Bromsfälla

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Två korta frågor om bromsfälla, liknande den på bilden.

1. Funkar de?
Är det värt pengarna och mödan?

2. Kan man laga "tratten" på dem?
Jag har möjlighet att få en trasig bromsfälla men frågan är om och hur man lagar den?

1788955553683.webp

Ja! Jag köpte en i somras och den har fångat massa flygfän. Mest stora flugor tror jag, men innehållet blir rätt äckligt så inte studerat det närmare.

Den variant jag har finns reservdelar till, bland annat tratten :)

Hur är tratten trasig? Är det t ex en reva/spricka i den borde det gå att fixa med kraftig tejp, tänk riktig byggtejp eller silvertejp av hög kvalitet (Gorilla eller Tesa t ex)

Hos oss funkar den inte alls 😊

Det kan bero på var den placeras, och den vid mina hästar sitter säkert på fel ställe i förhållande till hur bromsen flyger.

1. Den funkar jättebra om man ser till att sätta ut den så fort man kan på säsongen (så den tar bromsarna innan de börjar föröka sig) och så får man vara medveten om att det tar ett par år innan man märker skillnad.
Jag har typ inga bromsar medan grannen 200 meter bort har massor hos sina hästar.
Min blev för trasig och jag blev inte färdig att beställa ny så den har inte kommit upp på några somrar nu. Det tog 3 säsonger innan jag började få bromsar här igen, så nästa sommar åker den upp 😅

2. Beroende på hur trasig den är kan man lappa ihop den en del, annars som någon skrivit så finns det att köpa de olika delarna löst som reservdel.

Hur är tratten trasig? Är det t ex en reva/spricka i den borde det gå att fixa med kraftig tejp, tänk riktig byggtejp eller silvertejp av hög kvalitet (Gorilla eller Tesa t ex)
Tratten är bortom räddning, tyvärr

Bifogade filer

• 20260911_151738.webp
    20260911_151738.webp
    174,4 KB · Visningar: 416
Jag tycker absolut att de har effekt, har fångat många broms med dem! Sätter staket runt så hästarna inte kommer åt att klia sig etc på den.

Jag har fångat massor med min i år så jag tänkte skaffa en till nästa år till andra sidan av marken Det ska finnas reservdelar att köpa på Granngården sa hon jag köpte av.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka