Bröd recept,

IMG_20230106_211316.jpg

Mitt favorit bröd att göra
 
Jag bakar när det finns tid, oftast väldigt basic med en fördeg av en ärta gäst och lika delar vatten och mjöl (väger, använder inte volymmått). Dag 2 tillsätter jag så mycket mjöl jag vill ha, ibland bara vete ibland med nått mer, och så 70% vatten. Tillsätter salt halvvägs genom knådningen och knådar tills jag lessnar, jäser med lite olja och lock på bunken och bakar ut när det nått dubbel storlek. Gör både limpor, frallor och pizza av samma deg, beroende på vad vi vill äta. Allt bröd bakas till innertemp 99 grader och förvaras fryst fram tills det äts.
 
2 dl rågsurdeg
7 dl vatten
ca 17 dl mjöl: Vetemjöl Special/Manitoba Cream huvudsakligen. Men jag byter gärna ut några deciliter mot grahamsmjöl.
2 tsk salt
Ett par matskedar socker/sirap/honung

Allt blandas i köksassistenten. Jag har lärt mig att degen behöver vara fastare än vad jag är van vid med bröddeg. Den får jäsa i rumstemperatur i 10-12 timmar. Sedan tar jag upp degen och formar snabbt till två limpor som får ligga på plåt ovanpå spisen i ca 1 timme och jäsa. Under tiden värmer jag ugnen till 250 grader. Jag sätter in plåten långt ner i ugnen och bakar 15 minuter. Sänker sedan till 200 grader och bakar ytterligare 25 minuter. Det brukar bli ett riktigt gott, saftigt och hållbart bröd med stora hål inuti... :)
 
Har precis bakat mitt vanliga bröd. Så himla gott! En lite annan variant med kryddor blir det över jul.

2 limpor i formar blir det, ca 22 skivor per limpa.

Blanda ihop:
4 dl fiberhavregryn
8 dl fullkornsdinkelmjöl
2 dl havrekli
2 dl linfrö
2 dl solroskärnor
2 dl russin
4 tsk bikarbonat
2 tsk salt

Rör i (superlätt att röra för hand i stor bunke):
8-10 dl filmjölk (jag häller i hela paketet men klämmer inte ur)
1 dl honung
1 dl lingon/lingonsylt (föredrar frysta för har inte sylt hemma normalt sett)

Klicka i smorda formar (1.5 l). Grädda i 200 grader knappt 1 h/till 95 grader. Stjälp upp på galler och låt svalna under duk. Skär upp och frys in.

Blir förvånad varje frukost hur gott det är 😍 En skiva tinar rätt snabbt så tar upp ny ur frysen varje tillfälle.
 
Jag bakade det här enkla brödet mycket ett tag, använde Vetemjöl special och torrjäst. Mjöl är ju en hel vetenskap för sig men jag tyckte det blev väldigt bra. Det är amerikanskt så man får översätta måtten (en gång, så tänk på att det blir ännu enklare nästa gång man bakar det).

No Knead French Bread
From Artisian Bread in 5 Minutes a Day via The Ivory Hut


3 cups of lukewarm water

1 1/2 tablespoons active dry yeast

1 1/2 tablespoons coarse salt

6 1/2 cups all-purpose flour


Grab a very large mixing bowl, or a large container that you can cover. In it, mix the water, yeast, and salt. You don’t have to heat up the water to a precise optimal temperature for the yeast. I’ve even used just regular tap water, and it’s worked well for me. Just let that sit together for a while (you don’t have to wait for the yeast to dissolve completely), then dump the flour all at once and stir with a wooden spoon. You don’t need to knead this, and you’re not looking to make it come together into a dough ball. You just want everything mixed well, with no streaks of flour left, and you’re done.


Leave it in your container, covered (but not airtight, or it’ll pop), for a few hours. When it has risen and then deflated a bit, your dough is done. It’s ready to be used or stored in the refrigerator.

To bake the bread, just grab a chunk of dough, about the size of a grapefruit. Dust your hands with flour to help prevent sticking, and gently pull the sides of the dough toward the bottom, rotating the dough, until you get a roundish shape with a smooth surface. It should only take you about a minute or less to do this. The dough won’t be entirely in the bottom, where it may look bunched up, but don’t worry about it.


Put it on a cutting board that’s been dusted with cornmeal to prevent sticking, and let it rest for at least 40 minutes. No need to cover it. If the dough has been refrigerated, it helps to let it rest a little more, until it’s no longer chilled.


Twenty minutes before you are ready to bake, put a cast iron skillet (or a pizza stone) in the middle rack of your oven, and put a broiler pan (I used a cookie sheet) in the bottom rack. Preheat your oven to 450 degrees. Dust some flour on the top of your loaf, and slash the top, about 1/4-inch deep.

After twenty minutes of preheating, it’s time to bake. (You can put the bread in after 20 minutes, even if your oven hasn’t reached 450 degrees yet.) Slide the loaf onto the baking stone, and then quickly pour 1 cup of hot tap water into the broiler pan. Then quickly shut the oven door to keep the steam inside.

Bake for 30 to 40 minutes, until you get a nice brown crust. Remove and let cool completely, if you can wait that long.
 
Jag bakar Kesobullar som jag äter till frukost varje dag -
250 g Keso, 4 ägg, 5 dl havregryn, 1 tsk bakpulver, 1 tsk salt, 1dl solrosfrön, 1/2 dl linfrö.
Blanda, forma 6-7 bullar, strö sesamfrön och flingsalt, baka i 225* 20 minuter.

I kväll har vi nattgäster, så då har jag rört ihop kalljästa frukostbullar, 25 g jäst, 3 dl ljummet vatten, en tsk salt, 2 msk olja, 7 dl vetemjöl ( jag slängde i en dl solrosfrön också)
Rör ihop, forma 12 bullar, jäs ca 15 min i rumstemperatur, jäs över natten i kyl.
Pensla med ägg, strö på frön, baka i 175* ca 20 min.

Sen har jag flera favoritbröd, men dem kan jag inte recepten till i huvudet 😊
 
Bakade precis brödet som @Breaktown tipsade om. Blev supergoda! Dock skulle jag hålla ett öga på tiden, enligt receptet skulle de vara inne i 20 min och jag plockade ut dem efter kanske 18-19. Tyckte skorpan blev lite väl hård så nästa gång ska jag kika efter en kvart! Är säkert olika i olika ugnar. Såg även i kommentarer att man kan kasta i frön, pumpakärnor mm. så det vill jag också testa.

C9D6D712-6F98-4271-840F-D8E118229D49.jpeg


Här är receptet:
https://www.ica.se/recept/kalljasta-frallor-713789/
 
Jag gör Cranks brödbullar (från Annas mat). Enkelt och lätt att anpassa efter tycke och smak. Jag ville ha ett bröd med jäst som inte kräver flera timmars jäsning. Har med detta helt slutat köpa "vardagsbröd" i butik.
 

Bifogade filer

  • 20230107_081523.jpg
    20230107_081523.jpg
    222,4 KB · Visningar: 26
Bakade precis brödet som @Breaktown tipsade om. Blev supergoda! Dock skulle jag hålla ett öga på tiden, enligt receptet skulle de vara inne i 20 min och jag plockade ut dem efter kanske 18-19. Tyckte skorpan blev lite väl hård så nästa gång ska jag kika efter en kvart! Är säkert olika i olika ugnar. Såg även i kommentarer att man kan kasta i frön, pumpakärnor mm. så det vill jag också testa.

Visa bifogad fil 109985

Här är receptet:
https://www.ica.se/recept/kalljasta-frallor-713789/
Jag bakade också det brödet efter tipset i andra tråden. Jag slängde i lite nigellafrön/svart kummin i degen och det blev riktigt gott!
 

Liknande trådar

Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 248
Senast: AI62
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 181
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: em76
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp