Bruksprovet 2021

Öh, varför ger man då dessa hingstar rättigheten att betäcka överhuvudtaget? 🙄

Saxat från Tidningen Ridsport..

Några användningsråd från AVN för de hingstar som uppnått accepterad nivå blir det inte. Något som SWB:s avelsledare Emma Thorén Hellsten förklarade så här på SWB:s presskonferens i samband med att de godkända hingstarna offentliggjordes:
– Det beror på att det är de hingstar som uppnått premierad som vi rekommenderar stoägarna att använda i avel.
Jättekonstigt. Så de accepterar en massa men de rekommenderar inte att använda de? Jag kan ju tycka tvärtom, om man nu accepterar hingstar, dessa hingstar kanske prissätts lägre = lockar stoägare som inte vill lägga massor av pengar = ännu viktigare med användningsråd eftersom det troligen lockar hobby/amatör-stoägare (inkl jag själv) med mindre kunskap.
 
Nu börjar de accepterade hingstarna komma in på Språngrulla och de som jag har sett har då ingen markant skillnad i pris om man jämför med de lite billigare godkända hingstarna. Tror ni att de får några ston?
 
Nu börjar de accepterade hingstarna komma in på Språngrulla och de som jag har sett har då ingen markant skillnad i pris om man jämför med de lite billigare godkända hingstarna. Tror ni att de får några ston?
min hingst som godkändes förra året är till å med billigare än några av de accepterade hingstarna.. Jag tror att de accepterade kommer få ston, tror även att vi kommer få en väldigt variation på hingstar i år mot tidigare år och den längsta listan över använda hingstar.. Det är även en hel del hingstar som det sas att de endast skulle finnas på fryst i år som finns på färskt. Och några har kommit tillbaka till Sverige (stod här förra säsongen och man skulle då passa på att använda hingsten enligt hingsthållaren för 2021 skulle hingsten ej finnas tillgänglig).
 
Nu börjar de accepterade hingstarna komma in på Språngrulla och de som jag har sett har då ingen markant skillnad i pris om man jämför med de lite billigare godkända hingstarna. Tror ni att de får några ston?
Jag har en accepterad på min lista (av totalt 3 hingstar) som jag funderar till vårt sto.
 
min hingst som godkändes förra året är till å med billigare än några av de accepterade hingstarna.. Jag tror att de accepterade kommer få ston, tror även att vi kommer få en väldigt variation på hingstar i år mot tidigare år och den längsta listan över använda hingstar.. Det är även en hel del hingstar som det sas att de endast skulle finnas på fryst i år som finns på färskt. Och några har kommit tillbaka till Sverige (stod här förra säsongen och man skulle då passa på att använda hingsten enligt hingsthållaren för 2021 skulle hingsten ej finnas tillgänglig).
Antagligen trodde ingen att pandemin skulle påverka tävlandet ännu mer i år. Därav att hingstarna ställs till förfogande för avel istället.

Såg att Maffioso BD inte kommer verka i avel i år. Ägaren hoppades att han skulle lyft sitt skrittbetyg till sista dagen men när den blev inställd kom aldrig den halva poängen. Eftersom swb inte rekommenderar de accepterade hingstarna väljer de att inte lösa licens. Lite synd tycker jag som inte ens vill ha el avlar swb, men han var min favorit av årets hingstar.
 
Hometown har ju en ännu sämre OCD-profil än pappa Apache hade 🙀
Vet du var man hittar OCD-profiler? Eftersom jag har ett sto jag vill avla på som är opererad för det som 2,5-åring vill jag använda en hingst som åtminstone har en riktigt bra OCD-profil :)
Och ja, jag vill använda stoet trots OCD:n då hon har så mkt kvaliteter utöver det som är rejäla plus i kanten :)

MVH /Ylva
 
Vet du var man hittar OCD-profiler? Eftersom jag har ett sto jag vill avla på som är opererad för det som 2,5-åring vill jag använda en hingst som åtminstone har en riktigt bra OCD-profil :)
Och ja, jag vill använda stoet trots OCD:n då hon har så mkt kvaliteter utöver det som är rejäla plus i kanten :)

MVH /Ylva

www.kwpn.nl I deras öppna databas har alla godkända hingstar en DNA-profil. Det är värt att kolla på säkerheten på profilen också, en låg säkerhet baseras på släktingar, en hög på hingstens avkommor med ett litet större urval.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
90
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 138
Senast: monster1
·
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 100
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp