Brukar ni svara på hemligt nummer?

Brukar ni svara på hemligt nummer?

  • Ja, alltid

    Röster: 83 37,6%
  • Bara ibland

    Röster: 61 27,6%
  • Nej

    Röster: 77 34,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    221
Jag brukar alltid svara när det ringer, förutom om det är samtal från utrikes.

Nu finns inte mitt nr på tex hitta osv så är det någon som ringer ska de ha fått mitt nr från någonstans och brukar med det vara aktuellt för mig att svara.

Sen har jag svårt för att ringa upp någon då jag har typ telefonfobi. Mycket lättare för mig att bara svara då och ha det avklarat så att säga.😅

Och skulle jag ha ett missat samtal kollar jag alltid upp numret först. Är det något aktuellt så försöker jag iaf ringa upp. Annars tänker jag att dom får ringa igen om det är viktigt.
 
Det är skillnad på tycker jag om det står "inget uppringnings ID" eller om det bara är dolt nummer, dolt nummer svarar jag aldrig på, inget uppringnings id svarar jag på då det kan vara vården eller så.
 
Det är inte alls säkert att de får/bör lämna meddelande. Jag vet fler jobb liknande det @Görel har där man ibland behöver få tag på en per utan att risk att någon annan som kan ha tillgång till samma telefon vet vad det gäller.



I de fall vården har hemligt nummer som uppringare är det just för att värna sekretessen. Någon annan som har tillgång till (eller bara ser) din telefon ska inte veta att vården söker dig om inte du berättar det.

Mina vårdkontakter ringer från öppet nummer, och jag uppskattar det, men det finns helt klart poänger med det motsatta också.

När jag i min myndighetsroll ringer ut kan jag välja att visa mitt nummer, vårt växelnummer eller dolt nummer. Oftast väljer jag växelnumret i det fallet, men det hjälper ju inte mottagaren om de inte svarat eftersom växeln inte kan svara på vem som ringt och varför. (Jag lämnar inte meddelanden på mobilsvar i det läget.)
Precis så, i vissa situationer kan det vara tjänstefel för att det kan vara förenligt med livsfara om jag presenterat mig och talat om varför jag ringer. De få gånger jag känt att jag behöver lämna någon form av meddelande har jag sagt att jag ringer från kommunen.
 
Busringningar tycker jag går i vågor. Ibland rings det flera gånger i veckan, ibland kan det gå något halvår utan. Varför jag är utsatt har jag ingen aning om. Så då jag fått ett par busringningar under kort tid slutar jag svara på okända och dolda numer under en tid, och då slutar de också ringa.
 
Nej, jag svarar aldrig om jag inte förväntar mig samtal. Jag har så mycket nummer till vården (vårdcentral, akutpsyk, psykosmottagningen, Försäkringskassan) inlagda i mobilen att jag oftast vet vilken instans det är som ringer.

Eftersom olika instanser inom vården "känner" mig och min telefonskräck väl så brukar de skriva emellan varandra att jag ska upplysas innan det görs kontaktförsök. Ofta sker det via brev eller SMS. :love:
 
Jag har en person jag brutit kontakten med som envisas med att fortfarande ringa så nej, jag svarar nästan aldrig på okända, dolda eller skyddade nr. Då har jag alltså blockerat flera nr men det hjälper tyvärr inte. Har någonstans trott att fler har det så men verkar ju vara ensam om det här. Undantaget är om jag väntar ett samtal, då svarar jag på allt. Tyvärr gillar jag mitt nr för mycket för att byta plus att det antagligen skulle komma i fel händer tillslut ändå så.. ja.. bara undviker telefonsamtal rakt av haha
 
Nej, jag svarar aldrig om jag inte förväntar mig samtal. Jag har så mycket nummer till vården (vårdcentral, akutpsyk, psykosmottagningen, Försäkringskassan) inlagda i mobilen att jag oftast vet vilken instans det är som ringer.

Eftersom olika instanser inom vården "känner" mig och min telefonskräck väl så brukar de skriva emellan varandra att jag ska upplysas innan det görs kontaktförsök. Ofta sker det via brev eller SMS. :love:

Så fint! Jag har så mycket lättare för att ha kontakt via sms men tror ofta det är emot deras regler (för egen säkerhet i guess) så jag frågar bara ibland. Bästa var när senaste psykologen bokade in alla besök första mötet (jag är inte i behov av annat än planerad vård). Nu när ett blev inställt pga sjukdom så kändes det inte som att jag behövde kontakta dem om ny tid för jag har ju snart nästa.

Att inte vara tillgänglig via telefon/själv vara bra på att ta kontakt via telefon kan verkligen vara ett stort hinder så det är fint när man läser om lite förståelse från andra ❤
 
Jag svarar alltid i min telefon när det ringer, om jag kan svara. Det kan vara vården eller myndigheter och med tanke på att jag jobbar i vården och vet hur jävla pissdrygt det är att inte få tag på folk så tänker jag att jag borde svara, oavsett om det är någon från vården eller nån pissdryg försäljare. Bara att lägga på eller säga nej om det är det senare. Vården har ont om tid som det är redan så att upprepat ringa folk som inte svarar är banne mig slöseri. Värst är de som faktiskt har telefontid bokad och ändå inte svarar och sedan skriver på 1177 att det ringde från dolt nummer...
 
Jag svarar alltid, ser ingen anledning att inte svara tbh, vad skulle kunna hända? Är det telefonförsäljare eller busringare är det ju bara att lägga på men det kan lika gärna vara vården, polisen eller vad som.
Haha fick mig att tänka på när jag väntade samtal från Skatteverket nu i somras. Ringer ett nr jag inte känner igen så jag svarar och det är en försäljare som drar sin monolog. Jag säger artigt att jag har tyvärr inte tid just nu för jag håller på och tapetserar (sant) varpå han surt säger ”men du svarade ju” och fortsätter babbla så till slut får jag bara lägga på 😂
 
Jag kan faktiskt inte minnas när senast det ringde hemligt nummer... Okänt nummer, är det samma sak? Det svarar jag inte på eftersom det varit något som jag tolkade som bedrägeriförsök den enda gång jag faktiskt svarade.

Om någon ringer från ett nummer jag inte känner igen och jag inte väntar samtal, då svarar jag inte heller utan kollar upp numret först.
 
Jag kan faktiskt inte minnas när senast det ringde hemligt nummer... Okänt nummer, är det samma sak? Det svarar jag inte på eftersom det varit något som jag tolkade som bedrägeriförsök den enda gång jag faktiskt svarade.

Om någon ringer från ett nummer jag inte känner igen och jag inte väntar samtal, då svarar jag inte heller utan kollar upp numret först.
Förvånansvärt många unga människor har oreggade kontantkort.

När nån okänd vill hyra lokalen för "party" så kollar jag upp numret. Det är inte alls sällan det visar sig att det inte finns reggad ägare till numret. Men de svarar i telefon och de svarar på SMS. Att jag kollar beror på att hela organisation har haft bekymmer med bulvaner som hyr och det sen visar sig vara NMR eller andra nassar som har fest. :mad:
 
Så fint! Jag har så mycket lättare för att ha kontakt via sms men tror ofta det är emot deras regler (för egen säkerhet i guess) så jag frågar bara ibland. Bästa var när senaste psykologen bokade in alla besök första mötet (jag är inte i behov av annat än planerad vård). Nu när ett blev inställt pga sjukdom så kändes det inte som att jag behövde kontakta dem om ny tid för jag har ju snart nästa.

Att inte vara tillgänglig via telefon/själv vara bra på att ta kontakt via telefon kan verkligen vara ett stort hinder så det är fint när man läser om lite förståelse från andra ❤

Visst är de snälla! :love: Fördelen med en ganska liten mottagning – de känner igen en väl. Jag personligen uppskattar att de inte ringer för minsta sak utan arbetar i ett team; kommer det upp någonting på tisdagsmötet är det alltid någon som kan ta det nästa telefontid, fysiska läkarbesök och/eller inför veckobesöket med psykologen.

Idag hörde sjukgymnasten på hälsocentralen av sig via chatten på Mitt PTJ-appen och undrade om allmänläget för ryggen som bråkar, lumbago med ischias. Det uppskattades verkligen att få det skriftligt.

Rädsla/obehag för telefonsamtal är verkligen begränsande! Jag såg en sifo-studie om att 35% av unga mellan 18-34 visar fobisymptom för samtal, främst inkommande sådana. Det är fruktansvärt jobbigt när man inte till hundra procent kan vänta sig av ett samtal och autisten i mig törstar verkligen efter förutsägbarhet för att må så bra som möjligt. Asynkron kommunikation där man lägger situationen i mottagarens händer genom att låta dem svara när det passar dem är helt enkelt mindre ångestframkallande.

Ibland har jag svårt att förstå att jag arbetat med teknisk support via just telefon. :o
 
Förvånansvärt många unga människor har oreggade kontantkort.

När nån okänd vill hyra lokalen för "party" så kollar jag upp numret. Det är inte alls sällan det visar sig att det inte finns reggad ägare till numret. Men de svarar i telefon och de svarar på SMS. Att jag kollar beror på att hela organisation har haft bekymmer med bulvaner som hyr och det sen visar sig vara NMR eller andra nassar som har fest. :mad:


Fast att du inte hittar numret på nätet behöver inte betyda att de har ett oreggat kontantkort. Jag har ett abonnemang men numret finns inte på nätet någonstans, inte ens på mrkoll och liknande sajter. Jag har också tagit bort mig helt på Eniro, hitta och liknande ställen.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 874
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 352
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 000
Senast: mars
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 597
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp