Brukar ni svara på hemligt nummer?

Brukar ni svara på hemligt nummer?

  • Ja, alltid

    Röster: 83 37,6%
  • Bara ibland

    Röster: 61 27,6%
  • Nej

    Röster: 77 34,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    221
Så introvert som jag är så svarar jag aldrig på dolt nummer (eller för den delen nummer jag inte känner igen). De allra flesta handläggare på myndigheter har idag 010 nummer så brukar inte vara problem. Är väl typ socialen eller polisen som fortsätter ringa från dolt nummer i det här länet (sjukvården har öppna nummer) och båda vill jag inte prata med om jag inte vet vad det gäller. Polisen skickade dock ett sms efter första och enda gången de ringde mig (men det var väl för att de inte gällde mig), socialen har aldrig ringt.

Det är ju skillnad om jag väntar samtal så klart, till exempel när jag polisanmälde sonens cykel stulen och de skulle ringa upp.
 
Jag svarar alltid på dolt nummer eftersom det till 99% är från myndigheten jag jobbar på. I några enstaka fall kan sjukvården ringa dolt. Har aldrig blivit uppringt sv någon annan med dolt nummer.
 
Jag svarar sällan i telefonen, av den enkla anledningen att den alltid är på ljudlös och ligger någonstans 😅 Men har inte så mycket med vilket nummer som ringer.. Ogillar okända mobilnr mer än dolt nummer faktiskt!
 
Är det skillnad på dolt nr och hemligt nr? För jag har fått upp båda alternativen på min telefon de gånger det här ringt.
 
Men vänta, backa bandet nu. Busringningar? Var det inte nåt vi ungar höll på med på 90-talet för att det inte fanns något roligt att göra? Ringer ungar idag trots att de ha en iPad? :D

Annars säger jag som @orkide, jag svarar sällan alls när man ringer mig p.g.a. ljudlös och inte mobilen på mig. Ringer dock upp så fort jag kan men är det från dolt nummer är det ju svårt. Väntar jag samtal är jag bättre på att ha telefonen på mig.
 
Busringningar tycker jag går i vågor. Ibland rings det flera gånger i veckan, ibland kan det gå något halvår utan. Varför jag är utsatt har jag ingen aning om. Så då jag fått ett par busringningar under kort tid slutar jag svara på okända och dolda numer under en tid, och då slutar de också ringa.

Men vänta, backa bandet nu. Busringningar? Var det inte nåt vi ungar höll på med på 90-talet för att det inte fanns något roligt att göra? Ringer ungar idag trots att de ha en iPad? :D

Annars säger jag som @orkide, jag svarar sällan alls när man ringer mig p.g.a. ljudlös och inte mobilen på mig. Ringer dock upp så fort jag kan men är det från dolt nummer är det ju svårt. Väntar jag samtal är jag bättre på att ha telefonen på mig.
Det undrar jag också. Är det riktiga busringningar, med nån i andra änden som tramsar? :confused: Det har inte hänt mig sen 90-talet... Automatuppringningar hände då och då innan jag nixade numret, men det är ju en teknisk artefakt snarare. Definitivt inte en medveten busringning åtminstone. Numera verkar nix-registret funka hyggligt, för de få säljsamtal jag får kommer från ställen jag är kund hos. Mitt nummer är även kontaktnr för mitt lilla hobbybolag, men inte ens dit ringer det längre.
 
Men vänta, backa bandet nu. Busringningar? Var det inte nåt vi ungar höll på med på 90-talet för att det inte fanns något roligt att göra? Ringer ungar idag trots att de ha en iPad? :D

Annars säger jag som @orkide, jag svarar sällan alls när man ringer mig p.g.a. ljudlös och inte mobilen på mig. Ringer dock upp så fort jag kan men är det från dolt nummer är det ju svårt. Väntar jag samtal är jag bättre på att ha telefonen på mig.

Tror jag varit med om det typ 4 gånger i mitt liv så det är sällsynt. Men det är väldigt sällan jag blir uppringd av hemliga nummer över huvudtaget och de gånger det hänt så här det varit skumma samtal. Senaste gången var i somras då några ungar fnittrade i telefon och gjorde till sina röster. Så tydligen kan man bli uttråkad i modern tid också.😁
 
Hemliga nummer japp, brukar vara sjukvården.
Och de i adressboken svarar man ju på (om man känner för att prata med hen just då haha).

Utländska nummer aldrig. Bara bedrägerier. Om man inte väntar samtal från ngt hotell man håller på att bokar i sardinien just då förstås:)
Och allmänt okända svenska nummer svarar jag heller inte på. De får skicka sms först isf.

Men alltså, busringningar??? Görs sånt fortfarande?? :)
Jag är 45 år gammal men fasen lite sugen blir jag på att busringa en sista gång innan jag helt tappar barnasinnet:)
 
Det undrar jag också. Är det riktiga busringningar, med nån i andra änden som tramsar? :confused: Det har inte hänt mig sen 90-talet... Automatuppringningar hände då och då innan jag nixade numret, men det är ju en teknisk artefakt snarare. Definitivt inte en medveten busringning åtminstone. Numera verkar nix-registret funka hyggligt, för de få säljsamtal jag får kommer från ställen jag är kund hos. Mitt nummer är även kontaktnr för mitt lilla hobbybolag, men inte ens dit ringer det längre.
Absolut, någon unge/ yngre tonåring som babblar på om något helt huvudlöst. Ibland någon flåsare. Någon enstaka bekant säger att det också rings till dem, men för de flesta andra verkar det helt okänt.

Så jag har undrat varför det rings till just mig, och ofta några gånger under relativt kort tid. Har funderat på om det cirkulerar någon lista med nummer där folk någon gång har svarat, men det känns väl komplicerat.
 
Absolut, någon unge/ yngre tonåring som babblar på om något helt huvudlöst. Ibland någon flåsare. Någon enstaka bekant säger att det också rings till dem, men för de flesta andra verkar det helt okänt.

Så jag har undrat varför det rings till just mig, och ofta några gånger under relativt kort tid. Har funderat på om det cirkulerar någon lista med nummer där folk någon gång har svarat, men det känns väl komplicerat.

Haha, gud vad märkligt! Ska vi tälja barkbåtar också...? :idea::devil:

Det kan ju vara så att det är nummer som är väldigt likt något "officiellt" nummer, jag vet att tex taxibokningen hade en hel del busringningar när jag hade bekanta som jobbade där. Känns verkligen som ett fenomen som började bli passé redan på nittiotalet...
 
Dolt nummer är oftast (alltid?) t.ex. vård, polis eller dylikt så de ytterst få gånger (tack och lov) jag fått samtal därifrån svarar jag. Det syns på displayen.

Annars - aldrig. Det är försäljare till 99,99% och de ringer hela jäkla tiden. Det hjälper inte att blocka, de bara byter till ett annat nummer med annan slutsiffra. Skulle jag svara varje gång de ringer, skulle jag få svara i bilen, på ICA, när jag duschar, under middagen, medan jag lagar mat, när jag tränar, när jag jobbar... jämt!! Och jag skulle bli fullständigt vansinnig. Nu låter jag det ringa (de ringer oftast bara typ 3 signaler), sen kollar jag numret hos Eniro när jag får tid, och är det då hemligt så blockar jag (som om det skulle hjälpa, som sagt, men det känns bra). Man ser oftast att x antal personer redan rapporterat dem.

Om någon verkligen vill få tag på mig, lämnar de ett meddelande.
 
Nej jag svarar inte på något som jag inte känner igen. Har dessutom så att telefonen tystar alla samtal och skickar de direkt till telefonsvararen på okända nummer.

Jag blev id-kapad (med personnummer osv) för drygt ett år sedan som började med över 60 samtal från dolt nummer på mindre än en månad alla tider på dygnet. Kontaktade min operatör och drog ut listor för att se vem som dolde sig bakom numret.
Hon erkände att hon hade ”busringt” några gånger. En vecka efter det började hon kontakta olika företag via deras hemsidor så jag blev nedlusad med samtal och sms från allt från psykologer till mäklare och gud vet allt.

Hade det lugnt och skönt under sommaren och så började det om i oktober. Då hade hon lagt in mitt nummer på någon spamsida (vet ej var) och en massa engelskspråkiga människor började ringa ca 10 samtal om dagen. Det var då jag ”spärrade bort” okända uppringare från mobilen. Men nu är det lugnt igen sedan ett par veckor tillbaka.

Så nej jag svarar inte på något alls. Har försökt sopa undan mig från internet så gott det går. Finns inte med på hitta.se osv. Jag har mått skitdåligt över att inte kunna freda mig från henne men gett mig fan på att hon inte ska få mig till att byta mobilnummer som jag har haft i 25 år. Någon gång måste hon ju växa upp för hon är ju ändå över 30 år 🤷🏼‍♀️
 
Men alltså, busringningar??? Görs sånt fortfarande?? :)
Jag är 45 år gammal men fasen lite sugen blir jag på att busringa en sista gång innan jag helt tappar barnasinnet:)
Nån från ”antipiratbyrån” ringde mig för länge sen (före 2008 tror jag) och sa att jag laddat ner filer olagligt och måste betala 500 kr i avgift.
Eftersom jag inte hade dator då så blev jag mest road. Personen sa att den såg min dator utifrån genom fönstret. :laugh:
Personens dova röst började låta annorlunda och när jag sa att jag skulle bjuda på saft och bulle om han kom hit så sprack rösten och han gapade att han skulle skicka nån ”kniv-Jonne”.
 
Ett antal gånger har jag blivit uppringd av hemliga nummer och oftast har det varit barn som busringt. Jag brukar i regel inte svara på hemligt nummer just av den anledningen. Men kanske borde jag svara när det ringer på mobilen från hemligt nummer? Brukar du svara när det ringer från hemligt nummer? Varför/varför inte?
Ja. Oftast är det barnens vårdkontakter.
 
Jag svarar inte på hemliga eller okända nummer om det inte är med riktnummer från orten eller jag vet att jag kan vänta samtal. Vård och liknande ringer generellt med landstingsnummer här och inte hemligt nummer och okända mobilnummer tar det 30 sek att googla och sen ringa upp om det verkar vettigt.
Jag har nixat nummer men det är ändå bara försäljare eller skojare som vill mig något från okända nummer.

Sen svär jag iof ofta över att folk inte svarar i telefonen när jag sitter med rekryteringar men det är rätt lätt att lösa genom att maila eller sms:a att jag försökt nå dom och sen be att de ringer upp eller att vi bokar en tid för teamsmöte i stället.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 846
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 286
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 595
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp