Bruksprov SWB 2016

Jag lekte även fotograf med min kamera som håller på att dö, vet inte om jag ska spamma er med lätt blurriga bilder även? :p Har gått igenom fredagens bilder och tittar över vad som blev mindre blurrigt på lördagen nu.

Fairway (som på bild ofta visar otakt väldigt ofta):
25821828495_3437dee813.jpg


Zafferano:
25700870402_6b8cdf1d20.jpg


Klifton:
25191337404_30aa21654f.jpg


Zappa (som på mina bilder släppte en del i ryggen på bilder):
25821826665_752217de47.jpg


Deodoro:
25195211453_9713c0558f.jpg


Jag roade mig med att försöka ta egna uppställda bilder, två ifrån lördagen blev se-bara: Klifton. Total Hope.
 
Jag fattar dessutom inte varför vi ska in med mer fullblod, är inte hästarna ädla och elektriska nog idag?

Det var ju annorlunda förr, då kan jag hålla med om att rasen behövde lättas upp, men nånstans måste man ju fråga sig vad fullbloden kan tillföra idag? Inte är det exteriör och gång i alla fall...
 
Har en treåring hemma hälften fullblod hälften halvblod.Den trevligaste ovh mest positiva häst jag fött upp.Mkt tack vare fullblodsinslaget!

Alltså jag gillar fullblod. Skarpt! Men Bosuns Watch - jag undrar fortfarande varför? Han rör sig som sagt inte särskilt roligt, han är inte speciellt kul exteriört så vad är det han ska tillföra? Jag förstår verkligen inte.

Sen undrar jag lite hur du vet att den är trevlig och positiv just pga fullblodsinslaget? =)
 
Förstår öht inte heller vad xx-blod har i SWB aveln att göra. Än mindre idag.
Min erfarenhet av SWB/xx-korsningar är långt ifrån positiv heller, det blir bara nervvrak för hela slanten.
Kan ta min egna Herr Häst som ex. 62,5% xx och 37,5% hannoveranare, född i Sverige med totalt okända papper. Okej, man kan väl kalla honom hyfsat lätthanterad. Men tittig som in i Norden. Vill det sig riktigt illa tar det 10 min att gå de typ 100 m ridhus-stall bara för att han måste stanna och titta varan meter. :banghead:
Känslig, men samtidigt tung i ridningen, som verkligen kräver sin ryttare. Man lär sig absolut att uppskatta honom, men hade jag varit testryttare hade jag nog gett max 6 poäng på temperament.

Detta är ingen negativt menat mot min lilla älskling - jag försöker bara vara objektiv ;)
 
Xx är en del av SWB-aveln. Alla varmblod är framkorsade med hjälp av fullblodsraser.
Det finns inget som heter korsning SWB/fullblod, det heter SWB med en fullblodsförälder.

Fullblod har mycket väl en plats i SWB-aveln men det ska givetvis vara rätt fullblod. Personligen var jag mycket förtjust i MrCarerra xx.
 
Förstår öht inte heller vad xx-blod har i SWB aveln att göra. Än mindre idag.
Min erfarenhet av SWB/xx-korsningar är långt ifrån positiv heller, det blir bara nervvrak för hela slanten.
Kan ta min egna Herr Häst som ex. 62,5% xx och 37,5% hannoveranare, född i Sverige med totalt okända papper. Okej, man kan väl kalla honom hyfsat lätthanterad. Men tittig som in i Norden. Vill det sig riktigt illa tar det 10 min att gå de typ 100 m ridhus-stall bara för att han måste stanna och titta varan meter. :banghead:
Känslig, men samtidigt tung i ridningen, som verkligen kräver sin ryttare. Man lär sig absolut att uppskatta honom, men hade jag varit testryttare hade jag nog gett max 6 poäng på temperament.

Detta är ingen negativt menat mot min lilla älskling - jag försöker bara vara objektiv ;)

xx blodet har massor i SWB aveln att göra. Ska vi ha fälttävlanshästar som kan stå sig i konkurrensen ska de vara högt i blod och då måste fullblodet in.

Du har din häst som ett misslyckat exempel, men halvbodsaveln hade varit rätt mkt fattigare utan fullblod i stil med LadyKiller eller Lauries Crusader
 
Alltså jag gillar fullblod. Skarpt! Men Bosuns Watch - jag undrar fortfarande varför? Han rör sig som sagt inte särskilt roligt, han är inte speciellt kul exteriört så vad är det han ska tillföra? Jag förstår verkligen inte.

Sen undrar jag lite hur du vet att den är trevlig och positiv just pga fullblodsinslaget? =)

Jag vet inte! Om du läser min inlägg här så är jag också rätt kritisk - jag begriper inte heller och då såg jag den ändå live i alla sina ridna framträdanden och den har verkligen inget jag kan se tillföra SWB aveln, den har inga meriter heller så - Ja det är helt obegripligt!
 
xx blodet har massor i SWB aveln att göra. Ska vi ha fälttävlanshästar som kan stå sig i konkurrensen ska de vara högt i blod och då måste fullblodet in.

Du har din häst som ett misslyckat exempel, men halvbodsaveln hade varit rätt mkt fattigare utan fullblod i stil med LadyKiller eller Lauries Crusader
Var LadyKiller xx?! O_o :eek: :eek: :eek:
Visste jag inte!

Håller med dig till viss del, men idag när hlb hingstarna redan är så nätta med så högt blod förstår jag det faktiskt inte. På 60-, 70- och 80-talen, fine, men nu år 2016 förstår jag inte vad man ska med massa xx till i SWB aveln.
 
Var LadyKiller xx?! O_o :eek: :eek: :eek:
Visste jag inte!

Håller med dig till viss del, men idag när hlb hingstarna redan är så nätta med så högt blod förstår jag det faktiskt inte. På 60-, 70- och 80-talen, fine, men nu år 2016 förstår jag inte vad man ska med massa xx till i SWB aveln.

Ja LadyKiller var fullblod.

Jag tycker fortfarande att RÄTT fullblod är bra för SWB aveln. Men den som visades nu var inte mycket att hänga i julgranen.
 
Jag tycker fortfarande att RÄTT fullblod är bra för SWB aveln. Men den som visades nu var inte mycket att hänga i julgranen.

+1 på detta

Jag känner mig inte heller frågande till fullblod i SWB-aveln utan mer frågande till just detta fullblodet, det måste ju finnas andra fullblod som antingen rör sig bättre eller iallafall har visat prestation? Vad tänkte man att denna skulle förbättra?
 
Den enda fbl hingst som har gjort större avtryck i svensk avel på senare tid är väl 88:an? Stravinsky gillade jag själv enormt men han betäckte väl inte speciellt mycket och har sett ett par riktigt trevliga efter San Quintero men vill man avla prestationshästar i dagsläget så verkar det ett säkrare kort att använda swb hingstar på ett bra fullblodssto. Mest för att även en bra fullblodshingst ofta är "medelmåttor" jämfört med de bästa halvblodshingstarna hopp/gångartsmäsaigt nuförtiden men får man tag i ett bra fullblodssto så håller det absolut minst samma klass som ett medelmåttigt swb avelssto (som ju oftare är medelmåttor än topphästar om man ska vara ärlig). Har man ett toppsto och vill få fram en avkomma för prestation så vill man nog inte använda en ren fullblodshingst annat än för möjligen fälttävlansavel.
 
Här kring Sthlm/Uppland har vi en del Strong Statement xx-blod men jag vet inte om vi kan kalla det avtryck egentligen... Men han hade ju en del avkommor på 90-talet.
 

Liknande trådar

Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 379
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 997
Senast: Vingra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 084
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp