Bristande allmänbildning

Bukefalos 30 år!

Min bästa källa till mer allmänbildning är att prata med andra människor om olika saker som är viktiga för dem. Det är nästan alltid väldigt intressant, även om jag om jag sprang på en bok i ämnet aldrig någonsin skulle få för mig att läsa en rad. Människor med kunskap och passion är nästan alltid intressanta att lyssna på.

Eller hur! Jag önskar några av mina kollegor velat prata mer om världen utanför min otroligt begränsade bubbla men får ta tillvara på dem som älskar att göra det. Har flera olika nationaliteter som har en helt annan syn på orsak och verkan än jag fått till mig bakom krig de flytt från osv.

Och är det den som är 10 min kl 22.00? För med den infon kanske jag ska testa ett tag ändå, jag får lätt FMO av att rensa bort avsnitt men kan ta dig på orden där och testa 😁

Kvällsekot är kl 22 och kommer innehålla det viktigaste från dagen.

"Huvudekot" är det som är kvart i fem och det kan innehålla lite mer så vill man sikta på en sändning så hade jag valt den.

Sorry om jag gjorde det rörigare än nödvändigt! :idea:

Jag har lärt mig mer om delar av Asien genom att läsa Crazy Rich Asien-serien. Såklart är det mesta fiction, men det finns fakta som stämmer också. Framförallt tycker jag att det ger ett sug att ta reda på mer om olika saker. :)
Ja de flesta författare gör ju research till sina böcker, så även om historien är påhittad så brukar ju liksom "det runtomkring" vara sant.

Och absolut skapar en bra berättelse ett större intresse för att lära sig mer om samhället, miljön osv där det hela utspelar sig, det håller jag med om.

Vill bara säga tack för alla svar och att så många delat perspektiv samt gett många konkreta förslag!

Jag tänker botanisera bland nyhetskällor, populärvetenskapliga poddar etc. som kommit upp och undersöka vad som är mest lättsmält för min hjärna.
Funderar på att hitta ex. nyheter i skrift men som också kan bli upplästa, kanske kan det hjälpa till med fokus.

Har också insett att bristen på samtal med andra nog spelar ännu större roll än jag först tänkt. Det känns på något sätt svårt att minnas saker om jag inte får talat om dem eller satt dem i ett sammanhang?

På vilka sätt kan man bättra på sin allmänbildning och grundläggande kunskaper man fick med sig från skolan?
Jag tror att en nyckel till bra allmänbildning är ett gott minne.
Att allt som man har upplevt, hört och sett sitter kvar.
Då blir högen av saker som man vet väldigt stor med tiden.

Jag tror att en nyckel till bra allmänbildning är ett gott minne.
Att allt som man har upplevt, hört och sett sitter kvar.
Då blir högen av saker som man vet väldigt stor med tiden.
Det är en del. Informationen behöver ju finnas där.
Men för att det ska bli bildning av det behövs också något mer än att bara ha ett volymmässigt stort informationslager. Det behövs ytterligare en nyckel för att plocka fram och koppla ihop informationen på ett bra sätt vid lämplig tidpunkt för att kvaliteten som gör det till bildning ska framträda.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Rörigt eller orörigt skrivbord?
  • Secret Easterbunny 2026
  • Hund och bebis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat