Broddproblem...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Loppan84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 136
L

Loppan84

Hur gör man med en häst som har lätt att trampa på sig själv? speciellt balltramp. Sätter man 2 brodd i varje sko i trakterna eller kan man sätta 4 fram och 2 bak?? Eller blir det bara konstigt?:confused: Eller 4 runt om och sen skydd upp till tänderna:crazy:

Hur skulle ni göra? Jag vill ju inte att pållen ska halka och slå sig:(

Tacksam för svar!!:bow:

Sv: Broddproblem...

Jag vill inte brodda med två brodd just pga felbelastningen.
Vår lösning - fyra brodd runtom och klapperboots (de är tjocka, de GÅR inte att trampa igenom).

Fast sen går inte min pålle med broddarna i hagen heller..

Loppan84 skrev:
Hur gör man med en häst som har lätt att trampa på sig själv? speciellt balltramp. Sätter man 2 brodd i varje sko i trakterna eller kan man sätta 4 fram och 2 bak?? Eller blir det bara konstigt?:confused: Eller 4 runt om och sen skydd upp till tänderna:crazy:

Hur skulle ni göra? Jag vill ju inte att pållen ska halka och slå sig:(

Tacksam för svar!!:bow:
Brodda i alla 4 och sätt på rejäla boots, så löser jag det för min häst. Han trampar sig inte men har det för säkerhetsskull på han fram

Eventuellt skulle du ju kunna brodda med två riktiga brodd i trakterna bak, och blindbrodd i tån. Förutsatt att pålle har en hage h*n alltid sjunker ner i.. Och sen brodda de fyra hålen vid ridning. Det tar inte så lång tid.

Jag broddar alltid med fyra isbrodd i varje runt om när jag rider och har boots fram. I hagen har jag isbrodd fram och blindbrodd bak just för att ha inte ska trampa sig. Annars kan man ju alltid ha boots i hagen också. Gillar inte att ha bara två brodd i.

Trampar han alltid sig? Även med sommarskor? Hur är han skodd?

Många hästar som trampar sig kan vara lite för lång i tån fram och hinner inte undan med frambenen, då överrullningen är för långsam, innan bakbenen kommer.

Be hovslagaren kolla på det nästa gång!

Tigertofflan skrev:
Jag vill inte brodda med två brodd just pga felbelastningen.
Vår lösning - fyra brodd runtom och klapperboots (de är tjocka, de GÅR inte att trampa igenom).

Fast sen går inte min pålle med broddarna i hagen heller..

felbelastning pga två brodd eller häva de naturliga rörelsemönstret med fyra brodd?

svårt val...

Det låter lite som att din häst inte hinner undan fram.
kortare tå fram eller sätt på tvärtåade skor fram Travskor med sex brodd då kan du ha korta eller ingen brodd i dom två främsta för snabbare överrullning.Rådgör med hovslagarn:bump:

Man sätter på boots och skydd..... Är INTE bra att bara ha två brodd, blir felbelastning.

Travskor har 6 broddhål 2 i trakten 4a i tån tar man bort dom två främsta har du ändå två kvar i tån. Men åndå ngt snabbare överrullning därför blir det inte snedbelastning det ultimata är ju ändå att ha 6 brodd men 4 är gångbart.:smirk:

man tar på hästen boots på alla fyra tassarn. Min häst har det och klarar sig utmärkt (en riktig olycksfågel). om de får skav i karlederna kan man köpa mjuka boots ist för gummiboots. Detta hjälper utmärkt med hur många broddhål som helst :D

Varför sätta på extra vikter på hovarna om man kan slippa spec om man måste ha dom på i hagen? Unghästar och otränade hästar är oftast mer obalanserade och klantar tilldet oftare.Därför kan balansering vara en hjälp på "traven".När dom fått styrkan ock balansen kan man kanske återgå till det normala vad nu det är eftersom alla är olika.:smirk:

Det finns mycket man kan göra på en häst som trampar sig. Antingen kan man rikta in sig på att göra framsteget snabbare eller baksteget långsammare. Eller både och. Du kan ju börja med att be din hovslagare korta framtån, resultatet av detta blir att överrullningen går snabbare och följdaktligen lämnar hoven marken tidigare. Man kan också skruva på ngt lägre brodd i tån än i trakten på framskorna, på bakskorna hjälper inte detta då det inte sker ngn överrullning på bakhovarna. Däremot kan du be honom/henne att sätta på en storlek större skor bak så att traktskänklarna bromsar steget. Dvs skons traktarmar sticker ut en bit bakom hästens hov, detta gör att baksteget blir långsammare. Man kan också sätta på en ringsko eller eggsko bak, vilket ger samma effekt, ffa eggskon. Man kan också lätta/tynga. Antar att du har en rid häst eftersom du talar om 4 broddar resp. 2. Ridskorna finns i 8 mm eller 10 mm tjocklek, så du kan sätta 8mm fram och 10 mm bak. Då blir den också lite tyngre bak än fram. Man kan också ha skor med sk tåsidokappor, genom detta kan man korta av tån yttligare. Gäller både fram och bak. Fram genom överrullningen och bak att han förhoppningsvis inte når fram innan framhoven lämmnat marken. Lycka till

antingen broddar du runt om och har rejäla skydd + boots ( EquiGuard har kombinerade skydd, "hockeyskydd" i neoprene med boots på ) eller broddar bara i trakterna, så har jag gjort.
min häst klär av sig alla skydd och det blir den bästa lösningen i längden. ska dock ha fyra brodd i bakskorna och ha lindor där.

En tanke kom upp när jag läste denna tråd.....Eftersom endel hovslagare borrar broddhålen själv ......varför går det inte att flytta ut hålen lite mot sidan istället....då bör ju tramprisken bli mindre !!! Eller....bara en ide´...Vet inte alls om detta skulle kunna vara dåligt för hästen....eller på annat sätt felaktigt.....
Min häst trampar sig alltid första skoningen med vinterskor :( får kolla han varje dag en till två månader.......Han är en sån som står och vilar med ena bakhoven framför den andra och när han ställer ner och ska byta ben DÅ trampar han sig alltid.....Försökte med boots ...men genom att vi har så mycket snö här uppe så packades det fullt mellan hov och boots....Vet inte vad jag ska göra... Annat än att skruva loss brodden varje gång jag ridit och på med igen...före ridning....

Min häst har guldskor, med 6 broddar per sko.
Har vanliga neoprene boots på när vi rider, och han är en ganska klumpig ;) häst annars som kan snubbla på sin egen skugga.
Men det fungerar jättebra, han fick ett litet balltramp förra året i hagen, men inget annars.
Jag tror ändå dom vänjer sig. Våra har ändå brodd 6 månader om året dygnet runt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
700
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 498
Senast: Lavinia
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 282
Senast: Nevermind
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 380
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka