Bruksprovet 2021

Jag vill inte vara elak så ska inte nämna varken stam eller namn. I mitt tycke så var det 2-3 st ryttare som helt förstörde för sina hästar. Jag kan inte förstå att om man inte är en van unghästutbildare/visare att om man har en fin hingst som går bruks (som inte är direkt gratis) att man inte anlitar ett proffs som kan visa hingsten från sin bästa sida. Fick ont i magen av vissa ekipage vid den uppsuttna hoppningen. 😑
 
Det är förstås väldigt bra att kunna se allt på web-tv, men jag hade önskat lite andra vinklar. Hade velat se alla framifrån, vissa ser ut att ha skumma benställ.
Glasgow gör något med sitt vänstra framben som gör att han ser tryckt ut i knät. Men är det verkligen så eller beror det bara på kameravinkeln.
 
Var en fuxfärgad hopphingst som travade riktigt bra, var det Chaccon blue hingsten från PS?
och, viktigt grej, HUUR söt är inte Hemerald? :love:
 
Var en fuxfärgad hopphingst som travade riktigt bra, var det Chaccon blue hingsten från PS?
och, viktigt grej, HUUR söt är inte Hemerald? :love:
De har två 5-åringar e Chacoon Blue (men bara en fux :)). Fuxen travar väldigt fint. Jag tror iof att det finns snäppet mer register i 4-åringen från PS när den fått ett år till.
Edit: tycker fuxen har en härlig galopp i uppförsbacke också.
 
Senast ändrad:
Kul att se att Hometown visade ett lika upphöjt lugn idag som han gjorde på hemmaplan. Fint också att hans visare var riktigt duktig på att springa med hingst vid hand. Jag ser fram emot att se vilket program han kommer ridas i på lördag.

Missade Benefit men såg Janeiro också. Tror aldrig jag sett honom utan sadel förut och har inte tänkt på hur kort han är. Väldigt fin hals, och det var intressant att höra kommentarerna på skritten (som var bättre än någonsin idag) och på benställningen. Benen just för att jag backat på honom till ett sto då danska nämnden tycker han är uttåad ena fram, medan AVN tycker han är fransysk. Blir spännande att se en riktig världshingst på vårat vanligtvis blygsamma bruksprov.
 
Det är förstås väldigt bra att kunna se allt på web-tv, men jag hade önskat lite andra vinklar. Hade velat se alla framifrån, vissa ser ut att ha skumma benställ.
Glasgow gör något med sitt vänstra framben som gör att han ser tryckt ut i knät. Men är det verkligen så eller beror det bara på kameravinkeln.
Angående Glasgow så tycker jag det är något som känns skumt med haserna eller vinklarna i bakbenen. Kan inte riktigt sätta fingret på vad, men nämnden verkar ju gilla honom...
 
Angående Glasgow så tycker jag det är något som känns skumt med haserna eller vinklarna i bakbenen. Kan inte riktigt sätta fingret på vad, men nämnden verkar ju gilla honom...

Jag tycker ganska många från det mödernet som man sett både på bruksprov och breeders har en tendens att ha bakbenen aningens bakom sig istället för under sig. Men de verkar ju ha rörlighet, aktivitet och ridbarhet som väger upp.
 
Är det någon som lyssnat på KC's "tyckande" på Tidningen Ridsport? I gårdagens avsnitt pratar hon om kravet med 7 på benen, att det skulle ha fallit ifrån någon redan där, och ifrågasätter hur poängen i så fall kan ändras från treårstest till ett ev bruksprov.

Det låter ju nästan som att det syftar på en viss hingst som inte är kvar i provet och som på bilden ser ut att ha lite frågetecken för sin benställning men är visad på treårstestet med en 7a :angel:
 
Vad Rollcat ser trevlig ut att rida. Som glad amatör ser det ut som en häst de flesta skulle kunna rida. Montevideo är en riktig gummiboll, men ingen jag hade vågat rida. :D
 
Är det någon som lyssnat på KC's "tyckande" på Tidningen Ridsport? I gårdagens avsnitt pratar hon om kravet med 7 på benen, att det skulle ha fallit ifrån någon redan där, och ifrågasätter hur poängen i så fall kan ändras från treårstest till ett ev bruksprov.

Det låter ju nästan som att det syftar på en viss hingst som inte är kvar i provet och som på bilden ser ut att ha lite frågetecken för sin benställning men är visad på treårstestet med en 7a :angel:
Låter ju onekligen som det är det hon menar. Antar att det kommer att komma fram varför den ströks.
 
Jag tycker inte strömsholm är optimalt i år när man inte får se bruksprovet på plats. De mörka väggarna och alla solkatter förstör många videoklipp och bilder genom att det blir svårt att se.

Och med tanke på tidigare diskussion gällande bilder så är väl Conqueror Charlies bild rolig där man photoshoppat bort tyglar och visare men visarens skugga syns supertydligt framför hästen. Eller är det ett spöke som håller i honom? Jag tycker bilderna som togs på plats är väldigt dåliga, men jag föredrar faktiskt när man photoshoppar bort tyglarna
 
Är det någon som lyssnat på KC's "tyckande" på Tidningen Ridsport? I gårdagens avsnitt pratar hon om kravet med 7 på benen, att det skulle ha fallit ifrån någon redan där, och ifrågasätter hur poängen i så fall kan ändras från treårstest till ett ev bruksprov.

Det låter ju nästan som att det syftar på en viss hingst som inte är kvar i provet och som på bilden ser ut att ha lite frågetecken för sin benställning men är visad på treårstestet med en 7a :angel:
Ja, de där gallorna skojar man inte bort på en fyraåring. Även om det inte är benställningen i sig. Jag var ju med på unghästtestet i somras och jag hörde inte ngt om det men med sexa på benen blir det ju inget diplom...
 
Är det någon som lyssnat på KC's "tyckande" på Tidningen Ridsport? I gårdagens avsnitt pratar hon om kravet med 7 på benen, att det skulle ha fallit ifrån någon redan där, och ifrågasätter hur poängen i så fall kan ändras från treårstest till ett ev bruksprov.

Det låter ju nästan som att det syftar på en viss hingst som inte är kvar i provet och som på bilden ser ut att ha lite frågetecken för sin benställning men är visad på treårstestet med en 7a :angel:

Jag lyssnar och det är onekligen intressant hur bedömningen på ben kan förändras på vuxna hästar. Kommenterade ju själv om Janeiro ovan just att han fått helt olika kommentarer om sin benställning (förvisso i olika förbund, men ändå). Man kunde ju tro att just bedömningen av benen skulle vara mer objektiv eftersom tydliga riktlinjer för normalt och avvikande finns. I detta fall, om det är som jag uppfattat det, är det ju inte heller en avvikelse som är lätt att missa utan treårsdomaren (som är mycket erfaren) måste ha värderat avvikelserna annorlunda än AVN.
 
Det är förstås väldigt bra att kunna se allt på web-tv, men jag hade önskat lite andra vinklar. Hade velat se alla framifrån, vissa ser ut att ha skumma benställ.
Glasgow gör något med sitt vänstra framben som gör att han ser tryckt ut i knät. Men är det verkligen så eller beror det bara på kameravinkeln.

Jag tyckte mig kanske ana en inkorrekt inskening i alla fall vänster fram via tv-rutan, men ja det är lurigt att se.
 
Jag lyssnar och det är onekligen intressant hur bedömningen på ben kan förändras på vuxna hästar. Kommenterade ju själv om Janeiro ovan just att han fått helt olika kommentarer om sin benställning (förvisso i olika förbund, men ändå). Man kunde ju tro att just bedömningen av benen skulle vara mer objektiv eftersom tydliga riktlinjer för normalt och avvikande finns. I detta fall, om det är som jag uppfattat det, är det ju inte heller en avvikelse som är lätt att missa utan treårsdomaren (som är mycket erfaren) måste ha värderat avvikelserna annorlunda än AVN.

Fast fransysk och uttåad/tåvid är väl snarlika bedömningar? Eller? Uttåad är väl när övre delen av benet är rak och sedan är vinkeln bruten utåt från kotan och ner, medan fransysk är att hela benet är något vridet utåt ända från armbågen?

När jag visade min ponny på utställningar vet jag i alla fall att han fick vid olika tillfällen både fransysk och tät och tåvid som bedömning.

Sedan tänker jag att just kotor är väl sådnat som skulle kunna ändra sig något mellan 3 och 4-års ålder? Hör man inte att unghästar kan bli lite "uppdrivna" i kotorna under växtperioder t.ex?
 
Ja, de där gallorna skojar man inte bort på en fyraåring. Även om det inte är benställningen i sig. Jag var ju med på unghästtestet i somras och jag hörde inte ngt om det men med sexa på benen blir det ju inget diplom...

Gallorna hade jag inte ens sett 😬 . Men det kanske också tas med i bedömningen? Om man ser en tveksamhet i benställningen och väger mellan två poäng och det även finns gallor som skulle kunna härledas från avvikelsen så kanske det är tillräckligt för att tippa över åt "fel" håll...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
892
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: Askur2017
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 076
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Det här med klädsel
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp