla Jari, det du skriver om mig händer ju _dig_ just nu. Du är ju i högsta grad delaktig i detta som du kallar "försvar el klanka ner på andra".
Jag är inte här för att hitta fel. Jag har förklara mig i andra inlägg och det räcker, kan inte vara tydligare.
Jag "hackar" alltid upp inlägg, oavsett vilket forum jag är på. Det är mitt sätt att svara. Det borde du väl ha lärt dig, som har läst och kommit ihåg allt jag skrivit...
 
Sv: Bringan....??

Rikkan skrev:
Nej, ni placerar mig på en pidestal. Det är skillnad.
Anser jag mig absolut inte ha gjort!!
Rikkan skrev:
Jag ser inte på mina funderingar som rätt eller fel. Jag talar om mina erfarenheter och mitt sätt att se på saken, precis på samma sätt som du och alla andra. Jag menar inte att jag eller någon annan har rätt eller fel. Jag läser texten och gör en tolkning baserat på mina erfarenheter.
Som jag sagt, vi är alla olika och har olika erfarenhter, vilket gör att vi uppfattar saker och ting olika.
Håller bara med här!!;)
Rikkan skrev:
Nu påstår du att det finns två sidor, är det "rätt och fel" du menar?
Nej det menar jag inte! Jag menar att det finns en fram o en baksida på allt liksom att du och Jari har två olika åsikter om vissa saker..

Rikkan skrev:
Och mycket av det kan bero på vilken inställning vi har när vi läser texten. Och om vi menar att någon är nedlåtande och översittaraktig så bör väl det betyda att vi jämför denne med något annan, för annars hade man väl inte kunna göra en sådan bedömning?
Vad är då motsatsen till dessa två negativt laddade ord som du använder dig av och hur menar du att texterna bör se ut för att du ska känna dig nöjd?
Kan du säga att det sätt du själv använder är en mall för hur det bör se ut?
Mitt sätt att skriva är absolut ingen mall kan jag ju börja med att skriva. Sen kan jag ju fortsätta med att det var inte dig jag syftade på med dessa uttryck. Men jag anser inte att det kan misstolkas om man utan tidigare kommentar börjar svara på nåt inlägg med att tala om att den man svarar inget kan eller förstår nåt(som ex.) och sen inte ens komma med en förklaring till varför man tycker så.. Dels är det då trist att läsa sen ger det ju inget... Öppet sinne med sakliga förklaringar funkar bra för min del faktiskt..

Rikkan skrev:
Men nu uppfattar jag det som att du säger du emot dig själv. Först säger du att der finns alltid två sidor av samma sak sedan säger du att en person sitter på den enda lösningen.
Nej nej nej, så var det ju inte!! Jo att det finns minst två sidor av en sak stämmer ju men vad jag menade var att om det nu skulle vara så att en person sitter med alla lösningar så vill jag verkligen veta hur den personen kommit över dem! (kan ha varit jag som skrev otydligt där)
Rikkan skrev:
Så länge människan handlar efter sin egen förmåga så kommer det alltid att finna många olika lösningar och uttryck, menar jag.
Håller med dig fullt och fast där!!!:bow:
Men du ser ju även du att det är ganska så lätt att missuppfatta saker som andra skriver, för jag skrev faktiskt inte om just speciellt dig utan i allmänhet..;)
 
Sv: Bringan....??

Rikkan skrev:
dina fördomar

MINA fördomar? är det jag som har fördomar när det är du som sitter och talar ner travgubbar???? Är det jag som har fördomar när du sitter och skriver att man inte ska tro på allt man säger, spec om det är "TRAVgubbar" som sagt det??? hallå
 
Sv: Bringan....??

Jag har t.ex. väldigt svårt att ta till mig råd från en som låter nedlåtande och översittaraktig, utan råd och tips till mig ska framföras på ett sakligt sätt.

:bow: :bow:
 
Sv: Bringan....??

Jag har ett 4 års sto som ser ut som en Bulldog hon har jätte bred bringa och hon har ett arsle som en lagårdsdörr och hon har skit svår att bredda ordentligt hon sticker vänster bak mellan frambenen för att få platsoch då får hon ju problem eftersom hon då går snett....det är jäkligt synd för hon har riktig skalle och kapacitet.
Vi va med henne hos Sven Lindblom och han sa att vi ska få guld medalj om hon vinner lopp med den bringan!
Så breda bringor är väll inte att föredra
Om nån har nått bra tips så fram med dom bara!!!!
 
Sv: Bringan....??

Har du händelsevis nån bild på hennes bringa så man får nån uppfattning om hur bred du talar om???
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
330
Senast: Glimra
·
  • Artikel
Dagbok Lägenheten är helt kaos. Så till helgen ska jag röja lite vilket jag måste för jag ska få hit en diskmaskin som jag insåg jag nog måste...
Svar
3
· Visningar
791
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
774
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp