Bukefalos 28 år!

Bruksprovet 2022 (SWB)

Och hade Amorinas Boomerang blivit varm i kläderna och hoppat upp sig ordentligt efter första dagen?
 
Jag blir visst bara mer och mer häpen, skäcken måste också ha hoppat upp sig rejält för den var vare sig spänstig eller elastisk när jag såg den.
 
Funderade också över det. I år blev Jovial, Caracas och Cortez godkända, namn på redan välkända hingstar. Cortez heter de Merignat också, men jag tror att risken för sammanblandning är rätt stor.
Vi har ju haft två Ampére också, en SWB och en KWPN. Inte samtidigt men så pass nära i tid att ett sto e:Ampére (SWB) kunde betäckts med Ampére (KWPN) och fölet då fått stammen Ampére-Ampére (det finns ingen sådan häst reggad, dock)
SWB-Jovial dog 1977 så det lär vara minimalt med sammanblandning mellan honom och den nygodkända.
 
Tack! Det är alltså egentligen ingen skillnad för varken sto- eller hingstägare om hingsten är accepterad eller premierad? Jag trodde att de accepterade kanske behövde visas igen eller bara var godkända för en viss tidsperiod.

Nej det är bara en kvalitetsvärdering nu när man öppnat för hingstar med lägre poäng än tidigare.
 
Vi har ju haft två Ampére också, en SWB och en KWPN. Inte samtidigt men så pass nära i tid att ett sto e:Ampére (SWB) kunde betäckts med Ampére (KWPN) och fölet då fått stammen Ampére-Ampére (det finns ingen sådan häst reggad, dock)
SWB-Jovial dog 1977 så det lär vara minimalt med sammanblandning mellan honom och den nygodkända.

Tja, just Jovial var ju en av sin tids allra största förvärvare och finns i stammarna på många hästar idag så jag tror det kan uppstå viss förvirring. Han är morfars far till min egen häst.

Men inte alls lika stor risk som med Cortez 679 som jag tror fortfarande finns tillgänglig på fryst.
 
Nu är resultaten ute
Får Jovial fortsätta heta detta när han är godkänd? Brukar de inte behöva byta namn om de har samma som annan godkänd hingst?
jag funderar på hur Set the world on fire GJ kunde få sitt namn godkänt när han är grundregistrerad i SWB och de har en regel på max 20 tecken. Finns det plats att skriva fler tecken på registreringspappret eller har regeln tillkommit senare?
 
Tack! Det är alltså egentligen ingen skillnad för varken sto- eller hingstägare om hingsten är accepterad eller premierad? Jag trodde att de accepterade kanske behövde visas igen eller bara var godkända för en viss tidsperiod.
För stoägaren tycker jag det är stor skillnad. Det är högre krav på poäng och röntgen för en premierad hingst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nästa vecka är det dags för Bruksprovet för de hingstar som ska verka inom SWB-avel. Under en veckas tid samlas hingstägare på Ridskolan...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Takire
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 907
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp