Bruksprov SWB 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 882

Bukefalos 30 år!

Jag satt precis och tittade på hans bild och funderade på hovarna. Ser ut att vara lite high low både bak och fram...
Ja han är nog lite mjuk med
Reagerade på de långa och veka kotorna redan när han visades igår. Tittade därför extra idag.

Tittar ikapp lite på hoppningen, gillar Hermano Ek! Lite rejälare modell men ser ut att använda kroppen väldigt bra både i trav, galopp och över hinder. Positiv och ser ut att ha härlig inställning.
Trots att jag aldrig riktigt gillat pappan 🫣

Ken ser ut att ha utvecklats väldigt sen han visades som treåring. Han ser ut att vara väldigt ridbar.

Nu är rekommendationerna ute

IMG_8540.webp

Insåg att GoGetThem Gunnars mamma var en av hästarna vi hade på våra unghästlektioner när jag gick på Bollerup! Hennes bror Cartell red jag på treårstestet. Han var senare Lotterihäst under GHS.
Tror helbrorsan Maxwell var en av våra inridningshästar i min årskull. 😅 Eller om en av mina klasskamrater förberedde honom.

KenthAur fick 8.5 på ben, det var väl rätt länge sedan någon hingst fick över 8.0?

Ken som överraskande nog blev min favorit blev premierad. Har inte sett ikapp allt ännu, kanske hittar jag ytterligare några favoriter.

Kollade och förra året var det två Accepterade som också hade 8,5 (RelAxation LVST och Mucho Gusto GJ). Året innan Devin Franco och Charif Ek bland de Premierade.
2023 var det även en 9a för Plot Pearl Zäta JL.

Jag trodde fullbloden godkändes för att förbättra rasen men vem vill använda en med de katastrofpoängen. :crazy:

Förbättra rasen och förbättra rasen. De saker som bedöms på bruksprovet har ju SWB avlats för i ganska många generationer, där finns nog inte så många fullblod om kan förbättra. Det är ju främst saker som inte bedöms på bruksprovet som man vill förbättra med fullblod. Utan att då försämra övrigt allt för mycket.

Liknande trådar

• Bruksprov SWB 2017
  • Bruksprov SWB 2016
  • Bruksprov SWB 2015

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur