Bringan....??

Sv: Bringan....??

*Gotlandsrusset* skrev:
hur menar du med välmarkerad manke???
Att manken är väl definierad från hals- och rygglinjen. Dvs en relativt hög manke. Jag ser gärna också att manken ska vara lång.
 
Sv: Bringan....??

Djurjouren skrev:
Spelar ingen roll hur stora lungor en häst har. Har den spänningar så kan den ändå inte utnyttja hela lungornas kapacitet. En häst med bred bringa är mer balanserad då den har ett ben i vart hörn och får då inte så mkt spänningar.
en med smal bringa blir obalanserad och spänd och kan inte utnyttja sina lungor på samma sätt.

:smirk: Vi får väl hoppas att hästen är så spänningsfri som möjligt...

Jag bara berättar om min erfarenhet på tävlingstravare. Både hållbarhetsmässigt och i effektivitet. Skulle vi prata ridhästar så har jag en helt annan åsikt men det är inte riktigt mitt gebit numera.
Jag har en häst som är extremt bred i bringan men det är också den enda av mina (14 st) som gärna tar sig en galopp för minsta störning och är ostabil...kanske undantaget som bekräftar regeln...? Nu är den hästen iofs väldigt kort i kroppen och dessutom linjegångare vilket i sig skapar problem då hon lätt slår sig bak. Så det kan ju förklara saken.
Men i slutänden är det väl ändå helhetsintrycket av hästen som är det viktiga, man ska aldrig stirra sig blind på detaljer.
 
Sv: Bringan....??

Sant att man inte ska stirra sig blidn på detaljer.
Man tittar på grundstommen först och sen detaljer.
För mig är grundstommen bogens bredd och ryggens längd, därefter kroppen slutning sedd från sidan.
 
Sv: Bringan....??

men vad grundar du på att en häst skulle vara ostabil för att den har smal bringa?? de e ju inte så att den tippar då den står för det?? jag har en häst som har tävlat väldigt bra och hon är väldigt smal i bringan och står tätt med bakbenen - inte faller hon om kull för det!! det har jag då aldrig hört att en häst blir stabilare för att den har bred bringa. och då är jag VÄÄLDIGT exteriörintresserad och har gått en del kurser och pratat med "kungliga" folk inom exteriörbedömningar!! och enligt dom så finns det INGEN fördel med en bred bringa! (om inte hästen är såå skev att den slår bena av sig - men då kommer den inte långt iafl) men att den skulle bli instabil och få spänningar e de dumaste jag hört, ursäkta men!
 
Sv: Bringan....??

radon skrev:
men vad grundar du på att en häst skulle vara ostabil för att den har smal bringa?? de e ju inte så att den tippar då den står för det?? jag har en häst som har tävlat väldigt bra och hon är väldigt smal i bringan och står tätt med bakbenen - inte faller hon om kull för det!! det har jag då aldrig hört att en häst blir stabilare för att den har bred bringa. och då är jag VÄÄLDIGT exteriörintresserad och har gått en del kurser och pratat med "kungliga" folk inom exteriörbedömningar!! och enligt dom så finns det INGEN fördel med en bred bringa! (om inte hästen är såå skev att den slår bena av sig - men då kommer den inte långt iafl) men att den skulle bli instabil och få spänningar e de dumaste jag hört, ursäkta men!

Jag kan tänka mig att en häst blir stabil av att ha en bred bringa, men jag tror inte det är avgörande i ett travlopp
 
Sv: Bringan....??

men varför skulle en häst bli instabil av att ha en smal Bringa?? Djurjouren menar att den står och spänner sig för att den har smal bringa. - är den rädd att ramla omkull då eller?? jag har då sett hästar med smala bringor stå och sova som alla andra hästar...
sen i travlopp så går hästarna på linje i de farterna - då är det väl helt självklart att det blir jobbigare med en bred bringa!! med en smal bringa har den ju benen mer på linje helt naturligt!
sen om vi ska jämföra två hästar - häst bred och häst smal!
häst bred säger vi har ett visst avstånd i bringan som då överrensstämmer med hästens breda framparti.
häst smal har en betydligt mindre avstånd i bringan - men då har den samtidigt ett smalare framparti. det är ju inte så att hästen är lika bred som den breda hästen och står och balanserar som en köttbulle på en tandpetare! den är ju lika proportionerlig som den breda hästen!
så - om en häst är bred har den en bred bringa för att få ett ben i varje hörn (som Djurjouren beskrev det hela). men en smalare häst har en smalare bringa så har den hästen fortfarande ett ben i varje hörn såklart!
så påhittet om att en häst med smal bringa skulle stå å spänna sig för att den är rädd att falla omkull och har dålig balans tycker jag fortfarande inte går att dra som slutsats till varför man vill ha en bred bringa!
 
Sv: Bringan....??

ångrade mig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bringan....??

radon skrev:
tack - en som förstår!! :D
:bow:

Nej, här är en till som håller med i mycket av det du skriver....avstår däremot att delta aktivt i tråden ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bringan....??

lsz skrev:
Nej, här är en till som håller med i mycket av det du skriver....avstår däremot att delta aktivt i tråden ;)
haha ,okej. skönt att det är en till som står bakom mitt resonemang. så jag inte tror att det är jag som är ute och cyklar!! ;)
 
Sv: Bringan....??

Ditt resonemang låter riktigt logiskt även om du gör mig orolig för att mina hästar inte kommer att trava bra.:angel: Men de kommer dock att stå stadigt även i sidvind...:D

Jag personligen vill ju att hästarna ska ha en bringa som är väl anpassad till hästen, alltså inte överdriven åt nåt håll men ändå åt det bredare.. Det här beror på att vi hade ett kallblod som banne mig nästan var utan bringa, han travade väldigt fort och mycket snyggt/lätt för att vara kallblod men hade inte annat än problem med just bogarna. Jag har fastnat i tänket att det berodde på just bringan, eller snarare avsaknaden av den..:crazy:
 
Sv: Bringan....??

fast personligen tror jag inte att bogspänningarna kommer av bringan. det kan vara en del av ett felande rörelsemönster. tex att den inte går fri pga biljardering, nystning eller felande benaxlar. den smala bringan i sig gör inte så den får problem i bogen. men om en häst är felaktigt ställd i extremiteterna fram så försämras det ofta med en smal bringa eftresom dom får lite plats att korrigera det felande rörelsemönstret. då slår dom på sig eller parerar travet - vilket bidrar till spänningar.
men en bred bringa gör exakt detsamma - försvårar oavsett om den har felande vinklar eller ej. den får svårt att komma förbi med bakbenen, svårt att ställa i kurvan och bibehålla eller accelerera i kurvan och även på rakt spår.
så om en häst har felande vinklar skulle jag sikta på en mer entaktad häst som har lite problem i kurvorna med lite bredare bringa -men den kommer förhoppningsvis i mål, med eller utan galopp.
men en häst med räta vinklar skulle jag satsa på en smal bringa - som ger en häst som går fri, energisnålt, accelereringsbar, bra kurvteknik med mera.
detta kan man ju tänka på vid köp av häst!!
så båda bringorna har sina fördelar och nackdelar. men den absolut bästa kombinationen är - rättställd med smal bringa!
 
Sv: Bringan....??

Det var så längesen vi hade den där hästen så jag kommer inte riktigt ihåg hur han såg ut mer än att han var smalt smal i bringan..
Men jag har då för mig att han var rättställd och inte hade några avvikelser i sitt rörelsemönster.. Linjetravare med ett otroligt lätt steg och "flytande trav", såg ut som en bloding i travet..
Men han var väl iofs rätt gammal när vi köpte han så det var nog många andra saker än bringan som fela på han.. :crazy:
 
Sv: Bringan....??

jo en sak komme rju sällan ensam. sen bogar brukar väl inte dyka upp ensam. det brukar väl vara en fäljd av andra spänningar eller hältor.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
336
Senast: Glimra
·
  • Artikel
Dagbok Lägenheten är helt kaos. Så till helgen ska jag röja lite vilket jag måste för jag ska få hit en diskmaskin som jag insåg jag nog måste...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp