Bruksprovet 2019

Ja men precis och jag kommer aldrig glömma när Business x gick och inte godkändes.. Han fick både hoppa och gå dressyr trots sina jättefina meriter men godkändes inte.. Jag kommer aldrig smälta det faktiskt, att de sa nej till en så fin anglohingst med Stubin blod..
@Angel exakt

Jag tror de helt enkelt dömde honom som en "vanlig" prestationshingst. Och att typen inte var lätt nog för att de skulle vara intresserade av honom som ren förädlare. Men det hade kanske varit annorlunda om han kommit fram till visning idag.
 
El Barone struken. Synd men lite spännande motivering tycker jag personligen iof. Nu har jag ingen koll alls på hingsten eller hans hovkvalitet eller eventuella problem och förstår att den inte direkt är billig så att man inte vill ta några risker. Men spontant känns det som att om hingsten är frisk så lär det vara bra mycket större skaderisk att köra hit den från Belgien för ett prov han inte går och sen tillbaka igen än att låta den gå ett par gånger med tillåten skoning på ridhusunderlag på ett ställe där det utan problem måste gå att få tag i skicklig hovslagare med kort varsel.
 
Det är alltså inte ok att i tråden be en användare skicka info om sin egen sida på ett annat forum.
Man kan använda pm till detta.

/moderatorn
 
Alltså Chacco's Air :love:

Fick sällskap på läktaren så kvaliteten/längden på filmklippen blev tyvärr lite sviktande mot slutet :angel:
Den hoppade ju verkligen spektakulärt. Kul med hopphingstar som kan trava också :love:
Kintaro såg fin ut också, såg väldigt lätt och okomplicerat ut men bra med tryck. Men känns som det kanske finns lite risk för att den faller på för lite könskaraktär.
 
Den hoppade ju verkligen spektakulärt. Kul med hopphingstar som kan trava också :love:
Kintaro såg fin ut också, såg väldigt lätt och okomplicerat ut men bra med tryck. Men känns som det kanske finns lite risk för att den faller på för lite könskaraktär.

Ja den hoppade också väldigt jämnt och fint och luftigt hela rundan, sedan är jag personligen mer förtjust i den mer kvicka explosiva typen.
 
El Barone struken. Synd men lite spännande motivering tycker jag personligen iof. Nu har jag ingen koll alls på hingsten eller hans hovkvalitet eller eventuella problem och förstår att den inte direkt är billig så att man inte vill ta några risker. Men spontant känns det som att om hingsten är frisk så lär det vara bra mycket större skaderisk att köra hit den från Belgien för ett prov han inte går och sen tillbaka igen än att låta den gå ett par gånger med tillåten skoning på ridhusunderlag på ett ställe där det utan problem måste gå att få tag i skicklig hovslagare med kort varsel.

Nu håller jag inte på med avel men jag känner spontant att om den hingsten är så ömtålig/har problemhovar att de inte kan sätta på honom ett par skor som är godkända så hade jag ju inte velat använda den i avel om jag haft sto att betäcka.
 
El Barone struken. Synd men lite spännande motivering tycker jag personligen iof. Nu har jag ingen koll alls på hingsten eller hans hovkvalitet eller eventuella problem och förstår att den inte direkt är billig så att man inte vill ta några risker. Men spontant känns det som att om hingsten är frisk så lär det vara bra mycket större skaderisk att köra hit den från Belgien för ett prov han inte går och sen tillbaka igen än att låta den gå ett par gånger med tillåten skoning på ridhusunderlag på ett ställe där det utan problem måste gå att få tag i skicklig hovslagare med kort varsel.

Lövsta skrev ju att dom insåg att han hade behövts skos om. Undra varför man som ägare inte skickar fixad hingst till bruksprovet. 🤔
 
Nu håller jag inte på med avel men jag känner spontant att om den hingsten är så ömtålig/har problemhovar att de inte kan sätta på honom ett par skor som är godkända så hade jag ju inte velat använda den i avel om jag haft sto att betäcka.
Ja, det väcker ju helt klart såna funderingar. Men jag vet inte om det är så att de köpt hela hingsten eller bara köpt in sig. Det är ju fullt möjligt att det finns andra intressen bakom som gör att de inte har rätt att förändra skoningen bara sådär.
 
Är inte första gången ringskor ställer till det. Var väl Camargue som föll på precis samma sak. Men där kom de på efter att han hade visats och hoppats att han hade fel beslag. Jag hade inte heller tagit av ringskor, om så bara för en vecka på en häst som går med det. Är de skodda med ringskor plus sula lär det finnas nån form av hovbensproblematik (från trauma) och aldrig att jag äventyrat en så fin häst bara för ett bruksprov.
 
Ja, det väcker ju helt klart såna funderingar. Men jag vet inte om det är så att de köpt hela hingsten eller bara köpt in sig. Det är ju fullt möjligt att det finns andra intressen bakom som gör att de inte har rätt att förändra skoningen bara sådär.

Ja, det är mycket möjligt att nåt sånt ligger bakom. Men jag hade nog (om jag hade ett sto att betäcka) valt en annan hingst bara för att vara på den säkra sidan.
 
Jag var intresserad av Chacco's Air redan tidigare. Vill gärna ha Chacco Blue-blodet och sedan också få Conthargos på köpet! Mitt sto kastade ju sitt Conthargos föl för tre veckor sedan pga snodd navelsträng och det hade känts lite som ett dåligt omen att ta honom igen men får jag honom som morfar är det helt OK. Ibland blir man ju besviken när man ser en hingst trots en super härstamning men Chacco's Air var fantastisk!! Han hade typ, lätthet, underbar galopp och jättebra avstamp och scope. Jag blev helt förälskad:bump:
 
Vad tycker ni som är på plats om Main Cornet? Otroligt prestationsmöderne!
Väldigt intressant på papperet men jag är inte alls imponerad av hans (brist på) ridbarhet tyvärr.... Iaf inte av det man har sett här nere. Jag skulle vilja se honom prestera lite mer innan jag hade vågat använda honom, så man ser att han går att rida även mellan hinder. Hoppa kan han iaf
 
Väldigt intressant på papperet men jag är inte alls imponerad av hans (brist på) ridbarhet tyvärr.... Iaf inte av det man har sett här nere. Jag skulle vilja se honom prestera lite mer innan jag hade vågat använda honom, så man ser att han går att rida även mellan hinder. Hoppa kan han iaf
Jag är iofs inte förvånad över (bristen på) ridbarheten med tanke på vem pappan är. Han ger ju inte direkt några amatörhästar. Hoppa kan de ju dock.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
717
Senast: Nova123
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 180
Senast: Badger
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 111
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 415
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp