Bukefalos 28 år!

Broddverktyg!

niikon92

Trådstartare
Hello!
Efter att ha sökt runt lite här på Buke blev det till att starta ny tråd.

Vad använder ni alla för broddverktyg?
Jag är i behov utav en sån man skruvar i broddarna med, och har funderat på ett spärrhandtag. Vet att Biltema har som är anpassade för broddar.

Vad använder ni? Hur fungerar det?

MVH Niikon92
 
Sv: Broddverktyg!

Jag använder just spärrhandtag och biltemas hylsa som passar brodd.
Fungerar mycket bra!
 
Sv: Broddverktyg!

Hello!
Efter att ha sökt runt lite här på Buke blev det till att starta ny tråd.

Vad använder ni alla för broddverktyg?
Jag är i behov utav en sån man skruvar i broddarna med, och har funderat på ett spärrhandtag. Vet att Biltema har som är anpassade för broddar.

Vad använder ni? Hur fungerar det?

MVH Niikon92

,
Spärrskaft och hylsa är det smidigaste i mitt tycke. :)
 
Sv: Broddverktyg!

Spärrskaft och hylsa alla dagar i veckan :). Ok, om jag får ta till hajen (skiftnyckel) för att lossa på våren när de ska ur (men då har jag ett mkt kort spärrskaft).
 
Sv: Broddverktyg!

Jag använder spärrskaftet plus hylsan från biltema och har gjort i flera år.

Tar mig några sekunder att byta eller sätta i brodd


En bra/vass gängtapp är också ett måste. De man köper i hästbutik är värdelösa så jag brukar köpa en i byggvaruhus typ biltema där också. De ska vara så vassa att man måste ha vantar på sig för att inte kutta upp hela handen
 
Sv: Broddverktyg!

Jag har en vanlig gängtapp 3,8" och sedan Biltemas spärrskaft med 3,8" hylsa för hästbrodd från samma ställe. Funkar bra, enda gången det inte duger är om brodden blivit för sliten och avrundad så hylsan inte får grepp. Annars inget att klaga på.

Jag rensar ut med en söm eller spik. Jag har gula öronproppar i broddhålen när jag inte har broddat, eftersom stenar är omöjligt att få ur om det kilat i.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 614
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 122
Senast: Habina
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp