Bukefalos 28 år!

Bruksprovet 2021

Filkes red fury, härlig inställning, lite svårpåverkad att reglera, hoppar lite framåt skulle önska lite mer rundade språng, lägger bakbenen åt sidan i vissa språng, positiv och vill hoppa!
 
York hästak: mjuk, lite smygande kattlik över hindrena, bättre bak än fram, hoppar dock riktigt bra fram i vissa språng, lite lamt intryck, cool
 
Convalj jättesöt och trevlig inställning men kan inte sluta undra om galoppen ger ryttaren njurskador. Hoppar bra bak, men får det svårt med den galoppen och river lite. Blir bättre och bättre men jag har jättesvårt för dess rörelsemönster.
 
Convalj jättesöt och trevlig inställning men kan inte sluta undra om galoppen ger ryttaren njurskador. Hoppar bra bak, men får det svårt med den galoppen och river lite. Blir bättre och bättre men jag har jättesvårt för dess rörelsemönster.

Jag hade gärna sett den med en annan ryttare eller åtminstone annan ridstil, den tunga sittridningen gjorde inte att hästen kom till sin rätt tror jag
 
Är Moricello struken eftersom han inte löshoppade?
Jag såg honom i somras på Unghästtesten också och då hoppade han inte väl alls. Det var nästan lite läskigt. Men jag vet inte hur det ligger till idag...

(uppdatering: Ja, han är struken. Vet inte varför ännu.)
 
Vissa av bilderna där hästarna står "ensamma" ser ju helmärkliga ut. Det är så uppenbart att de reagerar på någon i närheten om inte så vore de skiträdda för ingenting typ.
Det borde vara belagt med någon form av bot att ta hingstbilder på hingstar iförda träns för att sedan klona bort tyglarna, ledlinan eller vad det nu är.

Fullblodshingstar t.ex står ofta uppställda i grimma utan ledare. Men i motsats till t.ex bruksprovshingstarna är fullblodshingstarna nästan alltid uppställda i en uppenbar gräshage.

Om man klonar bort ledlinor i den situationen spelar det ju ingen roll (om man nu gör det snyggt) eftersom det fortfarande är en helt naturlig miljö att ha en hingst iförd grimma i en hage.
 
Det borde vara belagt med någon form av bot att ta hingstbilder på hingstar iförda träns för att sedan klona bort tyglarna, ledlinan eller vad det nu är.

Fullblodshingstar t.ex står ofta uppställda i grimma utan ledare. Men i motsats till t.ex bruksprovshingstarna är fullblodshingstarna nästan alltid uppställda i en uppenbar gräshage.

Om man klonar bort ledlinor i den situationen spelar det ju ingen roll (om man nu gör det snyggt) eftersom det fortfarande är en helt naturlig miljö att ha en hingst iförd grimma i en hage.
Det som stör mig mest är uttrycket på vissa av de bilderna. Några av dem ser ju helt mentalt instabila ut iom att man inte ser vad de reagerar på. Ger verkligen sådana bilder ett gott intryck till potentiella kunder i form av stoägare som vill ha en stabil trevlig häst?
Vart tog det där med att ställa upp sin häst avslappnad vägen? Varför ha behovet av att få dem att se flashiga ut och ha en energinivå som liknar den som hästarna på en arabshow uppvisar.
 
Det som stör mig mest är uttrycket på vissa av de bilderna. Några av dem ser ju helt mentalt instabila ut iom att man inte ser vad de reagerar på. Ger verkligen sådana bilder ett gott intryck till potentiella kunder i form av stoägare som vill ha en stabil trevlig häst?
Vart tog det där med att ställa upp sin häst avslappnad vägen? Varför ha behovet av att få dem att se flashiga ut och ha en energinivå som liknar den som hästarna på en arabshow uppvisar.
Främst vill man ju att exteriören ska synas, jag tror inte att någon bedömer en hingsts mentalitet utifrån en bild.
 
Främst vill man ju att exteriören ska synas, jag tror inte att någon bedömer en hingsts mentalitet utifrån en bild.
Nej inte bedöma men bilden ger ju ändå ett första intryck som mer eller mindre undermedvetet ligger kvar och påverkar resterande intryck. På de bilder jag tänker på går det ju inte heller att läsa av mycket om exteriör då hästen inte är avslappnad utan ibland ser nästintill flyktberedd ut
 
Enligt mig ska en exteriör bild i första hand presentera en hingsts exteriör på ett bra sätt, i ett ljus och med bakgrund där den syns bra. DWB gör detta bra år efter år.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
971
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
753
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp