Bröd med tydlig jästsmak - limpor for dummies

Nästa fråga, går det att få brödet mindre smuligt? Jag brukar pytsa i några kläm på rapsoljeflaskan men vet inte om det ger varken till eller från :)
 
Men det här med surdeg, hur hanterar man den, jag har fått för mig att det är lite som att ha en bäbis?
Vi fick lite surdeg i somras. Den står i en glasburk i skafferiet. När man bakar tar man lite från burken och efter första jäsningen häller man tillbaka lite i burken. Står den en månad, eller två kan den de lite trött ut men efter ett bak så är den fin igen.
 
Men det här med surdeg, hur hanterar man den, jag har fått för mig att det är lite som att ha en bäbis?

Japp men mina "bebisar" skulle nog bli omhändertagna om de var människobebisar :angel: Jag matar dem när jag kommer på att det nog är dags och/eller beroende på hur mycket jag bakar. Dvs en gång i veckan till varannan vecka.

Edit: Båda mina (en råg och en vete) är ordentligt starka nu så de är jätteroliga att baka med. Rågsuren tror jag är lite mer än två år (jag kommer inte ihåg när jag satte den) och vetesuren någonstans kring året tror jag.

Edit 2: Det här påminner mig att det är nog dags att mata bebisarna :o :angel:
 
Senast ändrad:
Nästa fråga, går det att få brödet mindre smuligt? Jag brukar pytsa i några kläm på rapsoljeflaskan men vet inte om det ger varken till eller från :)
Jag tenderar att få smuligt bröd. Mestadels för att jag knådar i för mycket mjöl. Blivit bättre sedan jag börjat köra degen i maskin, och köra länge. Om glutenet knådas bra där är det lättare att baka ut med minimal bearbetning i nästa steg.

Men bästa lösningen är ett surdegsbröd som blir så smetig konsistens att den pytsas ner i formar utan utbakning. :D
 
Jag tenderar att få smuligt bröd. Mestadels för att jag knådar i för mycket mjöl. Blivit bättre sedan jag börjat köra degen i maskin, och köra länge. Om glutenet knådas bra där är det lättare att baka ut med minimal bearbetning i nästa steg.

Men bästa lösningen är ett surdegsbröd som blir så smetig konsistens att den pytsas ner i formar utan utbakning. :D

Ungefär som mina överjästa potato buns då, jag bara grinade när jag såg kletet. Särbon var här och det var faktiskt han som övertalade mig att hälla ner eländet i brödformarna för att försöka rädda det hela :laugh:
 
Men det här med surdeg, hur hanterar man den, jag har fått för mig att det är lite som att ha en bäbis?
Nä. Jag har haft @athena_arabians förträffliga surdeg sedan i våras, och jag gör inte alls jättemycket med den :) . Sedan dess har jag knappt köpt bröd. Jag tar ett par deciliter ifrån den varje gång jag bakar, och matar den samtidigt med 1,5 dl rågmjöl och 1,5 dl vatten och ställer tillbaka den i kylen till nästa gång.

Jag bakar mina bröd väldigt enkelt, tror jag. Blandar 2 dl surdeg med 7 del fingervarmt vatten, 17 dl vetemjöl special (ibland byter jag ut lite mot havregryn), 2 tsk salt och lite socker/sirap/honung. Sedan kör jag den i maskinen i 10-15 minuter, och ställer på jäsning i 7-10 timmar. Degen är lös, så jag hanterar den så lite som möjligt. Brukar "ösa" i den i två brödformar. Sedan får den jäsa ytterligare en timme ovanpå spisen när ugnen värms till 250 grader. Jag bakar i 250 grader i 15 minuter, och sänker sedan till 200 grader och bakar 23-25 minuter till. När jag bakade sist gjorde jag frallor på halva degen. Då fick jag ju tillsätta lite extra mjöl för att kunna rulla - någotsånär - runda bullar. De blev också jättebra :) !
 
Hur startar man upp en surdeg? Vad jag vet har jag ingen i min bekantskapskrets som bakar så kan inte tigga någon den vägen :p Men tänker att på något sätt borde man kunna starta en deg från början?
 
Hur startar man upp en surdeg? Vad jag vet har jag ingen i min bekantskapskrets som bakar så kan inte tigga någon den vägen :p Men tänker att på något sätt borde man kunna starta en deg från början?
Jag köpte surdeg i affären för ett par år sedan. Vet inte om det finns fortfarande?
 
Nä. Jag har haft @athena_arabians förträffliga surdeg sedan i våras, och jag gör inte alls jättemycket med den :) . Sedan dess har jag knappt köpt bröd. Jag tar ett par deciliter ifrån den varje gång jag bakar, och matar den samtidigt med 1,5 dl rågmjöl och 1,5 dl vatten och ställer tillbaka den i kylen till nästa gång.
Oj vilken jätte.
Jag vill hålla min så lite som möjligt mellan baken. Matar en gång i veckan, kastar hälften (eller mer - det här motsvarar att surdegen 'går på toaletten'), fyller på med en tesked mjöl, lite vatten - och rör om, innan åter in i kylen.

Ibland får surdegen stå framme en dag om jag vill motionera den, och då tömmer jag en gång till, matar med tesked mjöl och vatten innan in i kyl.

Innan bak brukar jag arbeta upp surdegen med betydligt mer mjöl, så att det blir nåt att ha i bröddegen.


Bäbis, nej.
Snarare Tamaguchi.
 
Nästa fråga, går det att få brödet mindre smuligt? Jag brukar pytsa i några kläm på rapsoljeflaskan men vet inte om det ger varken till eller från :)
Oljan gör snarare att det blir mer smuligt. För lite vätska kan också vara en orsak. Fingervarmt vatten behövs inte , om det inte är ont om tid är kallt vatten bättre tycker jag.
 
Nästa fråga, går det att få brödet mindre smuligt? Jag brukar pytsa i några kläm på rapsoljeflaskan men vet inte om det ger varken till eller från :)
Har du grövre mjöl i? Isåfall är ett tips att göra gröt på de grova mjölen. Då smular inte brödet speciellt mycket. I mitt vanliga bröd brukar jag hälla i 2 dl solrosfrö, 1 dl havrekross, 1 dl kruskakli, 1 dl grahamsmjöl, 1 dl grovt rågmjöl i 1 liter vatten, rör runt, låter det koka upp på svag värme (det bränner lätt) och låter det sjuda i några minuter. Låter det svalna något och häller i ytterligare 5 dl vatten och 1 dl chiafrön. Lägger eventuellt i 50 gram smör och låter det smälta innan chaiafrön och mer vatten hälls i. Chaifröna och 5 dl vatten sätter jag samtidigt som jag gör gröten för det behöver svälla iallafall i minst 15 minuter. När det håller 37 grader smular jag ner 2 stycken färsk jäst, 1 msk salt, 1-2 msk sirap, eventuellt surdeg och kör det tills det är blandat. Sedan häller jag i rågsikt efter behov.
 
Jag gör som många andra:

Har lite jäst mot vad som rekommenderas, 12,5 gr till ca 7 dl vätska (vätskan är hälften vatten som ger lite gummiaktig bröd som håller ihop lite bättre och mjölk som ger lite ”mjukare” bröd).

Till detta har jag vanligt mjöl 720 gr, inte vetemjöl special, märker ingen skillnad på olika märken.

Knådar inte alls och behöver således inte mer mjöl i när det verkar lite blött.

Låter det jäsa till dubbel storlek, tar ca 3-12 timmar.

Bakar ihop det med lite mer mjöl för att få det att släppa ur bunken och få ur luften men med en slev och behöver inte kladda med händerna.

Häller ner det i IKEAs brödform och jäser en timme till och gräddar sedan i 200 grader i 50 minuter med en form över också, ”Dutch oven”. Tar av locket och gräddar i ca 5-15 minuter till.

På detta sätt har jag blivit av med halsbrännan och jästsmaken, samt att det då blir godare med lång jästid. Samtidigt slipper jag ta i degen. Jag hatar att knåda och framförallt kladda med degar. Det är äckligt och svårt att få bort all deg från händerna.
Slipper man knåda och bara snabbt blandar ihop degen så kortar man också ner tiden en hel del.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp