Brukar ni svara på hemligt nummer?

Brukar ni svara på hemligt nummer?

  • Ja, alltid

    Röster: 83 37,6%
  • Bara ibland

    Röster: 61 27,6%
  • Nej

    Röster: 77 34,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    221
Men oftast brukar man förvänta sig ett samtal från dolt/hemligt nummer när man har kontakt med myndigheter. Egentligen kanske det skulle ha begränsats det här med hemliga nummer så att det inte kan utnyttjas till hyss? För sådana som jag blir mer skeptiskt mot att svara i telefon då.
Om man tar emot orosanmälningar på socialtjänsten, vilket jag gjorde tidigare, så vet inte de jag söker att en myndighet kommer att höra av sig. Det arbetet jag hade då var väldigt akutstyrt och de som inte svarade på dolt eller okänt nummer kunde orsaka rejäla svårigheter för mig och mina kollegor.
 
Jag svarar alltid. Men dagtid svarar jag ”hej det är manda” för jag förväntar mig att det är vårdrelaterat. På kvällstid svarar jag ”heeeeeej! 😍” för jag har två vänner som alltid ringer utan uppringnings-id. Har bara blivit fel en gång när stackars läkaren ringde kl 19:30 en fredagkväll, men å andra sidan kan hon ha behövt ett ”heeeeej! 😍” med tanke på tidpunkten.

Jag svarar på alla nummer. 010 kan lika gärna vara försäkringskassan som försäljare osv.
 
Sedan jag slutade som eftersöksjägare så nej svarar inte. I och för sig så svarar jag inte på några nummer jag inte känner igen utan att kolla upp numret först.

Är faktiskt en av anledningarna till varför jag inte anmält mig som svärmfångare, just för att inte behöva svara i telefon på hemligt nummer eller nummer jag inte känner igen.
 
En gång när jag ändrade mig och svarade i sista stund var det Hushållningssällskapet i Kalmar (har jag för mig, söderut iaf) som ville diskutera hästar och foder. I andra fall har det varit släktingar som fått för sig att ringa tex. Roligt!
Även försäljare ibland såklart, men det är det värt för att inte missa de roliga samtalen. Busringning har jag aldrig varit med om (men gjort, som barn).
 
Hemligt nummer svarar jag alltid på då det oftast är tandläkaren, blodcentralen eller någon annan vårdenhet. Okänt nummer nästan aldrig. Jag får upp direkt att numret är potentiellt bedrägeri eller vad det nu står, om det är försäljare så då trycker jag bort direkt och blockerar numret.

Anekdot, häromveckan ringde det ett okänt nummer och jag var nära att inte svara, men av någon anledning gjorde jag det ändå. Visade sig vara min pappa, som jag bara pratat med på telefon en gång tidigare sedan lina föräldrar skiljde sig för 40 år sedan.
 
Jag svarar alltid på dolt nummer pga att det kan vara vården etc.
Men har även lagt in de vårdnummer jag känner till i kontakter så om nån ringer från de numren står det ”sjukvården” eller ”mottagningens namn”. T.ex så har de här nån växel för utgående samtal så ibland syns det numret, efter första gången nån ringt från det numret så la jag in det i kontakter så det står ”sjukvården utgående växel”.

Men okända nummer brukar jag svara på bara ibland, om jag är på humör. :D
 
Jag brukar svara på hemligt nummer och okända fasta nummer, men inte på okända mobilnummer för det är nästan uteslutande försäljare eller marknadsundersökningar) speciellt de som ringer 20:15 en söndagkväll :meh:).

Okända mobilnummer kollar jag alltid upp dock och är det försäljare så blockar jag.
 
Ett antal gånger har jag blivit uppringd av hemliga nummer och oftast har det varit barn som busringt. Jag brukar i regel inte svara på hemligt nummer just av den anledningen. Men kanske borde jag svara när det ringer på mobilen från hemligt nummer? Brukar du svara när det ringer från hemligt nummer? Varför/varför inte?
Har svarat med tvekan ett par gånger och det har ofelbart varit sjukvården så jag svarar numera definitivt på hemligt nummer, lokala nummer jag inte känner igen är typ tandläkaren.

Jag svarar inte på långa nummer från länder långt bort där jag inte känner någon. Det är "finans o placeringar"O_o

(ser ingen orsak att inte svara när någon ringer. Om det inte är så att jag som sagt vet att det är skumma placeringar dvs nr från Australien eller Bolivia eller ngt.)
 
Jag har för mycket mystiskt folk/företag som ringer mig, så jag är generellt sett väldigt dålig på att svara i telefon. Vården har 010-nummer när de ringer mig så är det ett sånt brukar jag svara. Tyvärr är det en del försäljare som också har det, så då lägger jag på kvickt. Är det ett hemligt nummer eller ett mobilnummer jag inte känner igen låter jag oftast bli att svara. Skulle det vara något akut brukar de ju ringa tillbaka direkt efteråt.
 
En gång när jag ändrade mig och svarade i sista stund var det Hushållningssällskapet i Kalmar (har jag för mig, söderut iaf) som ville diskutera hästar och foder. I andra fall har det varit släktingar som fått för sig att ringa tex. Roligt!
Även försäljare ibland såklart, men det är det värt för att inte missa de roliga samtalen. Busringning har jag aldrig varit med om (men gjort, som barn).
Jag har fått ett museum en gång som ville ha tag i farmor :D tycker det är klart värt att praktiskt taget alltid svara.
 
Jag svarar inte på hemliga eller okända. Är det något viktigt lämnar de ett meddelande och då ringer jag upp.

Det är inte alls säkert att de får/bör lämna meddelande. Jag vet fler jobb liknande det @Görel har där man ibland behöver få tag på en per utan att risk att någon annan som kan ha tillgång till samma telefon vet vad det gäller.

Varför i fridens namn har man dolt nummer när man ringer från tex sjukhus.
Man kan väl ha ett standard namn tex Göteborgs kommun i displayen

I de fall vården har hemligt nummer som uppringare är det just för att värna sekretessen. Någon annan som har tillgång till (eller bara ser) din telefon ska inte veta att vården söker dig om inte du berättar det.

Mina vårdkontakter ringer från öppet nummer, och jag uppskattar det, men det finns helt klart poänger med det motsatta också.

När jag i min myndighetsroll ringer ut kan jag välja att visa mitt nummer, vårt växelnummer eller dolt nummer. Oftast väljer jag växelnumret i det fallet, men det hjälper ju inte mottagaren om de inte svarat eftersom växeln inte kan svara på vem som ringt och varför. (Jag lämnar inte meddelanden på mobilsvar i det läget.)
 
Jag svarar om jag märker det (har aldrig ljud eller vibration på) om jag tror det kan vara från habiliteringen (kommer inte på annat jag har kontakt med som använder hemligt nummer).

Generellt svarar jag aldrig i telefonen. Är det något viktigt jag inte känner till går det att kontakta mig på andra sätt. Blockar också otroligt många nummer. Vad kan man missa liksom 🙅
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 941
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 587
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 623
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp