Bruksprovet 2023 (SWB)

Vad jag såg har de skrivit att han ska visas som direktkvalificerad eftersom han nyligen blivit godkänd i Oldenburg.
Gjorde också ett hyfsat 50-dagarsprov i november i Adelheidsdorf.
Verbena brukar låta sina hingstar gå där. Touchdown blev ju väldigt högt bedömd när han gjorde sitt prov.
 

Bifogade filer

  • Ergebnisliste_50TT_HLP_Dressur_Adelheidsdorf_2022 (4).pdf
    99,5 KB · Visningar: 29
Vad jag såg har de skrivit att han ska visas som direktkvalificerad eftersom han nyligen blivit godkänd i Oldenburg.
De reglerna har jag dålig koll på, men jag vet ju att Helgstrand bara brukar visa deras hingstar för nämnden för att få lösa licens hos SWB. Kanske är något sådant de åsyftar? Inte riktigt samma som prestationskvalad.
 
De reglerna har jag dålig koll på, men jag vet ju att Helgstrand bara brukar visa deras hingstar för nämnden för att få lösa licens hos SWB. Kanske är något sådant de åsyftar? Inte riktigt samma som prestationskvalad.
Jag vet inte, dålig koll! Verbena själva skrev inte prestationskval där jag såg iaf (kommentar deras fb)
 
Jag antar att Zucchero går som direktkvalificerad på sitt 50-dagarsprov, sedan är frågan om det räcker till Premierad nivå eller om han går in som Accepterad i så fall.
Räcker nog till Accepterad nivå, 7.89 i slutbetyg.

Står så här i Hingstreglementet:
Premierad nivå
50-dagarsprov
8 i slutbetyg i dressyr eller 8,33 i hoppning samt inga delbetyg under 7 i hingstens specialdisciplin
krävs för godkännande. Gäller för hingstar som genomfört provet som 3-5-åringar.

Accepterad nivå
4.2.2.4 Tyskland
14-dagarsprov, 50-dagarsprov samt 3-dagars sportprov: Samma poängnivåer gäller som vid det
svenska bruksprovet, dvs. inga delbetyg under 6 i hingstens specialdisciplin samt inga delbetyg i
övrigt under 5. För hopphingstar gäller även att betyget för galopp ska vara minst 6.
 
Zuccheros möderne är ju väldigt trevlig läsning, 😊hans mor har tex har fått 8.5 och 9.5 i hoppning trots dressyrstam. Nu hoppar ju många med De Niro blod bra!
Temperamentsmässigt är stostammen också väldigt trevliga. Som jag ser det var testryttarens betyg som var tråkigt från provet i Tyskland men det får han ju en ny chans på nu, fast med en annan testryttare.
 
Räcker nog till Accepterad nivå, 7.89 i slutbetyg.

Står så här i Hingstreglementet:
Premierad nivå
50-dagarsprov
8 i slutbetyg i dressyr eller 8,33 i hoppning samt inga delbetyg under 7 i hingstens specialdisciplin
krävs för godkännande. Gäller för hingstar som genomfört provet som 3-5-åringar.

Accepterad nivå
4.2.2.4 Tyskland
14-dagarsprov, 50-dagarsprov samt 3-dagars sportprov: Samma poängnivåer gäller som vid det
svenska bruksprovet, dvs. inga delbetyg under 6 i hingstens specialdisciplin samt inga delbetyg i
övrigt under 5. För hopphingstar gäller även att betyget för galopp ska vara minst 6.
De poäng jag fått länkat till mig från ägaren har han unga poäng under 7,50
 
Temperamentsmässigt är stostammen också väldigt trevliga. Som jag ser det var testryttarens betyg som var tråkigt från provet i Tyskland men det får han ju en ny chans på nu, fast med en annan testryttare.
Om han går som direktkvalificerad visas han bara exteriört, ingen ny testryttare alltså.
 
det stämmer, men slutbetyget är 7,89 då blir det Accepterad nivå. Han hade behövt 8 i slutbetyg för att bli Premierad.
De accepterade får ju knappt några ston, så lönar det sig att få den godkänd om det bara blir accepterad? Den ser ju annars fin ut, tycker jag, bättre än pappan rent av. Inte för att pappan är dålig, men den här verkar ett snäpp vassare ändå av det lilla jag sett, galoppen framförallt.
 
De accepterade får ju knappt några ston, så lönar det sig att få den godkänd om det bara blir accepterad? Den ser ju annars fin ut, tycker jag, bättre än pappan rent av. Inte för att pappan är dålig, men den här verkar ett snäpp vassare ändå av det lilla jag sett, galoppen framförallt.
Håller med 😊
 
Ja, speciellt när det bara är en siffra, hade varit kul att få lite omdöme på vad som fattades... Men den kanske kommer till Breeders i höst och tar sig till final med testryttare där!
Men han måste väl kunna anmäla sig för ett fullt bruksprov -om- ägarna vill? Ser inte att han är anmäld redan. Med de betygen han har finns ju knappast något som motiverar att använda honom över fadern. Eller det kanske bara är jag som inte skulle använda en hingst med så lågt betyg på ridbarhet?
 
Men han måste väl kunna anmäla sig för ett fullt bruksprov -om- ägarna vill? Ser inte att han är anmäld redan. Med de betygen han har finns ju knappast något som motiverar att använda honom över fadern. Eller det kanske bara är jag som inte skulle använda en hingst med så lågt betyg på ridbarhet?

Ja det kan de absolut. Men eftersom de skrev som de gjorde tror jag inte det är planen, kostar ju även mer med fullt prov. Men de kan kanske ändra sig om de läser här ;) .

Nej, jag skulle nog inte heller använda med den siffran, inte utan mer info från någon jag litar på som ridit hingsten eller i alla fall ett omdöme med mer info. Har ju själv ridit ganska mycket på en hingst som fick 7.5 av en testryttare i Sverige och tycker den är fantastisk att rida på. Men förstår också det omdömet den fick.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp