Brogården Höpellets - mängd?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Jag har börjat ge min gamla shettis Brogården Hartog Haycobs höpellets och - till min lycka - älskar hon dem :) ! Det står så här på säcken: Fodermängd: per 100 kg kroppsvikt: 100-500 g Hartog Haycobs per dag. Enligt detta kan jag ge henne 750 g/1 liter höpellets/dag. Jag ger henne maxmängden nu och hon äter upp allt. Någon som vet varför mängden är så liten? Kan man ge mer? Jag skulle gärna "trycka i" henne så mycket hon vill äta för hennes tänder börjar bli dåliga och hon mår bra av lite lättuggat tillskott. (Om någon funderar på varför jag inte ger lucern istället så är det för att hon inte tycker om det).

Tack. Men varför anger de en viss mängd om man ändå kan ge hur mycket som helst :confused: ?
Jag tror det är samma anledning som de flesta kraftfoder har någon slags angivelse. Många färdigfoder har ju t ex ”ponny 6 kg hö och 1 kg av vårt kraftfoder” och utgår då från någon slags genomsnittshö och genomsnittsponny/häst. Dvs helt meningslöst. Men i tex UK verkar de vara betydligt mer förtjust i kraftfoder än oss och mer enligt ngn allmän rekommendation. Så skulle tro något liknande.

Lite spin off men ganska intressant att det är bäste före datum på höpellets med. Vad ska bli dåligt? Vitaminerna kan sjunka (precis som i hö), men i övrigt liksom

Jag tror det är samma anledning som de flesta kraftfoder har någon slags angivelse. Många färdigfoder har ju t ex ”ponny 6 kg hö och 1 kg av vårt kraftfoder” och utgår då från någon slags genomsnittshö och genomsnittsponny/häst. Dvs helt meningslöst. Men i tex UK verkar de vara betydligt mer förtjust i kraftfoder än oss och mer enligt ngn allmän rekommendation. Så skulle tro något liknande.

Lite spin off men ganska intressant att det är bäste före datum på höpellets med. Vad ska bli dåligt? Vitaminerna kan sjunka (precis som i hö), men i övrigt liksom
Det är EU-lagstiftning som styr. På alla färdigförpackade foder ska ”garantitid”, dvs den tid som tillverkaren kan garantera näringsinnehåll och kvalitet, anges. Brukar göras som ”bäst före”. De måste även ange en bruksanvisning vilket många löser med rekommenderad giva och instruktion för utfodring.

Det är EU-lagstiftning som styr. På alla färdigförpackade foder ska ”garantitid”, dvs den tid som tillverkaren kan garantera näringsinnehåll och kvalitet, anges. Brukar göras som ”bäst före”. De måste även ange en bruksanvisning vilket många löser med rekommenderad giva och instruktion för utfodring.
Det förklarar ju saken om de måste. Även om det ju inte bidrar så mycket till något i verkligheten.

Liknande trådar

• Måste det vara så "soppigt"?
  • Sto med mjölk, lucern?
  • Lättuggat som ej behöver blötas
  • Mängd olja och lucern

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn