Bukefalos 28 år!

Bruksprovet 2021

Nu är det treåriga dressyrhästar så då har jag vaknat till. Equistella Defiance såg lite mer balanserad ut när ryttaren hjälpte till, men styvheten i rygg och nacke finns kvar. Trevlig kvalité på grundgångarterna men jag hade önskat mer kraft i bakkärran och mer genomsläpplighet.
 
Valley är elegant med trevligt framben men visade väldigt lite nyanser idag under ryttare och ser inte särskilt spänstig ut. God galopp och skritt men i trav blir det trippigt han visar endast en takt och en form, även vid längning av tygeln.

Oneofakind OM är mycket spänstig, reglerbar och balanserad. Tre riktigt bra gångarter där det man kunde önska var ett mer undersatt bakben i trav och kanske lite lätthet i fronten. Ser väldigt liten och kort ut under ryttare men har ändå utstrålning.
 
Ja, jag vet att jag är lite orättvist och elak nu, men jag kan bara inte riktigt låta bli att tycka att Conqueror Charlie (åtminstone på foto) ser ut som att han har tappat bort sin vagn...
Det är en rätt stadig typ för att bara vara fyra.
 
Fyraåriga dressyrhingstar nu då, Benchmark såg elegant ut under din ryttare, maskulin och smidig med tre riktigt kvalitativa gångarter. Det enda jag skulle önska var ett något kvickare bakben som kom längre in under kroppen, men jag gillade verkligen det jag såg. Eller nästan i alla fall. Tycker det är tråkigt att behöva se en ung häst knackas så hårt i sidorna med sporrarna.

Epiphany såg inte alls nöjd ut idag, något med munnen som gjorde att hela hästen var styv och gångarterna blev lidande. Personligen tycker jag inte det var en uppvisning som gick att bedöma utan hästen borde kollas i munnen om något inte är vajsing där för så har den inte sett ut på hemmaplan. Är allt bra så lycka till och kom igen.
 
På Vitality Hit känner jag att hela bedömningen blir en utbildningsfråga. Han visade bättre gångarter än som kunde anas dag 1 men går i en riktigt dålig form och har underutvecklad halsmudkulatur.
 
Glasgow gjorde ett bra prov där alla gångarterna har god kvalitet. Skritten är ett klart plus, medan den flotta galoppen blev lite... avstängd tyckte jag. Flax med svansen och inte sant på bakbenen utan tappade lite kraft. Traven har god aktivitet och bra vinklar där bakbenet är undersatt men kunde vara mer kraftfullt. Jag är glatt överraskad och ser fram emot att se honom under testryttare, vilket jag antar blir av för hans del även om jag inte har 100% koll på hur många de ska testrida i år.
 
Mafioso gav ett delat intryck. Dels visade han att han inte hade förtroende för sin ryttare och var stundtals oharmonisk, och dels visade ham glimtar av riktigt högkvalitativa gångarter med stor förmåga att länga ut och komma tillbaka. Galoppen har riktig uppförsbacke och traven har en fin siluett. Skritten är godtagbar. Synd att avspändheten saknades.
 
Maderik EMS visade, lite trots otydliga instruktioner från en viss person, prov på en trevlig galopp och en god skritt. Traven blir lite flack och han släpper rejält bak i längningarna. Över lag tyckte jag han visade sig bra men jag önskar att bakbenen kom in och fronten upp. Någonting med halsen riktning från kroppen stör mig också.
 
Dandelon har utvecklats massor sedan jag såg honom på bruks 2019, riktigt kul att se. Galoppen går inte av för hackor och traven visar prov på att vara reglerbar även om den inte är så flott och man kunde önska lite mer bakben, både under och bärande. Skritten är stor och ren på fri tygel men blir farlig när kontakt med handen tas. Jag hade gärna sett en testryttare på honom men vi får se hur det blir då kommentarerna på skritten inte var så goda.
 
Gustav stor , valpig hingst som nog för dagen saknade styrka och ork att både kunna korta och länga sin galopp. Upplevde att den gärna ville gå i en och samma galopptakt och när den behövde komma fram till hindrena blev det jobbigt och då låste det sig för den. Den var helt enkelt inte där än....
En dum fråga till, kan hingsten bli "godkänd" trots att den inte fullföljer momenten?
 
Ber om ursäkt på förhand för kanske en dum fråga men var det inte den som inte ville hoppa och fick avbryta vid hinder nr 4, men du får fortsätta testet så att säga med de efterföljande momenten? Du blir alltså inte "utesluten"?
 
En dum fråga till, kan hingsten bli "godkänd" trots att den inte fullföljer momenten?
Ber om ursäkt på förhand för kanske en dum fråga men var det inte den som inte ville hoppa och fick avbryta vid hinder nr 4, men du får fortsätta testet så att säga med de efterföljande momenten? Du blir alltså inte "utesluten"?
Nej på båda. Om man inte fullföljt och fått erforderliga poäng blir man inte godkänd.
 
@Valerianovna jätte roligt att följa dina kommentarer. Tycker även du uttrycker dig diplomatiskt och trevligt om hingstarna. Mina kommentarer om ett par av hingstarna och någon ryttare hade nog varit lite hårdare 🙈😬
Kul att det uppskattas! Det är en tunn linje att vandra, då jag såklart har en del åsikter jag väljer att inte dela eftersom jag inte vet vad det skulle tjäna till. Man lär ju inte plocka bort sporrarna och börja rida med följsam hand bara för jag kritiserar på ett forum :angel:

För övrigt kan jag summera dagen med topp 3 bland dressyrhästarna, bland vilka en nog blir bruksprovsvinnare:
Benchmark
Oneofakind
Glasgow
 
För övrigt kan jag summera dagen med topp 3 bland dressyrhästarna, bland vilka en nog blir bruksprovsvinnare:
Benchmark
Oneofakind
Glasgow

Håller helt med😊

Glasgow är en positiv överraskning för mig. Hade förhoppningar på mafioso inför provet men tyvärr.... Men tror där finns betydligt mer än vad som visas upp idag. Och när det gäller oneofakind syns det då vem som är hans far😊
 
Håller helt med😊

Glasgow är en positiv överraskning för mig. Hade förhoppningar på mafioso inför provet men tyvärr.... Men tror där finns betydligt mer än vad som visas upp idag. Och när det gäller oneofakind syns det då vem som är hans far😊

Ja jag vill sätta upp Mafioso på topplistan då jag tror det finns där inne, men uppvisningen var skakig och oharmonisk. Dock lastar jag inte hingsten utan är villig att ge flera chanser. Det såg känsligt ut kan man säga, vilket kanske inte är en bra matchning för dagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
967
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: Askur2017
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 157
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp