Bukefalos 28 år!

Brister i djurhållningen igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Knorrevången slakteri AB har återigen uppmärksammats för brister i djurhållningen. En häst fick avlivas av veterinär på ett bete utanför Kristianstad. Hästen tillhörde Inge Larsson, Knorrevångens slakteri.


Läs mer...
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ja hemskt tråkigt att folk tycker att KV ska få hållas trots nya anmälningar gång på gång,trots nya artiklar i media. Det är väl bara för dom att rätta till sina misstag,ta sina straff och sen börja om på nytt och hålla sig till reglerna!

Precis vad jag också anser. Knorrevågnen historien är trist i sig - men inget ont som inte kan ha något gott med sig.....

Om nu det aktuella exemplet kan påvisa hur myndigheterna hanterar pass lagarna - kontrollerar och sköter sin del av dessa lagar. Jag menar lagarna drabbar ju hästägare direkt med böter etc.(skärpta passlagar sedan 1 juli 2009)

Många hästägare har fortfarande inga pass till sina hästar - jag försvarar dem inte - men kan förstå att legimiteteten för hästpass inte finns..

Sedan den statlig Djurtransportutredningen 2003 (den i Sverige hitintills största utredning om hästslakt) gjordes - har det idag år 2009 inte hänt något i rätt riktning. Det blir inte betyg godkänt till berörda myndigheter...
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ja det är för mig en gåta att livsmedelsverket inte tar hårdare på att samma häst kan slaktas flera gånger.(alltså att ett pass används till flera hästar.)
Det betyder ju att endast en häst av flera är godkänd för slakt,de övriga vet vi inget om.Bedrövligt.Hoppas att denna historien får dom att skärpa till sig.Vi kan inte vara tysta om detta bara för att det inte ska bli lite jobbigt för dom.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

snarare så att man har betydligt bättre saker för sig än att försöka diskutera.
stånga sig blodig mot tegelvägg gangnar i mina ögon inte någon. varken mitt huvud eller tegelväggen.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

snarare så att man har betydligt bättre saker för sig än att försöka diskutera.
stånga sig blodig mot tegelvägg gangnar i mina ögon inte någon. varken mitt huvud eller tegelväggen.

Då får man tacka för det intresse du ändå visat i denna fråga (trots bulor i huvudet). :)
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Ja det är för mig en gåta att livsmedelsverket inte tar hårdare på att samma häst kan slaktas flera gånger.(alltså att ett pass används till flera hästar.)
Det betyder ju att endast en häst av flera är godkänd för slakt,de övriga vet vi inget om.Bedrövligt.Hoppas att denna historien får dom att skärpa till sig.Vi kan inte vara tysta om detta bara för att det inte ska bli lite jobbigt för dom.

Det största problemet är - tycker jag - att passen i samband med slakt inte är en ägarhandling. Enligt slakterierna branchorganisation så rekommendrar de sina medlemmar att kontrolla ägaren vid slakt av häst - men som sagt det är bara en rekommendation. (Jag tänker på exemplet med fodervärden som åkte och slaktade sin foderhäst utan ägarens vetskap eller medgivande).

Teoretiskt så kan ju vem som helst i så fall ta vilken som helst häst (om man bara har ett pass) och åka och slakta....
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

PS. vi diskuterar hästslakt i denna tråden.....:)

Jo, jag har förstått dig som så att slakterier som slaktar häst, läs KV, ska stängas direkt om regelverket inte följs, läs, när det gäller häst, medans slakterier med inriktning på andra djur-då är det inte så noga, då det faktiskt har varit slakterier där värre djurplågeri har funnits än de fall med uppstallade hästar hos KV.

Sökte lite och Skara har ex haft stora problem och brister vad gällande sin uppstallning, djur har dött av stress, eller avlivats av skador som uppkommit när de slåtts under uppstallningen (och där kan man utan vidare stoppa in 8 nöt i box avsedd för 3), de har försökt bättra rutinerna men det lyckas inte fullt, så fortfarande stallas djur upp och dör eller skadas så svårt av detta av den anledning att uppstallningen inte är tillräckligt bra, men det är klart , det är ju bara grisar och kossor.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Huvudet på spiken igen LIA - klagosången vi hör här tycker jag mig känna igen sedan tidigare - pengar pengar pengar och åter pengar.



Det kan ju faktiskt vara som så att det finns personer som väljer köra sin häst utan karensbehandling till slakt, bara för att få lite pengar ist för att lägga ut, vad är det för fel i det om jag får fråga???? när jag är övertygad om att vissa som sålde sina hästar inte hade gjort det om de hade haft pengar.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Jo, jag har förstått dig som så att slakterier som slaktar häst, läs KV, ska stängas direkt om regelverket inte följs, läs, när det gäller häst, medans slakterier med inriktning på andra djur-då är det inte så noga, då det faktiskt har varit slakterier där värre djurplågeri har funnits än de fall med uppstallade hästar hos KV.

Sökte lite och Skara har ex haft stora problem och brister vad gällande sin uppstallning, djur har dött av stress, eller avlivats av skador som uppkommit när de slåtts under uppstallningen (och där kan man utan vidare stoppa in 8 nöt i box avsedd för 3), de har försökt bättra rutinerna men det lyckas inte fullt, så fortfarande stallas djur upp och dör eller skadas så svårt av detta av den anledning att uppstallningen inte är tillräckligt bra, men det är klart , det är ju bara grisar och kossor.

Jodå det är verkligen otäckt med alla dessa djur som far illa i slakt hanteringen. Men vad har detta med Knorrevången att göra menar du?

Är principen att: det dödas folk i krig hela tiden - så en rjäl käftsmäll på krogen är ju inget att hetsa upp sig för.....gnälla om en spik i foten syndromet...:)
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Det kan ju faktiskt vara som så att det finns personer som väljer köra sin häst utan karensbehandling till slakt, bara för att få lite pengar ist för att lägga ut, vad är det för fel i det om jag får fråga???? när jag är övertygad om att vissa som sålde sina hästar inte hade gjort det om de hade haft pengar.

Det har alla förstått redan.....(jag kopierar ett tidigare inlägg)

Självklart är det viktigt att forsätta att ex skuldbelägga mig (fd ansvarslös hästägare) och därmed betona att Knorrevången är utan alla skuld och beroende på ansvarslösa hästägare nu råkat i lite lite lite trubbel....

vilket medför att anvarsfulla hästägare därmed inte kan slakta på Knorrevågnen utifall nu myndigheter stänger denna inrättning.....

vilket är fruktansvärt om man vill slakta sin häst i Skåne därför att då måste man åka till längre bort liggande slakteri.........

ska vi verkligen forsätta mala om detta?
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Det är konstigt att man hela tiden skall vända fokus mot andra oegentligheter? Är detta ett grisforum?? jag tycker definitivt att slakterier som skållar grisar levande ska stängas! Omedelbums! men detta är ett hästforum,och "nyheten" vi skriver om gäller Knorrevången.Inga andra slakterier.


Med ditt resonemang är du av med 4 slakterier, lägg till Skövde och Skara, KV och säkert flera andra så har du inga slakterier kvar i Sverige, eller iaf inte så många så de klarar av den inhemska produktionen av slaktdjur-då blir utlandsslakt en nödvändighet- och jag råkar veta att förhållanden och djurhanteringen inte på något vis är bättre där.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Jodå det är verkligen otäckt med alla dessa djur som far illa i slakt hanteringen. Men vad har detta med Knorrevången att göra menar du?

Det har med det att göra om KV ska tvingas stänga för sin ibland dåliga djurhantering så ska andra slakterier självklart också stängas av samma brister- eller som det kan vara eller har varit-ännu värre brister, eller ska de slippa bara för det är gris och nöt??.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Återigen så är detta en hästdiskussions sida.
Jag kan inte ha koll på allt som händer på alla slakterier.jag ser ingen skillnad på olika djurslag.Konstigt att du hela tiden nöter hur illa det är på andra slakterier? Men inget är fel på knorrevången? Det är väl lika illa vart det än är? (för att vända på frågan;))
Nu har vi den här informationen om knorrevången,och reder i den.Dessutom har VL lurat till sig hästar som sen har slaktats där,vilket gjorde att vi fick upp ögonen för det stället odentligt.Det är inte okay att djur behandlas på det här viset! Alls! Någonsin! var det än är! men vi kan omöjligt driva mer än en fråga itaget,ett ställe åt gången.OM vi kan statuera exempel med Knorrevången,så ändras det förhoppningsvis överallt sen.man måste börja någonstans.

Tycker du ärligt talat inte att det finns något vettigt i det jag säger?

Jag förstår mig inte riktigt på dig.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Jodå det är verkligen otäckt med alla dessa djur som far illa i slakt hanteringen. Men vad har detta med Knorrevången att göra menar du?



Ska man inte rädda alla djur på alla slakterier till att fara illa- för inte är det bara Knorrevångens djur du ömmar för????
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Så du tycker att det ska få fortsätta? Det är väl bättre att dom förbättrar miljön för djuren istället?Så kan dom fortsätta slakta helt enkelt,men på ett hum,anare sätt. Ska man behöva välja mellan pest eller kolera?
Vi lever på 2000 talet.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Återigen så är detta en hästdiskussions sida.
Jag kan inte ha koll på allt som händer på alla slakterier.jag ser ingen skillnad på olika djurslag.Konstigt att du hela tiden nöter hur illa det är på andra slakterier? Men inget är fel på knorrevången? Det är väl lika illa vart det än är? (för att vända på frågan;))



Du har uppenbarligen inte läst allt jag skrivit- jag tycker KV- precis som andra slakterier ska rätta till sina brister.

Men du och andra menar KV ska stängas för det som hitills framkommit om dess djurhantering och med det kravet måste man 1. kräva samma sak för andra slakterier, man kan liksom inte bara välja ut ett 2. vid sådana krav som lagts fram, att slakterier ska stängas bums utan möjlighet till förbättring är det ens skyldighet att ha lite mer kunskap om andra slakterier och förhållanden där och samtidigt i det förstå vad ett utlandsalternativ innebär för djuren.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Så du tycker att det ska få fortsätta? Det är väl bättre att dom förbättrar miljön för djuren istället?Så kan dom fortsätta slakta helt enkelt,men på ett hum,anare sätt. Ska man behöva välja mellan pest eller kolera?
Vi lever på 2000 talet.

Om igen, ja, jag tycker de ska få fortsätta OM de rättar till sina brister, boxbyggandet kan vara en bit på väg, vi får se.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Herregud..snacka om att köra fast! Vem är du egentligen??

Varför ska ett slakteri stängas, läs KV, för det är just hästar som stått uppstallade i box utan mat och vatten när det förekommit på andra slakterier och de inte har behövt stänga av den anledningen, ingen har krävt det heller, och när djur på andra slakterier har dött av sådan behandling??
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Alltså,nu har du dragit egna slutsatser igen.
Jag anser inte att KV ska stängas bums..jag anser att dom ska förbättra sin djurhantering bums,ANNARS ska det stängas.Jag vill att dom ska fatta allvaret och inte bara få en varning,utan att behöva ändra något.jag vill att dom ska åka dit för det dom gjort fel,jag vill att det ska statueras exempel!! jag vill att livsmedelsverket ska reagera! Jag vill ha ut något av det här NU! Jag vill att sverige ska vara ett land där man VET att djuren har det bra hela vägen till slutet.Det är dags att reagera nu liksom.Det har pågått för länge.Och jag vet mycket väl att utlandstranspoterna är mycket mycket värre.men det ena berättigar inte det andra.Sverige måste ta hand om sin egen skit först och främst.
 
Sv: Brister i djurhållningen igen

Om igen, ja, jag tycker de ska få fortsätta OM de rättar till sina brister, boxbyggandet kan vara en bit på väg, vi får se.

Vi får allihop se hur det går med detta. Avgörandet är inte vårt ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 972
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 994
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp